[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Ik zou vooral het drukmechanisme in de deksel eens uit elkaar halen en goed bekijken. De wokkel met de kogeltjes (niet kwijtraken) bedoel ik, die heeft bij mij ook wel eens niet goed gezeten na het vervangen van de koppelingskabel.

Ik wacht even tot de spullen er zijn en dan ga ik sowieso de platen checken en evt vervangen indien nodig. If not stuur ik ze ongeopend retour. Wat bedoel je precies met het drukmechanisme met wokkel en kogeltjes? Is dat die rod die er aan de ene kant in gaat?

Kan namelijk net zo goed je benzinekraan zijn.

Klinkt ook nog als een optie. Kan het zijn dat die verstopt zit oid? Toen ik gas gaf gingen toeren wel omhoog, snelheid ook maar zakten daarna weer snel weg terug naar 6 a 7d toeren en 100km/h. Meer gas geven deed niet echt iets. Na gestopt te zijn voor 10min vrolijk door gereden voor n half uur zonder problemen.. heel vreemd.
 
Laatst bewerkt:
Hee Allemaal!

Ik heb 2 vragen aan jullie!
- Zoals vele van jullie kennen heb ik issues met mij benzinekraan (geen benzine aanzuigen in hoge toeren). Wie van jullie heeft een afte market benzinekraan gemonteerd? en welke dan?

- andere vraag is of jullie toevallig wel eens ervaring hebben gehad met het volgende: Mijn GS500 blijft als hij warm is gelopen erg hoog in toeren hangen (+/- 4K), hij kan wel lager terug maar dan moeten ik hem forceren (koppeling op laten komen en rem indrukken en dan zakt hij terug tot normale toeren (+/- 1.5K). Soms wil hij dan vanuit de 1.5 K toeren alsnog weer terug opkomen tot 4K maar soms blijft hij gewoon dan netjes op 1.5K tot ik weer op ga optrekken. Als ik net ga rijden en de motor is nog koud valt hij dus wel iedere keer netjes terug naar 1.5K. Heeft iemand dit wel eens gehad en hoe heb je dit toen opgelost?

Het gaat hier om een GS500E uit 1991. Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Klinkt ook nog als een optie. Kan het zijn dat die verstopt zit oid? Toen ik gas gaf gingen toeren wel omhoog, snelheid ook maar zakten daarna weer snel weg terug naar 6 a 7d toeren en 100km/h. Meer gas geven deed niet echt iets. Na gestopt te zijn voor 10min vrolijk door gereden voor n half uur zonder problemen.. heel vreemd.
Dit is inderdaad het benzinekraan probleem. Het membraam wat erin zit gaat kapot, waardoor het vacuum van de motor hem niet meer open houdt. Enige oplossing is een nieuwe.

Hee Allemaal!

Ik heb 2 vragen aan jullie!
- Zoals vele van jullie kennen heb ik issues met mij benzinekraan (geen benzine aanzuigen in hoge toeren). Wie van jullie heeft een afte market benzinekraan gemonteerd? en welke dan?
Ik had er een nieuwe op gezet. En toen nergens meer last van. Al die aftermarket dingen hebben geen vacuumsturing. En dan moet je hem steeds zelf aan / uit zetten. Heb ik ook op mn XT. pittig irritant.
- andere vraag is of jullie toevallig wel eens ervaring hebben gehad met het volgende: Mijn GS500 blijft als hij warm is gelopen erg hoog in toeren hangen (+/- 4K), hij kan wel lager terug maar dan moeten ik hem forceren (koppeling op laten komen en rem indrukken en dan zakt hij terug tot normale toeren (+/- 1.5K). Soms wil hij dan vanuit de 1.5 K toeren alsnog weer terug opkomen tot 4K maar soms blijft hij gewoon dan netjes op 1.5K tot ik weer op ga optrekken. Als ik net ga rijden en de motor is nog koud valt hij dus wel iedere keer netjes terug naar 1.5K. Heeft iemand dit wel eens gehad en hoe heb je dit toen opgelost?

Het gaat hier om een GS500E uit 1991. Alvast bedankt voor het meedenken!
Test eens voor valse lucht.
 
Dit is inderdaad het benzinekraan probleem. Het membraam wat erin zit gaat kapot, waardoor het vacuum van de motor hem niet meer open houdt. Enige oplossing is een nieuwe.

Nope; Zie mijn fix :+ Staat als het goed is een link in de OP naar de betreffende fix.
@Luuk-96 en @Mhauw (ja zelfs deze kan 'normaal benzinekraan issue zijn) kunnen beiden hun probleem zo fixen.

Edit: Voor de luie mensen onder ons:

:W
 
Oeh nice, dan ga ik die kraan opereren

Edit, nog even een andere vraag. Als ik zelf de kleppen wil stellen waaro kan ik dan t beste voor n fatsoenlijke prijs die shims vandaan halen?
 
Oeh nice, dan ga ik die kraan opereren

Edit, nog even een andere vraag. Als ik zelf de kleppen wil stellen waaro kan ik dan t beste voor n fatsoenlijke prijs die shims vandaan halen?
Bij de suzuki dealer, gixxer bassie (bph motoronderdelen) of als je bij mij in de buurt woont en de ouwe meeneemt wil ik ook best ruilen.
 
Dit is inderdaad het benzinekraan probleem. Het membraam wat erin zit gaat kapot, waardoor het vacuum van de motor hem niet meer open houdt. Enige oplossing is een nieuwe.


Ik had er een nieuwe op gezet. En toen nergens meer last van. Al die aftermarket dingen hebben geen vacuumsturing. En dan moet je hem steeds zelf aan / uit zetten. Heb ik ook op mn XT. pittig irritant.

Test eens voor valse lucht.

Hoe kun je het beste valse lucht testen?
 
Nope; Zie mijn fix :+ Staat als het goed is een link in de OP naar de betreffende fix.
@Luuk-96 en @Mhauw (ja zelfs deze kan 'normaal benzinekraan issue zijn) kunnen beiden hun probleem zo fixen.

Edit: Voor de luie mensen onder ons:

:W

Die fix heb ik geprobeerd maar ik blijf het houden... Ik kan eventueel nog wel een extra spoel eruit halen maar dan ben ik er liever gewoon helemaal vanaf denk ik
 
Die fix heb ik geprobeerd maar ik blijf het houden... Ik kan eventueel nog wel een extra spoel eruit halen maar dan ben ik er liever gewoon helemaal vanaf denk ik

1 spoel is voldoende. Anders kan je ook de werking van de vacuümkraan nietig maken. Eenvoudige manier om te merken of het je kraan is; zet hem eerst op prime. In de OP heeft @kapiteinkoek ook aangeven dat de tank ontluchting wel eens dicht wil zitten en er een vacuüm ontstaat in de tank, waardoor er geen benzine meer naar de Carbs stroomt.

Valse lucht test je door iets brandbaars te spuiten op je inlaatrubbers/luchtfilter rubbers. Gaat je motor ineens hoog in toeren; heb je een lek. Neem bijvoorbeeld remmenreiniger.
 
Hoi!
Aan de linkerzijde van m'n GS lekt er olie. De schakelpook is nat, waarbij hierachter (waar de ketting net boven loopt er ook wss een lek is).
Ik denk zelf dat het iig de koppelingsstift is (?), maar misschien is de pakking daarachter ook wel lek.
Nu heb ik nog nooit geklust aan de GS500, behalve vloeistoffen op peil houden, en ook nog nooit iets besteld. Misschien dat jullie kunnen helpen.
Schakelpook
1391776


Mogelijk ander lek
1391779


Zag een howto hierover. Hieronder een lijstje van onderdelen die ik wilde bestellen.
Mis ik nog iets?
En koop ik van een goede website?

Dynamo carter pakking
Schakel as keering (weet niet waarvoor dit is)
Koppeling drukstift

Bij voorbaat dank!
 
carter pakking zou ik mee wachten, eerst de schakelas keerring, drukstift keerring en drukstift vervangen. Misschien dat je alle lekken dan al hebt gehad.
 
Snap er echt helemaal niks van, toestraks hele koppelingskabel weer los gehaald en opnieuw geinstalleerd met netjes 1cm speling. Die kap over t frontsprocket helemaal schoongemaakt tot glimmend toe voor n perfecte seal. En nog steeds als ik in z'n 1 of 2 stil ga staan zit de versnelling muur en muur vast. Halve meter rollen doet ook niks, pas echt n meter of 3 a 4 en er zit weer beweging in en kan ik gear switchen.
 
Hallo MF'ers, sinds enkele maanden ben ook ik een trotste eigenaar van een GS500. Onderhoud doe ik zelf. Ik vroeg mij af wat de binnendiameter van de brandstofslangen zijn? Ik dacht 5mm. Waar kun je deze best bestellen? Wilde ze eigenlijk in een andere kleurtje bestellen. En maakt het uit welk materiaal het is?

Ook had ik iets gelezen over het preventief uitboren van een pin bij je remklauw? Er was gelinkt naar een comment maar het was me niet helemaal duidelijk wat je nu moest doen.

Hieronder een foto'tje 😁

IMG_20190419_164526142_HDR.jpg
 
Snap er echt helemaal niks van, toestraks hele koppelingskabel weer los gehaald en opnieuw geinstalleerd met netjes 1cm speling. Die kap over t frontsprocket helemaal schoongemaakt tot glimmend toe voor n perfecte seal. En nog steeds als ik in z'n 1 of 2 stil ga staan zit de versnelling muur en muur vast. Halve meter rollen doet ook niks, pas echt n meter of 3 a 4 en er zit weer beweging in en kan ik gear switchen.

Door andere versnellingen kun je wel gewoon heen? Wat gebeurd er als je lichtjes gas geeft? Het is gek dat je na het wisselen van de kabel problemen hebt namelijk en daarvoor niet. Pinnetje verder ook goed terug gestopt? Valt de kabelhouder daar ook netjes in? Probeer eens wat foto’s te uploaden zou ik zeggen.
 
Hallo MF'ers, sinds enkele maanden ben ook ik een trotste eigenaar van een GS500. Onderhoud doe ik zelf. Ik vroeg mij af wat de binnendiameter van de brandstofslangen zijn? Ik dacht 5mm. Waar kun je deze best bestellen? Wilde ze eigenlijk in een andere kleurtje bestellen. En maakt het uit welk materiaal het is?
Ik heb gewoon bij een automaterialenzaak een slang gekocht. En dan blijkt bij het monteren dat een slang voor een auto dikkere wanden heeft en daarom passen er geen klemmen meer om. Bij cmsnl.com kan je de originele slangen bestellen. Als je kleurtjes wil, let op de benzinebestendigheid (veel plastic, siliconen en rubbersoorten kunnen slecht tegen moderne benzine).

Ook had ik iets gelezen over het preventief uitboren van een pin bij je remklauw? Er was gelinkt naar een comment maar het was me niet helemaal duidelijk wat je nu moest doen.
Als je de pinnen er (desnoods met wat roestoplosser en een voorzichtig tikje met een hamer) gewoon uit kan halen, zou ik de boortjes in de gereedschapskist laten liggen. De klauw is van aluminium en de pennen van staal, als je dit uitboren niet wat vaker gedaan hebt wordt het naastboren in plaats van uitboren).
Je kan de klauw er helemaal af halen en in de bankschroef zetten. Dat betekent wel dat je de rem zal moeten ontluchten maar je kan de remklauw dan ook van binnen goed schoon maken en opnieuw in remmenvet zetten. Remolie hoort eigenlijk iedere twee jaar ververst te worden en dat gebeurt maar zelden.


Enneh: mooi exemplaar.
 
Beste gs500 rijders :P ik ben zoekende naar een leuke motor voor niet te veel centen en heb de gs500 altijd leuk gevonden. Niet te spannend, maar toch een twin en gewoon leuk model.

Ik heb nog niet de kans gevonden een proef te rijden omdat er hier in de buurt geen te vinden is.

Mijn vraag of hier ook wat langere mensen rijden op een gs500? Ik ben zelf 1.88 en de gs500 lijkt me wel erg klein? Wat zijn jullie ervaringen?
 
Ben zelf 1.86. Het is wat krap, moet zelf goed op m'n houding letten, anders gaat m'n rug pijn doen. M'n knieën vinden niet heel veel steun aan de tank, maar voldoende als je blijft knijpen.
Heb zelf nog niet hele grote afstanden gereden. Gebruik die van mij voor woon-werk verkeer (nu nog 20 min, straks 50min).
Overigens rij ik er 1 uit 1989, met geloof ik iets lagere handvatten. Mogelijk is het iets relaxter met de hoge stuurtjes.
 
Door andere versnellingen kun je wel gewoon heen? Wat gebeurd er als je lichtjes gas geeft? Het is gek dat je na het wisselen van de kabel problemen hebt namelijk en daarvoor niet. Pinnetje verder ook goed terug gestopt? Valt de kabelhouder daar ook netjes in? Probeer eens wat foto’s te uploaden zou ik zeggen.

Zodra ik rij gaat alles super goed, clutchless upshifts zo vloeiend als het maar zijn kan. Als ik lichtjes gas geef dan rij ik dus weg en kan ik wel schakelen, maar t is puur dat ik in stilstand soms heb dat de hele versnelling muur vast zit. Kan op die pook gaan staan met m'n hele gewicht maar schakelen ho maar. Die rod helemaal netjes terug gestopt ja, alles sluit netjes aan. Ik zal als ik ga frutten met de koppelingsplaten een aantal foto's maken.
 
Beste gs500 rijders :P ik ben zoekende naar een leuke motor voor niet te veel centen en heb de gs500 altijd leuk gevonden. Niet te spannend, maar toch een twin en gewoon leuk model.

Ik heb nog niet de kans gevonden een proef te rijden omdat er hier in de buurt geen te vinden is.

Mijn vraag of hier ook wat langere mensen rijden op een gs500? Ik ben zelf 1.88 en de gs500 lijkt me wel erg klein? Wat zijn jullie ervaringen?
heel afhankelijk van hoe de verhouding is. Het is een kleine motor hou daar rekening mee. Voor mij werkte het prima met ietsjes over 1 meter 80. Als die 8cm op de juiste plek zit, zit je zelfs nog beter.
 
ls je de pinnen er (desnoods met wat roestoplosser en een voorzichtig tikje met een hamer) gewoon uit kan halen, zou ik de boortjes in de gereedschapskist laten liggen. De klauw is van aluminium en de pennen van staal, als je dit uitboren niet wat vaker gedaan hebt wordt het naastboren in plaats van uitboren).
Je kan de klauw er helemaal af halen en in de bankschroef zetten. Dat betekent wel dat je de rem zal moeten ontluchten maar je kan de remklauw dan ook van binnen goed schoon maken en opnieuw in remmenvet zetten. Remolie hoort eigenlijk iedere twee jaar ververst te worden en dat gebeurt maar zelden.


Enneh: mooi exemplaar.

Wanneer moet ik die pinnen eraf halen? Bij het vervangen van m'n remblokken? Ik wilde overigens op termijn niet enkel de remolie vervangen, maar ook meteen de remleidingen vervangen door nieuwe (stalen) remleidingen. Dit raden ze volgens de handleiding aan om eens per 4j te toen. Die paar tientjes zijn het me wel waard, betrouwbare remmen. Overigens "remmenvet", is dat keramisch vet?
 
Wanneer moet ik die pinnen eraf halen? Bij het vervangen van m'n remblokken? Ik wilde overigens op termijn niet enkel de remolie vervangen, maar ook meteen de remleidingen vervangen door nieuwe (stalen) remleidingen. Dit raden ze volgens de handleiding aan om eens per 4j te toen. Die paar tientjes zijn het me wel waard, betrouwbare remmen. Overigens "remmenvet", is dat keramisch vet?
Die stalen remleidingen zou ik überhaupt doen. Ik heb ze ook en het is een enorm verschil met die oude rubberen slangen.
Met de oude is het alsof je in een spons knijpt en met staalomwonden remleidingen voelt de rem veel harder aan en voelt het veel directer.
Vwb remmenvet, ik doe een heel dun laagje kopervet op de stalen kant van de remblokken en inderdaad op de pinnen.
Ik had wel de mazzel dat alles aan mijn GS heel gangbaar was/is. Heel weinig tot geen roest...Overigens heb ik ood de uitlaatbouten
met een beetje kopervet gemonteerd zodat die ook gangbaar blijven...
 
Origens heb ik ood de uitlaatbouten
met een beetje kopervet gemonteerd zodat die ook gangbaar blijven...

2 van de 4 uitlaat bouten heb ik een paar weken terug uit kunnen boren en een nieuwe draad kunnen tappen, niet zo'n leuk werkje. Nu iedere maand los draaien insmeren met keramisch vet en terug vastzetten. Zo'n zelfgetapte draad is nooit net zo goed als t originele en ik wil niet nog eens in m'n blok boren, dus liever iets te vaak terug in smeren.

Voor mijn remleidingen te ontluchten, is daar speciaal gereedschap voor nodig? Heb veel gelezen over een zogenaamde ontluchtingsventiel/nippel. Is dit enkel handig of toch noodzakelijk?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan