Voor mij de eerste deelname aan een tour/challenge of wat dan ook. Ben aangestoken door ErikE van hier. Mocht zijn motor overnemen voor een symbolisch bedrag, om zo deel te kunnen nemen hieraan en tegelijkertijd de motor goed klaar te maken! Wat wil je dan nog meer :D
Aankoopbonnetje, statiegeld van een flesje bier. Wel wat later betaald dan opgehaald
In de winter opgehaald en bij ophaal zag die er zo uit:
Is mijn eerste motor, begin dit jaar mijn rijbewijs in de wacht gesleept. Al met al geen slechte starten vind ik zelf.
De motor had enkele jaren stilgestaan, netjes aan de druppellader. Dus starten moest geen problemen geven. Wel moest de stator en de spanningsregelaar vervangen worden en dus ook gelijk ook de motorolie vervangen. Helaas hiervan geen foto's gemaakt destijds. Na dit alles vervangen te hebben kon de motor gestart worden. Na vele pogingen sloeg die aan, maar liep nog op 1 cilinder. Na een beetje gas geven kwam de twee er ook bij en was de motor er klaar voor de rit naar huis. De carburateurs reinigen komt later wel.
Na lekker gereden te hebben ermee en een wensen lijstje te hebben gemaakt staat er op de planning:
- Nieuwe accu, huidige is slecht
- Progessieve voorvering
- Andere achterveer (Triumph tt600 pas maken ervoor)
- Nieuwe bougies
- Nieuwe koppelingskabel
- Carburateur revisieset
Begin augustus samen met Erik de carburateurs eraf gehaald en gereinigd. De motor reageerde namelijk nogal vaag, liep niet mooi etc. Maarja daar staan ze bekend om en dan ook nog eens lang stilstaan! Al met al geslaagd, gelijk nieuwe inlaatrubbers gemonteerd die Erik nog had liggen ervoor.
De boel gedemonteerd:
Natuurlijk lekker schoonmaken in de keuken!
Na het reinigen weer helemaal fris:
Resultaat is stukken beter, motor moest nog wel synchroom gesteld worden. Dit kwam later zodra de benodigde apparatuur in huis is.
Helaas na het monteren kwam er een gestoorde kerel langs die het nodig vond mijn spiegel eraf te slopen. Heerlijk wonen in de stad! Nu dus ook nog achter een nieuwe spiegel aan.
In de tussentijd ook al een nette Triumph tt600 achterveer gevonden voor maar 25 euri, dus alleen nog de benodigde adapter laten lassen volgens de tekeningen die Erik ooit van een xz forum had gehaald. Dit zou er dan als volgt uit moeten zien:
Voordeel van de TT600 achterveer is dat die goed in te stellen is en te reviseren. Dit schijnt met de originele niet te kunnen.
Tot 28-8 uitgegeven inclusief motor: €209,-
Aankoopbonnetje, statiegeld van een flesje bier. Wel wat later betaald dan opgehaald
In de winter opgehaald en bij ophaal zag die er zo uit:
Is mijn eerste motor, begin dit jaar mijn rijbewijs in de wacht gesleept. Al met al geen slechte starten vind ik zelf.
De motor had enkele jaren stilgestaan, netjes aan de druppellader. Dus starten moest geen problemen geven. Wel moest de stator en de spanningsregelaar vervangen worden en dus ook gelijk ook de motorolie vervangen. Helaas hiervan geen foto's gemaakt destijds. Na dit alles vervangen te hebben kon de motor gestart worden. Na vele pogingen sloeg die aan, maar liep nog op 1 cilinder. Na een beetje gas geven kwam de twee er ook bij en was de motor er klaar voor de rit naar huis. De carburateurs reinigen komt later wel.
Na lekker gereden te hebben ermee en een wensen lijstje te hebben gemaakt staat er op de planning:
- Nieuwe accu, huidige is slecht
- Progessieve voorvering
- Andere achterveer (Triumph tt600 pas maken ervoor)
- Nieuwe bougies
- Nieuwe koppelingskabel
- Carburateur revisieset
Begin augustus samen met Erik de carburateurs eraf gehaald en gereinigd. De motor reageerde namelijk nogal vaag, liep niet mooi etc. Maarja daar staan ze bekend om en dan ook nog eens lang stilstaan! Al met al geslaagd, gelijk nieuwe inlaatrubbers gemonteerd die Erik nog had liggen ervoor.
De boel gedemonteerd:
Natuurlijk lekker schoonmaken in de keuken!
Na het reinigen weer helemaal fris:
Resultaat is stukken beter, motor moest nog wel synchroom gesteld worden. Dit kwam later zodra de benodigde apparatuur in huis is.
Helaas na het monteren kwam er een gestoorde kerel langs die het nodig vond mijn spiegel eraf te slopen. Heerlijk wonen in de stad! Nu dus ook nog achter een nieuwe spiegel aan.
In de tussentijd ook al een nette Triumph tt600 achterveer gevonden voor maar 25 euri, dus alleen nog de benodigde adapter laten lassen volgens de tekeningen die Erik ooit van een xz forum had gehaald. Dit zou er dan als volgt uit moeten zien:
Voordeel van de TT600 achterveer is dat die goed in te stellen is en te reviseren. Dit schijnt met de originele niet te kunnen.
Tot 28-8 uitgegeven inclusief motor: €209,-
Laatst bewerkt: