[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Meestal is dat inlaatrubbers eruit halen.

En daarna even langs het RDW.

Absoluut niet. Vaak zijn de 25 kw motoren afgeleverd met een veel grotere sproeiermaat.

De goeie route zou dan zijn.

* Carburateur eraf en sproeiers bekijken. (Bestel maar vast een revisiekit. 9 van de 10 keer zijn je rubbers dan af/kapot.:9
* Wijkt de sproeiermaat af? Juiste sproeiers bestellen en monteren voor het bouwjaar van de gs. (Dynojet kit moet je je niet aan wagen. Maakt weinig verschil)
* Inlaat rubbers van de motor bekijken. Waarschijnlijk zitten er halve maantjes in. Deze zijn er niet tot nauwelijks uit te krijgen aangezien het er vast in zit. (en ik heb het echt geprobeerd-O-) Ik heb via marktplaats een setje "vrije" inlaat rubbers besteld.

Als je de gs dan weer in elkaar hebt zitten en je merkt dat het allemaal weer prima loopt. Wees dan niet tevreden en rij even door naar iemand met een testbank. Een perfect afgestelde motor rijd vele malen beter! :Y
 
Helaas niet.
Danku voor het aanvullen. Dat was ik vergeten.

Is het dan niet goedkoper om een 2e hands setje carburateurs erop te zetten?

Helaas niet, gezien je de staat van onderhoud van de 2e hands carburator niet weet. Daarnaast is de kans dat die carb afgesteld is op jouw motor vrij nihil.

Je kunt het beter gewoon goed doen, alles er vers inzetten en goed (professioneel) afstellen. :Y:t

Iedere GS is dermate uniek dat mijn oude Dipstick, @Electrric94 's Soesje en @josefski 's Betty elk op een andere sproeier afstelling perfect lopen.

Ter (technische) toevoeging aan het 25kw perrikel; a-fabriek zit er in een normale GS sproeier (antieke micuni) 120 (1989) /122 (pre 2002). Staat verre van perfect, maar zal de GS veilig op lopen.

Nog veel specifieker, afhankelijk van het bouwjaar van je carburateur kun je ook beginnen met sproeier DJ (dynojet) 114 (zomer) en DJ 116 (winter) voor een 1989 carburateur. Of; DJ 124 (zomer & winter) voor een 1992-2002 carburateur. De gasnaald blijft in alle gevallen op de standaard fabrieksafstelling. Met een beetje succes hoef je dan op de testbank naast CO (zegge lucht/benzine afstelling voor stationair tot kwart gas) weinig verder aan te passen.

Note: bovenstaande is getest op stock luchtfilter en open slip-on (Alipovic) demper.
 
Laatst bewerkt:
Helaas niet, gezien je de staat van onderhoud van de 2e hands carburator niet weet. Daarnaast is de kans dat die carb afgesteld is op jouw motor vrij nihil.

Je kunt het beter gewoon goed doen, alles er vers inzetten en goed (professioneel) afstellen. :Y:t

...

Nog veel specifieker, afhankelijk van het bouwjaar van je carburateur kun je ook beginnen met sproeier DJ (dynojet) 114 (zomer) en DJ 116 (winter) voor een 1989 carburateur. Of; DJ 124 (zomer & winter) voor een 1992-2002 carburateur. De gasnaald blijft in alle gevallen op de standaard fabrieksafstelling. Met een beetje succes hoef je dan op de testbank naast CO (zegge lucht/benzine afstelling voor stationair tot kwart gas) weinig verder aan te passen.

Note: bovenstaande is getest op stock luchtfilter en open slip-on (Alipovic) demper.
Ik heb het niet over optimaal laten lopen. Die van mij liep met een volledig standaard opstelling netjes 1 op 25 als ik rustig aan doe. Verder nooit geklooi gehad.

Als je het maximale eruit wil halen geloof ik wel dat er wat te optimaliseren is, maar als je gewoon wilt rijden lijkt me een andere stock carburateur toch niet veel anders als hetgeen wat erin zat?
 
Ik heb het niet over optimaal laten lopen. Die van mij liep met een volledig standaard opstelling netjes 1 op 25 als ik rustig aan doe. Verder nooit geklooi gehad.

Als je het maximale eruit wil halen geloof ik wel dat er wat te optimaliseren is, maar als je gewoon wilt rijden lijkt me een andere stock carburateur toch niet veel anders als hetgeen wat erin zat?

Een andere carburateur is

* Niet goedkoper
* Waarschijnlijk niet beter

Open maken en een revisiekit installeren is vele malen goedkoper en je weet zeker dat alles netjes is en goed afsluit. Verder is een sproeier niet zo duur. Als je niks wilt uitgeven moet je geen oude motor kopen _O-

1 op 25 is netjes, maar als dat er voor zorgt dat de motor extreem arm staat weet ik niet of ik daar mee zou willen rijden. Professioneel afstellen is altijd beter! Beter voor het rijplezier en beter voor je blokje. Ook al is dat niet zoals Suzuki dat misschien heeft bedacht:YY
 
Ik ben ook een voorstander van professioneel afstellen. Als dat goed gebeurt krijg je een motor terug die duidelijk beter rijdt dan af-fabriek.

Ik zou echter minder bang zijn een setje tweedehands carburateurs te kopen, dat is vooral handig als je ooit weer terug wil naar de begrensde variant (voor de verkoop). En je zal de revisiedingen toch moeten kopen, zowel voor het huidige setje als het tweedehands setje. Kijk echter wel goed wat je koopt, er zijn genoeg sjaggeraars die hun verprutste rommel graag via MP slijten. Ik zou eens bij Bassie buurten....

Die 1 op 25 is netjes voor een GS500. De oudere versies konden tot 1 op 30 lopen, met een nieuwere versie zal hij af-fabriek ongeveer 1 op 20 lopen. Een nieuwere GS500 zal na de rollenbank sneller en zuiniger rijden, milieu-eisen vragen een mengsel wat eigenlijk te arm is.

Een ander ding is de set rubbers tussen carburateur en cilinderkop. Reken er maar op dat deze zo hard geworden zijn dat ze lucht gaan lekken als je de carburateurs losgemaakt hebt. En deze zijn niet goedkoop.
 
Meestal is dat inlaatrubbers eruit halen.

En daarna even langs het RDW.

Andere gasschuiven en sproeiers kan ook en die zijn nog best aan de prijs.

Overigens hoef je niet naar het RDW om een nieuw 35kw kenteken te krijgen. Gewoon even bellen en doorvragen, misschien dat je meer dan 1x moet bellen omdat de klantenservice in de eerste instantie waarschijnlijk geen idee heeft hoe het moet. Een telefoontje en het opsturen van je kentekenbewijs volstaat, er zijn mensen die het eerder zo hebben gedaan.

Ik heb het ook geprobeerd maar mijn GS is een 25kw importfiets en daar gaat dat verhaal helaas niet op :P
 
Ik ben ook een voorstander van professioneel afstellen. Als dat goed gebeurt krijg je een motor terug die duidelijk beter rijdt dan af-fabriek.

Ik zou echter minder bang zijn een setje tweedehands carburateurs te kopen, dat is vooral handig als je ooit weer terug wil naar de begrensde variant (voor de verkoop). En je zal de revisiedingen toch moeten kopen, zowel voor het huidige setje als het tweedehands setje. Kijk echter wel goed wat je koopt, er zijn genoeg sjaggeraars die hun verprutste rommel graag via MP slijten. Ik zou eens bij Bassie buurten....

Die 1 op 25 is netjes voor een GS500. De oudere versies konden tot 1 op 30 lopen, met een nieuwere versie zal hij af-fabriek ongeveer 1 op 20 lopen. Een nieuwere GS500 zal na de rollenbank sneller en zuiniger rijden, milieu-eisen vragen een mengsel wat eigenlijk te arm is.

Een ander ding is de set rubbers tussen carburateur en cilinderkop. Reken er maar op dat deze zo hard geworden zijn dat ze lucht gaan lekken als je de carburateurs losgemaakt hebt. En deze zijn niet goedkoop.

Meestal moet je een 2de hands carburateur nog steeds uit elkaar halen voor het schoonmaken. Kost je dan ook weer een revisiekit. 3x raden wat dan goedkoper is ;)

Gassschuiven zijn bij de 25 kw versie niet aangeraakt als het op de officiële manier is gebeurd. Dat is namelijk met halve maantjes in je inlaat rubbers.

Verder... Wie wil zijn gs terugzetten naar 25 kw dan? _O- Om wille van welke wet is dat nog nuttig:9 Mocht je het al willen. Inlaat rubbers bewaren en de sproeiers. Heb je hem weer begrensd8)7:9

Andere gasschuiven en sproeiers kan ook en die zijn nog best aan de prijs.

Overigens hoef je niet naar het RDW om een nieuw 35kw kenteken te krijgen. Gewoon even bellen en doorvragen, misschien dat je meer dan 1x moet bellen omdat de klantenservice in de eerste instantie waarschijnlijk geen idee heeft hoe het moet. Een telefoontje en het opsturen van je kentekenbewijs volstaat, er zijn mensen die het eerder zo hebben gedaan.

Ik heb het ook geprobeerd maar mijn GS is een 25kw importfiets en daar gaat dat verhaal helaas niet op :P

Dit is natuurlijk altijd goed. Niet alleen het vermogen opvoeren maar ook weer even het papierwerk netjes maken.

Daarentegen. Sproeiers zijn goedkoop en kun je prima vervangen. Gasschuiven iets minder en dan moet je de afweging gaan maken wat goedkoper is in jouw situatie. Voor hetzelfde geld haal je voor weinig geld een nette set van MP.

Vergeet niet even naar je luchtfilter te kijken of daar niet ook een restrictie in zit!
 
Wat @Electrric94 zegt over het luchtfilter. Er zijn voor de gs500 OEM 3 verschillende luchtfilters, met elk een ander flowgehalte. Dit heeft natuurlijk ook weer grote invloed op je afstelling.

Bovenal testbank! :}

Zeg nou zelf, wie wil er nou niet vlammen schieten met een GS500. :+:+

@kapiteinkoek Ik heb ook wel vaker gehoord dat lastig doen bij de RDW helpt om hem weer op kenteken 35kw te krijgen. Er is immers ook een type goedkeuring voor. Keuren is vaak niet nodig :Y

Maarja, welke agent zet er nou een motorfiets op de rollerbank? _O-
 
Hoi!
Sinds 1.5 week heb ik een GS500e aangeschaft om op een leuke manier rijervaring op te doen.
Ik loop geruime tijd stilletjes mee te lezen.

Nadat ik vandaag m'n accu bij aan het vullen was met gesteriliseerd water, bedacht ik me om het oliepeil te controleren. Tot mijn schrik was het peil op de Low grens. Net nieuwe olie besteld, half-syntheet op jullie advies. (Eurol Motorcycle 10W40)
Nu vroeg ik me af of de discrepantie tussen de uitleg op het forum mbt het olie peilen en de Suzuki handleiding:

Motor-forum:
  • Oliepeil controleren op de bok met een koud blok of een die al een tijdje stil staat. Dop niet indraaien
Suzuki handleiding:
  • Hold the motorcycle vertically, without the center stand
  • Oil filler cap threads are not run in but touching te filler hole upper edge
Over het 2e punt zijn ze het met elkaar eens.

Maar moet je nou wel of niet de bok gebruiken?
Ik zal morgen kijken of er verschil is in oliepeil met de twee manieren.
 
Voor het gemak pijlt iedereen de olie op de middenbok. Dan wel dat de motor links/rechts recht staat.

Oliepeil bij de GS moet je afvullen tot de bovenkant van de letter F. Dus ruim boven het streepje. Dan heeft het blok geen tot minimaal olie verbruik. @Electrric94 en ik hebben hier het één en ander over geschreven en gegospeld. :Y Vast nog wel terug te vinden met een beetje zoeken.
 
Ik heb ook altijd gebruik gemaakt van de middenbok. Maar ik adviseer mensen altijd om gewoon het boekje te volgen. Die lui bij Suzuki weten echt wel waar ze het over hebben.

Op het minimum streepje is niet erg, eronder wel. Snel bijvullen dus.
 
Ik heb ook altijd gebruik gemaakt van de middenbok. Maar ik adviseer mensen altijd om gewoon het boekje te volgen. Die lui bij Suzuki weten echt wel waar ze het over hebben.

Op het minimum streepje is niet erg, eronder wel. Snel bijvullen dus.

Die discussie is er vaker geweest ;) Ze weten ongetwijfeld wat ze doen, maar meer olie zorgt niet voor mee slijtage. Te weinig olie wel. Daarbij komt dat het blokje merkbaar minder tot zich neemt als ie "overvol" is.

Lekker op de F vullen dus.

Verder is op het minimum streepje wel erg. Je blok pakt dan nog wel olie en bouwt zeker druk op. Alleen kan het voorkomen dat je krukas niet meer in de olie dartelt. -O-

Moraal van het verhaal. Hou hem vol en peil hem vaak! Is goedkoper dan een blokje slopen :t
 
Die discussie is er vaker geweest ;) Ze weten ongetwijfeld wat ze doen, maar meer olie zorgt niet voor mee slijtage. Te weinig olie wel. Daarbij komt dat het blokje merkbaar minder tot zich neemt als ie "overvol" is.
Ik doelde op het stuk middenbok of niet.

Overigens kan meer olie wel tot slijtage lijden. Je krukas gaat dan de olie opkloppen en er komt dus lucht in en dan drukt de oliepomp de lucht samen. = minder oliedruk.
 
Uiteraard zou dat kunnen. Ga maar eens rijden met minder olie, kijken wat er eerder mee stopt :+ De olie word niet opgeklopt bij olieniveau tot de F namelijk ;)

Wat betreft de middenbok ben ik het inderdaad helemaal met je eens! Verder geloof ik het wel.:W
 
Uiteraard zou dat kunnen. Ga maar eens rijden met minder olie, kijken wat er eerder mee stopt :+ De olie word niet opgeklopt bij olieniveau tot de F namelijk ;)

Wat betreft de middenbok ben ik het inderdaad helemaal met je eens! Verder geloof ik het wel.:W
Klopt. Dat is ook weer theoretisch geneuzel. Wil je het beste doen volg de theorie en het boekje, dan is het onderbouwd, maar als je hem op de bok gooit en meer ik kiepert dan het F streepje is het ook prima.
 
Gezien jouw post ( #1.871 ) kun je een heel eind komen met een zwarte lakstift. Iedere autospeciaalzaak heeft goede kwaliteit lakstiften (bijvb. motip) liggen voor voor een schappelijke prijs. Mocht je echt specifiek jouw kleur willen, volgens mij is dit hem...

Suzuki 33J Pearl Novelty Black
  • SKU # : 4067
  • Vendor : ColorRite
  • Manufacturer : Suzuki
  • Manufacturer Code : 33J

Flink druk met de studie maar onder het mom van 'beter laat dan nooit' wil ik iedereen die een suggestie deed toch nog even netjes bedanken, met name bovenstaande heeft me geholpen. Heb bij de plaatselijke automaterialenzaak tot mijn verbazing een kleur gevonden die vrijwel exact overeenkomt met mijn eigen kleur zonder dat ik überhaupt een code of nummer heb moeten laten zien. Gewoon met een stalenboekje ernaast buiten en er met drie man een beetje naar loeren en discussiëren totdat we zeker waren dat we toch echt een perfecte match hadden en na wat gepiel staat de fiets er nu weer een stukje gelikter bij.

Om het resultaat zo glad en egaal mogelijk te krijgen wil ik het misschien nog polijsten of wetsanden (?!?!) (iemand suggereerde zoiets vaag toen ik ermee bezig was) maar aangezien ik daar verder geen ervaring mee heb en ik geen enkel risico wil nemen klinken datsoort praktijken me nog een beetje eng in de oren...
Is er hier misschien iemand die mij daar wat meer over kan vertellen?
 
Ik heb ook altijd gebruik gemaakt van de middenbok. Maar ik adviseer mensen altijd om gewoon het boekje te volgen. Die lui bij Suzuki weten echt wel waar ze het over hebben.

Op het minimum streepje is niet erg, eronder wel. Snel bijvullen dus.


Gister aantal keer gepeild op de bok, en zonder bok met verticaal staande motor. In mijn geval was op de bok een milimeter minder oliepeil dan zonder bok met rechte motor.
Maakt niet echt uit dus. Ik heb m'n GS net, dus ben van plan om continue op de bok te peilen, zodat ik een idee krijg hoeveel olie hij verbruikt.

Overigens iets anders.
Als ik na 15 min rijden voor een rood stoplicht staat, dan hoor ik de motor soms tikken, en 100 RPM verliezen. Daarna klimt ie weer naar stationair.
Heeft misschien te maken met vuiligheid van de carburateur? Was van plan om zo'n 'carburateur cleaner' bij m'n benzine te gooien.
Iemand ervaring mee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan