hoe vaak olie verversen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuuttuut

Geblokkeerd account
Lid geworden
25 jan 2004
Waarderingsscore
0
Hierbij wilde ik vragen of er mensen het echt aandurven om wel om de 12.000km olie te verversen bij een Honda. Er is geen enkel ander motormerk die zover gaat.
Graag zou ik ervaringen van anderen horen en welk merk en type ze gebruiken.
Alvast bedankt.

TuutTuut

als de fabriek dit voorschrijft en 2 jaar garantie durft te geven kan dit normaal gezien wel geen prolemen opleveren denk ik
zelf doe ik het om de 6000 km gebruik vol synthetische olie 10 w 40
greetz mark

Hangt er een beetje van af om wat voor fiets het gaat, natuurlijk. Maar bij de CBR 's (600F/RR, 900, 929, 954, 1000RR en XX) en derivaten (CB(F) 600, 900 en 1000) is dat, volgens mij, geen probleem. Ik ververs mijn '00 CBR600F gewoon om de 12.000km en tot dusver nog geen centje pijn (48.000 nu).

Hangt er een beetje van af om wat voor fiets het gaat, natuurlijk. Maar bij de CBR 's (600F/RR, 900, 929, 954, 1000RR en XX) en derivaten (CB(F) 600, 900 en 1000) is dat, volgens mij, geen probleem. Ik ververs mijn '00 CBR600F gewoon om de 12.000km en tot dusver nog geen centje pijn (48.000 nu).
:^

Maar ligt ook aan het gebruik van je fiets.
Als je b.v. je motor gebruikt voor woon/werk verkeer en je rijdt dagelijks 10km op en neer dan zou ik vaker mijn olie verversen dan wanneer je b.v. eens in de week een rit maakt van 100km of meer.

Bedankt voor de reakties.
Beter was geweest als ik vermeld had dat het om een Honda NTV 650 Revere gaat uit 1995 en dat ik per jaar 20.000 km rij waarvan 95% woonwerkverkeer van 2x 40 km per dag. Ik gebruik Kroon-Oil Expulsa 10W40. Er is geen meetbaar olieverbruik en de motor is nu na 135.000km nog in perfecte conditie.

Bedankt en groeten van TuutTuut

Bedankt voor de reakties.
Beter was geweest als ik vermeld had dat het om een Honda NTV 650 Revere gaat uit 1995 en dat ik per jaar 20.000 km rij waarvan 95% woonwerkverkeer van 2x 40 km per dag. Ik gebruik Kroon-Oil Expulsa 10W40. Er is geen meetbaar olieverbruik en de motor is nu na 135.000km nog in perfecte conditie.

Bedankt en groeten van TuutTuut
Maar wat vind TuutTuut dus zelf? _O-

Enn hoe lang heb je die NTV, want 20 k per jaar is 220.000 kilometer in 11 jaar. :P

Beste "Worldbeater",
Ik heb de motor zo'n 4 jaar geleden 2e hands bij een motorzaak gekocht met omgeveer 55.000 km op de teller.
Ikzelf durf het niet goed aan om om de 12.000km te verversen.
Daarom zou ik graag van (serieuze) mensen horen hoe zij hierover denken.
Tot nu toe hou ik aan om de 5.000 km olie en elke 10.000 km olie + filter.
Maar misschien ben ik te voorzichtig, of is 12.000 km zelfs aan de veilige kant?
Er doen zoveel "indianenverhalen" de ronde.
Als ik bij Kroon-Oil informeer, krijg ik een "juridisch juist antwoord": Hou je aan de fabrieksvoorschriften!
Ik wil graag een "technisch juist antwoord".
Alvast bedankt en groeten.

WB is een oliefetisjist, en heeft zijn olie al drie keer ververst dit jaar.
Totaal kilometrage 1.500 kilometer. :+

Een fabrikant kan natuurlijk nooit exact voorschrijven hoeveel kilometer je met een setje olie doet. Het is een algemeen gemiddelde.

Veelrijders, met een normale rijstijl, en weinig tot geen fileverkeer(heet wordende olie), kunnen de termijn aanzienlijk verlengen.

(1.5 x langer met een oliesetje, is nog een veilige marge, dus 7.5 en 15 k. Maar ik vraag mij af waarom je die luttle besparing of nauwelijks, tot geen,dat welrisico zou willen lopen)

Zondagsrijders, zoals ik, zouden theoretisch de termijn strak moeten aanhouden, of minimaal 1 keer per jaar.
Zelf doe ik het korter, omdat in olie uitlaatgassen zitten, die bij een stilstaande motor op den duur gaan vreten in de pakkingen, de zogenoemde zuuraanval etc.

Maar ik ben wel een geval apart. :+

(circuitdagje = voorkeur voor nieuwe olie, sommige ZAC rijders doen het ook gewoon 1 keer per 1,5 jaar _O- )

Laatst bewerkt:
Jij bent ook niet helemaal lekker hoor. :P

8-)

En olie verversen is leuk om te doen. :+ Neem daar nog eens het psychologisch effect. :]

8-)

En olie verversen is leuk om te doen. :+ Neem daar nog eens het psychologisch effect. :]

Nou leuk.. bij mijn bike niet.. hand(en) onder de olie + die olie uit de fles in het gaatje gooien.. maar oke het is leuker dan mijn witte velgen poetsen |( :+ 8-)

Hier mijn zelfde reactie als bij degene die 5W40 in de Deauville wil doen.

Beste RSV31. Ik vind het jammer dat je , ondanks de goede bedoelingen, zo afgezeken wordt door sommigen.
Wat betreft de kwaliteit van ( zelfde type en dus vergelijkbare ) olie denk ik dat de kwaliteit niet zoveel verschildt. Als je de allerbeste ( hoeft niet de allerduurste te zijn! ) 100 punten zou geven. dan zou de slechtste misschien 95 punten krijgen. Mij lijkt dat het technische aspect zwaar overschaduwd wordt door de commercie en het juridische verhaal. ( schadeclaims! )
De olie van Lidl en HEMA e.d. komen toch ook van grote olieboeren. Je weet alleen niet welke.
Zeker een motor als de Deauville is toch niet zo kritisch met olie.
Je niet zo druk maken dus lijkt me het beste.
Ikzelf gebruik in mijn Deauville (120.000 Km ) altijd Valvoline Durablend 4T 10W40 en ververs elke 10.000 km incl filter.
Dit alles zegt mijn gevoel, ik weet het niet zeker.
Daarom graag een reactie hierop van RSV31
Alvast bedankt en groeten van Marco

PS Ook ik ben wel bebnieuwd of 5W40 zinvol is in de winter?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan