www.kalsbeek.nl bedoel ik.
Hier weer een verhaal van mij, copy and paste, hoe ik bobine's test.
(heb drie twins, 2 x hd 1 x intruder eigenbouw hardtail en diverse 4 pitters, mag ook graag sleutelen, maar zit nu met een GS die het niet doet, wel vonk, geen brul, zaterdag gaat Lucht/mengsel stelschroef
De meeste vragen waar zit die schroef?
Kan ik niet in detail omschrijven.
Maar op beide carburateurs zit er 1
Ze zijn te herkennen aan het feit dat ze van buitenaf toegankelijk zijn met een smalle lange plattebekschroevendraaier, ze zitten min of meer “in” de carburateurs (soort huisje, maar dan zonder deksel, daar waar je de schroevendaaier in kunt steken zie je wel) en achter de schroef zit een veertje, dus als je er aan draait voel je een weerstand.
En ze zijn kleiner dan de schroeven die niet “in” de carburateur zitten zeg maar, maar “op” oftewel meer volledig zichtbaar, de schroeven voor het stationair stellen bedoel ik
Schroef gevonden? Okay dan! Aan de slag!!
Indraaien = minder benzine geven.
Dichtgedraaid krijgt ie geen benzine
Uitdraaien = meer benzine geven.
Zwarte bougie = teveel benzine of gewoon vuil vet = 1/5 slag indraaien = minder benzine.
Witte bougie = te weinig benzine . te arm = 1/5 slag uitdraaien = meer benzine geven
Telkens na verstellen motor goed warm rijden, bougiesleutel en kleine schroevedraaier op zak, na 10 km bougie’s uitdraaien en bekijken en zonodig de lucht/mengsel bijstellen.
Herhaal dit ritueel telkens totdat de bougies geel/licht koffiebruin van kleur zijn en je afstelling is goed.
Indien men andere luchtfilters gemonteerd heeft, dan anders stellen dan op papier staat. Hier hoe het is met mijn Intruder, die moet 1 ¼ staan maar staat ¾ i.v.m. rijden met S&S filters
Mijn GS moet volgens de boeken op twee hele slagen staan, maar door de montage van K&N filters staat ie gesteld en loopt ie goed op 1 1/5 slag
Note : controleer eerst of je luchtfilters goed zitten, zodat ie geen valse / extra lucht aanvoert want dan krijg je je afstelling nooit voor elkaar, dan kan ie gaan knallen of onstabiel lopen.
Bobine van een 4 cyl.testen : sloop het kreng eraf steek de beide pennen van een multimeter die je ingesteld hebt op 20 Ohm, in de bougiekabels die dus uit de bobine komen, en geven ze een waarde weer van 14.67 Ohm dan zijn ze niet defect. Minder dan 10 Ohm is kadoek.
En deze waarde is de afvoer van de stroom, aan de andere kant van de bobine zitten twee ingangen van de stroom, deze komen uit de ontsteking, steek in deze twee de pennen van de multimeter en ze moeten tenminste een waarde weergeven, dan is dat circuit ook nog goed, dan is de hele bobine nog intackt. 2 cyl. is op dezelfde manier te checken.
Maar bovenstaande is oke, maar je hebt nog geen vonk aan de bougie.
Controleer de ingaande draad (las) van de bobine, en check of er geen breuk in zit, zit die er wel in dan deze kabel vervangen, of er wel of geen breuk in zit doe je door de multimeter op piepsignaal in te stellen, en piept ie, dan is de draad okay.
Nu nog geen vonk.
Check contactpunten, visueel, maak ze schoon, schuur ze op, doe dit met een setje sleutelvijltjes, deze kosten 7 euro bij een gereedschapswinkel, grote vijlen daar verniel je ze mee, let wel dit is een secuur werkje.
Controleer de condensator, of vervang hem direct, kost maar 6 euro, is te controleren door op de onderkant of zijkant te kijken, daar staat een getal, 2.5 bij mijn Honda, dat is de waarde die ie moet geven, en dat lees je uit middels, mijn multimeter heeft dat, daar zit een zekeringtester op, gewone autozekering zeg maar (aansluiting) , steek in beide gaten hiervan een stukje goed geleidend iets, ikzelf neem hiervoor een stripje messing, Zet nu de multimeter op F 20, laat de uitgaande draad van de condensator contact maken met de ene strip, en de massa met de andere, nu geeft ie een waarde weer, op basis van 2.5 mag ie 2.2 – 2.8 weergeven, dan is de condensator nog goed, waarde hoger? Geen probleem, waarde beneden 0,5, vervangen. En geeft ie de waarde weer van de helft wat erop staat, ook geen probleem, dat betekend dat ze in serie zijn geschakeld en je gewoon een verkeerd meetpunt genomen hebt.
als de condensator defect is, dan zal een van de contactpunten gaan vonken op het moment dat deze open staan en je steekt er een kleine schroevendraaier tussen, en de motor staat op contact, als de contactpunten nu gaan vonken dan is er een condensator defect, deze dingen zijn bedoeld als buffer voor stroomopslag min of meer, dan kan de overtallige stroom niet retour, dus vonkt ie.
(bij draaiende motor mag er geen vonk overspringen op de contactpunten, gebeurd dit wel, daar loopt ie even goed om, maar dan zal ie moeilijker starten, je hebt ze dan niet goed schoon gemaakt en herhaal dit)
Als dit geheel werkt, en je ontsteking staat goed, die moet je dan trouwens eigenlijk gelijk even controleren want je hebt het deksel er toch af, dan moet je vonk aan de bougie hebben.
En als het fietsje het dan nog niet doet, zoek dan de oorzaak ergens in het carburatie systeem
Hoop dat je hier iets aan hebt, Groeten Hulzie
http/groups.msn.com/eigenbouw
http/www.ofoto.com inlog kano.huls@wxs.nl wachtwoordt viper
Henk Huls
bende erachterweg en dan even nazien)