125cc ook te berijden met NL. auto rijbewijs in de toekomst?

Ik zal wel een enorme zeikerd zijn, maar het motorrijbewijs is geen luxe !
Vooral de bijzondereverrichtingen vind ik zeer goed om eens te doen.
Slalom, achtjes draaien en niet te vergeten de noodstop / precisiestop.
Het viel mij met lessen op, dat bijna iedereen wel een keer bijna of helemaal omvalt met zijn lesmotor.
Toont mij alleen maar aan dat deze leermomentjes heel hard nodig zijn !

Een 125 cc is een brommer voor in de bergen.
Daar wil ik helemaal de snelweg niet mee op.

En persoonlijk ben ik blij dat ik eerst een paar jaar auto heb gereden voordat ik motor ging rijden.
Je hebt dan gewoon iets meer gevoel / inzicht wat snelverkeer betreft + de bescherming van blik/kreukelzone, ABS , & airbacks :Y

Ook ben ik voorstander voor een apart AM rijbewijs (brommer & Snorfiets).
Mensen die wat ouder zijn konden jaren lang zo een Bromfietscertificaat op het postkantoor halen.
Dit Bromfietscertificaat kon dan gewoon omgeruild worden voor een rijbewijs.
Heb je een autorijbewijs krijg je een AM er automatisch bij.

Voor jongen mensen ..... die weten op een gegeven moment niet beter.
Vooral in de steden is het knetter druk, als je ze soms ziet gaan dwars door de mensenmassa op een snorfiets (max. 25 km) die wel 60 gaat.
Niks mis mee een paar lesjes, doe er maar wat moeite voor.

Overigens was ik vorige week nog op de Périphérique (ring Parijs), daar stikt het van de 125 cc.
Kris kras links en rechts inhalen. En ik weet niet wat ze met die 125 cc scooters doen, maar ze gaan heel snel.
Totaal geschift die gasten !!!

Groeten,
Bart
full
 
Bart, er zijn er ook die een rijbewijs hebben en zich zelf hartstikke dood rijden omdat ze zich gewoon niet in kunnen houden in het verkeer hier in Nederland, je kent ze wel de petjes in een golffiets!!!

Heeft echt niks te maken met het hebben van wel of niet een rijbewijs maar alles met het gebruik van de rechterzijde van het lichaam en dan met name een van die twee uitsteeksels die een draaiende dan wel een trappende beweging maken.

Begrijp me niet verkeerd ik ben niet tegen een rijbewijs of het halen daarvan maar ik denk dat je ook wel een beetje meer gezond verstand mag verwachten van elke bestuurder EN niet onbelangrijk in deze het besef dat je in potentie gewoon in/op een moordwapen rijd.

Vandaar ook mijn eerdere pleidooi haal je het een verplicht het ander halen, theorie verbreden naar motor en autobewijs en voor beiden tegelijk praktijk halen, krijg je veel meer begrip voor elkaar en misschien ook nog wel voor andere weggebruikers.

Ook een moreel besef bijbrengen zal al veel helpen, en voor diegenen die zich niet kunnen gedragen in het drukke verkeer hier in Nederland die mogen van mij best een verplicht bezoekje krijgen in het ziekenhuis of zo zodat ze kunnen zien wat de gevolgen kunnen zijn van dergelijk weggedrag...Wat mij betreft mogen ze veel meer artikel 5 opleggen met als gevolg rijbewijs kwijt...
 
Slecht idee, met Roy eens, bij het behalen van rijbewijs ervaring op doen in een ander voertuig. Strak plan!Moet je nou met een scooter, 't is toch motorrijbewijs?

Uhhh...omdat een motorscooter volgens de Wegen Verkeers Wetgeving ook een "Motorfiets" is :?

(misschien toch je onderschrift/noot aanpassen)














m.a.w. denk eens ff wat breder :Z
 
Laatst bewerkt:
Ik ben voor het Darwin-principe.. Als men zichzelf niet kan beheersen, dan loopt dat vanzelf eens verkeerd af. })

Eigen interpretatie van Darwin ;)

Realistischer is dat het vaak verkeerd afloopt voor het/de "onschuldig(e)" slachtoffer(s)
die door een "(automobilist)bestuurder die zich niet kan beheersen", in gevaar gebracht wordt '(
Vreemd genoeg komt de veroorzaker er vaak het beste vanaf na een veroorzaakt ongeluk |(
 
ik denk eerlijk gezegd dat het op zich mee zou vallen, als je kijkt naar alle mp3 rijders er zijn via de diverse fora's nu 6 ongelukken met schade, bekent waar bij een mp3 betrokken was

1 RL (motor) die in de file over het hoofd gezien werd
1 dame in Amsterdam die achter op een auto reed zo als het bericht luide wilde ze in halen maar durfde op het laatste moment toch niet, en kon niet meer op tijd daar door remmen

1 mp3 die geparkeerd stond op de oprit en door een kerende auto aangetikt werd en omviel en veel schade had

2 die tijdens de oefendag/ cursusdag onder uitgingen door het gebruik van de voetrem!!!

en een die onderuit ging, door dat er in een bocht, rotzooi op de weg lag

en dan zijn er nog een paar waar bij/ door een technische storing/ niet werkende/ of een uitschakelden blokkeren, de mp3 zonder gevolgen gecontrolleerd is gevallen /laten zakken als 270 kg op eens in een hoek van zoveel graden staat, is dat alleen de enige oplossing om geen spieren te verrekken.

het is echt niet zo dat iedereen massaal ineens over zal stappen naar een 125cc of een mp3,
het moet je liggen, en je moet het leuk vinden, en er zijn nu wel een aantal mp3 rijders die begonnen zijn met het lessen voor hun A om toch meer mogelijkheden te hebben, en wat opvalt een enkeling kiest er echt voor, om te lessen op een schakelfiets het merendeel gaat lessen op een automaat of lest toch op een schakelfiets, omdat de rijschool in de buurt niets anders heeft maar willen na het behalen van hun A, een zwaardere (semi)automaat zoals een Mana GP 800, of FJR AS
 
Laatst bewerkt:
Vandaar ook mijn eerdere pleidooi haal je het een verplicht het ander halen, theorie verbreden naar motor en autobewijs en voor beiden tegelijk praktijk halen, krijg je veel meer begrip voor elkaar en misschien ook nog wel voor andere weggebruikers.
Proef ik hier dat de verschillende rijbewijs categorieën toch zinnig zijn?, maar vanwege kostenbesparing (liever) alles in één!

het is echt niet zo dat iedereen massaal ineens over zal stappen naar een 125cc of een mp3,
het moet je liggen, en je moet het leuk vinden,
Er is genoeg interesse voor de 125cc met B-bewijs, zie maar de MP3 LT, alleen wil men niet (altijd) 8000~10.000 euries neertellen, een 125cc voor pak hem beet 2500 euries is voldoende om een ww-traject van rond de 20~30 km te doen.

Nederland staat bekend om zijn betutteling.. geen enkel ander land heeft rijles voor voertuigen die door hun constructie niet harder kunnen dan 45 km/h. Inclusief theorie, praktijkles en rij-examen. In onze landje (in 2005 relatief de minste verkeersdoden van de wereld !!, zelfs minder dan het eiland Malta..) hebben we een traditie hoog te houden van veiligheid, en daarom doen wij het anders dan de omringende landen.

De AM rijbewijs (brommer) is sinds dit jaar, dus theorie en rijvaardigheidsexamen. Zoals eerder is gepublceerd scoort NL "Relatief" goed, maar in vergelijking met de overige EU landen waar wel een categorie A1 (tot 125cc) vanaf 17 jaar en een B-bewijs gelijk wordt gesteld aan de A1, zij hebben minder slachtoffers per X aantal inwoners, eigenlijk is onze score in NL "Slecht", want er worden een tweetal verkeerdeelnemers-categorieën uitgesloten.
 
quote:
1Paul schreef op 16 mei 2010 @ 18:35:
Vandaar ook mijn eerdere pleidooi haal je het een verplicht het ander halen, theorie verbreden naar motor en autobewijs en voor beiden tegelijk praktijk halen, krijg je veel meer begrip voor elkaar en misschien ook nog wel voor andere weggebruikers.


Proef ik hier dat de verschillende rijbewijs categorieën toch zinnig zijn?, maar vanwege kostenbesparing (liever) alles in één!


Nee, niet uit kostenbesparing, je zult toch je uren moeten maken in/op beide. Zoals er staat, om meer begrip te hebben voor de "andere bestuurder" denk als je weet wat je tegen kunt komen dat men automatisch meer kijken gaat.

Mocht er een kostenbesparing bij komen is dit alleen maar meegenomen...
 
Wel eens op een 125 gereden? Het is net een brommer. En waarom niet gewoon de Europese richtlijnen volgen? Iedereen mag daar 125cc rijden met B rijbewijs, waarom moeten wij weer een uitzondering zijn?
Precies, ik heb nooit eerder gereden op een motor maar heb wel mijn autorijbewijs. Ik heb een proefles gedaan en ik werd al losgelaten met rijden, want het was echt niet veel anders dan autorijden. Die dingen gaan ook niet hard ofso dus lekker met B rijbewijs 125cc rijden zou perfect zijn.
Maar het is niet anders nu moet ik weer geld uitgeven aan Theorie, Lessen en 2Praktijkexamens tja
 
Vroeger toen ik 18 was, kon je deze honda cbx 1000cc 6 cilinder, kopen L plaatje erop, oefen vergunning op halen bij de politie en rijden maar.

Voor het examen samen met mijn broer 1 les genomen 25 gulden de man,
en afrijden.
Over natte witte strepen of zebrapad de bocht om en gas geven moest je zelf maar achter komen.
Lijkt me toch wel verstandig om wat lessen te nemen, misschien makkelijker maken voor iemand die echt zijn bromfiets rijbewijs heeft gehaald en ook minimaal een brommer kenteken 2 jaar op zijn naam heeft gehad, en apart een b rijbewijs heeft gehaald. Dan een paar uur lessen en klein examentje.
 
Faronoz en Zuunig.....wat hebben jullie met oma gedaan ??!!
9 jaar lag ze vredig onder de zoden...en jullie graven haar zomaar weer op ?

_O-
 
Wel eens op een 125 gereden? Het is net een brommer. En waarom niet gewoon de Europese richtlijnen volgen? Iedereen mag daar 125cc rijden met B rijbewijs, waarom moeten wij weer een uitzondering zijn?
Dat blijkt inderdaad een Europees initiatief te zijn, geïntroduceerd in 1998.
Voor België moet je wel al 2 jaar je B-rijbewijs hebben en als je je rijbewijs B hebt behaald na 2011 moet je 4 uur praktijkles volgen, zonder test achteraf.
 
Is het ook niet zo in België als je een B rijbewijs heb gehaald voor 1988 dat je direct op alle motoren mag stappen?
 
Laatst bewerkt:
Duitsland binnenkort ook, meende ik te hebben gelezen. Al mocht je daar ook al op A2 rijden met B, mits voor 1980 gehaald. Het zorgt hier wel voor werkgelegenheid en minder opstoppingen. Tenzij ze ook de snelweg op gaan, dan wel weer omdat het niet zo hard gaat. :+
 
Ik zou me ook bepaalde voorwaarden kunnen voorstellen, bijvoorbeeld dat je met rijbewijs B op een 125cc motor niet op de snelwegen mag komen.
 
Ik zou me ook bepaalde voorwaarden kunnen voorstellen, bijvoorbeeld dat je met rijbewijs B op een 125cc motor niet op de snelwegen mag komen.

En hoe ga je dan de A-rijders met 125cc op de snelweg onderscheiden van de B-rijders? Of gewoon elke 125cc'er van de weg afplukken en papieren nakijken?
Je kan met 125cc best de snelweg op, maar ik denk dat de meesten niet eens durven. Met 10kW+ vermogen durf ik het wel, daaronder alleen als het vast staat.
Mijn scooter heeft 6.9kW en hoewel de top 110km/u is in de allerbeste omstandigheden, heb ik die van mij nog nooit de snelweg opgestuurd. Wel die van de importeur en dat ging nog best goed in de spits. Was ook de enige manier om nog op tijd terug te zijn voor sluitingstijd. :]

Maar dan kan mijn vrouw ook eens mijn motorscooter mee, die heeft geen zin om apart een rijbewijs te moeten halen en totaal geen interesse in motoren.
Maar als ze even snel op mijn motorscooter ergens heen kan...
 
Terug
Bovenaan Onderaan