[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

@CravingCookie : Dank je! Heb het ding nu een jaar of anderhalf en ben er heel tevreden over moet ik zeggen, zowel van look als rijplezier :)

Ik heb twee bevestigingspunten in de kader aan iedere kant (allicht waar de kappen vast gezeten hebben). Rechts eventueel 3 als ik het bevestigingspunt van de uitlaat mee tel.
Denk dat ik ga proberen om iets op maat van die bevestigingspunten te laten maken. Of dat ze desnoods iets van bevestigingspunten op de kader en achterste voetsteunen bij lassen waar ik vervolgens een rekje op kan monteren. Er zal ongetwijfeld wel een mouw aan te passen zijn.
Stapelen is inderdaad een optie maar als het zou kunnen dan toch liever de zijtassen. Die rekjes zijn op zich ook maar buisconstructies. Iemand met het juiste gereedschap en een beetje las skills heeft dat zo in elkaar gestoken. Ik geef het nog niet op :)
Zorg dat je op zn minst 3 punten hebt. Je kunt ook die van de passagierstepjes gebruiken (als dat er nog op zit). Anders zou ik toch echt omhoog gaan stapelen. Ik heb met de GS500 ook nooit zijtassen gebruikt. Het kan dus wel.
 
Mooie fotos. Kan de GS een beetje meekomen? Is de GS nog aangepast in de vorm van andere veren, banden ed?
 
Mooie fotos. Kan de GS een beetje meekomen? Is de GS nog aangepast in de vorm van andere veren, banden ed?

In de bochten kon ik zeker prima meekomen met de nieuwere en snellere motoren. Het rechte stuk werd wat moeilijker :p
Alles is origineel, wel eens getwijfeld om een andere schokbreker te plaatsen en progressieve veren te monteren maar is er nooit van gekomen.
Banden zijn BT45.
 
Laatst bewerkt:
1400400


Bij een minimotorkampeervakantie (mijn nieuwe favoriete scrabblewoord) reken ik op parkeren in een grasveld, naast de tent, keren of manoeuvreren op een helling, want Duitsland, en dat betekent dat ik reken op een beunhaas momentje waarop ik 'm net niet houd, of net niet met m'n voet aan de grond kan. Gelukkig had ik nog valbeugels liggen, ooit voor een prikkie van marktplaats geplukt met het idee ooit de bergen in te gaan. Ze waren echter oorspronkelijk chroomkleur, met fiks veel roest en schaafwonden. Dat vond ik lelijk. :P

Dus zwarte Hammerite gekocht en ze daarmee gespoten. Mijn eerste spuitverfklusje ooit. Geen idee of 't allemaal goed is gegaan, maar het ziet er best mooi uit! *O*
 
Hoe oud zijn de GS rijders hier eigenlijk? Ik zie hier een daar een aantal "ouderen" 😆. Ik dacht altijd dat de GS een beginners fiets is maar toch rijdt niet enkel jeugd erop rond
 
Hoe oud zijn de GS rijders hier eigenlijk? Ik zie hier een daar een aantal "ouderen" 😆. Ik dacht altijd dat de GS een beginners fiets is maar toch rijdt niet enkel jeugd erop rond

Ik ben 61 en heb 41 jaar mijn rijbewijs.

Op een zeker moment kom je tot de ontdekking dat het plezier van motorrijden niet zit in een extreem krachtige fiets met prestaties waar zelfs Valentino soms bang van wordt. Denk eens aan HD of Guzzi-rijders die met een fiets met prestaties uit de vorige eeuw nog steeds plezier voor tien hebben.
 
Hoe oud zijn de GS rijders hier eigenlijk? Ik zie hier een daar een aantal "ouderen" 😆. Ik dacht altijd dat de GS een beginners fiets is maar toch rijdt niet enkel jeugd erop rond
27, maar ik rij geen GS500 meer. Ben alleen meeprater/meelezer.

Ik rij nog wel een XT600. Is ook <35kw.
 
Hey jongens (en meisjes?), ik ben bezig met het blok openmaken. Een versnelling doet het niet dus ik denk dat ik hem moet splitsen om bij de versnellingsbak moet komen. Ik heb nu het oliedeksel eraf, zometeen de generator cover (weet niet hoe dit in het Nederlands heet). Het werkplaatshandboek beschrijft alleen hoe je echt alles uit elkaar haalt van het blok, maar dit ben ik natuurlijk niet van plan. De cilinders hoeven er niet af toch? Het blok splitst horizontaal dus het lijkt me dat ze er gewoon op kunnen blijven zitten. Maar hoe zit het met het koppelingshuis? Moet die eraf of niet? Het lijkt me dat hij niet in de weg zit, of wel? Of maakt dit alles wel makkelijker? Ik weet echt even niet wat handig is, dit is de eerste keer dat ik helemaal zelf een blok uit elkaar haal.
Groetjes, Thijmen
 
Beste dames en heren,

Ik ben nieuw op dit forum en heb sinds zondag een gs500 in mijn bezit. Deze heeft 2 jaar stilgestaan en zit wat werk aan. Sinds zondag heb ik een aantal dingetjes gedaan:

Olie uit het blok gehaald
Oliefilter vervangen
Knipperlichtprobleem gediagnoseerd(relais kapot, nieuwe is onderweg)
Accu aan de lader vervangen
Olie van de voorvork vervangen
Progressieve veren geinstalleerd
Achterkappen geinstalleerd
Nieuw spatbord voor geinstalleerd
Oliekeerringen van de voorvork vervangen, grappig verhaal, om de vering uit elkaar te halen heb je een 24MM moer nodig. Laat de enige 24MM moer die ik heb liggen nou de achteras moer van mijn kawasaki zijn.

Remvloeistof, olie en knipperlicht relais zijn onderweg. Dan moet ik nog remblokken bestellen.
Heeft iemand hier aanraders voor? Websites, merk etc? Ook zoek ik nog het koppelstukje tussen de 2 achterkappen en een nieuw frame om de tellerunit heen.

Hierna zijn de plannen om een andere uitlaat te monteren, een andere inlaat(kelken) erin te zetten, hem vervolgens af te stellen/rejetten. Ook wil ik een andere koplampen installeren, led verlichting rondom, en custom tellerplaten maken voor de tellerbak in combinatie met led verlichting.

Ongerelateerd vraagje, is de gstwins website bij jullie ook down?

Ik hoor graag van jullie!

-srikengames
20190611_160615.jpg
 
Hey jongens (en meisjes?), ik ben bezig met het blok openmaken. Een versnelling doet het niet dus ik denk dat ik hem moet splitsen om bij de versnellingsbak moet komen. Ik heb nu het oliedeksel eraf, zometeen de generator cover (weet niet hoe dit in het Nederlands heet). Het werkplaatshandboek beschrijft alleen hoe je echt alles uit elkaar haalt van het blok, maar dit ben ik natuurlijk niet van plan. De cilinders hoeven er niet af toch? Het blok splitst horizontaal dus het lijkt me dat ze er gewoon op kunnen blijven zitten. Maar hoe zit het met het koppelingshuis? Moet die eraf of niet? Het lijkt me dat hij niet in de weg zit, of wel? Of maakt dit alles wel makkelijker? Ik weet echt even niet wat handig is, dit is de eerste keer dat ik helemaal zelf een blok uit elkaar haal.
Groetjes, Thijmen

Heb je een Haynes manual? Anders zou ik die even aanschaffen. Waar ben je precies naar op weg? De koppelingsplaten (en veren) zitten achter de rechter crankcase cover. Daarvoor moet de rotor bout eruit (check even een paar berichten hier terug over 't aanhaalmoment hiervan - breekt nogal eens af) en de timing los. Als je de shifter zoekt, zit die (natuurlijk) links.
 
...

Remvloeistof, olie en knipperlicht relais zijn onderweg. Dan moet ik nog remblokken bestellen.
Heeft iemand hier aanraders voor? Websites, merk etc? Ook zoek ik nog het koppelstukje tussen de 2 achterkappen en een nieuw frame om de tellerunit heen.

...

Ongerelateerd vraagje, is de gstwins website bij jullie ook down?

Ik hoor graag van jullie!

-srikengames

Hoi! Uitlaatstore heeft zeker voor remmen goed(koop) spul. Gstwins is bij mij ook al een paar dagen down ja, forum en wiki. Vrij hinderlijk.

Als je echt obscure onderdeeldingetjes wilt hebben kun je op cmsnl kijken, of motoport Leek even bellen. Die hebben vrijwel alles. :)
 
Heb je een Haynes manual? Anders zou ik die even aanschaffen. Waar ben je precies naar op weg? De koppelingsplaten (en veren) zitten achter de rechter crankcase cover. Daarvoor moet de rotor bout eruit (check even een paar berichten hier terug over 't aanhaalmoment hiervan - breekt nogal eens af) en de timing los. Als je de shifter zoekt, zit die (natuurlijk) links.
Ik heb alleen een boek van Suzuki zelf. Heb nu oliedeksels eraf, moet nu het blok gaan splitsen. Weet alleen niet of het handig is om de koppeling en het vliegwiel te laten zitten als ik het blok ga splitsen. De tweede versnelling werkt als een neutraal, het doet niks. Vanuit deze 'extra neutraal' schakelt hij gewoon naar 1 en 3.
 
Ik heb alleen een boek van Suzuki zelf. Heb nu oliedeksels eraf, moet nu het blok gaan splitsen. Weet alleen niet of het handig is om de koppeling en het vliegwiel te laten zitten als ik het blok ga splitsen. De tweede versnelling werkt als een neutraal, het doet niks. Vanuit deze 'extra neutraal' schakelt hij gewoon naar 1 en 3.

Maar waar wil je "heen" dan? Ik zou eerst eens de koppelingsplaten en veren bekijken, maar ik heb nog nooit wat aan m'n koppeling gedaan (behalve de platen gecheckt), dus misschien zeg ik nu iets heel doms. :P Ik snap alleen niet zo goed welk onderdeel je wilt bekijken/repareren/vervangen waarvoor je 't blok moet splitsen?
 
Maar waar wil je "heen" dan? Ik zou eerst eens de koppelingsplaten en veren bekijken, maar ik heb nog nooit wat aan m'n koppeling gedaan (behalve de platen gecheckt), dus misschien zeg ik nu iets heel doms. :P Ik snap alleen niet zo goed welk onderdeel je wilt bekijken/repareren/vervangen waarvoor je 't blok moet splitsen?
Tsja als ik eens wist wat er stuk zou zijn, dat zou wel makkelijk zijn haha. Het is alleen nooit makkelijk. Er is gewoon 1 versnelling die het niet doet, maar hij schakelt er wel goed in en uit. Heb nu het hele koppelingshuis en dergelijke eraf, schakelmechanisme ook los. Heb nu alleen nog één probleem: er zitten wat boutjes muurvast.
Het ziet er van binnen al uit alsof er iemand voor mij is geweest, maar na wat geklooi met de slagschroevendraaier ben ik tot de conclusie gekomen dat er geen beweging in te krijgen is. Ben klaar voor vandaag, morgen ga ik hopelijk weer verder.
 

Bijlagen

  • IMG_20190611_235442__01.jpg
    IMG_20190611_235442__01.jpg
    199,2 KB · Weergaven: 11
Terug
Bovenaan Onderaan