€500 challenge 2021: Jottum kiest, driemaal is scheepsrecht!

Smeltende gele draadjes...waar ken ik dat toch ook weer van...Oja, van de Aprilia's. Mijn Tuono had datzelfde geintje. Van Honda wist ik het niet. Jij gelukkig wel. Niet fijn als er op een bergtop uitkomt.
 
Smeltende gele draadjes...waar ken ik dat toch ook weer van...Oja, van de Aprilia's. Mijn Tuono had datzelfde geintje. Van Honda wist ik het niet. Jij gelukkig wel. Niet fijn als er op een bergtop uitkomt.
Da's niet best als je daardoor storing hebt of nog erger, kortsluiting.
Ik weet niet beter of het is een Honda kwaal. Ik heb het al eens gehad bij een CX500C, mijn buurman bij zijn Fireblade en in gesprekken is het vaak feest der herkenning.
 
Da's niet best als je daardoor storing hebt of nog erger, kortsluiting.
Ik weet niet beter of het is een Honda kwaal. Ik heb het al eens gehad bij een CX500C, mijn buurman bij zijn Fireblade en in gesprekken is het vaak feest der herkenning.
Vergeet @Dindo niet, ergens bovenop op een berg met zijn VFR750 waar de spanningsregelaar einde verhaal was tijdens vorige challenge.
 
Nog een ervaring die goed afgelopen is met de "gele draadjes". De VF750S heb ik ook moeten modificeren. Bij het laten lopen van de motor na het vullen van verse koelvloeistof zag ik destijds rook komen uit de stekker die aan aansluiting verzorgde naar de spanningsregelaar (was gelijktijdig blij en niet blij B|). Want liever voor de garage dan op een bergtop :P
 
Da's niet best als je daardoor storing hebt of nog erger, kortsluiting.
Ik weet niet beter of het is een Honda kwaal. Ik heb het al eens gehad bij een CX500C, mijn buurman bij zijn Fireblade en in gesprekken is het vaak feest der herkenning.
Honda kwaaltje :Y
 
Vandaag aan het bakken en braden geweest. Het viel niet mee om de boel te laten vloeien. maar uiteindelijk lukte het.
Eerst de stekerbehuizing slopen:
20181129_135303.jpg

Daarna de stekers afgeknipt, isolatie gestript en de aders in elkaar getwist. Soldeer erop en klaar! De bovenste was lastig want ik kreeg de bedrading niet schoon genoeg (zat corrosie in) En S39 is uit den boze bij bedrading.
20181129_143619.jpg

Daarna de krimpkousen krimpen en aftapen met witte tape. Mocht het weer warm of heet worden dan verkleurt de tape.
20181129_144905.jpg

Job done!
:W:W:W
 
Na de bedrading naar de carburateurs. Op weg naar de schuiven.
Ik kreeg er geen idee van hoe de loop van de benzine was. Ik kwam een benzinefilter tegen waarvan ik niet weet wat die doet. Deze zat aan één kant aangesloten De andere kant was afgebroken. Lijkt me een soort van ontluchting oid???
20181129_150455.jpg

Het luchtfilter zit onder de tank. In mijn belevenis moet daarom de tank verwijderd worden. Niet bij deze. Dit heb ik nog nooit gezien. Een servicestand om bij het luchtfilter te komen.
20181129_151543.jpg

Het luchtfilter haal ik eruit en ik kijk in de ruimte onder het luchtfilter en dan zie ik dit:
20181129_170527.jpg

Een dikke laag sludge. Zichtbaar is een veeg die ik met mijn vinger erin gemaakt heb. Blijkbaar gooit de carterontluchting een hoop dampen eruit. Er lezen enkele ervaren VF blok sleutelaars mee. Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken?

Vanuit deze positie kon ik maar één gasschuif liften. Deze ging vrij snel naar beneden. Maar of dit een indicatie is voor een gescheurd membraam???? Geen flauw idee!
 
Morgen op zoek naar de crankcase breather tank. Haynes maakt er melding over. Misschien zit die vol.
Citaat:
21 Crankcase breather - check
Refer to illustration 21.2
1 On 700/750 Sabres and 1982 through 1984 700/750 Magnas, drain any sludge from the crankcase breather tank at the specified interval.
2 Disengage the drain hose from its bracket, hold it over a containerand remove the plug from its end (see illustration). After the deposits have drained, install the plug and secure the hose in its bracket. Note that the crankcase breather is likely to require draining more often if the motorcycle is used at high speeds or in the rain. The transparent drain hose will any build up to be seen at a glance.
3 Check the crankcase breather hoses which run from the rear of the crankcase to the separator tank and from the separator tank to the air filter housing. Replace them if cracked or damaged.
4 On 1100 models and later 700/750 Magnas, there is no drain hose facility on the crankcase breather. For the purpose of routine maintenance, check that the hoses from the breather to the crankcase and air filter housing are not cracked or deteriorated and that they are securely fastened to their unions. If the separator tank is suspected of blockage at any time, disconnect its hoses and drain off any fluid.

Einde citaat
 
Teller en highwaysteps

Gisteren naar de garage geweest waar twee Magna's 1100 staan. Hiervan de teller en de highwaysteps af gehaald.
Bekijk bijlage 1340535
Het was een rechttoe rechtaan klusje. Viel mij alles mee dat alles loskwam wat los moest. Niet veel later was ik weer thuis en lagen de twee tellers naast elkaar. De nieuwe geeft ruim 58.600 meer aan. Ik heb daar een aantekening op de teller van aangebracht. Grappig detail is dat de teller die van de 1100 af kwam een verwarmingselementje achterop had. Deze heb ik gelaten voor wat het was.
Bekijk bijlage 1340536
Ook de highwaystepsbeugel is binnen. De bevestiging is hetzelfde.
Bekijk bijlage 1340537
Deze jongen gaat heeeel relaxed de challenge rijden!

De middenbok heb ik ook gelaten voor wat het was. Ik zie bij mijn Magna geen bevestigingspunten voor de middenbok. Misschien is de Magna zonder middenbok geleverd??? Of is dit de invalidenaanpassing??? Hoewel ik een middenbok nou net weer een invalidenhulpmiddel vind. Gezien alle BMW rijders en een enkele CBR/RF rijder die trouw hebben gezworen aan de middenbok...
 

Bijlagen

  • 20181129_210624.jpg
    20181129_210624.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 21
Heel Holland bakt!

De beugel met highwaysteps past niet lekker. De ophangbeugels komen tegen de uitlaatpijpen aan. De uitlaatbochten van een 1100 lopen blijkbaar anders dan die van de 750. Eerst maar een hamer erbij. Echter kreeg ik daar de beugels niet passend mee. Dan maar de slijptol erbij.
20181221_145805.jpg

Om te weten waar de beugel weer vast moet komen de boel losvast weer in elkaar gezet.
20181221_153054.jpg

Lasapparaat klaar?... Bakken maar!
20181221_153539.jpg


Nu nog wat langere bouten vinden en dan weer een proefrondje. Ik mag er nog in december mee rijden. Ik kreeg van de belastingdienst een aanslag voor het oldtimertarief van 2018. Of ik die ook wilde betalen. Na een telefoontje met een allervriendelijkste dame van de belastingdienst bleek het goedkoper te zijn om voor de 6 weken van 2018 de gewone belasting te betalen en 2019 het overgangsregelingtarief. Dus wil ik nog wat km's in december maken. Zoals vorige week. Nu ik toch je aandacht heb hier nog een sfeerplaatje:
20181217_133046.jpg

:W:W:W
 
Bougies

Zo, al weer een tijdje geleden dat ik met de Magna bezig ben geweest. Vanmiddag de bougies eruit gehaald. Dacht dat het een dingetje was van een lijstje wat ik van plan was... Drie van de vier zaten zo allejezus vast. En met een pijpsleutel(tje) kon ik maar net een klein slagje per keer geven. Alleen de laatste paar gangen waren met de hand te doen. Wel zag ik sporen van kopervet op het schroefdraad.
Eén bougie was natter dan de anderen. Misschien is dat de cilinder die de problemen geeft. Geen idee.
Dit is het voor nu. Het ziet er naar uit dat ik wat meer tijd krijg om te sleutelen.
20190110_165132.jpg
 
Bougies

Zo, al weer een tijdje geleden dat ik met de Magna bezig ben geweest. Vanmiddag de bougies eruit gehaald. Dacht dat het een dingetje was van een lijstje wat ik van plan was... Drie van de vier zaten zo allejezus vast. En met een pijpsleutel(tje) kon ik maar net een klein slagje per keer geven. Alleen de laatste paar gangen waren met de hand te doen. Wel zag ik sporen van kopervet op het schroefdraad.
Eén bougie was natter dan de anderen. Misschien is dat de cilinder die de problemen geeft. Geen idee.
Dit is het voor nu. Het ziet er naar uit dat ik wat meer tijd krijg om te sleutelen.
Bekijk bijlage 1347101
4 bougies eruit gehaald! Good busy maar don’t overdrive he! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan