[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Ik begrijp niet precies wat je wil.

Je wil een 'normaal' setje led-knipperlichten en een normaal achter/remlicht plus een paar ledstrips als rem en knipperlicht? Als je dan de knipper gebruikt, knippert een ledstrip plus een normaal knipperlicht in dezelfde frequentie met dezelfde fase (aan-uit hetzelfde)?
 
Ik begrijp niet precies wat je wil.

Je wil een 'normaal' setje led-knipperlichten en een normaal achter/remlicht plus een paar ledstrips als rem en knipperlicht? Als je dan de knipper gebruikt, knippert een ledstrip plus een normaal knipperlicht in dezelfde frequentie met dezelfde fase (aan-uit hetzelfde)?
Ja, daar komt het wel op neer, de knipperlicht functie is moooi meegenomen maar hoeft niet, ik ga dus als de sneeuw weer weg is de ledstrip met alleen het remlocht deel aansluiten in serie met de remlichten... en dat wilde ik omdat ik led vervangingslampjes in m'n standaard achterlicht gezet had en daarvan het vesrchil tussen gewoon licht en remlicht niet zo groot vond en dus voor de duidelijkheid dat ik rem die led-strips erbij wilde zetten...
 
Begrijpen wij hetzelfde bij 'in serie zetten' en 'parallel zetten'?

DIe ledstrips hebben 12 volt nodig, plus en min correct aangesloten. Voor de ledpinkers geldt hetzelfde. Deze dingen in serie schakelen heeft geen effect.





Ik heb led-pinkers in mijn spiegels zitten. Plus van led aan plus van originele pinkers, min van led aan min van originele pinkers. Hetzelfde geldt voor het remlicht, de remlampen van de GS500 zijn in de plus geschakeld, dus ook het emlicht kan je op die manier aansturen.

SCAN0004_smaller.png
 
Begrijpen wij hetzelfde bij 'in serie zetten' en 'parallel zetten'?

DIe ledstrips hebben 12 volt nodig, plus en min correct aangesloten. Voor de ledpinkers geldt hetzelfde. Deze dingen in serie schakelen heeft geen effect.





Ik heb led-pinkers in mijn spiegels zitten. Plus van led aan plus van originele pinkers, min van led aan min van originele pinkers. Hetzelfde geldt voor het remlicht, de remlampen van de GS500 zijn in de plus geschakeld, dus ook het emlicht kan je op die manier aansturen.

SCAN0004_smaller.png
Had jij dan niet die truc hoeven doen met de diodes nodig om ervoor te zorgen dat alle pinkers tegelijk gingen knipperen?
Dit schema is zo te zien van een latere versie dan mijn GS-je die van 1992 is, ik zie namelijk geen aan/uit/stadslicht schakelaar in dit schema
staan. Staat dan dus het licht altijd aan bij dit schema?
 
Had jij dan niet die truc hoeven doen met de diodes nodig om ervoor te zorgen dat alle pinkers tegelijk gingen knipperen?
Dit schema is zo te zien van een latere versie dan mijn GS-je die van 1992 is, ik zie namelijk geen aan/uit/stadslicht schakelaar in dit schema
staan. Staat dan dus het licht altijd aan bij dit schema?

Ja, het licht staat altijd aan in dit schema, dit schema is van mijn GS-je.

Als je de zwarte draden van beide led-strips nu eens aan de zwart/witte draden (massa) hangt, de amber draden aan de zwarte draden van de pinkers en de rode (remlicht) draden aan de wit/zwarte draad van het remlicht.
Vooraf even met een voltmeter meten of je de goede draden te pakken hebt (polariteit) of je gebruikt tijdelijk een zeker massapunt (bijvoorbeeld de minpool van de accu of een of andere bout van het frame) voor de zwarte draad van de ledstrips. Pas als je zeker weet dat de polariteit goed is kan je de boel definitief aansluiten.


De 'truc' met de diodes zorgt er voor dat het gloeilampje van het dashboard geen doorvoer veroorzaakt tussen de pinkers links en rechts. Die gloeilamp in het dashboard heeft ongeveer net zo weinig weerstand als alle led-pinkers parallel bij elkaar. Bovendien zijn leds stroombron gestuurd, de schakeling er omheen compenseert een lagere spanning en zorgt er voor dat de lichtsterkte minder afneemt bij lagere spanning.
Bij gloeilamp-knipperlichtjes loopt er ook stroom door de lampjes van de andere kant maar de doordat de gloeilamp-pinkers ongeveer 4 A nodig hebben om zichtbaar te knipperen in plaats van ongeveer 0,1 A, zie je de gloeilampen niet oplichten.
 
Ja, het licht staat altijd aan in dit schema, dit schema is van mijn GS-je.

Als je de zwarte draden van beide led-strips nu eens aan de zwart/witte draden (massa) hangt, de amber draden aan de zwarte draden van de pinkers en de rode (remlicht) draden aan de wit/zwarte draad van het remlicht.
Vooraf even met een voltmeter meten of je de goede draden te pakken hebt (polariteit) of je gebruikt tijdelijk een zeker massapunt (bijvoorbeeld de minpool van de accu of een of andere bout van het frame) voor de zwarte draad van de ledstrips. Pas als je zeker weet dat de polariteit goed is kan je de boel definitief aansluiten.


De 'truc' met de diodes zorgt er voor dat het gloeilampje van het dashboard geen doorvoer veroorzaakt tussen de pinkers links en rechts. Die gloeilamp in het dashboard heeft ongeveer net zo weinig weerstand als alle led-pinkers parallel bij elkaar. Bovendien zijn leds stroombron gestuurd, de schakeling er omheen compenseert een lagere spanning en zorgt er voor dat de lichtsterkte minder afneemt bij lagere spanning.
Bij gloeilamp-knipperlichtjes loopt er ook stroom door de lampjes van de andere kant maar de doordat de gloeilamp-pinkers ongeveer 4 A nodig hebben om zichtbaar te knipperen in plaats van ongeveer 0,1 A, zie je de gloeilampen niet oplichten.
Ik zal binnekort als het weer het een beetje toelaat (buitensleutelaar, helaas geen verwarmde garagae oid) eens verder proberen...
Hopelijk lukt het met de led achterlichten en dat dan de ledstrips het inderdaad ook gewoon goed meedoen... Ik hou er wel van dat achterop komend verkeer
ziet dat ik aan het remmen ben. :-) en ook natuurlijk welke kant ik op wil... Vooropgesteld dat automobilisten ook echt kijken ipv op hun mobiel
of andere zaken aan het doen zijn :-)
 
Dusssss... Mooi leerzaam project. :Y Mijn eigen voorkeur zou netto uitgaan naar fellere / duidelijkere knipperlichten/remlicht. Denk dat de LED-strips lastig zijn om smaakvol weg te werken. Kost een beetje, maar Koso knippers zijn bijvoorbeeld ontiegelijk fel. Voor remlicht, bij twijfel, de hallogeen er weer in. 'T is je eigen veiligheid. ;)

Bevriezing van kabels heb ik geen last van. Ik heb de hele motor in de siliconenspay / S100 corrosionshutz zitten. Zo heeft het zout ook geen effect op mijn Sv'tje. O-)

Voor de dappere mede doorrijders; Het is vandaag glad. _O-
 
Dusssss... Mooi leerzaam project. :Y Mijn eigen voorkeur zou netto uitgaan naar fellere / duidelijkere knipperlichten/remlicht. Denk dat de LED-strips lastig zijn om smaakvol weg te werken. Kost een beetje, maar Koso knippers zijn bijvoorbeeld ontiegelijk fel. Voor remlicht, bij twijfel, de hallogeen er weer in. 'T is je eigen veiligheid. ;)

Bevriezing van kabels heb ik geen last van. Ik heb de hele motor in de siliconenspay / S100 corrosionshutz zitten. Zo heeft het zout ook geen effect op mijn Sv'tje. O-)

Voor de dappere mede doorrijders; Het is vandaag glad. _O-
Die fellere duidelijkere knipperlichten heb ik al erop, en ik heb/had led-vervangingslampjes in mijn achterlicht gedaan, maar daarvan vond ik het verschil in lichtsterkte
tussen gewoon aan en remmen vrij klein, dus wilde ik die led-strips erbij zetten. Die hebben ook een knipperlichtfunctie in zich waarvoor je kan kiezen het wel of niet te gebruiken.
In ieder geval wilde ik de remlichtfunctie ervan gebruiken en heb de strips op 2 horizontaal lopende spijlen van m'n achterrekje (foto's zal ik nog wel posten)
geplakt/ge-tie-wrapped. Smaakvol, niet echt, functioneel (als ze gaan werken zoals ik wil) zeker wel. :-)
 
Net eens bij Motoport in Leek geweest voor oordopjes, zo fijn op de snelweg :)
Ook meteen gevraagd naar de prijs voor het laten monteren van progressieve vering. Zou 550 euro voor voor en achter zijn en 350 voor alleen voor. Zou dit het waard zijn?
 
Net eens bij Motoport in Leek geweest voor oordopjes, zo fijn op de snelweg :)
Ook meteen gevraagd naar de prijs voor het laten monteren van progressieve vering. Zou 550 euro voor voor en achter zijn en 350 voor alleen voor. Zou dit het waard zijn?
An sich een hoop geld.... ben je een beetje handig? Dan kan je het echt zelf wel.
De voorvork kan je online zoeken naar een goede deal voor progressieve veren en voor achter kan je een schokbreker/veer combi van een gsxf600 nemen.
Echt een wereld van verschil.
 
Voor: Losse progressieve veren + olie + keerringen = ± 120 euro materiaal
Achter: Wilbers schokbreker 630 = ± 450 euro materiaal.

Is goed zelf te doen en je herkent je motor (gegarandeerd) niet meer terug! Ik spreek uit ervaring _O-:]
 
An sich een hoop geld.... ben je een beetje handig? Dan kan je het echt zelf wel.
De voorvork kan je online zoeken naar een goede deal voor progressieve veren en voor achter kan je een schokbreker/veer combi van een gsxf600 nemen.
Echt een wereld van verschil.

Ik ben een beetje handig maar heb niet het gereedschap |( wat wel een hele aparte timing is, is dat aan 1 kant hij is begonnen met lekken, dus meteen even naar de dichtstbijzijnde motorzaak geweest en daar zou een complete revisie van voor maar 125 zijn en ze zouden nog kijken naar de extra kosten voor progressieve veren, maar denk niet dat het veel extra zal worden.
 
Ik ben een beetje handig maar heb niet het gereedschap |( wat wel een hele aparte timing is, is dat aan 1 kant hij is begonnen met lekken, dus meteen even naar de dichtstbijzijnde motorzaak geweest en daar zou een complete revisie van voor maar 125 zijn en ze zouden nog kijken naar de extra kosten voor progressieve veren, maar denk niet dat het veel extra zal worden.

Laat dan ook je glijbussen in de vorken vervangen. Anders sta je binnen 2000km weer voor lekke vorken in de werkplaats. :9

Maare Leek is voor jou dichtbij? Kom eens bij MotoPort Hoogezand, veel gezelliger. :Y

Misschien heeft Bassie van BPH wel veren voor je zitten. Afhankelijk van hoeveel je weegt kan ik je ook nog een goede lineaire veer oplossing aanbevelen. Moet je echter niet zwaarder dan 75 kilo zijn inclusief Gear.
 
Laat dan ook je glijbussen in de vorken vervangen. Anders sta je binnen 2000km weer voor lekke vorken in de werkplaats. :9

Maare Leek is voor jou dichtbij? Kom eens bij MotoPort Hoogezand, veel gezelliger. :Y

Misschien heeft Bassie van BPH wel veren voor je zitten. Afhankelijk van hoeveel je weegt kan ik je ook nog een goede lineaire veer oplossing aanbevelen. Moet je echter niet zwaarder dan 75 kilo zijn inclusief Gear.

Dankje voor de tip, dat zal ik onthouden voor als ik een afspraak ga maken :P
Leek en hoogezand zijn zo goed als even ver voor mij :P maar op dat moment moest ik toch al die kant op :P
Maak van die 75 kilo maar 85 -O- en ik heb heel vaak iemand achterop
 
Het moment dat je sinds de koop van je motor vergeten bent je olie te controleren en dat het helemaal leeg blijkt te zijn |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan