€500 challenge 2021: Jottum kiest, driemaal is scheepsrecht!

De carburateurs zijn open geweest. Brandschoon. De sproeiers met een ijzerdingetje uit een staalborstel doorgeprikt en doorgeblazen. Niet dat het nodig was maar als je toch alles open hebt...
20190221_120037.jpg

20190221_120047.jpg

Dus alleen de pakking van de vlotterkamer vervangen. Die waren wel aan vervanging toe want sommigen braken gewoon doormidden. De andere kant van de carburateurs waren niet anders. Alle membramen waren onbeschadigd dus ook die weer dichtgeschroefd.
20190305_134817.jpg

Daar hoefde ik dus de oorzaak van de klachten niet te zoeken. Nu het volgende feest. Hoe krijg ik die vermaledijde carburateurs terug in de motor... Het leek nooit meer te lukken. Ook met een hamer niet...
20190305_154102.jpg

20190305_154230.jpg

Maar dan blijk ik over toverkracht te beschikken. Ik weet niet hoe maar ineens zit het gevaar op zijn plek. Nu de nieuwe uitdaging. Hoe krijg ik het geheel in de rubbers... Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Alles lekker in de vaseline maar dit zorgt er niet voor dat alle vier in de rubbers glijden. Ik heb al ergens plaatjes gezien met een ratelbandje. Maar moeten eerst de achterste twee of de voorste twee in het rubber?
Zijn er mensen met hints? @magnamaniac ; @Wimvlis ?
 
Wim is destijds heel gelukkig geweest want ik heb de carbs er nooit af gehad. De motor liep goed, dus ik had zoiets lekker laten zitten ;)8)7

Zeker omdat ik wat horrorverhalen had gelezen over beperkte of geen ruimte (en beschik niet over kleine Japanse handjes :N, dus blij dat het destijds goed werkte). Enige wat zeker verschil maakt is de temperatuur waarbij gewerkt wordt. Warme rubbers werken soepeler (en niet verkeerd lezen _O- graag), maar hoe je daar de rubbers verwarmd krijgt zonder je handen te branden, zou het niet weten :z
 
Gebruik een fohn! Warme rubbers zijn blije rubbers en dus soepele rubbers. :+

Tevens proefondervindelijk met Vera is er een speciale techniek voor... @Electrric94 is er gewoon op gaan staan. Hij genoot er erg van.
 
20190308_184006.jpg


De carburateurs zitten erop! Met wat glijmiddel en een spanbandje en wat pielen met een schroevendraaier aan het rubber schoten de carburateurs erin!
20190308_183446.jpg

20190308_183425.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: NLT
Met nog meer glijmiddel op het rubber lukte het eindelijk bij de 4de poging om de luchtfilterkast op de ring op de luchtkamer te plaatsen nadat alle kabelboompjes en kabels elkaar niet meer kruisten. Nee, dit is geen lekkere motor om aan te sleutelen...
Maar goed, weer een stap verder.
20190310_181811.jpg
 
beetje mosterd na de maaltijd, maar bij het terugplaatsen van de luchtfilterkast is het heel belangrijk om niet alleen naar beneden te drukken, maar ook flink naar voren kwam ik bij die van mij achter en toen floepte het allemaal makkelijk op z'n plek. (en idd zorgen dat de #$&%@# kabels uit de weg zijn)
 
beetje mosterd na de maaltijd, maar bij het terugplaatsen van de luchtfilterkast is het heel belangrijk om niet alleen naar beneden te drukken, maar ook flink naar voren kwam ik bij die van mij achter en toen floepte het allemaal makkelijk op z'n plek. (en idd zorgen dat de #$&%@# kabels uit de weg zijn)
Klopt maar de ovale opening van de tussenring voor de filterkast is excentrisch en natuurlijk had ik die de eerste keer verkeerdom. Ging allemaal goed maar toen kreeg ik de bobines niet terug op de plek. (poging 1)
Er zitten twee haken onder de kast die om een dwarsliggend buisje van het frame moeten. Daarvoor moet je hem idd flink naar voren duwen. En ervoor zorgen dat de chokekabel niet in de weg zit. Die heb ik weer losgemaakt en omgelegd en vastgemaakt. (poging 2)
Dan loopt er parallel aan het dwarsligbuisje een draadboompje. Die moet aan de andere kant van de haken. (poging 3)
Na alle hick-ups had ik eindelijk het kreng op zijn plek en een boodschap op het filter meegegeven.
 
Tja, die V4'tjes en terugmonteren.........zorg ervoor dat je de rubbermeuk goed warmmaakt als je het terugplaatst.
 
Vandaag wat aandacht aan de vorm geschonken.
1369225

Gekeken of er een andere tank en zadel op kan. Ook een alternatief voor de zijkapjes bekeken. En ik vond ook nog een sissybar.
1369226

Misschien ook nog een Gonzo look???
 
Na veel gepiel het sludgetankje er af gehaald en doorgeblazen. Daar zat nog wat residu in!
1380635

1380636


Maar om dat tankje te bereiken moest het spatbord (binnenkant) eraf en om dat te bereiken ook het achterwiel. Altijd voel ik dan even of de lagers nog goed zijn. En hier voelde ik dode plekjes. De lagers draaiden niet mooi rond. Dus eruit met die hap. Nu heb ik daar een mooie methode voor bedacht die ik hier graag wil delen. In het lager zet ik een keilbout vast zodat ik aan de andere kant vlees heb om erop te slaan.
1380638

1380639

Morgen nieuwe lagertjes halen:W
 
Terug
Bovenaan Onderaan