€500 challenge 2021: Jottum kiest, driemaal is scheepsrecht!

Eén van de dingen die gedaan moest worden was het repareren van de uitlaat. Dit was al bij aankoop. Er zat een stuk balanspot in de uitlaat. Normaliter zou je dan de balanspot er even onderuit halen maar dit is geen leuk werk, En het leek er wel op dat het zo ook te doen is. En aangezien ik streef naar zo weinig mogelijk moeite uuh energieverbruik moest ik gaan zoeken naar materialen.
1382275

Een pijp die past in de opening van de balanspot was gevonden in een uitlaatpijp van een GPZ400 blok die buiten lag. Geluk was dat deze dubbelwandig was. Extra vlees om te lassen dus.
1382272

Mijn lastechniek is vermaard. Ik doe het graag, ook voor anderen maar op de één of andere manier ben ik altijd alleen maar mijn eigen dingen aan het lassen...
Een stukje pijp heb ik in de balanspot geslagen. Hierdoor kwam die al lekker vast te zitten. Hier en daar een mooi lasje gelegd en klaar is Kees.
1382280

Ik vond nog twee uitlaten in mijn boetje. Die heb ik ooit bij de challengebike van 2014 gekregen (dacht ik). En ook had ik op die fiets de uitlaten recht naar achteren gemaakt. Dit vind ik wel een mooie look. Dus bij deze ook maar doen. Deze "nieuwe" uitlaten zijn ook wat langer dan de originele (deze ligt op de foto eronder).
1382281

Op de volgende foto is goed te zien hoe groot het verschil gaat worden. Des te meer ruimte voor bagage aan de motor vast te binden.
1382283
 
Lever je niet te veel bodemspeling in ? Deze motoren, mits de vering op orde is, rijden best lekker door en dan is een beetje schuin door de bocht zo gebeurd...

En veel vonken is punten inleveren O-)
 
Lever je niet te veel bodemspeling in ? Deze motoren, mits de vering op orde is, rijden best lekker door en dan is een beetje schuin door de bocht zo gebeurd...

En veel vonken is punten inleveren O-)
Ik heb werkelijk geen flauw idee of dit wijs is. In 2014 heb ik het ook gedaan bij de Silverwing. Dat ging allemaal netaan goed. Ik raakte de straat met de middenbok maar die zit er hier niet op.
 
De andere uitlaat zit er ook op! Deze met een verloopje op de balanspot. Plaatjes spreken voor zich.
Ik denk dat ik misschien wel een uitlaatservicebedrijf ga beginnen. Alles gaat zo voortvarend...
1383290
 
  • Leuk
Waarderingen: NLT
Er is iets alarmerends aan de gang binnen de challenge. Een stroming van het verpakken van de bagage in hard plastic oftewel koffers. Ik spreek hier nog maar een keer uit dat koffers zo niet mijn ding is. Ik vind ze lelijk, lomp en ik zou me kapot schamen als ik ze zelf zou hebben. Motoren met een prachtige lijn worden er mee ontsierd. Eigenlijk gewoon mislukte pizzakoeriers. Maar ligt daar nu een taak voor mij in verborgen? Ik heb daar lang over lopen dubben.

Met een geloofsbroeder die de god van de koffers aanbid spraken we over het hebben van een topkoffer. Ik heb één motor waar ik af en toe een patatje mee haal in de topkoffer. Het nadeel daarmee was dat er geen pizza in past. ,Nou' zei NLT ,dan koop je toch een pizzakoffer!' Een korte Googleactie leerde dat Merel uit de Meern een pizzabak te koop had. En gisterenavond is deze in mijn bezit gekomen.
Dus: Als je een topkoffer als bij wijze van een pizzakoffer wilt, als je zo handig spulletjes mee wilt nemen in iets wat op een pizzakoffer lijkt en als je op een pizzakoerier wilt lijken, nou koop dan ook een pizzakoffer!!!!!!
1383804

1383805

Dus nog werk aan de winkel!
 
Laatst bewerkt:
Er is iets alarmerends aan de gang binnen de challenge. Een stroming van het verpakken van de bagage in hard plastic oftewel koffers. Ik spreek hier nog maar een keer uit dat koffers zo niet mijn ding is. Ik vind ze lelijk, lomp en ik zou me kapot schamen als ik ze zelf zou hebben. Motoren met een prachtige lijn worden er mee ontsierd. Eigenlijk gewoon mislukte pizzakoeriers. Maar ligt daar nu een taak voor mij in verborgen? Ik heb daar lang over dubben.

Met een geloofsbroeder die de god van de koffers aanbid spraken we over het hebben van een topkoffer. Ik heb één motor waar ik af en toe een patatje mee haal in de topkoffer. Het nadeel daarmee was dat er geen pizza in past. ,Nou' zei NLT ,dan koop je toch een pizzakoffer!' Een korte Googleactie leerde dat Merel uit de Meern een pizzabak te koop had. En gisterenavond is deze in mijn bezit gekomen.
Dus: Als je een topkoffer als bij wijze van een pizzakoffer wilt, als je zo handig spulletjes mee wilt nemen in iets wat op een pizzakoffer lijkt en als je op een pizzakoerier wilt rijden nou koop dan ook een pizzakoffer!!!!!!
Bekijk bijlage 1383804
Bekijk bijlage 1383805
Dus nog werk aan de winkel!
Hoppa! Goe bezug!
 
Ik loop wat achter met het bijhouden van dit topic. Ik zal wat updaten.
Er zijn nieuwe BT45 banden gebracht. De oude zagen er weliswaar nog goed uit maar waren van een dermate leeftijd dat het compound niet meer de soepelheid heeft dan van een nieuwe.

1391212

Een tijdje terug (voor de DR750) had ik een bandenlichtapparaat gekocht samen met een balanceer standaard. Een paar bandenlichters had ik al maar waren erg kort wat veel kracht kost. Een bezoekje aan de lokale ijzerwarenwinkel leverde een mooie set op in een nog mooiere etui.

1391213

Dit maakte het een stuk lichter en eenvoudiger. Na drie kwartier (heb de handigheid nog niet) zat de achterband erop.

1391214

Binnenkort de voorband.
 
Ben op dit ogenblik aan het stoeien met de remklauwen. De motor remde wel heel slecht op de voorremmen. Vandaag duidelijk geworden waarom. De zuigers van beide remklauwen zitten muurvast. Het lijkt wel alsof de stofringen van alle vier de cilinders geklemd zitten tussen de cilinderwand en de zuigers. Binnenkort vetnippeltje halen, dacht dat ik er nog één had. Dan druk ik de zuiger met vet eruit
Ik heb al heel wat remklauwen gereviseerd maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.
 
Ze de compressor of een bus perslucht op. Wel goed in een doek houden, want het gaat knallen als een grote. Geeft een stuk minder bende dan vet. :t
 
Om vastzittende remzuigers te verwijderen gebruik ik een rempomp. Rempomp in de bankschroef, remleiding monteren tussen remklauw en pomp, ontluchten en dan uitpersen met de rempomp. Werkt goed, gaat beheerst. De enige keren dat dit niet lukt is als de ontluchtingsnippel vastgerot zit (en niet los te krijgen is).

Jottum succes (en het gaat lukken :Y )
 
Ze de compressor of een bus perslucht op. Wel goed in een doek houden, want het gaat knallen als een grote. Geeft een stuk minder bende dan vet. :t
Ik kom niet aan meer dan 9 bar. Dat is te weinig. Meestal is dit goed genoeg.
Om vastzittende remzuigers te verwijderen gebruik ik een rempomp. Rempomp in de bankschroef, remleiding monteren tussen remklauw en pomp, ontluchten en dan uitpersen met de rempomp. Werkt goed, gaat beheerst. De enige keren dat dit niet lukt is als de ontluchtingsnippel vastgerot zit (en niet los te krijgen is).

Jottum succes (en het gaat lukken :Y )
Lijkt me ook een goede methode. Moet dan idd wel eerst ontlucht worden.

Ik had wat uurtjes gespendeerd aan het vinden van een vetnippel. Vandaag kwam mijn buurman die trekkers als hobby heeft langs. En hij had een passende vetnippel. Heel beheerst komen nu de zuigers eruit. Een vastgekoekte rommel aan de zuigers die er met scotch bright afging. De cilinders zijn ook aangekoekt. Hier zal ik een hoonsteentje doorheen halen. Foto's volgen.
 
1391807

Hier de verse vetnippel erin.
Om er voor te zorgen dat al het vet in de klauw blijft heb ik een banjobout aangepast. De holle schacht een beetje uitgeboord en M4 draad erin getapt. Schroefje erin en de boel is dicht. De vetnippel zit op de plek van de onluchtingsnippel.
1391810

Na de vetspuit zijn de zuigers er (min of meer) makkelijk er uit te halen. Een vette klauw hou je er wel aan over.

1391808

Al te zien is dat de zuiger behoorlijk aangeslagen is. (ik wat minder hoor!)
1391809

De bovenste ring, de stofring is geplet van het klem zitten tussen de zuiger en cilinder.
En nu maar schoonmaken. Ik krijg de indruk dat dit voor het eerst is in al die jaren. Gelukkig zijn er geen beschadigingen op de zuigers. Ik heb wel erger in het verleden gezien waar sporen van waterpomptangen nog duidelijk zichtbaar waren.
 
Goed bezig hoor.
Ben je van plan om met de Magna naar het Testweekend te komen?
Is wel de bedoeling, weet alleen nog niet of er dan al een bagagesysteem op zit. Maar de rit er naar toe is een mooie gelegenheid om te testen of de uitlaat niet te laag zit.... (fingers crossed).
 
En het is gelukt 👍. Nu weer in de opbouwfase (revisiesetjes nodig ? ) en zo te lezen is dat een soort routine
 
En het is gelukt 👍. Nu weer in de opbouwfase (revisiesetjes nodig ? ) en zo te lezen is dat een soort routine
Revisiesetjes waren al gekocht net als de remblokjes. Huidige remblokjes waren amper versleten maar ik weet niet hoe oud ze zijn. De lijm en DOT4 van de remblokken zijn geen vrienden. Ik weet niet wat er in het verleden gebeurt is dus ik vervang ze. Zo duur zijn ze ook weer niet (€36).
En nee dit zijn niet de eerste remmen. Ik heb 25 jaar in dezelfde Land Rover gereden waarvan de trommelremmen en hydraulische koppeling nou niet het sterkste punt was. En ook al wat motorremmen in handen gehad.
 
En toen was daar het testweekend en toen kwam ik er achter dat ik een verkeerde motor had. Het hele weekend nekklachten gehad (er zit daar al artrose). Op de terugweg resulteerde dit tot heel verkrampt op de motor zitten door pijn in de nek. De challenge op de Magna gaat niet door.

Dus wie zin heeft in een unieke Magna kan zich melden bij mij. Mij heeft de motor €750 gekost. Ik zou het mooi vinden als ik de kosten eruit zou hebben.
 
En de motor is nu betrouwbaar, loopt goed, remmen gereviseerd ;) olie ververst.

Wel even een mooi verkooppraatje houden.

En het mooie is dat je dan geheel de waarheid spreekt *D
 
Heel spijtig Jottum :( :(
Is dit met een ander stuur niet op te lossen? dit kan veel in zithouding schelen. Ikzelf had op zowel m'n eerste als 2e magna een "cross"stuur gemonteerd, waardoor je meer naar voren zit, zelf vond ik het veel prettiger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan