[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Vandaag op de terugweg uit m'n werk ineens geen 2e versnelling meer. Iemand tips? tricks?

Alle anderen versnellingen doen het nog wel prima.

Bak uit elkaar halen en kijken hoe je bak eruit ziet? :+

Maar misschien moet je beginnen met olie uit het blok laten lopen en kijken hoe de olie eruit ziet. Als de olie er een beetje uitziet als een verjaardagsfeestje van een 6 jarig meisje....glitters, metaal en brokstukken..... jaaaa... dan heb ik slecht nieuws -O-
 
Bak uit elkaar halen en kijken hoe je bak eruit ziet? :+

Maar misschien moet je beginnen met olie uit het blok laten lopen en kijken hoe de olie eruit ziet. Als de olie er een beetje uitziet als een verjaardagsfeestje van een 6 jarig meisje....glitters, metaal en brokstukken..... jaaaa... dan heb ik slecht nieuws -O-


Daar was ik al bang voor.. morgen komt (kwam) de volgende eigenaar kijken maar die kan ik nu dan wel afbellen.;('(
 
Check ook even de speling van je koppeling en hoe de rest schakelt. Kan ook een schakelvork zijn of verkeerde speling op de kabel.
 
Hij schakelt gewoon maar 2. Je hoort ook een klik, maar ik kan het achterwiel gewoon ronddraaien. In alle andere versnellingen nergens last van.
Aan de koppelingskabel ligt het dus niet.
Koppelingsplaten zijn ook niet versleten, anders zou de motor slippen.
 
20181207_162120.jpg
Yes!! Ze zijn binnen... 😃
 
Ik heb wel eens een achterband met de hand erop gelepeld. Zou ik niemand aanraden :P

Al schijn je met zipties ook best ver te kunnen komen
new_tyre_fitted.jpg
 
Laatst bewerkt:
Iemand nog interesse in een klusmotor?

Alles werkt prima op de versnellingsbak na. Daarvan doet de tweede versnelling het niet, de rest nog wel.

Ik heb er niet echt de tijd voor. Mocht je interesse hebben, hoor ik dat graag per Pm!
 
Jammer dat ik hier nu al een projectmotor heb staan en het erg druk wordt in de garage. Anders had ik graag gebruik gemaakt van je aanbod :/

Als ie in de lente nog niet weg is hou ik me aanbevolen.
 
Even een kort verslagje :)

Nog nooit heb ik een GS500 voorkant zo krom gezien als die van een maat van mij. De voorvorken stonden letterlijk als halve manen tegen de muur. Klein probleempje dus... aangezien ik een GSXr voorkant op mijn SV650 heb gebouwd, had ik toevallig de voorkant van een sv liggen. Zowel @Electrric94 als ik dachten eh waarom ook niet. Na het akkoord van de eigenaar zijn we aan de slag gegaan. Het korte fotoverslag:
IMG-20181210-WA0033.jpg
IMG-20181210-WA0032.jpg
IMG-20181210-WA0022.jpg

IMG-20181210-WA0023.jpg
IMG-20181210-WA0009.jpg

Het volledig swappen van de voorkant was niet heel complex. De Sv heeft dezelfde balhoofdmaat als de Gs. Met een hydraulische pers hebben de pin uit de kroonplaat overgeperst. Vervolgens hebben we de speling op de bovenste triple opgelost met een op maat gedraaid busje. Nadat de voorkant stond als een huis en de stuurstoppen/contactslot waren aangepast was de rest redelijk rechtdoorzee.

Natuurlijk alles even in een nieuwe laklaag.
IMG-20181210-WA0017.jpg
IMG-20181210-WA0036.jpg
IMG-20181210-WA0035.jpg
IMG-20181209-WA0005.jpeg

En... Betty de GS met een Sv voorkant was geboren. Wat een verbetering zeg. De motor is er stabieler door geworden, maar is nog steeds idioot smijtbaar. De dubbele schijven geven een flink remvermogen. Al met al, een idioot plan dat zeer goed uitgepakt is.
 
Laatst bewerkt:
Zo nieuwe sprocket voor er zelf op gefrut, achter + ketting bij de lokale monteur laten doen. We kunnen er weer even tegen aan.
Hebben jullie nog aanbevelingen voor spul om de ketting te smeren? Heb 3 flessen A9 3-Pack Motor Onroad Kettingspray staan die ik voor 3eur per stuk heb gescoord via zo'n vage site, is dat wat?
photo_2018-12-14_22-29-44.jpg

photo_2018-12-14_22-29-48.jpg
 
A9 van XL moto is prima voor de fietsketting of crossmotor. Het slingert redelijk veel op je kappen/ achterkant van je broek.

Dat gezegd hebbende heb ik de meest positieve ervaringen met S100. Spul blijft goed zitten, enige vorm van waterbestendig en kan het hele jaar door gebruikt worden. Ideaal toch? *O*
 
Ik heb al jaren een osco op de GS500. Bij iedere tankbeurt even een paar drupjes olie (trek wel aan het hendeltje voordat je helemaal stil staat) en de ketting blijft lang goed. Kettingspray (ik gebruikte vroeger ook S100) werkt wel maar het werkt goed als je regelmatig een paar drupjes op de ketting sprayt.

Wat ik bij mijn trapfiets gemerkt heb, is dat kettingen vooral slijten van door de regen rijden. Toen ik iedere dag woonwerk fietste (met een open ketting), had ik iedere 3000 km een vers setje nodig. Sinds ik niet meer door de regen fiets heb ik de ketting en tandwielen niet meer hoeven vervangen.


klikkerdeklik
 
Arme voorvorken:') Je zou natuurlijk ook een krik onder je spruitstuk kunnen zetten _O- Dat is wat subtieler voor je motor dan een paar tegels onder je vorken schuiven _O-
Heb ik laatst ook bij een andere motor geprobeerd, maar ik vond het geheel behoorlijk instabiel.

Zo nieuwe sprocket voor er zelf op gefrut, achter + ketting bij de lokale monteur laten doen. We kunnen er weer even tegen aan.
Hebben jullie nog aanbevelingen voor spul om de ketting te smeren? Heb 3 flessen A9 3-Pack Motor Onroad Kettingspray staan die ik voor 3eur per stuk heb gescoord via zo'n vage site, is dat wat?

Ik smeer er gewoon op wat ik op dat moment heb liggen. Zolang je het maar vaak genoeg doet en de hele bende goed vettig houdt komt het wel goed.
 
Arme voorvorken:') Je zou natuurlijk ook een krik onder je spruitstuk kunnen zetten _O- Dat is wat subtieler voor je motor dan een paar tegels onder je vorken schuiven _O-
Tja, ik moest een en ander even tussen werk en gezin doen in een 20 minuutjes zodat ik nog snel de wielen kon wegbrengen, ik heb van alles behalve tijd.
Dus maar even zo, en een zakje zand op t stuur zodat het stevig blijft staan allemaal...
Het is even niet anders :-)
 
Valt mee hoor, zoals gezegd een zakje zand op t stuur zodat hij stevig staat. Is ook handig als ik het achterwiel op ga zetten...
Ik bedoelde de manier van onder het blok opkrikken. Die vond ik onstabiel. Ik zet meestal iets onder de voorvork. Vaak komt een bierkrat mooi uit.

En om het omhoog te halen bind ik de motor met een spanband vast aan de garagedeur. Trek ik hem zo omhoog en staat ie ook stabiel.
 
2 as steunen onder de stepjes? En anders een paar blokken hout onder je spruitstuk nadat je de motor opgekrikt hebt bij het blok :Y Blijft het allemaal net even wat netter en het blijft verder meer dan prima staan :t

Kijk maar de voorvork swap build:} Dat staat dusdanig stevig dat ik prima een voorvork er onder weg durf te schuiven :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan