€500 challenge 2019: Wim z'n brakke Yamaha XS400

Ten aanzien van de luchtfilters, de aanvoer van verse schone lucht naar het blok is geheel origineel uitgevoerd. Met de originele carbs is mijn verwachting dat er zo een juist mengsel aan het blok aangeleverd gaat worden.
Ze hebben het niet voor niets zowat 40 jaar geleden zo bedacht ;)

Juist gaan rommelen in de luchttoevoer en afvoer geeft vaak problemen.

Daarbij is de motor voorzien van originele uitlaten (en ja, dat ze enigszins "bruin" zijn, doet niets af aan de functie). Ze zijn niet lek en ook niet "krokant" *D
 
Zo er is weer wat te melden over dit motorfietsje ;)

Vandaag de luchtfilters vernieuwd en weer gemonteerd. Daarbij ook de luchttoevoer naar de carburateurs terug gemonteerd (dit wordt origineel gehouden, zodat de kans op een goed lopende motor het grootst is).
Daarna de uitlaten gemonteerd met originele pakkingen in de cylinderkop, wat zijn die pakkingen trouwens duur ;(
Kost een pakking voor mijn XS750 iets van € 1,50, voor een XS400 is dat € 8,23. Had de pakkingen gewoon besteld in de verwachting dat de prijs niet veel zou afwijken van de pakking voor een XS750 '( .
Maar gezien het toch wel ruime sleutelbudget zijn de pakkingen gewoon gemonteerd (al zie je daar niets van 8-) , maar hopelijk heeft het wel effect op de geluidproductie).

Al deze werkzaamheden hebben tot gevolg dat de luchttoevoer in orde is gebracht en dat de uitlaatgassen gedempt worden als het blok draait. Hierdoor wordt het mogelijk om een startpoging te gaan voorbereiden *D

De filters in de luchtfilterboxen (deze motor heeft er 2) waren vergaan. De nieuwe geplaatste luchtfilters zijn verse originelen (deze zijn overgenomen van Hornix, waarvoor nogmaals dank ! ).
Daarbij zijn gisteren ook de kleppen gesteld, dit blokje is voorzien van stelboutjes, waardoor het klusje niet ingewikkeld was.

Ook is de kettingbeschermer vandaag voorzien van een laagje AMZ. Dit nadat het spatbord zeker 50 gram lichter was gemaakt door het oude kettingvet (met aanhangend zand) te verwijderen }) En gezien de laag zooi in de kettingkast, kan ik mij al gaan voorbereiden op de troep bij het kettingwiel aan het motorblok :X

Waar wel mogelijk problemen mee komen is het verwijderen van de achterbrug '( .
Het lossen van de moer aan de rechterzijde van de motor, gevolgd door enige tikken met rubber hamer had geen enkel effect. Natuurlijk was de vetnippel die op de as zit verwijderd.
Dus of de achterbrug verwijderd kan worden is nog maar de vraag. Echter dat komt later wel, eerste prioriteit heeft het draaiend krijgen van het blok ;)

Hierbij alvast 1 foto[afbeelding]
Mocht het nodig zijn, ik heb nog steeds een 30 liter ultrasoonbak, handig voor carbs. Gratis, incl koffie of thee. Zelf appelflappen meebrengen :t

Of opsturen.

Dat aanbod staat natuurlijk ook voor de andere deelnemers (rijder of support)
 
Alvast dank voor het aanbod :}

En ik hoop dat de carbs niet gebracht hoeven te worden (want dat betekent dat ik ze zelf met ellebogenvet schoon genoeg heb gekregen)...
 
Ze hebben het niet voor niets zowat 40 jaar geleden zo bedacht ;)
Juist gaan rommelen in de luchttoevoer en afvoer geeft vaak problemen.
*D

Ik kan dit alleen maar bevestigen Wim, zeker voor een XS400. Ik heb werkelijk alles overhoop gegooid, en ben nog druk aan het kloten met sproeiers, gasnaaldhoogte, verlengbuis voor mijn “race”filter en opnieuw mijn 2-1 layout aan het aanpassen.

Goed bezig !
 
Mocht het nodig zijn, ik heb nog steeds een 30 liter ultrasoonbak, handig voor carbs. Gratis, incl koffie of thee. Zelf appelflappen meebrengen :t

Of opsturen.

Dat aanbod staat natuurlijk ook voor de andere deelnemers (rijder of support)

oh gezellig :) ik heb een carb liggen van een WR400 waar de complete noordzee in gelegen heeft.
 
Mocht het nodig zijn, ik heb nog steeds een 30 liter ultrasoonbak, handig voor carbs. Gratis, incl koffie of thee. Zelf appelflappen meebrengen :t

Of opsturen.

Dat aanbod staat natuurlijk ook voor de andere deelnemers (rijder of support)

Goed idee!!!!
Voor de challenger/support/BHV'ers die in het noorden wonen bied ik hetzelde aan. Ben namelijk ook gek op appelflappen!!
 
Vanavond vast gesteld dat de benzinekraan niet goed werkt, hetgeen wel te verwachten was. Dat wordt open maken en kijken of zonder revisieset de kraan goed werkend gemaakt kan worden (op de achtergrond doet de Excellijst met het sleutelbudget zijn werk).

Geen foto’s van zoiets. Dat komt nog :Y
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de eerste poging gedaan de motor te starten. Helaas het blok heeft nog geen klap gegeven ;(

Wat ondertussen wel werkt is de benzinekraan, deze is dicht. Dat kan niet gezegd worden van de rechtercarb, deze lekt :( Dus daar moet wat aan gebeuren.

Bij het verwijderen van de carbs ook vastgesteld dat de inlaatrubbers zeer slecht zijn (zeker degene aan de rechterzijde). Daarbij waren de inlaatrubbers ook nog eens verkeerd om gemonteerd (aansluiting voor synchronisatie zaten aan de onderzijde, hoe verzin je het :X ). Dit was bij elkaar een goede reden om de inlaatrubbers van het donorblok te halen en te monteren op de "brakke XS".

Wat wel goed werkt is de startmotor en het olielampje (die gaat namelijk netjes uit als je iets langer start).
full
 
Tja uh, er zit toch een dopje op die inlaattubetjes? Ik dacht precies hetzelfde namelijk bij mijn z1000, maar blijkbaar hoort dat nou eenmaal zo te zitten.

Op het schema van een XS400 lijkt dit niet het geval, maar ik denk alsnog dat het niet veel uitmaakt.

:t
 
Wat de doorslag gaf om andere te monteren was het feit dat de inlaatrubbers echt brak waren (lees er was twijfel of deze wel luchtdicht waren).

Gecombineerde met het feit dat ze eigenlijk verkeerd om zaten, voldoende reden om andere te monteren (was natuurlijk niet moeilijk is, als je over een blok beschikt waar redelijke inlaatrubbers aanwezig waren).

Nu nog het blok gaande krijgen ;) En de rechter vlotter goed sluitend :P
 
*O* *O* *O*

Driewerf hoera, het blok loopt :Y

Het project kan verder. Vacuumkraan werkt, carbs zijn dicht, geluid bescheiden, oplaadsysteem werkt (Voltage liep op bij stijgen toerental).

Afstelling is zeker nog niet in orde, maar dat is logisch want het zal meer dan 15 jaar gelden zijn dat het blok geploft heeft en daarbij zitten er andere carbs op die ook nog eens geheel uit elkaar zijn geweest.

Maar er is 1 heel groot probleem, ik heb wachtdienst en dat betekent dat ik geen alcoholhoudende bier mag drinken '( Het blijft bij een 0.0 ;( dus ik kan pas dinsdag een "mijlpaal" biertje nemen.
 
En omdat bewijs geleverd moet worden heb ik gisteravond een "brak" videootje geschoten met mijn telefoon :+

De link naar Youtube:

Was eigenlijk helemaal niet bezig met "vastleggen" van de startpoging. De motor startte pas na lang doorstarten. Had het zowat al opgegeven ;)

Verder blijkt dat de gaskabel niet soepel gaat. Doordat het donker was, niet verder gerommeld aan het stationair toerental. Ook lijkt de koppeling niet geheel vrij te geven. Ook in z'n vrij blijft het achterwiel draaien.
Maar toch, bij de tweede startpoging is er "leven" gekomen in het blok.
 
Laatst bewerkt:
Verse olie en een nieuw oliefilter zijn al aangebracht/voorzien. Motor kwam zonder vuldop op het carter en had buiten gestaan. Moest dus zeker weten dat er geen water in het blok zat (en dat was gelukkig niet het geval).

Motor daarna afgevuld met Action olie (goed genoeg voor een motor die ontworpen is half jaren zeventig van de vorige eeuw). En bij het verversen is gelijk het oliefilter meegenomen.

Heb wel het voornemen om als de motor zeg 1500 km gereden heeft de olie weer te verversen. Vermoedt dat de oude olie meer dan 15 jaar in het carter heeft gezeten, grote kans dat verse olie oud vuil in beweging brengt... (en dat wil ik toch graag kwijt zijn, als de motor echt moet gaan werken).
 
Ik zou zeggen: max 500 kilometer en dan oliewissel.
1000 km later nog eens, dan issie wel schoon.
En ja; gewoon met Action-olie..die is altijd beter dan wat destijds leverbaar was..
 
Verse olie en een nieuw oliefilter zijn al aangebracht/voorzien. Motor kwam zonder vuldop op het carter en had buiten gestaan. Moest dus zeker weten dat er geen water in het blok zat (en dat was gelukkig niet het geval).

En zand en troep.. daar ben je niet bang voor? :o

Ik had er toch even het zijdeksel afgehaald en nagekeken alvorens te starten...
 
In de olie zat geen enkel spoortje van zooi. Dus gewoon het risico genomen....

Heb er ook niet over nagedacht dat er zand of andere zooi ingegooid zou zijn. Ben bij de vuldop ook niets bijzonders tegengekomen (behalve dat de vuldop ontbrak).
 
Terug
Bovenaan Onderaan