1 bobine van een 4 pitter, op een 2 pitter?

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
10.135
3.275
Een vraagstuk waar ik niks over kan vinden (kan ook aan mij liggen).

Ik ben bezig met een Honda CB500T (het oude, toffe model, niet de jaren 90 versie) die omgebouwd wordt naar hardtail chopper, deze keer wat anders dan een caferacer ;) .

Nu heb ik een NSU benzinetank uit 1953 pas gemaakt en dat zit je met de 2 originele bobines die lelijk in het zicht bungelen.

Nu vraag ik mij af of een "2 bobines in 1 behuizing" van een oude Honda four gebruikt kan worden in plaats van de 2 aparte units die er origineel op zitten. Ik heb geen idee wat de specificaties van beide bobines zijn en weet ook niet hoe ik dat kan meten. Wel zijn het beide bobines voor een ouderwetse punten-ontsteking.

Iemand een suggestie of dit kan werken? Het liefst met ervaring of onderbouwing, aangezien het frame wordt aangepast aan de chop wil ik niet achteraf de originele bobines terug hangen met een lelijk beugeltje o.i.d.

Voor de beeldvorming, ik wil deze unit (twee bobines):
5410451fe088a2bbbd95cf8ce3efa24d.JPG


Vervangen voor èèn van deze (1 bobine die 2 bougies aan kan sturen):
BOB10009.jpg


Mijn grootste zorg is dat er te weinig tijd is voor de bobine om "op te laden" op hoge toeren, maar is dat daadwerkelijk zo?
 
Laatst bewerkt:
Ik zat te denken aan een systeempje met een stel heavy duty diodes, maar nogmaals, ik weet eigenlijk niet hoe.

Ik heb het eens gezien op een custom XS650 (als ik mij niet vergis). Voor Harleys zijn er trouwens ook enkele bobines die beide cilinders aansturen, alleen heb ik er niet genoeg kaas van gegeten om te weten of die dan aangestuurd worden door 2 sensoren of sets contactpunten (ben niet echt thuis in HD ontsteking).
 
Een paar vragen voordat ik antwoord geef:
- gaan de zuigers tegelijk omhoog, dus kruktappen op 360o
- heb je 1 of 2 contactpuntjes
- zitten de puntjes op de krukas of op de nokkenas

De onderste bobine is bedoeld dat bij 1 van de 2 bougies een loze vonk gegeven wordt aan het eind van de uitlaatslag.
 
Het is een 180 graden twin met 2 sets contactpuntjes op de nokkenassen (DOHC).

Ik weet idd dat de vierpitter bobines 2 vonken tegelijk geven, waarvan er altijd èèn loos is. Daarom dacht ik dat hij dus in ieder geval genoeg prik zou moeten hebben om 2 bougies aan te sturen.
 
dat werkt alleen als de zuigers gelijk op gaan.
met een 180 graden krukas werkt het niet, je hebt dan altijd 2 sets contactpunten nodig.
een loze vonk heb je alleen als de pickups of contactpuntjes op de krukas zitten.
 
Shihiiit, da's jammer (al was het wel een "long shot"). Moet zeggen dat ik nog weinig kaas heb gegeten van de CB450/500 twin blokjes met torsie-klepveren, ontsteking op de nokkenassen en meer van die gekkigheden. Ach, daarom heb ik er nu een staan..

Nieuwe vraag:
Welke set van 2 bobines is heel erg klein in afmetingen? :+
 
Het is een 180 graden twin met 2 sets contactpuntjes op de nokkenassen (DOHC).

Ik weet idd dat de vierpitter bobines 2 vonken tegelijk geven, waarvan er altijd èèn loos is. Daarom dacht ik dat hij dus in ieder geval genoeg prik zou moeten hebben om 2 bougies aan te sturen.
Antwoord is eigenlijk al gegeven en dat weet je dus al. Het moeten 2 aparte bobines worden.
 
Nieuwe vraag:
Welke set van 2 bobines is heel erg klein in afmetingen? :+
Ik heb pas een paar scooterbobines gekocht voor mijn Jawa.
Zijn officieel voor een Yamaha TZR50 meen ik. Kan ze wel ff opmeten. :?
 
Ik heb pas een paar scooterbobines gekocht voor mijn Jawa.
Zijn officieel voor een Yamaha TZR50 meen ik. Kan ze wel ff opmeten. :?

En zo kom ik van een onwaarschijnlijk plan uit op een hele goede suggestie *D
Als je ze zou willen opmeten... :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan