[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Na het blok weer inelkaar zetten zien de bougies er toch wel een beetje te wit uit naar mijn idee, wat zijn de makkelijkste aanpassingen hiervoor? Moet sowieso de carb hiervoor uit elkaar? Haynes werkplaatsboek zegt alleen wat over de stationair afstelling geloof ik, voor verdere afstelling staat er ga naar een suzuki specialist met een gas analyzer.
Bekijk bijlage 1408198

edit: zo te zien moet de het vlotterbakje er dan af en dan afstellen, waar volgens internet 3 slagen de 'standaard' afstelling is. Wel vervelend dat gstwins het nog niet doet, weet iemand wat er daarmee aan de hand is? Stond altijd wel iets handigs op..
Die bougie ziet er niet verkeerd uit hoor. Alle gs500tjes lopen vaak ietwat aan de arme kant, maar zolang je er niks van merkt tijdens het rijden is alles prima.
Als je aan carburateurinstellingen gaat klooien moet je goed weten wat je doet. Je kunt het zo erger maken.
 
Na het blok weer inelkaar zetten zien de bougies er toch wel een beetje te wit uit naar mijn idee, wat zijn de makkelijkste aanpassingen hiervoor? Moet sowieso de carb hiervoor uit elkaar? Haynes werkplaatsboek zegt alleen wat over de stationair afstelling geloof ik, voor verdere afstelling staat er ga naar een suzuki specialist met een gas analyzer.
Bekijk bijlage 1408198

edit: zo te zien moet de het vlotterbakje er dan af en dan afstellen, waar volgens internet 3 slagen de 'standaard' afstelling is. Wel vervelend dat gstwins het nog niet doet, weet iemand wat er daarmee aan de hand is? Stond altijd wel iets handigs op..

Volgens mij heb ik het ergens in dit topic wel eens meerdere keren gezegd. Maare... Zet hem op de testbank ;)

Kijken naar je bougies of vertrouwen op je buttdyno. Daar kun je helemaal niks mee:W

Kleine moeite, groot verschil.
 
Ik ruik weer een tuning post in het GS500 forum. :+

Uit eigen ervaring #dyno staat de standaard GS500 jetting te rijk! In tegenstelling tot populaire gedachten is rijk beter voor emissies dan te arm. A fabriek staat geen enkele GS500 goed. ;)

Zie ook bovenstaande post. Wil je je afstelling weten en goed maken? Ga naar een dyno (vb: No Limits Roden). Kost je slechts 40 euro voor een complete uitdraai. :t

Captain Dyno to the rescue!
 
Na het blok weer inelkaar zetten zien de bougies er toch wel een beetje te wit uit naar mijn idee, wat zijn de makkelijkste aanpassingen hiervoor? Moet sowieso de carb hiervoor uit elkaar? Haynes werkplaatsboek zegt alleen wat over de stationair afstelling geloof ik, voor verdere afstelling staat er ga naar een suzuki specialist met een gas analyzer.
Bekijk bijlage 1408198

edit: zo te zien moet de het vlotterbakje er dan af en dan afstellen, waar volgens internet 3 slagen de 'standaard' afstelling is. Wel vervelend dat gstwins het nog niet doet, weet iemand wat er daarmee aan de hand is? Stond altijd wel iets handigs op..

De standaard afstelling van twee en half tot drie slagen is een RICHTLIJN.

Een benzinemotor draait als de mengselverhouding ligt tussen 1 kg benzine op 11 tot 1 kg benzine op 14,7 kg lucht. Dat wil zeggen dat de afr (Air to Fuel Ratio) moet tussen 11 en 14,7 zitten. Een afr van 11 is veel te rijk (ongeveer de verhouding als je de choke gebruikt) en 14,7 is het mengsel waarbij alle benzine volledig verbrandt.
Een motor levert het meeste vermogen bij een afr van 12, is het zuinigst bij een AFR richting 14 en rijdt het schoonst bij een afr van 14,7. Deze waardes zijn niet exact, er spelen erg veel factoren mee en een van die factoren is de uitlaat die gemonteerd is. ( Wie rijdt er nog met de originele kachelpijp? )

Iets anders wat ook meespeelt: Zelfs de modernste carburateurs leveren geen echt constant mengsel. Kijk je naar een dynojet uitdraai (vermogensbank met de mogelijk de afr te meten) van een motorfiets met carburateurs, dan zie je in de afr grafiek dat de afr pakembeet twee punten schommelt (tussen 13 en 15, bijvoorbeeld). Onze overheid wil terecht dat wij niet al te veel viezigheid de atmosfeer in blazen. Motoren moeten daarom al jaren voldoen aan steeds hogere eisen qua uitstoot en dat is een van de redenen dat steeds meer fabrikanten overstappen op een injectiesysteem. Een gevolg van die steeds strengere eisen is dat een GS500 uit halverwege de 90-er jaren veel zuiniger is dan een die recenter uit de fabriek kwam.

De zogenaamde stelschroef die jij drie slagen uitdraait is een luchtregelschroef waarmee je het mengsel bij stationair (en met weinig gas) instelt. Ga je de gaskraan wat verder open zetten, stap je geleidelijk over van het stationaire mengsel naar het mengsel wat door de gasnaald wordt geregeld en bij volgas wordt het mengsel vooral door de hoofdsproeier bepaald. Het aantal slagen wat je de luchtregelschroef uitdraait is een richtlijn, bedoeld om de carburateur ook bij weinig lucht doorlaten toch een correct - brandbaar - mengsel te laten geven.

Een vakman zoals Tovami of Paul Ritzen zal de motor op een vermogensbank zetten en bij verschillende standen van het gas de afr instellen zodat de motor in veel omstandigheden een optimaal mengsel krijgt. Optimaal zoals jij dat aan de vakman doorgeeft: Zo zuinig mogelijk, zo schoon mogelijk of met zo veel mogelijk vermogen.
Een bezoekje aan zo'n vakman is daarom geen overbodige luxe.
 
Kleine correctie; GS500 heeft een mengselschroef ipv luchtschroef. :Y

In praktische woorden:
Dichtdraaien = arm.
Opendraaien = rijk.

Tot circa 10% gas heeft deze de meeste impact, daarna neemt je naald 'het over' , zoals in bovenstaande bericht. Maar op de testbank is deze mengselschroef vrijwel het eerste dat goed gezet wordt. *O*
 
Juist omdat ik carbs nog nooit onderhanden heb genomen en ik daar toch het meeste van leer, doe ik het graag zelf.

Natuurlijk is wegbrengen naar een 'vakman' beter, maar van wegbrengen leer je niks. Daarnaast zal de prijs van het afstellen niet veel lager zijn dan ik de waarde van mijn motor schat, dus vind ik dat het sowieso niet waard. De GS is nu mijn leer/sleutel motor dus ga er dit weekend even mee spelen.
 
Juist omdat ik carbs nog nooit onderhanden heb genomen en ik daar toch het meeste van leer, doe ik het graag zelf.

Natuurlijk is wegbrengen naar een 'vakman' beter, maar van wegbrengen leer je niks. Daarnaast zal de prijs van het afstellen niet veel lager zijn dan ik de waarde van mijn motor schat, dus vind ik dat het sowieso niet waard. De GS is nu mijn leer/sleutel motor dus ga er dit weekend even mee spelen.
Als het gaat om het reviseren van je eigen carburateurs hoef je in principe niks af te stellen. Enige waar je rekening mee moet houden is dat je ze weer op dezelfde instellingen terug monteert.
 
Zoals al vaak genoeg gezegd; een rondje testbank kost de kop niet. Bij No-Limits Roden heb je voor ca. €40,- een volledige uitdraai + advies over je afstelling.

Als dat de geschatte waarde is van je GS'je koop ik hem graag van je over! O-)
 
Juist omdat ik carbs nog nooit onderhanden heb genomen en ik daar toch het meeste van leer, doe ik het graag zelf.

Natuurlijk is wegbrengen naar een 'vakman' beter, maar van wegbrengen leer je niks. Daarnaast zal de prijs van het afstellen niet veel lager zijn dan ik de waarde van mijn motor schat, dus vind ik dat het sowieso niet waard. De GS is nu mijn leer/sleutel motor dus ga er dit weekend even mee spelen.

Ik knutsel ook graag zelf en dat kost wel eens iets extra.

Een oude truc om een warmgedraaide tweecilinder op het gehoor af te stellen (het gevolg is wel dat hij dan rijk staat) is de bougie van een cilinder er uit te draaien, starten en de andere cilinder afstellen. Met de mengselschroef het toerental omhoog draaien, met de gasklepaanslagschroef het toerental naar beneden draaien. Deze truc herhalen voor de andere cilinder en dan synchroniseren.

Het draaien zonder bougie is uiteraard een geintje wat je niet te lang moet doen. Niet even lekker gassen, ook niet even een rondje rijden maar alleen stationair afstellen.
Je komt met deze truc wat rijk uit, ik kwam altijd tussen de 3 en 7% CO uit. Als je hem met een AFR meting of colortune afstelt zal je meer richting 1 tot 2% CO uitkomen.
 
Is colortune een goede manier van afstellen? Haal je hiermee goede resultaten of voldoende resultaten? Voldoende in de zin van dat je je motor niet sloopt
 
Is colortune een goede manier van afstellen? Haal je hiermee goede resultaten of voldoende resultaten? Voldoende in de zin van dat je je motor niet sloopt
Een colortune bougie is een goede methode om het stationair mengsel af te stellen. Je kan NIET rijden met colortune bougies, daarvoor zijn ze veel te heet.

Ga ook niet anderhalf uur stationair draaiend zitten prutsen met de colortune, daarvoor zijn ze te heet.

Maar je ziet perfect (als het wat donker is) of je een blauwe of gele verbranding hebt. Het streven is de afstelling die blauw licht geeft, de kleur van het gas van de branders van een gasfornuis om op te koken.
 
Net even klep speling gemeten voor de eerste keer. Even prutsen met die shims eruit krijgen maar had eenmaal te techniek door en toen gingen ze allemaal eruit. Nergens speling overigens... Heb 3x nagekeken of ik t goed had gedaan maar geen speling.

Dadelijk even m'n klep plaatjes halen en een nieuwe benzine slang. Deze was zo verrot dat ik hem niet meer los kreeg. Stanleymesje it is.
 
Net even klep speling gemeten voor de eerste keer. Even prutsen met die shims eruit krijgen maar had eenmaal te techniek door en toen gingen ze allemaal eruit. Nergens speling overigens... Heb 3x nagekeken of ik t goed had gedaan maar geen speling.

Dadelijk even m'n klep plaatjes halen en een nieuwe benzine slang. Deze was zo verrot dat ik hem niet meer los kreeg. Stanleymesje it is.
Ik heb nu 70.000 km gereden en misschien twee keer plaatjes vervangen.
Maar ik zal het binnenkort maar weer eens doen, better safe then sorry.
 
Ik knutsel ook graag zelf en dat kost wel eens iets extra.

Een oude truc om een warmgedraaide tweecilinder op het gehoor af te stellen (het gevolg is wel dat hij dan rijk staat) is de bougie van een cilinder er uit te draaien, starten en de andere cilinder afstellen. Met de mengselschroef het toerental omhoog draaien, met de gasklepaanslagschroef het toerental naar beneden draaien. Deze truc herhalen voor de andere cilinder en dan synchroniseren.

Het draaien zonder bougie is uiteraard een geintje wat je niet te lang moet doen. Niet even lekker gassen, ook niet even een rondje rijden maar alleen stationair afstellen.
Je komt met deze truc wat rijk uit, ik kwam altijd tussen de 3 en 7% CO uit. Als je hem met een AFR meting of colortune afstelt zal je meer richting 1 tot 2% CO uitkomen.

Hele weekend geen tijd gehad, dus dat word volgend weekend.

Interessante manier, maar ik kan het niet helemaal volgen. Op het gehoor, waar zou ik dan precies naar moeten luisteren?
 
Hele weekend geen tijd gehad, dus dat word volgend weekend.

Interessante manier, maar ik kan het niet helemaal volgen. Op het gehoor, waar zou ik dan precies naar moeten luisteren?

Ja...
Het geluid wat de vakman herkent, leg het eens uit.

Draait de motor mooi en rustig rond, slaat hij slagen over. Hoe veel lucht kan ik hem geven voordat hij slagen gaat missen. Met de mengselregelschroef het toerental omhoog draaien, met de gasklepaanslagschroef het toerental weer terugdraaien naar een toerental iets boven stationair (je wil dat werkingsgebied van de carburatie afstelllen). En hem dan na afloop bij voorkeur een tikje meer lucht geven om hem van afr 12 richting 14 te zetten.
Kortom, klinkt hij zoals hij moet klinken.

En die inschatting maken terwijl de andere cilinder plopperdeplopperdeplop doet - als je daar de bougie uitdraait.

Er zijn mensen die het kunnen. Het eenvoudigst is een motor met een carburateur (dan kan ik het ook) maar zodra je een motor met twee of meer carburateurs op die manier moet afstellen wordt het erg lastig. Er zijn wel mensen die de motor afstellen terwijl alle cilinders meedraaien, het herkennen van de mate waarin iedere cilinder 'meedoet' is dan de uitdaging (het meten van de temperatuur van de uitlaatbochten en het verschil in vacuum kan helpen).

Kortom: ik gebruik een colortune bougie. Op het gehoor wordt bij mij prutswerk.
 
Laatst bewerkt:
Okay de suzuki loopt nu en het gas valt goed terug, alleen bij vol gas komt hij niet vooruit, en bij half gas wel. Wat kan dit zijn? Hij lijkt ook wel te stotteren bij vol gas. Iemand suggesties?
 
Blijft een van de gasschuiven iets hangen of is het rubberen condoompje boven stuk?

Je kan heel eenvoudig vanuit het luchtfilterhuis de schuiven omhoog duwen. Dat moet heel licht lopen en vooral zonder haperingen. Als je daar zeker van bent zou ik onder de stalen dekseltjes bovenop de carburateurs kijken of het condoompje goed zit. Wat daarbij vervelend is, is dat het condoompje in het randje moet vallen. Een beetje vet kan wonderen doen (het randje op zijn plek houden).
 
Vandaag ook bij de dealer nieuwe benzine leidingen besteld. Deze waren helemaal verrot. Aparte afmetingen wel, ID 7mm OD 11mm. Moeilijk op internet te vinden, of ik heb fout gezocht
 
Misschien blijf ik dan toch maar gewoon van de carbs af voor nu...

Moest hem vandaag ook opeens aanduwen toen ik weer naar huis wilde. Heb al wat langer "elektrische problemen" met het stuk gaan van koplampjes en het knipperlicht relais, maar schreef dit altijd af als toeval. Dus ik heb de batterij nog maar eens na gekeken aan de hand van deze gids. Batterij heeft na thuiskomen weer gewoon 12.7v en start prima. Bij 2.5k +- 14v en bij 5k rond de 13v, hoewel het afneemt bij meer gas valt dit binnen de juiste waardes en zou dus alles goed moeten zijn. Ook vond ik het opmerkelijk dat bij stationair draaien de spanning op liep tot wel 15+v, bij gas geven nam dit dan af tot een acceptabel niveau. Is dit normaal?
 
Blijft een van de gasschuiven iets hangen of is het rubberen condoompje boven stuk?

Je kan heel eenvoudig vanuit het luchtfilterhuis de schuiven omhoog duwen. Dat moet heel licht lopen en vooral zonder haperingen. Als je daar zeker van bent zou ik onder de stalen dekseltjes bovenop de carburateurs kijken of het condoompje goed zit. Wat daarbij vervelend is, is dat het condoompje in het randje moet vallen. Een beetje vet kan wonderen doen (het randje op zijn plek houden).
Zit goed en werkt goed.
 
Zit goed en werkt goed.
Tja...

Volgas niets, dat zal je echt in de mainjet/hoofdsproeier moeten zoeken of het bovenste deel van de gasschuif. De mainjet haalt de benzine van het diepste punt van de vlotterkamer dus als iets rommel zoals water, roest of zand opzuigt is het de mainjet.

Wat ook wel eens gebeurt is een half verstopt benzinefilter waardoor de aanvoer van benzine niet genoeg is en water in de carburateurs wil ook wel eens een issue zijn bij een buitenslaper.
Voor dat water in de carburateurs is aftappen genoeg, hoewel het dan wel de vraag is waar het water vandaan kwam (uit de tank, misschien). Er zijn middeltjes om dit water op te lossen in de benzine maar kijk dan eerst even naar de afdichting van de tankdop.
Een verstopt benzinefilter of mainjet zal meestal het gevolg zijn van roestvorming in de tank, een bekend kwaaltje van de GS500. Als je de vlotterkamer aftapt/losmaakt en er komt bruin 'zand' uit.... dat zand heet roest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan