€500 challenge 2021: Jottum kiest, driemaal is scheepsrecht!

Heb ik weer... Een Magna met cardan! Hoe moet ik nu de ketting vervangen???
Aandrijfketing Magna.jpg
 
Vanmiddag boodschappen gedaan. Even naar Roukama, heel naar altijd... Onderweg een paar plaatjes geschoten om een indruk te geven door welk een industrieel gebied ik daarvoor moet rijden:


20190111_135823.jpg
20190111_135141.jpg

Bij Roukama onder andere een crossstuur gescoord en een zadel om te verbouwen. En ja, ik zie die koffers ook wel op de TDM maar dat was het beste om de boodschappen in te vervoeren. Ook moest ik het zadel en het stuur er op binden.
20190111_143435.jpg

Ik kan in ieder geval weer een stukje verder!
:W:W:W
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: NLT
Aftappen

De carburateurs moeten eraf. Hiervoor moet de tank eraf. En daarvoor moet de benzine uit de tank. Bij het benzinekraantje maak ik het slangetje los, althans dat wilde ik doen. Het slangetje wilde niet los. En door al het gepruts ontstond er een scheur. Met een flinke straal benzine op mij. Gauw een tangetje gepakt en het slangetje doorgeknipt en in de schenktuit van de jerrycan geduwd. Toen bleek dat de schenktuit ook barsten had en daarmee de benzine ruim over alles heen stroomde. Met een krombektangetje de slang dichtgeknepen een een grote brul gegeven naar mijn vrouw die buiten ergens bezig was. Gelukkig hoorde ze mij en kon ze een tweede jerrycan aangeven. Kleren en boet stinken nu lekker naar benzeen... Ook mijn handen ruiken er nog naar na diverse keren met zeep gewassen te hebben.
20190117_144747.jpg

20190117_145816.jpg

Maar goed, de benzine was er uit, tank eraf gehaald en nu op naar het volgende. Achter een kapje aan de rechterkant zit een verbinding met een temperatuursensor aan de luchtkamer vast. Dus ook koelvloeistof eruit! Sjongejonge ik wil alleen maar de carburateurs eruit!!!!
20190117_152939.jpg

Maar waar kan ik nou de koelvloeistof aftappen?
Citaat Haynes:
"2 Remove the coolant drain plug from the lower left frame tube and drain the coolant from the radiator."
Ja niet te vinden dus... Alleen een verchroomde pijp.
Heeft iemand de aftaptip voor me?
 
Nu dat die rubberen slang naar de vaantjes is, waar koop je een nieuwe ? Ik heb hetzelfde met mijn cb500 1999. Eigenlijk zou ik al de rubbers eens moeten vervangen. Waar koop je zo iets ?
Niet zo moeilijk te krijgen hoor. Ik heb ze in het verleden bij automaterialen zaken gekocht. Ook de lokale ijzerwarenzaak en Roukama ook. Ik heb nog een klein metertje liggen. Daar knip ik een stukje van af.
Ik woon een drie kwartier (dijken)rijden van Roukama af dus dat heeft al gauw de voorkeur bij mij!
 
RTFM

Gloeiendegloeiendevanallesennogwat!!!!!! Ik heb nu de carburateurs los. Maar daar is alles mee gezegd. Die klotedingen willen er niet uit. Aan de voorkant zit nog een hitteschild in de weg.
20190124_163356.jpg

De schroeven waar die mee vast zit kunnen bereikt worden als de radiator er af is. Die kutamerikanen op joeptoep rukken zomaar de carbs eruit, maar die hebben geen hitteschild (meer).
Toen dacht ik slim te zijn door het inlaatrubber van de cilinder linksachter eraf te halen.
20190124_163408.jpg

Dat gaf wat meer speling die weer teniet werd gedaan omdat de carburateur aan de andere kant blijft steken achter de bult die in de kop zit voor de nokkenasketting.
Dan maar naar binnen toe voor een kop thee. Stoom afblazen. Mijn vrouw riep nog even: "RTFM?". Nou laten we maar even kijken dan. En daar staat: "Remove the radiator (see Chapter 3)."

buhbuhbuhbuh....
 
RTFM

Gloeiendegloeiendevanallesennogwat!!!!!! Ik heb nu de carburateurs los. Maar daar is alles mee gezegd. Die klotedingen willen er niet uit. Aan de voorkant zit nog een hitteschild in de weg.
Bekijk bijlage 1349987
De schroeven waar die mee vast zit kunnen bereikt worden als de radiator er af is. Die kutamerikanen op joeptoep rukken zomaar de carbs eruit, maar die hebben geen hitteschild (meer).
Toen dacht ik slim te zijn door het inlaatrubber van de cilinder linksachter eraf te halen.
Bekijk bijlage 1349988
Dat gaf wat meer speling die weer teniet werd gedaan omdat de carburateur aan de andere kant blijft steken achter de bult die in de kop zit voor de nokkenasketting.
Dan maar naar binnen toe voor een kop thee. Stoom afblazen. Mijn vrouw riep nog even: "RTFM?". Nou laten we maar even kijken dan. En daar staat: "Remove the radiator (see Chapter 3)."

buhbuhbuhbuh....
Ik zit nu te wachten op deel 4! Jottum gaat voor 7! Eh is er al een groep 19?
 
Met het verwijderen van de carburateurs heb ik een fout gemaakt door de aluminium luchtkamer alvast los te maken van de carburateurs. Dit om de carburateurs makkelijker uit het frame te halen. Hierbij was er tenminste één veertje losgekomen (voor verbinding van de gasklep. Deze heb ik weer terug kunnen zetten.

Nu mis ik nog een vrij grote veer tussen de verbinding van twee carburateurs waarvan in het Haynes boek voor gewaarschuwd wordt deze niet te verliezen Zie pijltje).

20190204_124033.jpg


Maar ik begrijp niet goed wat deze veer doet. En wat er fout gaat als deze achterwege blijft. Zo op de werkbank bekeken lijkt er niet iets fout te gaan maar ik niet alle wijsheid in pacht.

20190204_124013.jpg


Ook ben ik niet overtuigd dat deze er op zat want ik heb alles minitieus afgespeurd met een fel zaklampje en niet of nog niet gevonden.
Weet iemand wat die veer doet?
 
Op FB had ik de vraag ook bij de Magna club gesteld. Ik denk dat daar het juiste antwoord tussen zat:

"dat heb ik me ook al afgevraagd. Ik heb het zelfde gedaan maar het veertje heb ik er wel weer tussen. Lijkt of de asjes van elkaar worden gedrukt en de asjes elk naar een kant. Kan zijn dat hiermee word voorkomen dat er een resonantie kan ontstaan bij de as met klepje bij een bepaald toerental mocht er door slijtage speling ontstaan. Dat is het enige wat ik kan bedenken. Inderdaad hij zit er niet voor niks"
 
Benzine tip, nodig 1 lange slang en 1 korte, de lange stop je via de tankdop in je tank en andere eind waar je de benzine opvangt.
de 2e stop je ook in de tank, daaromheen een natte doek die groot genoeg is om de tank opening af te sluiten, nu frommel je die doek om de slangen zo dat de slangen elkaar niet raken en vervolgens sluit je met de doek de rest van het gat.
Even wat aandrukken en blazen op de korte slang, je hebt nu een hevel en geen benzine in de mond ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan