[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Ik heb onlangs een GS500 (mijn eerste motor!!) aangeschaft. Betreft 1 van 1992. Ketting en tandwielen zijn wel behoorlijk aan vervanging toe. Nu heb ik een mooie ketting gevonden voor een mooi prijsje maar deze zou alleen voor de motoren van 1994-2007 zijn. Ik heb even een ketting opgezocht van 1988-1993 maar deze lijkt me precies hetzelfde. Maakt het iets uit of kan ik gewoon de ketting van na het bouwjaar van mijn gs kopen?
Linkje: kettingset Suzuki GS500E 1994-2007
 
2 van de 4 uitlaat bouten heb ik een paar weken terug uit kunnen boren en een nieuwe draad kunnen tappen, niet zo'n leuk werkje. Nu iedere maand los draaien insmeren met keramisch vet en terug vastzetten. Zo'n zelfgetapte draad is nooit net zo goed als t originele en ik wil niet nog eens in m'n blok boren, dus liever iets te vaak terug in smeren.

Voor mijn remleidingen te ontluchten, is daar speciaal gereedschap voor nodig? Heb veel gelezen over een zogenaamde ontluchtingsventiel/nippel. Is dit enkel handig of toch noodzakelijk?
Daar hoef je alleen een steeksleutel (maat weet ik zo ff niet), een doorzichtig slangetje wat over de ontluchtingsnippel heen gaat en een glazen potje voor te hebben. Zo'n ventiel is idd wel handig ja, kan je in 1 keer doorpompen met de remhendel en gaat er geen vloeistof of bubbels weer terug de leiding in.
Ik zie ze wel een bij Wish of AliExpress staan voor een euro oid... Is vast ook ergens anders te krijgen.
 
Wanneer moet ik die pinnen eraf halen? Bij het vervangen van m'n remblokken? Ik wilde overigens op termijn niet enkel de remolie vervangen, maar ook meteen de remleidingen vervangen door nieuwe (stalen) remleidingen. Dit raden ze volgens de handleiding aan om eens per 4j te toen. Die paar tientjes zijn het me wel waard, betrouwbare remmen. Overigens "remmenvet", is dat keramisch vet?
remvet is voor de rubbers die tussen de zuiger en de klauw zitten. Dat is iets compleet anders dan keramisch vet. Keramisch vet is een soort montagevet die je inderdaad tussen de blokken en zuigers doet om te zorgen dat de hele handel niet zomaar gaat piepen.
 
2 van de 4 uitlaat bouten heb ik een paar weken terug uit kunnen boren en een nieuwe draad kunnen tappen, niet zo'n leuk werkje. Nu iedere maand los draaien insmeren met keramisch vet en terug vastzetten. Zo'n zelfgetapte draad is nooit net zo goed als t originele en ik wil niet nog eens in m'n blok boren, dus liever iets te vaak terug in smeren.

Voor mijn remleidingen te ontluchten, is daar speciaal gereedschap voor nodig? Heb veel gelezen over een zogenaamde ontluchtingsventiel/nippel. Is dit enkel handig of toch noodzakelijk?
Iedere maand losdraaien is een garantie dat je over een jaar nieuwe draad moet tappen.
De draad in de kop slijt als een malle door dit in en uitdraaien.
Die van mij was zeker in geen 20 jaar los geweest.
Die was toen gemonteerd met het daar voor geschikte vet, en kwam gewoon netjes los zonder enig geweld o.i.d
 
Tja, als je perse de uitlaat eraf wilt hebben en het niet vertrouwd om kracht te zetten. Pak een slaghamer. Maakt los zonder iets af te breken. Goede investering. :t(Overigens handig voor alle bouten die stront vast zitten).
 
Wanneer moet ik die pinnen eraf halen? Bij het vervangen van m'n remblokken? Ik wilde overigens op termijn niet enkel de remolie vervangen, maar ook meteen de remleidingen vervangen door nieuwe (stalen) remleidingen. Dit raden ze volgens de handleiding aan om eens per 4j te toen. Die paar tientjes zijn het me wel waard, betrouwbare remmen. Overigens "remmenvet", is dat keramisch vet?
Die pinnen houden de remblokken op zijn plaats. Ze roesten wel eens vast.

ate-cilindermontagepasta-180gr.jpg
[

2 van de 4 uitlaat bouten heb ik een paar weken terug uit kunnen boren en een nieuwe draad kunnen tappen, niet zo'n leuk werkje. Nu iedere maand los draaien insmeren met keramisch vet en terug vastzetten. Zo'n zelfgetapte draad is nooit net zo goed als t originele en ik wil niet nog eens in m'n blok boren, dus liever iets te vaak terug in smeren.

Voor mijn remleidingen te ontluchten, is daar speciaal gereedschap voor nodig? Heb veel gelezen over een zogenaamde ontluchtingsventiel/nippel. Is dit enkel handig of toch noodzakelijk?

Wat die uitlaat heb je gelijk. Ik wil ook liever niet boren. Maar iedere maand...

Ik vul het spul, bind de remhendel tegen het hendel aan met een stukje ijzerdraad en wacht een nacht. Dan zijn de luchtbellen groot en veel lucht gaat er via het potje uit. Daarna is het de bekende procedure van nippel-open-pomp-met-rem-nippel-dicht totdat er geen lucht meer uitkomt. En, wees verstandig, begin met de zuiger helemaal er in zodat er zo weinig mogelijk lucht in de klauw zit.

Zodra ik rij gaat alles super goed, clutchless upshifts zo vloeiend als het maar zijn kan. Als ik lichtjes gas geef dan rij ik dus weg en kan ik wel schakelen, maar t is puur dat ik in stilstand soms heb dat de hele versnelling muur vast zit. Kan op die pook gaan staan met m'n hele gewicht maar schakelen ho maar. Die rod helemaal netjes terug gestopt ja, alles sluit netjes aan. Ik zal als ik ga frutten met de koppelingsplaten een aantal foto's maken.

Het klinkt als kromme schakelvorken. Maar misschien heb je geluk en is het iets minder rampzaligs.
Maar clutchless upshifts... das voor racers die een paar blokjes gereviseerd klaar hebben liggen.
 
Als toevoeging op bovenstaande voor remmen ontluchten. Zo'n vacuümpomp werkt ideaal, voor als je geen nacht wil wachten.
 
Als toevoeging op bovenstaande voor remmen ontluchten. Zo'n vacuümpomp werkt ideaal, voor als je geen nacht wil wachten.

Automonteurs gebruiken wel eens een vacuumpomp die werkt op perslucht. Een andere methode die ook uit de werkplaats komt is het 'potje' boven bij het remhendel met weinig luchtdruk onder druk te zetten.
Met de laatste methode heb ik de remmen van mijn K75RT ontlucht, een of andere Duitse Jodokus prutser heeft ooit verzonnen dat de remleiding naar klauw nummer een moet en van daar uit over het spatbord naar klauw nummer twee. Drie keer raden hoe veel lucht er in het bochtje van klauw een naar klauw twee achter kan blijven als je traditioneel met het remhendel ontlucht.
 
Ding op perslucht is ideaal ja. Heb ik laatst op het werk ook aangeschaft. waar het eerst een volle avond duurde om te ontluchten was het nu gedaan in een uur.
 
Met de nieuwe remleiding monteren heb ik gewoon m'n hendel ingetrokken gehouden en via de nippel met een slangetje en een dikke injectie spuit de olie erdoorheen gezogen door de spuit vol te trekken. Na 2 á 3 keer was ie ontlucht.
 
Bovenstaande heb ik laatst ook gedaan. Slangetje erop, remhendel in, ontluchting snel open en dicht, 3x herhalen en bubbels waren weg.
 
Goede stelregel is; als je met inknippen de hendel op het stuur kan trekken zit er nog lucht in. :Y

(Of is je remleiding van ouderdom naar de kloten en moet je die vervangen voor je eigen veiligheid). :X
 
IMG_20190508_124516.jpg

IMG_20190508_124512.jpg


Hij is open. Platen zien er wel oke uit volgens mij. Kan iemand dit bevestigen? Kan niet echt goeie 'new vs worn' plaatjes vinden online om een goede inschatting te maken.

Ga ik ondertussen verder met de pakking aan de dynamo kant.
 
Ik zie nauwelijks sporen van de koppeling laten stuiteren, daar mag je nog lang geen last van hebben. De platen zien er goed uit, je kan ze preventief vervangen of terugplaatsen.

Wat ik hier zie, moet je dieper graven. Je kan de carterpan er eens onderuit halen en het schakelmechanisme van de onderkant bekijken.
 
Iedere maand de uitlaatbouten eruit halen is idd misschien iets te veel van het goede. Momenteel staat m'n motor in de garage, heb der nieuwe bandjes op laten leggen. Het profiel was nog meer dan prima, maar de achterband stamde uit 2004 en de voorband uit 2009 haha. Vrijdag kan ik hem ophalen en dan over een paar weken ga ik eens flink klussen.

Dit ga ik dan (eventueel gespreid) doen:

-Kleppen stellen, hij rijdt nog prima maar volgens de werkplaatshandleiding hoort dit bij het onderhoud. Misschien ook meteen de kleppendeksel pakking bijbestellen. Ik weet niet in welke staat hij zich bevindt.
-Carbs syncroniseren, moet blijkbaar altijd na de kleppen stellen. Ik zat te denken om een carbtune pro aan te schaffen. Maar zelf zo'n dingetje maken is wel stukken goedkoper. Gezien ik vanaf september iedere week minstens 500 km ga rijden naar school is de aankoop van zo'n carbtune niet overbodig denk ik.
-Nieuwe slip-on uitlaat erop zetten. Puur voor een beter geluid en de esthetische waarde. AlieExpress akrapovic dempertje volledig in het zwart.
-Benzine leidingen en klemmetjes vervangen. Laatste keer dat ik die leidingen los maakte zag ik er scheurtjes in, echter lekken ze nog niet. Het leek mij wel leuk om er rode slangetjes op te zetten. Ook al zie je ze bijna niet lijkt het me toch leuk, paar van die rode details. Ook zet ik er een benzine filtertje tussen, als ik er toch mee bezig ben. Zijn alle leidingen van de benzine even dik? Ik dacht van wel...
-Remleidingen vervangen door stalen remleidingen. Ook weer een rode leiding met zwarte bouten. Eventueel ook nieuwe Brembo remblokjes, dit weekend even kijken in welke staat ze zijn. Betere en betrouwbare remmen zijn deze investering wel waard, zeker gezien de toekomstige kilometers die ik ga maken.
-Rode rim stripes, dan ziet ie er lekker sportief uit en past mooi op zo'n zwarte velg.
-USB voeding voor op het stuur, handig voor de tellie als ik FlitsMeister/navigatie op heb staan, trekt ander m'n hele telefoon leeg.

Ik zit echter nog te twijfelen over die rode details. Ik wil geen 'ricer' motor maar denk dat ie kleine dingetjes toch subtiel genoeg zijn?
 
Ik zit echter nog te twijfelen over die rode details. Ik wil geen 'ricer' motor maar denk dat ie kleine dingetjes toch subtiel genoeg zijn?
Volgens mij rijdt praktisch elke gs500 rond met andere kleur leidingen.
Ik zou alleen niet voor de alipovic gaan. Dat is pas ricer.

Als je trouwens in je profiel zet waar je ongeveer woont, kunnen mensen ook aanbieden om hun carbtune te lenen. Even langs en dat is in 5 minuten gepiept.

@Rob RD : kijk, ik zet je initiatief voort :)
 
Ik zou alleen niet voor de alipovic gaan. Dat is pas ricer.
Heeft idd een hoog ricer gehalte, daarom mag er voor de rest niks ricer-achtigs bijkomen :} . Het geluid van de GS is wel ontzettend triest, een solex heeft zelfs een beter geluid.
 
Heeft idd een hoog ricer gehalte, daarom mag er voor de rest niks ricer-achtigs bijkomen :} . Het geluid van de GS is wel ontzettend triest, een solex heeft zelfs een beter geluid.
Geluid van een GS triest? Ik heb bij 1 schroefgat op de cilinder een afgebroken bout zitten dus de uitlaat zit daar maar met 1 bout vast, misschien dat hij daardoor wat geluid lekt op de hoge toeren, maar als ik goed gas geeft dan kom er best wat lawaai uit dat ding. Heel sportief geluidje.
 
Heeft idd een hoog ricer gehalte, daarom mag er voor de rest niks ricer-achtigs bijkomen :} . Het geluid van de GS is wel ontzettend triest, een solex heeft zelfs een beter geluid.
Dat geluid van de GS leer je op zn tijd wel waarderen. Ik herken ze altijd een straat verderop al.

Bekijk bijlage 1392447
Hoe heet deze en wat is de torque setting? Kan t niet duidelijk terug vinden in de haynes.
Volgens mij heet die timing rotor bolt. Moet tussen de 17 en 23 nM. Maar eigenlijk moet je die gewoon helemaal niet los halen.
 
Volgens mij heet die timing rotor bolt. Moet tussen de 17 en 23 nM. Maar eigenlijk moet je die gewoon helemaal niet los halen.

Bijna goed, het is officieel de 'Signal generator rotor bolt' en inderdaad met 17-23 Nm vastdraaien.
 
Iedere maand de uitlaatbouten eruit halen is idd misschien iets te veel van het goede. Momenteel staat m'n motor in de garage, heb der nieuwe bandjes op laten leggen. Het profiel was nog meer dan prima, maar de achterband stamde uit 2004 en de voorband uit 2009 haha. Vrijdag kan ik hem ophalen en dan over een paar weken ga ik eens flink klussen.

Dit ga ik dan (eventueel gespreid) doen:

-Kleppen stellen, hij rijdt nog prima maar volgens de werkplaatshandleiding hoort dit bij het onderhoud. Misschien ook meteen de kleppendeksel pakking bijbestellen. Ik weet niet in welke staat hij zich bevindt.
Klepspeling stellen kan nooit kwaad - mits je het correct doet.
Ik zou zeker een nieuwe (originele) pakking bestellen. Vervangen kan nooit kwaad en je kan hem bewaren tot over 6000 km.
-Carbs syncroniseren, moet blijkbaar altijd na de kleppen stellen. Ik zat te denken om een carbtune pro aan te schaffen. Maar zelf zo'n dingetje maken is wel stukken goedkoper. Gezien ik vanaf september iedere week minstens 500 km ga rijden naar school is de aankoop van zo'n carbtune niet overbodig denk ik.
Goed plan. Dat bonkerige draaien op een cilinder voor het verstoplicht klinkt pas echt als Teun de Beun.
De zelfmaak versie met water/olie is extreem nauwkeurig en heeft het risico dat je het water/olie aanzuigt. Ik gebruik zelf een setje meters van Louis.de
-Nieuwe slip-on uitlaat erop zetten. Puur voor een beter geluid en de esthetische waarde. AlieExpress akrapovic dempertje volledig in het zwart.
Als de originele uitlaat nog goed is: niet doen. Ik heb jarenlang de buren moeten plagen door 's morgens om 06:00 uur de motor te starten. Dankuwel, meneer BSM (en dat was met e-keur, geen aliekabalie).
-Benzine leidingen en klemmetjes vervangen. Laatste keer dat ik die leidingen los maakte zag ik er scheurtjes in, echter lekken ze nog niet. Het leek mij wel leuk om er rode slangetjes op te zetten. Ook al zie je ze bijna niet lijkt het me toch leuk, paar van die rode details. Ook zet ik er een benzine filtertje tussen, als ik er toch mee bezig ben. Zijn alle leidingen van de benzine even dik? Ik dacht van wel...
Ja, alle leidingen zijn even dik. Zoals eerder geschreven, let er op dat ze benzinebestendig zijn, bij twijfel even een maandje in een jampotje met benzine
bewaren. Voelen ze plakkerig aan (of zijn ze opgelost), niet gebruiken. Filtertje is een goed idee, er kan roest uit de tank loskomen en dat wil je eventueel bij een beurt in een filter terugvinden, niet onderweg in een sproeier.
-Remleidingen vervangen door stalen remleidingen. Ook weer een rode leiding met zwarte bouten. Eventueel ook nieuwe Brembo remblokjes, dit weekend even kijken in welke staat ze zijn. Betere en betrouwbare remmen zijn deze investering wel waard, zeker gezien de toekomstige kilometers die ik ga maken.
En de remklauwen grondig schoon maken. Gooi ze in de frisdrank en drink daarna die frisdrank op, zo schoon moeten ze zijn....
-Rode rim stripes, dan ziet ie er lekker sportief uit en past mooi op zo'n zwarte velg.
We zijn allemaal van de bling bling, leef je uit.
-USB voeding voor op het stuur, handig voor de tellie als ik FlitsMeister/navigatie op heb staan, trekt ander m'n hele telefoon leeg.
Ik heb mijn mobiel op navigatie staan in een hoesje. Met warm weer wordt het mobieltje te warm in dat hoesje en stopt hij er mee. Ik moet er nog steeds iets op verzinnen.
 
Klepspeling stellen kan nooit kwaad - mits je het correct doet.
Ik zou zeker een nieuwe (originele) pakking bestellen. Vervangen kan nooit kwaad en je kan hem bewaren tot over 6000 km.

Pakking kan ik toch gewoon bij louis bestellen? Zijn dat geen originele pakkingen? Ook had ik gelezen dat t niet slecht was om een tube vloeibare pakking te kopen ter ondersteuning voor bepaalde punten waar je de pakking plaatst.

https://m.louis.be/artikel/klepdeks...r_bike_id=0098&filter_article_number=10042825
Ja, alle leidingen zijn even dik. Zoals eerder geschreven, let er op dat ze benzinebestendig zijn, bij twijfel even een maandje in een jampotje met benzine
bewaren. Voelen ze plakkerig aan (of zijn ze opgelost), niet gebruiken.

Ik zat zelf te denken aan deze leidingen, is geschikt voor benzine dus prima zou ik denken.

https://k-parts.nl/benzineslang-motoforce-rood-1-meter.html
Is deze olie trouwens gewoon de standaard castrol olie? Of wat is het verschil?

https://m.louis.be/artikel/castrol-...0038255&list=13401d3928faf638161d7dbede14c158
Waar kun je trouwens originele shims krijgen? Enkel bij een suzuki dealer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan