€500 challenge 2019: Kiwi en de Gouden GSX

Om de vorkpoten goed te kunnen spuiten, eerst maar eens een betere bok voor de voorkant gemaakt.
1 kant al helemaal egaal gemaakt. Weet nog niet of ze zwart of zilver (origineel) worden.
18j5ts.jpg
 
Voor
97pikl.jpg


Na de verfafbijt en 2 uur schuren - in de zincspray gezet:
28typeq.jpg


En daarna 3 lagen zilver en 3 lagen blanke lak:
2je1fsz.jpg


Nu eerst verder met de andere GSX. Vandaag uitgevallen bij de tourrit, waarschijnlijk accu en/of spanningsregelaar (nét de onderdelen die ik nog niet vervangen had). Kon nog wel naar huis komen, maar hij is ook makkelijk aan te duwen _O-
 
Het AliExpress zonnepaneel is binnen. Even een eerste test gedaan.
f0taog.jpg
 
Laatst bewerkt:
Deze ga ik volgen. Echt mooi om te zien hoe sommige mensen kunnen klussen.:t
 
Voorstander van voor-na foto's
2njzr84.jpg


k2ftvr.jpg


Ketting afstellen is best lastig: de indicator-plaatjes kunnen van plaats schuiven dus staan nooit helemaal recht. Heb ook een 5 min proefrit gemaakt nu alles weer in elkaar zit - en zonder handen trekt de motor een klein beetje naar links. Nog even verder bekijken dus. Iemand tips hiervoor?

Dan nog de jiffy.....Het montagepunt was te ver afgeschuind - geen idee hoe (op de foto als het rode deel te zien). Zorgde er voor dat de motor slecht op de jiffy bleef staan én bij het inklappen sloeg hij de verf van de uitlaat af. Ik had een nieuwe kunnen kopen, maar gekozen voor een tijdrovende klus: het afvlakken van het montagepunt (op de afbeelding in het groen) met een vijl. Daarna monteren met een extra vulring ertussen...fixed!
142saao.jpg
 
Laatst bewerkt:
De actielijst zoals opgesteld bij aankoop:

-Banden op Vervangen
-Remmen - schoon maken
Schoongemaakt
-Remmen - remvloeistof (en remleiding) vervangen Open
-Kettingset roestig
Schoongemaakt
-Jiffy beter monteren - klapt verkeerd op
Gedaan
-Brandstofmeter werkt niet
Gedaan
-Onderhoud controle/vervangen
Gedaan: accu, olie, oliefilter
-Onderhoud controle/vervangen: Open: bougies, luchtfilter, brandstoffilter
 
Kijk, dat schiet lekker op zeg... straks heb je vd winter niks meer te doen.

Mooie bandjes hoor. Ik heb vandaag dezelfde eronder laten zetten :W
 
Kijk, dat schiet lekker op zeg... straks heb je vd winter niks meer te doen.

Mooie bandjes hoor. Ik heb vandaag dezelfde eronder laten zetten :W
Heb je de banden al getest? Ik nog maar 3km, dus kan er nog niets over zeggen. En ik heb nog genoeg plannen/ideeen voor de winter. Eigenlijk wil ik nog eens weer een 50cc Zundapp aanpakken. Of nog een motor, I don't know, we zien wel wat er op mijn pad komt.
 
Da's gewoon een knap ding zo.

Zou hem verpatsen en een nieuw project starten, hoeveel punten als je met een opgevoerde KS50 de Challenge rijdt?*D
Thanks. Nee verpatsen gaan we nog niet doen. Heb hem nu een paar dagen mee gehad als woon-werk. Start, stuurt en remt prima. Wel meer op z'n gemak op wat 'open' wegen ipv stadsverkeer.
 
Het is ook echt niks om met zo'n ding door de stad te rijden, tenminste, als je ouder bent dan 19...

Maar, je hebt nog tijd zat voor een nieuw project...:+
 
Niets te melden over de motor zelf - die doet het gewoon. Verder dan maar met het zonnepaneel op de topkoffer.

Dat paneel kan niet rechtstreeks op de koffer. De koffer heeft 4 montagegaten (voor een rekje) maar die lijnen totaal niet uit met de montagepunten van het paneel. Daarom ga ik van aluminium 2mm U profiel een frame maken. Dit frame is ook nodig omdat onder het zonnepaneel de omvormer/usb lader zit, die is zo'n 1.5cm aan hoogte nodig.

Omdat ik in de wijk al bekend sta als 'hij-met-de-slijptol-herrie' (en ik woon hier nog maar net), besloten het maar met de zaag te doen.
34s3uk1.jpg


Met de holpijp een paar rubber ringen voor tussen alu en paneel gemaakt
4t90lc.jpg


De achterkant krijgt 1 lang profiel
311l3f7.jpg


Bij de voorkant kan dat niet. Die krijgt twee losse korte beugels
2ce3cj8.jpg


Het geheel zorgt er voor dat het paneel de bolle vorm van de koffer volgt. Zou geen issue moeten zijn, het paneel is erg flexibel.
mua0t2.jpg


Morgen weer alle beugels er af om ze wat subtieler te maken.
 
Zie er wel heel futuristisch uit :t

Gaan dan ook de beugels nog een briesje mat zwart krijgen ? Worden ze onopvallender.

Je meldt dat je motor het gewoon doet, maar hoe rijdt het ? Nog bijzonderheden ontdekt, hoe zijn de banden ?
 
Ketting afstellen is best lastig: de indicator-plaatjes kunnen van plaats schuiven dus staan nooit helemaal recht. Heb ook een 5 min proefrit gemaakt nu alles weer in elkaar zit - en zonder handen trekt de motor een klein beetje naar links. Nog even verder bekijken dus. Iemand tips hiervoor?

Oei beetje laat misschien maar lees dit nu pas. Die schuivende plaatjes zijn bij mij ook altijd het geval. Wat ik af en toe doe (1 van de 2 keer dat ik de ketting stel ofzo) is met een rolmaatje meten van het hart van de achteras naar het hart van het draaipunt van de achterbrug. Ook niet op de millimeter nauwkeurig misschien, maar een te grote afwijking valt je zo wel op.

Ziet er erg netjes uit allemaal, mooi werk!
 
Zie er wel heel futuristisch uit :t

Gaan dan ook de beugels nog een briesje mat zwart krijgen ? Worden ze onopvallender.

Je meldt dat je motor het gewoon doet, maar hoe rijdt het ? Nog bijzonderheden ontdekt, hoe zijn de banden ?
Geen idee of de beugels nog kleur moeten krijgen - vind ze zo ook prima.

De motor rijdt goed. Weinig bijzonders volgens mij. Start met choke, kan er aan het einde van de straat vanaf. Gaat lekker door de toeren heen. Wel een erg klein toerenbereik waarin hij kracht heeft, maargoed dat hoort bij het type (heb zelf liever koppel ipv pk's). De banden zijn echt veel beter dan de vorige, hij kan nu weer zonder 4x opnieuw omgooien de rotonde rond. Zithouding en druk op het stuur is in de bebouwde kom beroerd, vanaf glooiende 80 weggetjes een stuk beter en op de snelweg perfect.
 
Oei beetje laat misschien maar lees dit nu pas. Die schuivende plaatjes zijn bij mij ook altijd het geval. Wat ik af en toe doe (1 van de 2 keer dat ik de ketting stel ofzo) is met een rolmaatje meten van het hart van de achteras naar het hart van het draaipunt van de achterbrug. Ook niet op de millimeter nauwkeurig misschien, maar een te grote afwijking valt je zo wel op.

Ziet er erg netjes uit allemaal, mooi werk!
Dank voor de tip! Ergens hoop ik wel dat, mocht er verschil te meten zijn met de rolmaat, dat ik het met het blote oog ook al kan zien.
 
Uitstekende stukjes draadeind ketting spanner meten met schuifmaat :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Kiwi
De steuntjes wat mooier afgewerkt. Stuk schuin afgeslepen omdat ze anders het paneel aan de onderkant raakten.
rrmafo.jpg


Aan de achterkant zitten ook twee montage-gaatjes om de duo-rugleuning te monteren. Die gaat niet mee, dus 1 dicht en 1 mag de stroomdoorvoer zijn.
242eb74.jpg


En gereed
250p0es.jpg


51c18i.jpg


2ezsr2g.jpg


Het zonnepaneel heeft zowel een usb als tulp aansluiting. Besloten om de tulp te gebruiken, deze zit ook mooi weggewerkt. De usb zit makkelijk aan de zijkant, maar die wil ik nog regen-bestendig maken. Binnen in de deksel wil ik een houder maken voor de powerbanks.
 
In de houder voor de Garmin zitten niet voor niets trillingsdempers... En dat apparaat is zelfs ontworpen voor gebruik op een motorfiets.

Voor het zonnepaneel, is mooi geworden :t
Nu nog hopen dat de opbrengst onderweg zodanig zal zijn dat je powerbanks opgeladen blijven...
 
De topkoffer zit ook al op trillingsdempers en zoals je kan zien zitten er op alle montagepunten van het paneel ook rubber ringen.

Maar ik ga zeker de tip meenemen en iets schokbestendigs maken. Heb toevallig nog een kunststof A3-formaat doosje in de kast liggen waarmee je veilig dure componenten kan verzenden.

En ja, het zonnepaneel werkt natuurlijk ook nog. Heb wat nieuwe meetapparatuur gekocht, oa om mAh te meten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan