[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Originele, nieuwe Suzuki onderdelen kan je bij de lokale motordealer of cmsnl.com bestellen. Ik heb ooit een pakking bij Louis gekocht die minder goed pastte - misschien verkoopt Louis nu beter passende pakkingen.

Je lijmt de pakking (vooral de dopjes bij het uiteinde van de nokkenassen) met siliconenpakking op zijn plek voordat je hem monteert.

Shims kan je rustig tweedehands gebruiken. Meet bij tweedehands shims wel even na of de genoemde dikte nog wel klopt: 265 betekent 2.65 mm dik.
Veel mensen ruilen ze onderling en een enkeling schuurt ze op maat (Teun).
De nokkenassen vinden het prettig als je de kapjes vast laat zitten (gebruik het correcte klepsteltooltje). Mocht je de assen toch losmaken, let er dan op dat je het kapje weer op dezelfde plaats vast zet. Ze zijn gemerkt.

Die olie is geschikt als de kwaliteit voldoende is (API-specs), de viscositeit goed is (10W40) en hij geschikt voor een natte plaat koppeling (Jaso ma). De genoemde olie is dus geschikt en zelfs beter dan wat Suzuki als de minimale kwaliteit voorschrijft.
Er is een heel groot en zeer informatief topic over olie in het techniek deel van het forum en er wordt heel veel gebabbeld over olie. Ik doe zelf af en toe ook mee.... :+
 
Originele, nieuwe Suzuki onderdelen kan je bij de lokale motordealer of cmsnl.com bestellen. Ik heb ooit een pakking bij Louis gekocht die minder goed pastte - misschien verkoopt Louis nu beter passende pakkingen.

Je lijmt de pakking (vooral de dopjes bij het uiteinde van de nokkenassen) met siliconenpakking op zijn plek voordat je hem monteert.

Shims kan je rustig tweedehands gebruiken. Meet bij tweedehands shims wel even na of de genoemde dikte nog wel klopt: 265 betekent 2.65 mm dik.
Veel mensen ruilen ze onderling en een enkeling schuurt ze op maat (Teun).
De nokkenassen vinden het prettig als je de kapjes vast laat zitten (gebruik het correcte klepsteltooltje). Mocht je de assen toch losmaken, let er dan op dat je het kapje weer op dezelfde plaats vast zet. Ze zijn gemerkt.

Die olie is geschikt als de kwaliteit voldoende is (API-specs), de viscositeit goed is (10W40) en hij geschikt voor een natte plaat koppeling (Jaso ma). De genoemde olie is dus geschikt en zelfs beter dan wat Suzuki als de minimale kwaliteit voorschrijft.
Er is een heel groot en zeer informatief topic over olie in het techniek deel van het forum en er wordt heel veel gebabbeld over olie. Ik doe zelf af en toe ook mee.... :+

Ik ben niet zo'n fan van beunhaasies, zorgt altijd voor problemen vroeg of laat. Binnenkort de pakking en shims op CMSNL bestellen, wel jammer dat je pas weet welke shims je nodig hebt als je blok open ligt ivm levertijden.

Ik heb al een paar pagina's gelezen van dat olie topic, dacht dat t action olie heette of iets.

Die silicone pakking, dat is toch gewoon dit eh?

https://m.louis.be/artikel/loctite-...0004416&list=948b9bf9ae26d5b9a809ecde283d9799
 
Ik ben niet zo'n fan van beunhaasies, zorgt altijd voor problemen vroeg of laat. Binnenkort de pakking en shims op CMSNL bestellen, wel jammer dat je pas weet welke shims je nodig hebt als je blok open ligt ivm levertijden.
Ik heb thuis shims liggen. Lang niet alles, maar goede kans dat het net is wat je nodig hebt. Bergeijk is niet ver van Helmond. Laat even weten wanneer je shims nodig hebt, dan kan ik bereikbaar zijn en kijken of ik de juiste heb liggen. Shims ruilen vind ik altijd prima.
 
Ik heb thuis shims liggen. Lang niet alles, maar goede kans dat het net is wat je nodig hebt. Bergeijk is niet ver van Helmond. Laat even weten wanneer je shims nodig hebt, dan kan ik bereikbaar zijn en kijken of ik de juiste heb liggen. Shims ruilen vind ik altijd prima.

Ik ga m'n kleppen pas over een paar weken stellen ivm tijd. Zijn gebruikte shims net zo goed? Tis niet dat t verslijt of wel?
 
Ik ga m'n kleppen pas over een paar weken stellen ivm tijd. Zijn gebruikte shims net zo goed? Tis niet dat t verslijt of wel?
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit nieuwe gezien. Dus ik zou het niet weten. Alles wat bij mij langs komt gaat 2ehands in. Is geen slijtageonderdeel. Als het wel serieus slijt dan heb je hele andere problemen.
 
@xi0n Een Chinapovic is prima stil met DB-killer en niet super luid zonder DB-killer. Monteer hem echter goed.

Gezien de flow verschillen moet je de motor opnieuw jetten. Dit kan je het beste doen op een testbank. Als je zoekt naar posts van mij of @Electrric94 kun je zien hoe zwaar gemodificeerd onze GS'jes waren. Daar kun je veel info weg halen, gezien veel GS eigenaren liever de motor origineel houden.
 
@xi0n Een Chinapovic is prima stil met DB-killer en niet super luid zonder DB-killer. Monteer hem echter goed.

Gezien de flow verschillen moet je de motor opnieuw jetten. Dit kan je het beste doen op een testbank. Als je zoekt naar posts van mij of @Electrric94 kun je zien hoe zwaar gemodificeerd onze GS'jes waren. Daar kun je veel info weg halen, gezien veel GS eigenaren liever de motor origineel houden.

Ik had een filmpje gezien van een GS500 met een AliExpress uitlaatje (zelfde als ik die heb besteld, ander kleurtje alleen) en hij zei dat ie er geen nieuwe sproeiers in heeft gedaan en prima liep (na een carbs sync). Ik hoef niet meer PK's of wat dan ook zolang t blok maar stabiel loopt.
 
1392619


Zo'n goedkope alipovic staat trouwens ook nog eens prima!

Met DB killer is hij een klein beetje luider dan standaard, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.

Zonder db-killer, met open luchtfilter en een dyno afstelling erop.... Dan krijg je met recht een terror gsje *O*

Veel koppel onderin en genoeg power bovenin. Een duidelijk verschil met standaard!

Daarentegen genoeg herrie om jezelf een halve kilometer van te voren aan te kondigen_O-
 
Dat is mooi, dat is een keuze. De testbank kost de kop niet.

Het is wel schrikbarend hoe slecht de uitdraai a/f was voor het afstellen. Mijn GS had een A/F van 8 na alleen de demper te vervangen. Daarmee kun je de smering uit je cilinders wegspoelen. ;)
 
Ik had een filmpje gezien van een GS500 met een AliExpress uitlaatje (zelfde als ik die heb besteld, ander kleurtje alleen) en hij zei dat ie er geen nieuwe sproeiers in heeft gedaan en prima liep (na een carbs sync). Ik hoef niet meer PK's of wat dan ook zolang t blok maar stabiel loopt.

Meer pk's ga je ook niet perse krijgen als je de boel er op af laat stellen. Dat gaat pas gebeuren als je er ontiegelijk veel aan gaat veranderen_O-

Even op de dyno zetten en kijken of er wat veranderd moet worden aan de afstelling is wel goed daarentegen. Vaak kun je je motor zo zuiniger maken en krijg je een veel soepeler blok!*O*
 
Dat is mooi, dat is een keuze. De testbank kost de kop niet.

Het is wel schrikbarend hoe slecht de uitdraai a/f was voor het afstellen. Mijn GS had een A/F van 8 na alleen de demper te vervangen. Daarmee kun je de smering uit je cilinders wegspoelen. ;)

A/F van 8? Wat betekent dat dan? En wat bedoel je met de smering uit je cilinders spoelen?
 
Bekijk bijlage 1392619

Zo'n goedkope alipovic staat trouwens ook nog eens prima!

Met DB killer is hij een klein beetje luider dan standaard, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.

Zonder db-killer, met open luchtfilter en een dyno afstelling erop.... Dan krijg je met recht een terror gsje *O*

Veel koppel onderin en genoeg power bovenin. Een duidelijk verschil met standaard!

Daarentegen genoeg herrie om jezelf een halve kilometer van te voren aan te kondigen_O-

Rij jij al lang met die uitlaat? Hoe houdt ie t vol, en klinkt t geluid niet alleen wat harder, maar ook beter?
 
Rij jij al lang met die uitlaat? Hoe houdt ie t vol, en klinkt t geluid niet alleen wat harder, maar ook beter?

We hebben de dempers met succes door de pekel getrokken. Zag er naar 12.000km nog als nieuw uit.

Wat betreft A/F; mag niet onder de 10 komen, dat is gevaarlijk. Dan staat de motor extreem te rijk namelijk. En met het schoonspoelen van de cilinders heeft krassen in de cilinderwand tot gevolg, verlies van compressie of in de ergste gevallen een vastloper.
 
Rij jij al lang met die uitlaat? Hoe houdt ie t vol, en klinkt t geluid niet alleen wat harder, maar ook beter?

Ik heb volgens mij een kleine 15k kilometers met die demper gemaakt. En toen zag hij eruit zoals op de foto. Niks mis mee dus!

Qua geluid klonk het harder, maar ik vond hem, persoonlijk in ieder geval, ook een stuk beter klinken! Standaard gs klinkt net als een grasmaaier _O- Met deze demper hoorde je de motor werken en grommen!
 
Ik had een filmpje gezien van een GS500 met een AliExpress uitlaatje (zelfde als ik die heb besteld, ander kleurtje alleen) en hij zei dat ie er geen nieuwe sproeiers in heeft gedaan en prima liep (na een carbs sync). Ik hoef niet meer PK's of wat dan ook zolang t blok maar stabiel loopt.
Om te zorgen dat het blok stabiel en betrouwbaar loopt kun je het beste niks aanpassen. Doe je dat wel zul je wel echt naar een testbank moeten om alles opnieuw af te laten stellen. Anders is er geen garantie dat het goed komt.

A/F van 8? Wat betekent dat dan? En wat bedoel je met de smering uit je cilinders spoelen?
Air–fuel ratio - Wikipedia
8 is knettertje rijk. Dan gaat de hoeveelheid brandstof de oliefilm laag uit je cilinders aantasten. Kan je binnen no time aan een nieuw blok.
 
Hmm dus toch nieuwe sproeiers, wat ik niet erg vind maar zo'n testbank is weer tijd en geld. Niks voor niks natuurlijk.

Wat kost zoiets en hoe gaat dat in z'n werk?
 
Ik heb volgens mij een kleine 15k kilometers met die demper gemaakt. En toen zag hij eruit zoals op de foto. Niks mis mee dus!

Qua geluid klonk het harder, maar ik vond hem, persoonlijk in ieder geval, ook een stuk beter klinken! Standaard gs klinkt net als een grasmaaier _O- Met deze demper hoorde je de motor werken en grommen!

Ik ben dus niet de enige die het geluid niet heel spanned vind haha. Ja toch zijn die dempers wel aardig voor t geld. Als je er 15k mee kunt rijden (inclusief pekel) is ie z'n geld meer dan waard. Ik heb er nog geen vier tientjes voor betaald.
 
Hmm dus toch nieuwe sproeiers, wat ik niet erg vind maar zo'n testbank is weer tijd en geld. Niks voor niks natuurlijk.

Wat kost zoiets en hoe gaat dat in z'n werk?
Vriend van mij was 240 euro verder bij Home

Ze zetten hem op de testbank, zetten er een dynojet kitje in en blijven net zo lang met instellingen spelen totdat de gasmeting fatsoenlijk waardes geeft bij alle gasstanden/alle toerentallen.
 
Gewoon 1 testbank run met uitdraai kost €40,-. Vervolgens zelf afstellen en daarna nog 1 run doen voor bevestiging. In totaal op z'n goedkoopste €80,- voor een goed en veilig afgestelde motor.

Oh tip: Haal je de Carbs uitelkaar? Bestel maar vast een revisie kitje :+
 
Zo... Dat is een stukje wetenschappelijke proza...

Air to fuel ratio (AFR) betekent de verhouding in massa van lucht en benzine. Een AFR van 8 betekent 8 kg lucht op 1 kg benzine.

Benzine is brandbaar tussen 15 (het ideale mengsel is 14,7) en 12,4. (ongeveer). Bij een AFR van 8 loopt er dus letterlijk onverbrande benzine de uitlaat in EN langs de zuigers de olie in.
Bij een AFR van 14 (ongeveer, afhankelijk van de geometire van de motor) is de motor het zuinigst, een AFR van rond de 12,5 geeft het meeste vermogen.

Helaas zijn carburateurs niet zo nauwkeurig. Je zal met een carburatiefiets nooit een rechte lijn zien bij de dynojet meting. Specialisten vervangen de sproeiers zodat de AFR over het hele toerengebied zoveel mogelijk tussen de 14 en 13 blijft terwijl milieunormen eisen dat de AFR niet beneden bepaalde waardes (eigenlijk niet te veel CO) mag komen. Deze waardes zijn in de loop der tijden steeds verder aangescherpt, daarom worden er vrijwel geen nieuwe carburateur motorfietsen meer gemaakt.

Het vervangen van de uitlaat door een willekeurig model zal de tegendruk doen veranderen (ook als je gaten gaat boren en dergelijke). Door de grote klepoverlap die moderne motorfietsen hebben (anders willen ze niet hoogtoerig draaien) verandert de tegendruk van de uitlaat direct het mengsel.
Bij een HD (5000 rpm max) zal je dus niet opnieuw moeten afstel;len bij een andere uitlaat, bij een GS500 ( > 10000 rpm max) dus wel. Een old-school vier-in-lijn die met 400 cc en 15000 rpm max rijdt, heeft de uitlaat dus heel veel invloed.
 
Oké bedankt jongens voor de info. De uitlaat pakken we in het najaar wel aan. Het kost me net iets te veel anders. Uitlaat komt voorlopig maar in de mancave te hangen 😆.
 
Gisteren de motor opgehaald met nieuwe bandjes, wat een verschil! Als ik nu 140-150 rij is het nog altijd stabiel, hiervoor "zwabberde" hij boven de 130
 
Weet iemand trouwens de doorsnede van de benzine slangen? Op internet lees ik verschillende dingen, ik dacht 7mm ID ?
 
1 spoel is voldoende. Anders kan je ook de werking van de vacuümkraan nietig maken. Eenvoudige manier om te merken of het je kraan is; zet hem eerst op prime. In de OP heeft @kapiteinkoek ook aangeven dat de tank ontluchting wel eens dicht wil zitten en er een vacuüm ontstaat in de tank, waardoor er geen benzine meer naar de Carbs stroomt.

Valse lucht test je door iets brandbaars te spuiten op je inlaatrubbers/luchtfilter rubbers. Gaat je motor ineens hoog in toeren; heb je een lek. Neem bijvoorbeeld remmenreiniger.

Valse lucht eens uitgebreid getest maar nergens krijg ik een reactie op het RPM... Misschien een ander idee wat het zou kunnen zijn?

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan