€500 challenge 2019: Kiwi en de Gouden GSX

Kiwi

MF veteraan
15 sep 2004
7.768
260
Beilen
Voor de Challenge heb ik een Suzuki GSX400E opgebouwd. Hij is mooi geworden, binnen budget en rijdt prima...maar ik vind hem toch wat aan de kleine kant voor mijn formaat / de snelweg / de Challenge.

Vanuit het thuisfront kreeg ik de opmerking 'och dan koop je er toch nog één?'. Dat hoeft ze geen twee keer te zeggen! *O*

Via Marktplaats gevonden en gekocht: Suzuki GSX600F
Mijn 8e Suzuki :Y


Hij is van 8-1997 (laatste bouwjaar van dit type), voor 99% origineel en heeft 32.000km gelopen. Verkoper heeft hem zo'n 5 jaar geleden gekocht voor zijn vrouw - en sindsdien heeft hij vooral stof staan te verzamelen in de garage. Onderhoud is dus geen slecht idee, al rijdt hij wel. Er zat al een nieuwe accu in.
 
Laatst bewerkt:
Dan de status zoals hij binnen is gekomen vandaag:

6tfc7k.jpg


w8avdy.jpg


6zovlu.jpg


Gelukkig nog wel hard
2bqw02.jpg


Een Macadam van 2003 die zelden een bocht heeft gezien
2rpb4p3.jpg


Voorlopige actielijst:
-nieuwe banden
-remmen vragen erg veel kracht - dus open / schoon maken
-kettingset is één roestige bende
-jiffy beter monteren - klapt verkeerd op en de motor staat er slecht op
-brandstofmeter werkt niet
-onderhoud onderhoud onderhoud...
 
Laatst bewerkt:
En meteen er maar op los gegaan. Ik kan het hele poetsen / spuiten / opknappen erg waarderen - meer dan het echt technische deel.

Jas uit
2i6z59z.jpg


Reminder waar alle boutjes terug moeten
2a4xoh.jpg


Losse onderdelen meteen net gemaakt (ja gereedschapset en instuctieboek zitten er bij)
24myxw0.jpg


En 20 jaar aan vuil eraf halen...en daar komt best een nette motor onder vandaan. De achterbrug is bijvoorbeeld niet geroest (Suzuki kwaal).
2mxk35u.jpg


2ytyybl.jpg


6ih6h0.jpg


Hij kwam binnen met een niet werkende brandstofmeter. Na wat contacten schoonmaken doet deze het weer
fu04eu.jpg


Bij het smeren van de ketting hoor ik gerinkel...kapje eraf gehaald en blijkbaar zat het voorste kettingwiel niet vast (kon 2-3mm over de as bewegen). Even de onderdelen opzoeken op de parts fiche of ze compleet / onbeschadigd zijn.
2ug32uu.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voorlopige actielijst:
-nieuwe banden
-remmen vragen erg veel kracht - dus open / schoon maken
-kettingset is één roestige bende
-jiffy beter monteren - klapt verkeerd op en de motor staat er slecht op
-brandstofmeter werkt niet
-onderhoud onderhoud onderhoud...
- Stalen remleidingen :t

Mooi ding, op sommige foto's lijkt hij gewoon nog nieuw :P
 
Zo dat is een hele mooie en in een goede conditie. Wordt waarschijnlijk de meest originele fiets van de brikkenzooi die volgend jaar op pad gaat.





En wAt ga je doen met je GSX400E ?
 
- Stalen remleidingen :t

Mooi ding, op sommige foto's lijkt hij gewoon nog nieuw :P
Tactisch gekozen foto's? De voorvork, uitlaatbochten, een stukje op de tank en twee plekken op de kuip missen verf. Verder genoeg roestige boutjes enz. Ik loop alles gewoon langs - vaak iets grondiger dan noodzakelijk :X

En wAt ga je doen met je GSX400E ?
Die blijft. Leuk voor lokale ritjes.

Hoe krijg je alles weer zo schoon :?
Veel poetslappen en een spons. Een paar bussen remreiniger. Een grote fles poetsmiddel en een tube metaal-polish. Heb ook twee dremels met diverse borstels.

Oh en tijd/geduld.
 
Hij voelt eigenlijk nog niet heel erg thuis in het klassiekers subforum. Hij is nu 21 jaar oud en ik zou -zonder Challenge- ook geen problemen hebben om een motor van deze leeftijd te kopen. Hij voelt ook niet gedateerd aan, ondanks dat het ontwerp al uit 1988 komt.

Ik ben vandaag nog even verder gegaan. Uitlaat er onderuit. Bestaat uit 1 deel (bochten, linkpijp en dempers) dus een flink gevecht om die er uit te krijgen: het voorspatbord zit in de weg. En het voorspatbord kan er alleen af...als het wiel er uit is. Geweldig systeem |(

Kettingkast, steps, deel subframe, accu en nog wat andere delen eraf gehaald. Tank is zo te zien niet van het scharnierend type, dus zal er geheel af moeten.

Eerste stuk gespoten, kunststof heelplate, helaas niet naar tevredenheid. Heb een all-in-one zwarte kunststof-spray gebruikt, welke grondverf, kleur en blanke lak in 1 zou moeten zijn. Too good to be true.
full
 
Laatst bewerkt:
Vandaag kwam het oliepakket binnen (4 liter, filter, sleutel, koperringen) en wat andere tools. Morgen even de oliewissel doen en de uitlaatbochten in de hittebestendige verf zetten. Met dit tempo zit ik zo weer zonder klus-werk -O-
full
 
Ook meteen de dop 34 opgehaald. Ik leende deze voorheen altijd. Hiermee de kettingset terug geplaatst (+ cover + schakelpedaal).
full
 
Wanneer is de challence ?
Hoe kan ik me inschrijven en wat zijn de kosten ?
Zondag een werkelijk schitterende CBR 600 f 1987 gekocht voor 500 euro
Lijkt me mooie uitdaging mee te doen
 
Wanneer is de challence ?
Hoe kan ik me inschrijven en wat zijn de kosten ?
Zondag een werkelijk schitterende CBR 600 f 1987 gekocht voor 500 euro
Lijkt me mooie uitdaging mee te doen
Er staat een topic in het Reizen subforum met de naam €500 Challenge. Daar staan ook de regels beschreven. De kosten zijn..je eigen brandstof en eten/drinken? Geen inschrijfkosten zoals de Carbage Run e.d.
 
De motor moet niet alleen veilig/rijdbaar zijn, maar ook graag weer naar nieuwstaat.

Deze motor heeft kunststof heelplates welke uit 1 geheel bestaan met de achterste kuipdelen.
Er zit nogal wat slijtage op.
rvy81j.jpg


Test gedaan met een all in one verf en dat is geen succes. De verf weet niet eens zelf of het matt, satin of gloss is.
zv3jf7.jpg


Dan maar opnieuw geschuurd:
5nojs5.jpg


En in de primer gezet:
119yqhh.jpg


De uitlaat is voor de helft ontroest en gespoten in hittebestendige (Action) lak. Helaas wel een klein gaatje gevonden. Kijken of ik het lassen nog niet verleerd ben..
16iehd5.jpg


De carbon kroonplaat cover voor dit model bestaat uit 3 delen en kost €30 of meer. Niet geschikt voor de challenge - dus zelf maken.
ejao2v.jpg
 
Lekker bezig! Is het geen leuker idee om de kroonplaat ergens te (laten) glasparelen, dan heb je weer een als-nieuwe in originele staat...
 
Lekker bezig! Is het geen leuker idee om de kroonplaat ergens te (laten) glasparelen, dan heb je weer een als-nieuwe in originele staat...
Zou wel mooi zijn, maar kost helaas te veel. Wrapfolie heb ik nog liggen.
 
De uitlaat is vertrokken voor een weekje. Na inspectie blijkt de locatie van het kleine gaatje (midden op een las van de collector) niet handig te zijn om (zelf) met een elektrode te lassen. Hij gaat nu mee naar een wat professionelere shop.

De bagagemogelijkheden zijn weer wat uitgebreid. Had een paar weken geleden al de rode roltas van Held hier op MF overgenomen - en ik kwam nu voor de enorme prijs van €4 de andere tegen bij de Aldi _O-
full
 
De uitlaat is al terug, het 0,5cm gaatje is gelast.

Omdat ik mij begon te storen aan al dat kuipwerk wat verspreid door de garage lag, gewikkeld in verhuisdekens..heb ik er een ander plekje voor gemaakt. Ook ideaal om zaken te laten drogen na het spuiten.

fu4460.jpg


ix8as3.jpg
 
Olie en filter gewisseld. Hele uitlaat weer in de hittebestendige lak, originele boutjes opgeknapt en voorzien van wat kopervet. Dus het mocht weer in elkaar. Iets te snel..kettingkast vergeten (en das lastig monteren met de uitlaat er op :z ).

ap8wmb.jpg


En meteen even getest of er niets zweet + de verf uit laten harden op temperatuur. Klein blokje rond dus.

mwzjvb.jpg


2igdf01.jpg


Ook het stukje lak wat op de tank mist geprobeerd bij te werken. Er is echt een hele chip er af, dus het mist ook de originele bocht in de tank. Lakstift erbij gekocht, maar dat haalt het nooit bij de originele metallic (mica?) lak. Vanuit de ene hoek te donker - dan perfect - dan te licht. Nouja het moet maar zo. :t

jto17q.jpg
 
Laatst bewerkt:
poets je m zo mooi en dan blok niet ff schoongemaakt toen uitlaat eraf lag ;)
 
poets je m zo mooi en dan blok niet ff schoongemaakt toen uitlaat eraf lag ;)
Wel afgeborsteld, maar weinig eer aan te behalen. Wil je het echt goed doen dan moet er een nieuw laagje lak op...en dat gaat zelfs mij te ver.
 
Terug
Bovenaan Onderaan