€500 challenge 2021: Jottum kiest, driemaal is scheepsrecht!

Jottum!

for president
27 jan 2010
1.503
217
Nieuwe Niedorp
Mijn derde topic voor de 2019 editie van de €500 challenge. Er zijn zoveel leuke motoren waar de challenge mee gereden kan worden.

Al eerder zou ik meedoen met een Suzuki VX800 Een leuke fiets die helemaal klaar was voor de challenge. Een motor met een V2 blok die lekker roffelde. Eigenlijk geen vuiltje aan de lucht zou je denken.

Totdat er een Suzuki DR750 te koop aangeboden werd. Na een vakantie met @NLT op een Dominator 250 (van Groningen naar Limburg zoveel mogelijk greenlaning) keek ik al uit naar een off road met meer potentie. Met de verkoper sloot ik een deal waarmee de VX als betaalmiddel werd gebruikt. Dus toen de DR 750 als challengebike. Maar.... al rijdend werd ik steeds minder enthousiast om hier een dikke drieduizend kilometer op te rijden. Al twijfelend en alle opties openhoudend kwam de opmerking van @Ballbetween op het algemene topic voorbij.

Advertentie Magna.jpg

Deze melding liet me maar niet los. Die VF blokken zijn oersterk en zo'n choppertje leek wel erg veel op de CX500C die ik al eens gehad heb met een bijl in het achterspatbord. Dus de zithouding zou niet al te slecht zijn. Via een PB'tje werd een app-gesprek gestart. Dit resulteerde in een lift met NLT naar Westervoort (bij Arnhem) die daar in de buurt moest zijn. De motor is rijdbaar dus pak en helm mee. Na een rondje om de motor gelopen en een paar schoppen tegen de banden werd de koop bezegeld met het verwerken van de administratie en een kop koffie.
De motor werd gestart en een 200km proefrit begon hiermee. Om Arnhem te ontwijken eerst een stukje snelweg. Snelweg rijd niet lekker. Zeker niet bij 4 á 5 graden aan temperatuur en het beloofde zonnetje bleef ook weg. Bij Arnhem Noord eraf en verder alleen maar provinciale wegen. Onderweg nog een paar plaatjes geschoten.
20181122_132948.jpg

En bij Uddelermeer schofterig lekker wildschotel gegeten.
20181122_145137.jpg

De motor doet het redelijk goed. Alleen doortrekken naar boven de 6000 toeren vind 'ie niet lekker en begint zich dan te verslikken. Ook de kilometerteller/snelheidsmeter is het aan het opgeven. Steeds meer ijzervijlsel wordt zichtbaar en een dikke laag raakt zichtbaar. Na 170 km valt de naald los naar beneden. De gehele weg heeft deze wild staan pogodansen. Daar is ook deze teller niet tegen bestand.
20181124_143800.jpg

Na bijna 4 uur sturen kom ik in de schemering thuis. Flink verkleumd mag ik wel zeggen. Na twintig minuten onder een hele hete douche kwam ik eindelijk weer op temperatuur.
De Magna rijd goed er zit lekker veel koppel in. Daar ga ik in de bergen veel plezier van hebben. Snelweg op deze motor is geen reet aan. Deze fiets houd meer van bochten en qua zithouding meer het zwieren in de bochten. Tijdens de rit merkte ik dit al ook al waren de banden niet op temperatuur en, zo zag ik later, gemaakt in 2003 (!).

Zonder enige zekerheid zeg ik dat dit de challengebike gaat worden.
:W:W:W
 
Laatst bewerkt:
De kosten:

€300 Aanschaf motor

€150 sleutelbudget + €200 additioneel budget = €350 te versleutelen
Restant budget: € 171,70

€ 20 Km teller plus highwaysteps incl beugel
€ 18 bougies
€ 7,95 oliefilter
€ 67,80 4 carburateur revisiesets
€ 25 stuur en zadel
€ 9,30 2x wiellagers
€ 30,25 benzineverbinding buisje


Buiten budget:
€ 36 2x set remblokken
€ 20,50 rempomp revisieset
€ 49,95 remklauw revisieset (2 klauwen)
€ 15,00 Pizzakoffer
€ 102,00 BT45 achterband
€ 89,00 BT45 voorband

€ 312,45
 
Laatst bewerkt:
Je blijft maar bezig! De DR te rechtop voor je om comfortabel te zijn? Je zou denken dat het onderuit zitten met deze fiets ook niet optimaal is?

We gaan het volgen :t
 
Je blijft maar bezig! De DR te rechtop voor je om comfortabel te zijn? Je zou denken dat het onderuit zitten met deze fiets ook niet optimaal is?

We gaan het volgen :t
Ik krijg nog niet het yesss gevoel op de DR om daar een challenge mee te gaan rijden. De zit op de Magna is op langere afstand net een beetje te kort. Iets meer naar achteren zou het comfortabeler maken. Ik ga kijken of daar wat aan te doen is!
De Magna geeft me nu al meer vertrouwen in het bochtenwerk. Ik kan me meer met het reizen gaan bezighouden dan met het motorrijden. Beter kan ik het niet benoemen.
 
Ik krijg nog niet het yesss gevoel op de DR om daar een challenge mee te gaan rijden. De zit op de Magna is op langere afstand net een beetje te kort. Iets meer naar achteren zou het comfortabeler maken. Ik ga kijken of daar wat aan te doen is!
De Magna geeft me nu al meer vertrouwen in het bochtenwerk. Ik kan me meer met het reizen gaan bezighouden dan met het motorrijden. Beter kan ik het niet benoemen.
Ben benieuwd hoe die van mij gaat rijden, met een goede set banden en progressieve veren heb ik goede hoop. Heb ook al foto's gezien van mensen die kneedowns er mee doen, dus we gaan het zien ;)
 
Prachtig, weer een brommert erbij!!!

Trouwens over die zithouding: de Magna die bij mij in de werkplaats stond gaf voor mij hetzelfde gevoel als wat jij beschrijft Jottum. Ik zelf zou eens gaan exprerimenteren met een lager stuur dat wat verder van je af staat . Daarna wellicht iets met de voetsteunen doen..................

Kijk eens op Motorcycle Ergonomics en zoek de motor op waar je wel goed op zit en de Magna. Je kunt dan goed het verschil tussen de beide motoren zien.
 
Vanmiddag was ik even bij de garage voor een nieuwe accu. De garagist heeft twee Magna's achter het garagegebouw staan. Eén om te restaureren en één als donor. Dealtje gemaakt om de teller er af te halen en een beugel met highway steps. De middenbok zat goed vast. Als die los wil komen dan is die ook mijn! En dat voor €20,=
 
  • Leuk
Waarderingen: NLT
Een mooi begin om de eerste mankementen te verhelpen. Ik heb er alle vertrouwen in dat jij met deze brik een mooie trip gaat maken, komende zomer.
Gaat lukken!
Weet jij toevallig welke aanpassing er is gemaakt waarover de aantekening bij de RDW gaat? Misschien spreek je de eigenaar nog van wie jij hem indertijd gekocht hebt?
Nog even het plaatje:
Ovi schermafdruk.jpg
 
Teller en highwaysteps

Gisteren naar de garage geweest waar twee Magna's 1100 staan. Hiervan de teller en de highwaysteps af gehaald.
DSCI0583.JPG

Het was een rechttoe rechtaan klusje. Viel mij alles mee dat alles loskwam wat los moest. Niet veel later was ik weer thuis en lagen de twee tellers naast elkaar. De nieuwe geeft ruim 58.600 meer aan. Ik heb daar een aantekening op de teller van aangebracht. Grappig detail is dat de teller die van de 1100 af kwam een verwarmingselementje achterop had. Deze heb ik gelaten voor wat het was.
DSCI0587.JPG

Ook de highwaystepsbeugel is binnen. De bevestiging is hetzelfde.
DSCI0588.JPG

Deze jongen gaat heeeel relaxed de challenge rijden!

De middenbok heb ik ook gelaten voor wat het was. Ik zie bij mijn Magna geen bevestigingspunten voor de middenbok. Misschien is de Magna zonder middenbok geleverd??? Of is dit de invalidenaanpassing??? Hoewel ik een middenbok nou net weer een invalidenhulpmiddel vind. Gezien alle BMW rijders en een enkele CBR/RF rijder die trouw hebben gezworen aan de middenbok...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kiwi
Ik zie alleen maar voordelen: 1. als je na de geplande rit weer thuis bent, staat de teller op 00000000
2: met cardan geen ketting smeren dus geen middenbok nodig 3: met invalide aanpassing! Wou dat ik dat geweten had, was die veel meer waard geweest. 4: je mag nu blijkbaar in groep 3 meerijden zonder je te schamen

Maar, nee, heb geen flauw idee wat die aanpassing zou moeten zijn. Waar ik hem van heb, die had wel een invalide dochter, maar die had zeker geen rijbewijs. Ik zou het maar gewoon vergeten.
 
Vandaag weer wat aan de Magna gedaan.
De "nieuwe" teller gemonteerd. en een proefritje gedaan. Het regende dus het ritje maar kort gehouden. De benzine is aardig op en dat resulteerde tot een mooie bevinding, namelijk dat de benzinesensor het doet.
20181128_143347.jpg

Beter dan de RF waar ik vorig jaar mee reed. Die geeft een paar km na het tanken een signaaltje.

De Dominator is van de tafel af dus kan de Magna erop.
20181128_152740.jpg

Al eerder is er dit ervan afgekomen:
20181128_145039.jpg

Herkenbaar denk?
Ook heb ik de accu eruitgehaald. Dat viel nog niet mee, het is knap druk daar waar de accu zit. Ik had al gezien dat het niveau van de vloeistof nogal aan de lage kant was. Dit blijkt ook zo te zijn. Eén cel zat onder het niveau, de rest op het laag streepje. Met demiwater weer aangevuld.
20181128_144849.jpg

Job done.
Daarna opzoek naar de stekker waar Honda bekend om is. Het wegsmelten van de stekker waar de drie gele draden van de dynamo worden doorverbonden naar de spanningsregelaar en gelijkrichter. Op het eerste gezicht lijkt er niets aan de hand te zijn. Met het bewegen van de draden zie ik al wat zwarts op de isolatie zitten . De stekker draai ik om en een gat wordt zichtbaar. Ja hoor we hebben er weer één! Met wat moeite haal ik de twee delen van elkaar. Het is gelukkig allemaal goed gegaan, geen kortsluiting.
20181128_152328.jpg


De draden wil ik aan elkaar solderen. Volgens mij maakt het niet uit welke gele draad er aan welke gele draad wordt doorverbonden. Heeft iemand daar ervaring in?
:W:W:W
 
Teller en highwaysteps

Gisteren naar de garage geweest waar twee Magna's 1100 staan. Hiervan de teller en de highwaysteps af gehaald.
Bekijk bijlage 1340535
Het was een rechttoe rechtaan klusje. Viel mij alles mee dat alles loskwam wat los moest. Niet veel later was ik weer thuis en lagen de twee tellers naast elkaar. De nieuwe geeft ruim 58.600 meer aan. Ik heb daar een aantekening op de teller van aangebracht. Grappig detail is dat de teller die van de 1100 af kwam een verwarmingselementje achterop had. Deze heb ik gelaten voor wat het was.
Bekijk bijlage 1340536
Ook de highwaystepsbeugel is binnen. De bevestiging is hetzelfde.
Bekijk bijlage 1340537
Deze jongen gaat heeeel relaxed de challenge rijden!

De middenbok heb ik ook gelaten voor wat het was. Ik zie bij mijn Magna geen bevestigingspunten voor de middenbok. Misschien is de Magna zonder middenbok geleverd??? Of is dit de invalidenaanpassing??? Hoewel ik een middenbok nou net weer een invalidenhulpmiddel vind. Gezien alle BMW rijders en een enkele CBR/RF rijder die trouw hebben gezworen aan de middenbok...
Onder de RF kan helaas geen middenbok! ;)
 
Vandaag weer wat aan de Magna gedaan.
De "nieuwe" teller gemonteerd. en een proefritje gedaan. Het regende dus het ritje maar kort gehouden. De benzine is aardig op en dat resulteerde tot een mooie bevinding, namelijk dat de benzinesensor het doet.
Bekijk bijlage 1340539
Beter dan de RF waar ik vorig jaar mee reed. Die geeft een paar km na het tanken een signaaltje.

De Dominator is van de tafel af dus kan de Magna erop.
Bekijk bijlage 1340544
Al eerder is er dit ervan afgekomen:
Bekijk bijlage 1340545
Herkenbaar denk?
Ook heb ik de accu eruitgehaald. Dat viel nog niet mee, het is knap druk daar waar de accu zit. Ik had al gezien dat het niveau van de vloeistof nogal aan de lage kant was. Dit blijkt ook zo te zijn. Eén cel zat onder het niveau, de rest op het laag streepje. Met demiwater weer aangevuld.
Bekijk bijlage 1340546
Job done.
Daarna opzoek naar de stekker waar Honda bekend om is. Het wegsmelten van de stekker waar de drie gele draden van de dynamo worden doorverbonden naar de spanningsregelaar en gelijkrichter. Op het eerste gezicht lijkt er niets aan de hand te zijn. Met het bewegen van de draden zie ik al wat zwarts op de isolatie zitten . De stekker draai ik om en een gat wordt zichtbaar. Ja hoor we hebben er weer één! Met wat moeite haal ik de twee delen van elkaar. Het is gelukkig allemaal goed gegaan, geen kortsluiting.
Bekijk bijlage 1340547

De draden wil ik aan elkaar solderen. Volgens mij maakt het niet uit welke gele draad er aan welke gele draad wordt doorverbonden. Heeft iemand daar ervaring in?
:W:W:W
Zit idd geen verschil in.
Tussen elke combi van de drie gele draden vanaf de dynamo, zit nagenoeg dezelfde wisselspanning.
 
Terug
Bovenaan Onderaan