[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Ik weet niet of ik voor deze vraag in het ''techniek'' gedeelte van het Forum moet zijn maar ik zit een beetje in dubio en ben het meest vertrouwd met dit topic dus bij deze;

Vandaag bij de lokale Suzuki dealer geweest voor een nieuw voorbandje, heb nog niks laten doen maar wel een afspraak gemaakt (voor as Vrijdag)
dus ik zit een beetje op hete kolen aangezien ik niet op het laatste moment wil afbellen.
Een nieuw bandje inclusief al het gedoe eromheen ( (de)monteren, erop leggen, uitlijnen ) gaat me bij de dealer €125 kosten.
Niet eens zo heel duur, maar toch vrij pittig voor een studentje. Aan de andere kant, het gaat hier wel om mijn veiligheid.
Nou hoorde ik van een andere student die al wat meer ervaring heeft met werken aan motoren dat het ook flink goedkoper kan.
Als ik zelf een band bestel a 70 euro (Metzeler of Bridgestone, benieuwd naar jullie voorkeur) bij Pneus online, kan ik die bij een werkplaats in de buurt
voor een tientje om de velg laten leggen. Balanceren kunnen ze daar ook, maar volgens de handige student onnodig (klopt dat?).
Dan blijft alleen het uitlijnen en (de)monteren nog over. Het lijkt me dat ik de (de)montage van de voorband prima zelf aankan, rest alleen nog het uitlijnen.
Maar ik heb geen idee wat ik me hierbij moet voorstellen en hoe belangrijk dit is. Ik ben benieuwd naar jullie advies!

Wiel wisselen is geen probleem als je een beetje handig bent. Uitlijnen weet ik niet precies waar je dat vandaan hebt. Het is geen auto he. Moet alleen bij het achterwiel en dan kun je het gewoon meten.

Als je goedkoper dezelfde band kan halen moet je het vooral daar doen.

MAAR: je bent een enorme droplul als je nu nog afzegd. Neem het mee voor het volgende bandje wat je moet wisselen, maar nu heb je al een afspraak staan. Waarschijnlijk heeft de dealer de band al besteld en betaald voor je.
 
Ik ben benieuwd naar jullie advies!

Klopt kan iets goedkoper,
Beetje motorzaak demonteert, monteert en lijnt de band uit (balanceren) voor 20,-
zelf zou ik niet gaan lopen kloten, band is best stug om af te snijden (of met schep kan ook) maar waar laat je die band dan weer
 
Ik weet niet of ik voor deze vraag in het ''techniek'' gedeelte van het Forum moet zijn maar ik zit een beetje in dubio en ben het meest vertrouwd met dit topic dus bij deze;

Vandaag bij de lokale Suzuki dealer geweest voor een nieuw voorbandje, heb nog niks laten doen maar wel een afspraak gemaakt (voor as Vrijdag)
dus ik zit een beetje op hete kolen aangezien ik niet op het laatste moment wil afbellen.
Een nieuw bandje inclusief al het gedoe eromheen ( (de)monteren, erop leggen, uitlijnen ) gaat me bij de dealer €125 kosten.
Niet eens zo heel duur, maar toch vrij pittig voor een studentje. Aan de andere kant, het gaat hier wel om mijn veiligheid.
Nou hoorde ik van een andere student die al wat meer ervaring heeft met werken aan motoren dat het ook flink goedkoper kan.
Als ik zelf een band bestel a 70 euro (Metzeler of Bridgestone, benieuwd naar jullie voorkeur) bij Pneus online, kan ik die bij een werkplaats in de buurt
voor een tientje om de velg laten leggen. Balanceren kunnen ze daar ook, maar volgens de handige student onnodig (klopt dat?).
Dan blijft alleen het uitlijnen en (de)monteren nog over. Het lijkt me dat ik de (de)montage van de voorband prima zelf aankan, rest alleen nog het uitlijnen.
Maar ik heb geen idee wat ik me hierbij moet voorstellen en hoe belangrijk dit is. Ik ben benieuwd naar jullie advies!

Sorry maar voor die paar tientjes ga ik niet lopen prutsen. Het risico dat het fout gaat, als je het nog nooit gedaan hebt, is aanwezig. Balanceren is nodig.

Je kunt ervoor kiezen het wiel er zelf eruit te halen en te brengen (doe ik ook altijd) en dan zelf weer terug te monteren. Wellicht dat je er dan nog wat vanaf krijgt.
Voor de rest gewoon naar de dealer. Zo duur is ie ook niet.
 
Bedankt voor jullie advies!:t
Heb inderdaad besloten om de band deze keer toch gewoon bij de dealer te laten verwisselen.
Tijdens het gesprekje ook aan de dealer gevraagd of hij het een en ander even kort zou kunnen nalopen,
omdat ik zelf al hier en daar wat onderdelen vervangen heb en ik 100% zeker wil weten dat dat correct gebeurd is.
Dat was geen enkel probleem, zou me niks kosten zolang er geen verdere reparatie nodig was.
Die zekerheid, in combinatie met de zekerheid dat het werk aan het bandje goed gebeurt is en ik nog even 100% veilig de weg op
kan voordat de motor de stalling ingaat is me die paar tientjes extra meer dan waard.O-)
 
voordat de motor de stalling ingaat
Waarom zou je een motor in de stalling zetten?

Ja hoor, zijn er verder nog meer geïnteresseerden?
Ik rijd zelf gewoon door in de winter, pas als het echt een gladde bende wordt met ijs en andere meuk gooi ik n covertje over m'n GS.
Zijn er meer mensen die willen aanhaken in dit topic? Andere motoren mag ook, ik rij ook allang geen GS500 meer.
 
Waarom zou je een motor in de stalling zetten?


Zijn er meer mensen die willen aanhaken in dit topic? Andere motoren mag ook, ik rij ook allang geen GS500 meer.

Mijn brommer staat altijd in de stalling - de schuur naast mijn huis. Voor een midwinter camping moet ik even overleggen met het thuisfront, oudjes houden niet van in een tentje in de kou liggen (ik ben het oudje).

Ik heb jarenlang een Savage onder een zeiltje gehad maar een afdak of schuurtje is toch beter. En een verwarmde schuur... mijn GS500 klaaagt niet. Helaas roest hij wel, ik moet echt een keer gaan lassen. Ik heb hem vaak genoeg gebruikt als er gepekeld was en dat geeft toch wel wat roestsporen.
 
Waarom zou je een motor in de stalling zetten?

Ik denk dat winterstalling de verstandigste keuze is.
Afgelopen zomer heb ik een tijdje stage gelopen maar nu ik weer aan het studeren ben is mijn motor niet
meer mijn dagelijkse woon- werkvoertuig maar puur hobby.
De universiteit, supermarkt en het station zijn maar een paar minuten fietsen vanaf mijn kamer, veel te korte stukjes om de motor voor te gebruiken. Ik ben nu bezig met mijn master, tijd om doordeweeks te touren heb ik helaas vrijwel niet. Zolang het weer redelijk is, is het geen probleem om je motor dan tijdens de weekenden even uit te laten, te touren met vrienden of er een keertje mee naar het strand te gaan. Dan kan ik 'm ook prima neerzetten waar ik m nu dagelijks parkeer; onder de hoes in een soort tunnel tegenover mijn flat; overdekt maar niet beschermd tegen kou. Maar met het vooruitzicht op de aankomende temperaturen, gladheid en pekel zie ik mezelf amper nog de straat op gaan de komende maanden en parkeer ik'm liever in de afgesloten, warmere fietsenstalling bij een maat van me aan de andere kant van de stad.
 
Iemand interesse in mijn trekhaak framepje + aanhanger? Eigenlijk staat de aanhanger enorm in de weg en op korte termijn zal ik hem niet gaan gebruiken. Als niemand interesse heeft gooi ik de kist weg en sla ik het aanhangerframe op (demontabel). Kabelboom is plug&play bij het achterlicht op de originele stekkers. Montage aanhangerframe gebeurt met een iets langere achteras. De motor hoeft dus niet worden aangepast. Wat het moet kosten geen idee. Veilige maximum snelheid is 100km/h (al mag je officieel maar 80), meer als je een passagier achterop neemt. Max toegestaan gewicht van de aanhanger totaal is volgens mij iets van 95kg voor de GS500, al heb ik voor de constructie gerekend met ca 3x zoveel. Standaard aanhanger koppeling met 13 polige stekker en LED verlichting. Zitten nieuwe bandjes onder en de lagers zijn gesmeerd. Voorzien van draaikoppeling, niet nodig voor het rijden maar wel om te voorkomen dat alles krom trekt mocht je de motor laten vallen.

WP_20150813_10_28_18_Pro.jpg

In deze foto heeft hij nog stalen dissel, deze heb ik later vervangen door aluminium ivm het gewicht.

full


full
 
Vandaag weer wat dingen bekeken maar er klopt iets niet met de zuigerveren geloof ik. Beide zuigerveer openingen zijn 0.5-0.6mm groter dan de standaard afmeting. Ook loopt de 2e ring niet taps toe waar dit wel zou moeten?. Deze ga ik sowieso vervangen voor originele, maar is dit überhaupt een belangrijk punt?

De distributieketting geleiders zijn ook wel een beetje ingesleten, 21 schakels is 157 mm waar 158mm de max is. Ik kan echter niet de standaard afstand vinden. Preventief vervangen of laten zitten?
 
Ik heb nog steeds de rode 2de gs in de schuur staan met onbekend carburateur probleem. Rijd wel maar houdt regelmatig in. Heb nog geen tijd gehad om hem gereed te maken voor verkoop :P
 
Ik heb nog steeds de rode 2de gs in de schuur staan met onbekend carburateur probleem. Rijd wel maar houdt regelmatig in. Heb nog geen tijd gehad om hem gereed te maken voor verkoop :P

Ben toch op zoek naar iets wat 100% goed is. :P Wil hem gebruiken voor woon-werk verkeer vooral en hij komt (helaas) buiten op straat te staan. Toch bedankt!
 
Vandaag weer wat dingen bekeken maar er klopt iets niet met de zuigerveren geloof ik. Beide zuigerveer openingen zijn 0.5-0.6mm groter dan de standaard afmeting. Ook loopt de 2e ring niet taps toe waar dit wel zou moeten?. Deze ga ik sowieso vervangen voor originele, maar is dit überhaupt een belangrijk punt?

De distributieketting geleiders zijn ook wel een beetje ingesleten, 21 schakels is 157 mm waar 158mm de max is. Ik kan echter niet de standaard afstand vinden. Preventief vervangen of laten zitten?

Hier nog even op terug komen, ik kan nergens zuigerveren voor de gs500 vinden op japparts /louis.de , waar kan ik deze vinden?
 
De maximale lengte is inderdaad 158 mm voor de distributiekettings. Normale lengte kan ik nergens vinden.

De ringen kun je eventueel vinden op CMSNL.
 
Thanks, ringen gevonden op cmsnl. Wel duurder dan ik dacht, 42 euro voor 3 ringetjes.

Distributiekettingt had ik al besloten om te laten zitten,maar toch bedankt
 
cmsnl is vaak wel wat duurder, maar ze hebben wel alles. Je kunt eventueel ook daar het onderdeelnummer van suzuki vandaan plukken en daar op gaan googelen.

Betreffende de ketting: ik zou eens kijken naar hoeveel de spanner nog kan bewegen. Als dat nog genoeg is zal het wel prima zjin
 
Heeft er iemand al wel een nieuwe zuigers gemonteerd en de cylinders laten honen? En zou dit dan ervoor kunnen zorgen
dat het olieverbruik omlaag gaat? Of zijn er nog andere plekken waar olie de motor verlaat? Of is het de moeite en kosten niet waard?
 
Heeft er iemand al wel een nieuwe zuigers gemonteerd en de cylinders laten honen? En zou dit dan ervoor kunnen zorgen
dat het olieverbruik omlaag gaat? Of zijn er nog andere plekken waar olie de motor verlaat? Of is het de moeite en kosten niet waard?

Nee, ik heb nog nooit cilinders laten honen en nieuwe zuigers gemonteerd. Ik weet dat f2ride er indertijd mee bezig was maar op dat moment zei hij ook dat het eigenlijk niet nodig was. Of het waard is om een motor met zo weinig waarde te reviseren... ik denk dat het dan een tl is.

De GS500 is een luchtgekoelde motor. Dat betekent dat de speling tussen zuiger en cilinder wat groter moet zijn en dat geeft olieverbruik - ook nieuw. Uiteraard kunnen zuigers en cilinders slijten, vooral door verwaarlozing. Een bekende manier van verwaarlozen is jaren doorrijden met dezelfde olie, vaak onder het mom van "de olie zit er nog geen 6000 km in". Bedenk dat de slijtage dan ook in andere onderdelen zit: nokkenasketting, lagers, versnellingsbak, nokkenassen en dergelijke. Een andere oorzaak van olieverbruik kan lekkage of versleten kleprubbers zijn. Ik zou lekkage vooral zoeken achter het tandwiel van de aandrijving of de schakelas, de ketting is altijd wel vettig.

Voor normaal gebruik is een olieverbruik van minder dan een liter per duizend kilometer "binnen de norm". Maw: zolang je minder dan een liter per duizend kilometer verbruikt hoef je nog niet te reviseren.
 
Nee, ik heb nog nooit cilinders laten honen en nieuwe zuigers gemonteerd. Ik weet dat f2ride er indertijd mee bezig was maar op dat moment zei hij ook dat het eigenlijk niet nodig was. Of het waard is om een motor met zo weinig waarde te reviseren... ik denk dat het dan een tl is.

De GS500 is een luchtgekoelde motor. Dat betekent dat de speling tussen zuiger en cilinder wat groter moet zijn en dat geeft olieverbruik - ook nieuw. Uiteraard kunnen zuigers en cilinders slijten, vooral door verwaarlozing. Een bekende manier van verwaarlozen is jaren doorrijden met dezelfde olie, vaak onder het mom van "de olie zit er nog geen 6000 km in". Bedenk dat de slijtage dan ook in andere onderdelen zit: nokkenasketting, lagers, versnellingsbak, nokkenassen en dergelijke. Een andere oorzaak van olieverbruik kan lekkage of versleten kleprubbers zijn. Ik zou lekkage vooral zoeken achter het tandwiel van de aandrijving of de schakelas, de ketting is altijd wel vettig.

Voor normaal gebruik is een olieverbruik van minder dan een liter per duizend kilometer "binnen de norm". Maw: zolang je minder dan een liter per duizend kilometer verbruikt hoef je nog niet te reviseren.

Ik denk dat ik wel onder een liter/100km dus kijk ik t nog maar even aan... het viel me an sich nog wel mee, €88,- voor 2 zuigers (1ste overmaat),
daarbij komt natuurlijk nog een setje pakkingen en wat tijd..
 
Ik denk dat ik wel onder een liter/100km dus kijk ik t nog maar even aan... het viel me an sich nog wel mee, €88,- voor 2 zuigers (1ste overmaat),
daarbij komt natuurlijk nog een setje pakkingen en wat tijd..
Owww, ik keek verkeerd, voor de zuigers alleen al (voor 2 stuks) is het over de 2 honderd euro...
Ik kijk het nu zeker nog wel even aan :-)
 
Ik heb destijds, op ebay, gebruikte set zuigers + cilinders gekocht. Met, aantoonbaar, slechts 22000km gelopen. Kostte toen 90 EURO. Vond ik financieel beter dan laten honen. Dat kostte meer dan dubbele.
 
Terug
Bovenaan Onderaan