[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Heeft iemand ervaring met het (om)bouwen van een kofferset op de GS500E?

Ik ben van plan om in de zomer een 6000km trip te doen, (nu nog rijbewijs aan het behalen, ondertussen een afgeragde gs500e gekocht en gerepareerd), en heb een krauser K1 kofferset gekocht, wat een jaren 70/80 koffersetje is. Nu heb ik hem even gepast, maar het lijkt niet echt lekker te passen. De onderkant van de rechter zijkofferdrager zit erg dicht tegen de uitlaat aan, en ik zie zo snel geen goede montagepunten. Nu dacht ik een beugel te maken onder het achterhandvat, en misschien 1 tegen de montagebout van de kappen, al word dat lastig ivm het zadel.

Wat zijn jullie oplossingen voor opslag mbt touren?

Helaas past mijn helm ook niet in de topkoffer, dus misschien verkoop ik de hele zooi wel weer gewoon en zoek ik verder. Eventueel alleen de zijkoffers monteren is ook een optie, aangezien het 2x 30L koffers in goede staat zijn.

Kofferset:
IMG_20181130_204719068.jpg
 
Heeft iemand ervaring met het (om)bouwen van een kofferset op de GS500E?

Ik ben van plan om in de zomer een 6000km trip te doen, (nu nog rijbewijs aan het behalen, ondertussen een afgeragde gs500e gekocht en gerepareerd), en heb een krauser K1 kofferset gekocht, wat een jaren 70/80 koffersetje is. Nu heb ik hem even gepast, maar het lijkt niet echt lekker te passen. De onderkant van de rechter zijkofferdrager zit erg dicht tegen de uitlaat aan, en ik zie zo snel geen goede montagepunten. Nu dacht ik een beugel te maken onder het achterhandvat, en misschien 1 tegen de montagebout van de kappen, al word dat lastig ivm het zadel.

Wat zijn jullie oplossingen voor opslag mbt touren?

Helaas past mijn helm ook niet in de topkoffer, dus misschien verkoop ik de hele zooi wel weer gewoon en zoek ik verder. Eventueel alleen de zijkoffers monteren is ook een optie, aangezien het 2x 30L koffers in goede staat zijn.

Kofferset:
Bekijk bijlage 1348227
Ik gebruik zelf deze:
Moto-Detail zadeltassen kopen | Louis motor & vrije tijd
en deze:
Louis Speedbag kopen | Louis motor & vrije tijd
en van de speedbag de 75 liter.
Verder heb ik een rol met self-inflateble slaapmatje er ook nog bij.
De zadeltassen kan je nog verstellen in breedte en hebben waterdichte binnentassen en passen perfect op je zadel,
heb je geen racks voor nodig.
Ik heb wel overigens een klein achterrekje waar normaliter een Shad 45 topkoffer op staat maar die gaat niet mee als ik (pas 1keer gedaan naar de HUBB-UK,
Horizons Unlimited meeting in engeland)
een langere rit over meerdere dagen maak. De roltas en rol slaapmatje heb ik met gewoon spanbanden van de bouwmarkt vastgezet deels op
m'n zadel en deels op het rekje.
 
Goedemiddag, ik heb een aantal vragen over mijn gs500f. Ik kwam erachter dat mijn gs geen oliekoeler (meer) heeft.. misschien ooit nieuw blok in gezet?? Kan dit kwaad of moet ik er een oliekoeler op bouwen? Als dat moet, wat heb ik daarvoor nodig naast de oliekoeler zelf, slangen, en gaten in het oliefilter deksel? Of moet er nieuw deksel komen dan?

Verder heb ik bij ongeveer 1800 a 1900 toeren een hik, wat lijkt alsof hij een ontsteking overslaat, wat zou dit kunnen zijn?

Groet,

Maurits
 
Goedemiddag, ik heb een aantal vragen over mijn gs500f. Ik kwam erachter dat mijn gs geen oliekoeler (meer) heeft.. misschien ooit nieuw blok in gezet?? Kan dit kwaad of moet ik er een oliekoeler op bouwen? Als dat moet, wat heb ik daarvoor nodig naast de oliekoeler zelf, slangen, en gaten in het oliefilter deksel? Of moet er nieuw deksel komen dan?

Verder heb ik bij ongeveer 1800 a 1900 toeren een hik, wat lijkt alsof hij een ontsteking overslaat, wat zou dit kunnen zijn?

Groet,

Maurits

Oplossing voor je hik!

1. Ga naar een testbank en laat je GS professioneel afstellen. Klinkt duur en kost idd een paar centen... Echter... scheelt je in verbruik en levert een beetje extra pit op! *O*
2. Ga lekker op 3 tot 4k toeren rijden :+ Alles eronder vind de GS sowieso niet leuk namelijk :9

Voor je oliekoeler. Neem een oliethermometer om te kijken hoe warm je olie word. Blijft dat allemaal gewoon netjes op fatsoenlijke temperaturen (Onder de 140 graden op snelweg is dikke prima!). Lekker laten zo :]

Tenzij je natuurlijk nu gaten in je blok hebt zitten en de olie spuit er uit _O-_O-
 
Ik gebruik zelf deze:
Moto-Detail zadeltassen kopen | Louis motor & vrije tijd
en deze:
Louis Speedbag kopen | Louis motor & vrije tijd
en van de speedbag de 75 liter.
Verder heb ik een rol met self-inflateble slaapmatje er ook nog bij.
De zadeltassen kan je nog verstellen in breedte en hebben waterdichte binnentassen en passen perfect op je zadel,
heb je geen racks voor nodig.
Ik heb wel overigens een klein achterrekje waar normaliter een Shad 45 topkoffer op staat maar die gaat niet mee als ik (pas 1keer gedaan naar de HUBB-UK,
Horizons Unlimited meeting in engeland)
een langere rit over meerdere dagen maak. De roltas en rol slaapmatje heb ik met gewoon spanbanden van de bouwmarkt vastgezet deels op
m'n zadel en deels op het rekje.

Bedankt! Het koffersetje staat weer op marktplaats, ik heb er nog even naar gekeken maar het word echt teveel werk zonder de kappen/frame aan de achterkant van de motor compleet te verbouwen. Wat ik weiger te doen, aangezien ik hem zo origineel mogelijk wil houden.

Na de aanbevolen posts te bekeken te hebben ben ik ervan overtuigd dat een set zadeltassen en een waterdichte tas wel voldoende moeten zijn. Nu dus op zoek naar een topkoffer die mooi te monteren is waarin mijn systeemhelm wel past....
 
Koffers waar een systeemhelm in past zijn echt achterlijk groot vaak. Waarom is dat een eis?
Lijkt me handig (nog aan het lessen), hoef ik mijn helm niet de hele dag mee te slepen als ik op mijn school en/of werk ben aangekomen, en ligt alles veilig bij elkaar. De koffer die ik nu heb is net 2-3 cm te laag door een verlaagd stuk in het midden, anders had het gepast. De meeste topkoffers worden ook aangeprijsd als "passen 1 of /2 helmen in", dus ik ging ervan uit dat dit de voornaamste functie was van een topkoffer.
 
Goedemiddag, ik heb een aantal vragen over mijn gs500f. Ik kwam erachter dat mijn gs geen oliekoeler (meer) heeft.. misschien ooit nieuw blok in gezet?? Kan dit kwaad of moet ik er een oliekoeler op bouwen? Als dat moet, wat heb ik daarvoor nodig naast de oliekoeler zelf, slangen, en gaten in het oliefilter deksel? Of moet er nieuw deksel komen dan?

Verder heb ik bij ongeveer 1800 a 1900 toeren een hik, wat lijkt alsof hij een ontsteking overslaat, wat zou dit kunnen zijn?

Groet,

Maurits

De hik: Inderdaad, laten afstellen door een prof en laat het blokje wat meer toeren draaien. Het nieuwe rijden is voor auto's met oudjes.

De oliekoeler: Sommige series van de originele gekuipte GS500 hadden een oliekoeler. Jammer genoeg zijn er veel naked GS-jes omgebouwd naar een gekuipte versie maar de oliekoeler wordt slechts zelden mee genomen in deze ombouw.

Ik zou eens zoeken op cmsnl.com wat de verschillen zijn tussen een GS500 met oliekoeler en een GS500 zonder oliekoeler (daar kan je ook direct de onderdelen bestellen), maar reken er wel op dat je ook gaten zal moeten boren en draad zal moeten tappen. Een thermometer (vanaf 20 euro tot 50 euro) in plaats van de vulplug monteren kan ook, hoewel je misschien beter kan beslissen om tot max 120 graden te gaan.
De maximale temperatuur is afhankelijk van de olie die jij er in gooit. Mineraal, half-syntheet kan je vaak tot ongeveer 180 graden heet stoken (heetste plek in het blok, niet onder in het carter), een volsyntheet kan soms hogere temperaturen aan.
Als olie eenmaal verbrand is, zijn de smerende eigenschappen nihil geworden.

Het 'verbranden' van de motorolie kan je goed ruiken. Denk aan de geur van verbrand frituurvet bij een open carter.
 
Zijn er in dit forum ook misschien elektra guru's? Ik heb wel mbv diodes m'n led knipperlichten werken gekregen, maar ik heb 2 ledstrips op mn rekje achter gezet om parallel aan de bestaande verlichting als remlicht en knipperlicht te fungeren om gewoon überduidelijk te zijn dat ik af wil slaan en/of rem.
Maar als ik de strips nu parallel aan de huidige bekabeling aansluit krijg ik weer allerlei dingen, knippers gaan allemaal aan of m'n remlicht gaat knipperen....
ik krijg het niet goed aan de praat, vermoedelijk moet ik ergens ook weer een en ander onderbreken en een diode in de bekabeling opnemen.
Ik snap ook niet goed hoe het standaard systeem werkt..... Ik kan wel het schema lezen maar dan nog vind ik het wel apart hoe bijvoorbeeld de remlichten werken...
Heeft iemand hier ervaring mee of is een WhizKid daarin?
 
Als je richtingaanwijzers in serie toe gaat voegen ze zullen wel minder snel gaan knipperen aangezien er dan meer weerstand is.

Heeft iemand trouwens een oplossing voor het niet laten vastvriezen van de choke en gaskabel? Beide zaten vanochtend muurvast. Gelukkig heb hoef ik pas om 1 uur weg. Een verwarmde schuur is helaas niet mogelijk :(
 
Als je richtingaanwijzers in serie toe gaat voegen ze zullen wel minder snel gaan knipperen aangezien er dan meer weerstand is.

Heeft iemand trouwens een oplossing voor het niet laten vastvriezen van de choke en gaskabel? Beide zaten vanochtend muurvast. Gelukkig heb hoef ik pas om 1 uur weg. Een verwarmde schuur is helaas niet mogelijk :(
Dat meer of minder snel knipperen had ik reeds ondervangen voor m'n led knipperlichten mbv een regelbaar knipper-relais van Ali-Express.
Vwb het niet vastvriezen van de kabels, ik denk als ze ontdooid zijn eens goed met een of ander smeermiddel vol spuiten en je motor onder een hoes zetten denk ik zo.
 
Als je richtingaanwijzers in serie toe gaat voegen ze zullen wel minder snel gaan knipperen aangezien er dan meer weerstand is.

Heeft iemand trouwens een oplossing voor het niet laten vastvriezen van de choke en gaskabel? Beide zaten vanochtend muurvast. Gelukkig heb hoef ik pas om 1 uur weg. Een verwarmde schuur is helaas niet mogelijk :(

Minder snel knipperen zal ook wel loslopen. Led verlichting heeft niet zoveel interne weerstand. Niet vergeleken met een normale gloeilamp.

Niet laten vastvriezen van kabels lijkt me alleen dat je ze kan vervangen en dan zorgen dat de uiteindes goed ingevet zijn. Dan kan er geen vocht meer bij komen.
 
Dat meer of minder snel knipperen had ik reeds ondervangen voor m'n led knipperlichten mbv een regelbaar knipper-relais van Ali-Express.
Vwb het niet vastvriezen van de kabels, ik denk als ze ontdooid zijn eens goed met een of ander smeermiddel vol spuiten en je motor onder een hoes zetten denk ik zo.

Heb je toevallig een lijstje van de onderdelen die je hebt gebruikt om de richtingaanwijzers te vervangen naar led. Ik was het ook van plan, maar kan niet echt vinden wat je nodig hebt ..

Ik zal de kabels dan maar eens goed invetten vandaag als ik weer thuis ben
 
Zijn er in dit forum ook misschien elektra guru's? Ik heb wel mbv diodes m'n led knipperlichten werken gekregen, maar ik heb 2 ledstrips op mn rekje achter gezet om parallel aan de bestaande verlichting als remlicht en knipperlicht te fungeren om gewoon überduidelijk te zijn dat ik af wil slaan en/of rem.
Maar als ik de strips nu parallel aan de huidige bekabeling aansluit krijg ik weer allerlei dingen, knippers gaan allemaal aan of m'n remlicht gaat knipperen....
ik krijg het niet goed aan de praat, vermoedelijk moet ik ergens ook weer een en ander onderbreken en een diode in de bekabeling opnemen.
Ik snap ook niet goed hoe het standaard systeem werkt..... Ik kan wel het schema lezen maar dan nog vind ik het wel apart hoe bijvoorbeeld de remlichten werken...
Heeft iemand hier ervaring mee of is een WhizKid daarin?

Jahoor, en volgens mij weet je waar ik woon :+
 
Jahoor, en volgens mij weet je waar ik woon :+
Haha, dat klopt inderdaad, helaas heb ik binnekort geen tijd om eens even langs te wippen. Ik ga eerst wel eens even de ledstrips in serie te
zetten al vervalt dan wel de mogelijkheid van de knipperlicht functie helaas... er zitten maar 3 draden aan namelijk, 1 voor rem, 1 voor knipper en een min draad.
Het zijn deze strips: US $6.7 21% OFF|Universele Flexibele 18 LEDs Motorcycle Brake Achterlicht Richtingaanwijzer Stop Kentekenverlichting LED Strip voor Honda Suzuki Yamaha in Universele Flexibele 18 LEDs Motorcycle Brake Achterlicht Richtingaanwijzer Stop Kentekenverlichting LED Strip voor Honda Suzuki Yamaha van op AliExpress.com | Alibaba Groep
Het idee van mij was omdat ik het verschil in helderheid van de ledlampen en m'n achterlicht tussen gewoon licht en remlicht niet echt duidelijk vond
om die strips erbij te zetten zodat het wel erg duidelijk is dat ik rem. De knipperlichtfuntie is een leuke bijkomstigheid.
Overigens heb ik eigenlijk geen idee wat ome agent van zoiets zal vinden..
 
Oom agent zal blij zijn dat je iets op de motor hebt zitten, de meeste led-pinkers zijn niet zo fel.


HTB1Etv0NVXXXXavaXXXq6xXFXXXQ.jpg


Als je nu eens de zwarte aan massa knoopt, de rode aan de plus van je achterlicht en de gele (amber) aan de plus van het juiste knipperlicht .... ???

Gewoon parallel...
 
Probleem is dat de LED de massa (of plus) via de gloeidraad van het achterlicht halen. Dan moet je vaak met diodes werken om het goed te krijgen.....
Inderdaad, en als ik een en ander in serie aansluit ben ik bang dat ze allemaal wat zwakker gaat branden...
Hoe het met standaard gloeilampjes al werkt snap ik eigenlijk ook niet...
ik heb voorlopig maar weer even 2 ouderwetse gloeilampjes erin gezet, dan is het verschil tussen gewoon licht en remlicht wel goed duidelijk in ieder geval...
 
Terug
Bovenaan Onderaan