€500 challenge 2019: Luc's Yamaha xz550

lukieluke

MF'er
13 jan 2018
32
5
Den Haag
Voor mij de eerste deelname aan een tour/challenge of wat dan ook. Ben aangestoken door ErikE van hier. Mocht zijn motor overnemen voor een symbolisch bedrag, om zo deel te kunnen nemen hieraan en tegelijkertijd de motor goed klaar te maken! Wat wil je dan nog meer :D

Aankoopbonnetje, statiegeld van een flesje bier. Wel wat later betaald dan opgehaald O-)
full


In de winter opgehaald en bij ophaal zag die er zo uit:
full

full


Is mijn eerste motor, begin dit jaar mijn rijbewijs in de wacht gesleept. Al met al geen slechte starten vind ik zelf.

De motor had enkele jaren stilgestaan, netjes aan de druppellader. Dus starten moest geen problemen geven. Wel moest de stator en de spanningsregelaar vervangen worden en dus ook gelijk ook de motorolie vervangen. Helaas hiervan geen foto's gemaakt destijds. Na dit alles vervangen te hebben kon de motor gestart worden. Na vele pogingen sloeg die aan, maar liep nog op 1 cilinder. Na een beetje gas geven kwam de twee er ook bij en was de motor er klaar voor de rit naar huis. De carburateurs reinigen komt later wel.

Na lekker gereden te hebben ermee en een wensen lijstje te hebben gemaakt staat er op de planning:
- Nieuwe accu, huidige is slecht
- Progessieve voorvering
- Andere achterveer (Triumph tt600 pas maken ervoor)
- Nieuwe bougies
- Nieuwe koppelingskabel
- Carburateur revisieset

Begin augustus samen met Erik de carburateurs eraf gehaald en gereinigd. De motor reageerde namelijk nogal vaag, liep niet mooi etc. Maarja daar staan ze bekend om en dan ook nog eens lang stilstaan! Al met al geslaagd, gelijk nieuwe inlaatrubbers gemonteerd die Erik nog had liggen ervoor.
De boel gedemonteerd:
full


Natuurlijk lekker schoonmaken in de keuken!
full


Na het reinigen weer helemaal fris:
full

full


Resultaat is stukken beter, motor moest nog wel synchroom gesteld worden. Dit kwam later zodra de benodigde apparatuur in huis is.

Helaas na het monteren kwam er een gestoorde kerel langs die het nodig vond mijn spiegel eraf te slopen. Heerlijk wonen in de stad! :( Nu dus ook nog achter een nieuwe spiegel aan.

In de tussentijd ook al een nette Triumph tt600 achterveer gevonden voor maar 25 euri, dus alleen nog de benodigde adapter laten lassen volgens de tekeningen die Erik ooit van een xz forum had gehaald. Dit zou er dan als volgt uit moeten zien:
full


Voordeel van de TT600 achterveer is dat die goed in te stellen is en te reviseren. Dit schijnt met de originele niet te kunnen.

Tot 28-8 uitgegeven inclusief motor: €209,-
 
Laatst bewerkt:
Hé welkom als deelnemer aan de grootste show op aarde! Leuke fiets btw! Je schrijft dat die van Erik is geweest. Niet om nou lullig te doen naar Erik maar hij heeft wel een soort van reputatie zeg maar...

Dus kijk goed de uitlaten na!
 
Gaaf een XZ! Op de foto's ziet dit exemplaar er erg netjes uit.
Waar die - voor mij - om bekend staan is het verbruiken van dynamo en SR. Je schrijft al dat je die gaat vervangen. Wat me altijd heeft verbaasd is dat de SR wel erg dicht op een uitlaatbocht gemonteerd zit. En ook nog op een plastic plaat, waardoor 'ie minder de warmte kwijt kan. Voor de betrouwbaarheid zou ik kijken of je de SR anders kunt monteren.
 
@Jottum: Ja dankje, ben er zelf ook heel blij mee! Ik heb de uitalten nog niet grondig bekeken, misschien binnenkort goed inspecteren voordat ze onderweg uit elkaar gaan vallen.

@Tarwetijger: Dynamo en SR zijn inderdaad vervangen. Dynamo zit nog een beetje aan elkaar gebeund, nog even netjes solderen binnenkort. Maar de plastic connector die vaak kapot gaat zit er niet meer op, dus dat scheelt al. De SR kan misschien nog wel een ander plekje krijgen. Worden nog wel eens bij de achterbrug gemonteerd, zodat die rijwind meekrijgt.
 
@Jottum: Ja dankje, ben er zelf ook heel blij mee! Ik heb de uitalten nog niet grondig bekeken, misschien binnenkort goed inspecteren voordat ze onderweg uit elkaar gaan vallen.

@Tarwetijger: Dynamo en SR zijn inderdaad vervangen. Dynamo zit nog een beetje aan elkaar gebeund, nog even netjes solderen binnenkort. Maar de plastic connector die vaak kapot gaat zit er niet meer op, dus dat scheelt al. De SR kan misschien nog wel een ander plekje krijgen. Worden nog wel eens bij de achterbrug gemonteerd, zodat die rijwind meekrijgt.
Zorg dat hij goed warmte geleidt naar de achterbrug in dat geval!
Vaak worden heatsinks echt met geleidende pasta gemonteerd. Dat is niet voor niks, dus probeer een goed contactvlak te krijgen.

mooie motor, voor 10 cent, jeetje zo wil ik er ook wel een dozijn!! :}
 
Een mooie tweecylinder, watergekoeld en nog oud ook. En daarbij in een visueel zeer goede staat. Dat zijn alvast veel punten op de laatste avond ;) .
Hierbij dus een hartelijk welkom bij deze bijzondere club van prutsers/sleutelaars :Y

Maar zoals je vast wel gehoord heb van Erik is de uiteindelijke puntentelling maar een deel van de lol.
Het begint met het (weer) goed laten functioneren van je "brik" en gezien de foto's al aardig begonnen.

Voor exemplaren die richting de 40 jaar is oude elektronica vaak een zwak punt. Mijn advies is daarom kabelboom goed nalopen, oude zekeringenkast zo mogelijk vervangen voor ééntje met steekzekeringen (als dat al niet is gedaan, een krimptang is te lenen in het Westland :+ ). Tevens heb ik ervaring dat bougiekabel vervangen niet onverstandig is, als die al niet is vervangen.

Voor de rest heel veel lol toegewenst met het opknappen van je fiets (en het rijden ermee).

En een welgemeend advies: kijk uit voor het N + 1 virus :+ _O-
 
Een mooie tweecylinder, watergekoeld en nog oud ook. En daarbij in een visueel zeer goede staat. Dat zijn alvast veel punten op de laatste avond ;) .
Hierbij dus een hartelijk welkom bij deze bijzondere club van prutsers/sleutelaars :Y

Maar zoals je vast wel gehoord heb van Erik is de uiteindelijke puntentelling maar een deel van de lol.
Het begint met het (weer) goed laten functioneren van je "brik" en gezien de foto's al aardig begonnen.

Voor exemplaren die richting de 40 jaar is oude elektronica vaak een zwak punt. Mijn advies is daarom kabelboom goed nalopen, oude zekeringenkast zo mogelijk vervangen voor ééntje met steekzekeringen (als dat al niet is gedaan, een krimptang is te lenen in het Westland :+ ). Tevens heb ik ervaring dat bougiekabel vervangen niet onverstandig is, als die al niet is vervangen.

Voor de rest heel veel lol toegewenst met het opknappen van je fiets (en het rijden ermee).

En een welgemeend advies: kijk uit voor het N + 1 virus :+ _O-

Over de puntentelling heb ik wel gehoord, maar moet eigenlijk zeggen dat ik ze niet meer weet. Is dit ergens te vinden of moet ik mij laten verrassen?
Elektronica is al redelijk nagekeken, zit dacht ik een nieuwe zekeringkast. Hij heeft in iedergeval steekzekering, allemaal netjes gedaan door Erik. Bougiekabel kan ik nog wel eens controleren.

Wat betreft het N + 1 virus, hier ben ik heel vatbaar voor. Heb nog 3 brommertjes staan en een oude NSU 98cc. En dit was ook allemaal begonnen met 1 brommertje :]
 
Hey lukieluke,

Welkom bij ons circus!! Ik hoorde een tijd geleden al van Erik dat er waarschijnlijk iemand op zijn XZ mee ging doen. Niet verkeerd, Erik was vorig jaar een keer bij mij thuis op die XZ. Ik moet je vertellen dat hij toen verkoopplannen had en het best een beetje ging jeuken!!

Leuk dat je meedoet. En we willen natuurlijk ook een plaatje zien van die NSU van je!!!
 
Hey lukieluke,

Welkom bij ons circus!! Ik hoorde een tijd geleden al van Erik dat er waarschijnlijk iemand op zijn XZ mee ging doen. Niet verkeerd, Erik was vorig jaar een keer bij mij thuis op die XZ. Ik moet je vertellen dat hij toen verkoopplannen had en het best een beetje ging jeuken!!

Leuk dat je meedoet. En we willen natuurlijk ook een plaatje zien van die NSU van je!!!

Ja begrijp ik wel, om te zien en rijden een best leuke motor. Vooral met de kuipdelen maakt die wel indruk! Hieronder de foto's. Er wordt nog wel gaande weg aan gewerkt. Heeft al wel gelopen, maar moet nog het nodige gebruiken om goed te lopen.

Zo was die ongeveer nadat ik hem had gekocht
full


Nu staat die er ongeveer zo bij
full


In de loop der tijd veel eraan gedaan. Vooral speurwerk en de kleine dingetjes. De wielen zijn opnieuw ingespaakt, nieuwe banden, nieuwe ontsteking, alle kabels nieuw. Binnenkort nieuwe pakkingen en van 2 blokken 1 maken. Daarna goed afstellen en dan hopelijk de eerste kilometers maken ipv een beetje half over de parkeerplaats te baggeren.
Qua looks wil ik hem ongeveer zo houden, lekker basic zonder spatborden. Voor de keuring komen ze er wel op, maar daarna gelijk eraf.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag wezen shoppen. Bij de achterste cilinder sluit de bougie niet goed af, dus dat is een vermoede waarom die niet helemaal lekker bij lopen. Gelijk gekeken in de rommelbak voor een spiegel en even wat er een momentje van geluk. Ik zag een spiegel die wel heel sprekend op de mijne leek.


Maar helaas, het was de rechter! Toch maar wel gekocht, want die weet wordt die er ook nog eens vanaf gesloopt.

Mocht er dus toevallig iemand zijn die hiervan de linker heeft, ik houd mij aanbevolen!
 
Vandaag niet stil gezeten en wezen sleutelen samen met @-ErikE-. De motor liep niet helemaal lekker, accu was slecht en de benzinekraan was lek. Accu stond al een paar dagen lekker aan de lader, dus dat zou geen problemen geven. Het grootste probleem zou de bougie zijn waar vermoedelijke valse lucht naar binnen kwam.
Voor de zoveelste keer weer alle kuipdelen eraf halen, wat altijd weer een beetje tricky aanvoelt. Oude plastic delen dat je over de beugeltjes moet trekken en onder de motor vandaan halen.

Eenmaal ontdaan en gestript gelijk nieuwe pakkingen in de benzinekraan gedaan, welke bij de motor zaten. Daarna gekeken naar de accu, welke toch wel anders was dan die ik had besteld. Dan denk je, heb ik weer! Kan ik opnieuw een accu gaan halen. Maar wat bleek, de accu in de motor was niet de juiste. Die was aanzienlijk kleiner (120A ipv 175A), wat verklaard dat de accu af en toe niet genoeg power had om hem te starten.

Daarna opzoek gegaan naar het probleem van de bougie. Eenmaal eruit gehaald te hebben bleek het allemaal wel mee te vallen. Na wat controleren bleek een slang van de, o zo fantasische en magische, YICS systeem geknikt en porreus te zijn. Die gelijk even vervangen!

Daarna gestart om na te gaan of alles werkt en ja hoor! De motor loopt stukke beter. :) Vanmiddag gelijk even een stuk gereden om alles na te gaan en of die betrouwbaar genoeg is voor de trip van aankomend weekend naar Duitsland.

Wat staat er nog op de planning:
- Carburateurs nogmaals schoonmaken
- Voorvork voorzien van progressieve veren
- Nieuwe koppelingskabel (huidige is de mantel gesleten door de kuip)
- Triumph TT600 schokdemper monteren (verloopplaatje wordt aankomende week gelast)
- Cardan olie vervangen
- Spiegel monteren (is onderweg uit Duitsland)

Uitgegeven inclusief motor: €307,66
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen maandag langsgeweest bij een autogarage om de hoek om een stuk staal te laten lassen, zodat de Triumph TT600 schokdemper past in de XZ550. De bedoeling was om dit in de winter erin te maken, maar de monteur was zo enthousiast er we gingen gelijk aan de slag. Na wat brainstormen tot de conclusie gekomen dat een stalen balk van 4x8 het beste zou zijn. Na de nodige uren was het resultaat alsvolgt

Na het monteren bleek het plaatje toch te kunnen kantelen. Om het altijd eenvoudig te kunnen verwijderen oid besloten om met bout door de grondplaat te monteren in het frame. Onder het frame zit nu een stuk staal van 1cm dik met schroefdraad erin getapt.

Eenmaal alles gemonteerd ziet het er als volgt uit. De schokdemper kan netjes vrij bewegen en komt niet tegen het plaatje aan. Ookal lijkt het hieronder, maar de veer lag nog onder een verkeerde hoek!


Nog genoeg ruimte om de tank te monteren en het reservoir van de schokdemper past precies in het kleine bakje achter de tank. Morgen nog de veer afstellen naar de specificaties van het vision-forum, hij is nu nog heel stug. Dan gelijk proberen de YICS er tussenuit te halen de overige spullen er weer op en dan is het testen!
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de motor weer in orde gemaakt. Als eerst kwam het probleem dat het zadel niet meer dicht ging ivm het reservoir van de schokdemper. Omdat het reservoir zo mooi in het bakje past en daardoor niet ergens random boven de schokdemper ligt besloten het zadel aan te passen. Binnenkort nog wel even bekleden met iets, zodat het foam niet nat kan worden.

Als laatst een spiegel voor op het stuur pas gemaakt op de kuip. Dit is tijdelijk totdat een andere linker spiegel binnenkomt uit Duitsland, duurt helaas al meer dan een week.

Gelijk ook even de YICS ontkoppelt en de cilinders aan elkaar verbonden. Dit resulteerde in een soepel lopende motor en stationair draait die nu ook mooi. Dit kreeg ik hiervoor niet goed, of te laag of veel te hoog. Na een korte testrit ben ik tevreden. De schokdemper is stevig en kan er nu lekkerder mee door de bochten. Op het vision-forum werd gezegd dat ze hem zo nog te zwaar vonden, dit zal ik nog gaan ondervinden dit weekend.

De motor is er zo goed als klaar voor!

Wat staat er nog op de planning:
- Carburateurs nogmaals schoonmaken om de bekende vision stumble op te lossen
- Voorvork voorzien van progressieve veren
- Nieuwe koppelingskabel (huidige is de mantel gesleten door de kuip)
- Cardan olie vervangen (aankomende vrijdag)
- Kabels van de stator netjes solderen (aankomende vrijdag)
- Verloopplaatje in de winter controleren en spuiten tegen de roest
- Stuurplaat + remreservoir nieuw lage verf
- Nieuwe veer in de schokdemper plaatsen, nu veel te stug
- Onderkant van het zadel netjes afwerken
- YCIS systeem beter afsluiten (zit nu nog met een oude slang)
- Aantal bekende motorische problemen controleren, zoals startkoppelingsbouten en 2 grote moeren aan de krukas die los kunnen komen
- Kleppen stellen
- Oliekeerring aan de rechterzijde van het blok vervangen
- Krauser kofferset proberen te bemachtigen

Totaal uitgegeven inclusief motor: €313,82
Beschikbaar in budget: €336,08

Geschatte kosten voor wat er in de planning staat: €320,-
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het al mooi en creatief bedacht met die andere schokdemper :t

Wat bedoel je met “de motor is er zo goed als klaar voor”? De rest van je planning? _O-
Die jaren 70 tegels maken het ook wel af zo.
 
Hoelang is de uitkomende schokbreker ? Want de constructie lijkt wel heel er op die in mijn XSandra ? Waarom komen er gelijk ideeen om de vering van mijn brik te verbeteren B|

Verder kan ik de tip geven om je buddy aan de onderkant weer dicht te krijgen. Want de harde onderzijde zorgt ook dat het schuim niet "uitzakt" hetgeen het zitcomfort niet zal verbeteren.

Weet niet of er een speciale koppelingskabel nodig is, ik heb meerdere tweedehands kabels liggen (ook nieuwe passend voor een XS750) en die kosten niet veel ;)
 
Ik vind het al mooi en creatief bedacht met die andere schokdemper :t

Wat bedoel je met “de motor is er zo goed als klaar voor”? De rest van je planning? _O-
Die jaren 70 tegels maken het ook wel af zo.

Dankje! Ik vond het zelf ook aardig gelukt. Die tegels zijn van de autogarage bij mij om de hoek, de rest ziet er ook zo uit ongeveer. Maar hij heeft dan ook wel echt alles liggen, staan en ruimte om even te klussen.
Qua zo goed als klaar bedoel ik voor mijn eerste tocht van afgelopen weekend. Ongeveer 1100 km gemaakt in 3 dagen, dus dat was gelijk een vuurdoop. Alles is goed gegaan, alleen de veer is heel stug. Dit komt dus op mijn lijstje _O-
 
Hoelang is de uitkomende schokbreker ? Want de constructie lijkt wel heel er op die in mijn XSandra ? Waarom komen er gelijk ideeen om de vering van mijn brik te verbeteren B|

Verder kan ik de tip geven om je buddy aan de onderkant weer dicht te krijgen. Want de harde onderzijde zorgt ook dat het schuim niet "uitzakt" hetgeen het zitcomfort niet zal verbeteren.

Weet niet of er een speciale koppelingskabel nodig is, ik heb meerdere tweedehands kabels liggen (ook nieuwe passend voor een XS750) en die kosten niet veel ;)

Wat bedoel je precies met de uitkomende schokbreker, de originele van yamaha denk ik? Ik kan dit voor je meten, maar ik je kan verklappen dat de nieuwe veel te stug is voor mijn xz550. Mooie asfaltwegen gaan prima, maar alles daarbuiten is hij stug en niet heel comfortabel. Ik ga dus kijken of ik een andere veer in de schokdemper kan plaatsen, maar hier moet ik nog naar gaan kijken.

Onder het zadel gaat inderdaad nog wat komen, even bestuderen wat het beste is. Voor de koppelingskabel geen bijzondere, alleen hij schuurt nu tegen mijn kuip aan en de buitenmantel is versleten. Ik ga hiervoor gewoon een nieuwe halen bij de motorzaak, dan is die gewoon weer perfect zonder aanpassingen.
 
De lengte van de originele veer van en XZ550 is voor mij een interessant gegeven, want die kan ik dan vergelijken met een originele XS400-veer. En komt dat overeen kan ik op zoek naar de veer die jij nu gemonteerd hebt.
Dat hij te stug zal zijn is niet z'n probleem want die veer is reviseerbaar en aanpasbaar. En dat zal de originele niet zijn !

Maar dat komt dan pas na de challenge, want dit kost (nu) te veel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan