€500 challenge 2019: Italiaans halfbloed geeft vleugels

Zo vandaag de italiaan in de overwegend Duitse schuur bijgeplaatst.
20181111_134911.jpg

Maar hé hij mist wat???
Ja lieve mensen, ik ga de challenge zonder voorwiel, op het achterwiel doen. Maar let u vooral op mijn 500eurochallengeachtige motorbok🤣

Nee grapje, moet de keerringen doen dus kon zodoende gelijk even de wiellagers controleren en deze waren nog perfect😎
Binnenkort de voorvork dus uit elkaar.

20181111_140040.jpg
 
Zo nou. Omdat het zo'n verschrikkelijk deprimerende dag is, heb ik ook deprimerend werk verricht. Ik heb een lijstje van dingen die ik minder leuk vind om te doen aan een motorfiets: op nummer 1 staat alles met koelvloeistof. Dat spul meurt zo dat na 3 dagen mn handen er nog naar meuren. En de absolute nummer 2 is keerringen: altijd vette meuk en gefriemel. Ik ben maar voor de nummer 2 gegaan🤣.

De pootjes had ik al gedemonteerd. Omdat het werkplaatshandboek weinig duidelijk was over hoe en wat maar de standaardprocedure voor een simpele USD gevolgd. Dop eraf, borging eraf, 2e dop eraf en in kon zo de veer en de bussen verwijderen.


Vervolgens ff laten lekken op zijn olie, een paar keer pompen en de boel is leeg.
Bekijk bijlage 1341176

Ik moet zeggen: er zat wat zwart residu in, maar de olie was verder netjes helder! Het was duidelijk dat deze olie niet sinds het levenslicht van deze motor in de vork zat😅

Anders dan normaal was geen enkel geweld nodig bij het loskrijgen van de buitenste poot en schoof hij er makkelijk overheen los. Alle onderdeeltje netjes op volgorde en wat schept mijn verbazing: mijn motortje was al voorzien van progressieve vering. 😎😎😎
Bekijk bijlage 1341177

Keerring eruit frutten, nieuwe erin slaan. En klaar.
Bekijk bijlage 1341178Bekijk bijlage 1341179

Stofkap over de binnenpoot, alle meuk er weer omgekeerd in, buitenpoot erom, de boel borgen,olie erin, dop er weer op. Bovenstaand hethalen voor de andere poot en klaar zijn mijn poten🤣

De grootste uitdaging was het vullen. Nergens te vinden hoeveel erin moet alleen hoeveel mm van de rand. Bij gebrek aan goed gereedschap een tirapje gemarkeerd en deze als maatstaaf gebruikt: uiteraard nádat de poot klaar was met ontluchten. Voordeel is dat een tyrap is voorzien van ribbeltjes waarachter de olie netjes bleef hangen. 😋
Bekijk bijlage 1341180

Binnenkort even de rem netjes schoon maken en dan kan de boel er weer in! Weer een stapje dichterbij de challenge welke in minder dan een half jaar start🙂 zin an!
 
Laatst bewerkt:
1374999


1375000


1375001


Zo vandaag de Pegaso weer eveb onder zn dekentje vandaan gehaald: met een metalen strip van 4,50 een boormachine en een bankschroef wat bevestigingen gemaakt van kuipwerk, koelvloeistofreservoir en accubak. De canibalisatieslag van vorig jaar moest even rechtgezet worden😊 handig gebruik gemaakt van de al aanwezige bevestigingspunten.

Tevens de knipperlichten eraf gehaald: deze zijn pas vanaf 1997 verplicht, en wilde geen budget verspillen aan led relais oid om het werkende te krijgen.
 
Appie is fertig en gestest.
Nadat ik de motor nog had voorzien van nieuwe remblokken, een schone remklauw en nieuw vloeistof: hetgeen waar ik de foto's van kwijt ben is hij er klaar voor. De kentekenplaathouder stond nog onder een flauwe hoek, hetgeen wat ik opgelost heb middels een brandertje en buigen.

Afgelopen vrijdag de motor verzekerd en een lange rit mee gemaakt: hij loopt als een zonnetje. Echter heeft het mij wel wakker gemaakt: door zijn inmiddels lichte gewicht: -25KG! en de nadelen van de supermotard is mijn lichaam welke voorzien is van een spierziekte gaan protesteren. Met bakken spierpijn 's avonds als gevolg. De voordelen van het ultieme speelgoed in de Alpen en de bak met punten die appie heeft opgeleverd wegen niet op tegen de lichamelijke nadelen van een vakantie welke rustgevend moet zijn.

Wel heb ik Appie uitgalaten op met midlandcircuit: wat een speelgoed!


1396637
1396636


Totaal heeft dit speeltje gekost;
Koplamp €15,-
kontje €5,60
Voorspadbord €7,80
Accu: €20,00
Stickers: €9,-
Handvaten: €3,64
Spiegels: €14,20
Metalen strip: €4,50
Voorvorkkeerringen: €9,75
Voorvorkolie €14,-
Remblokjes €11,95 (buiten budget)
Remvloeistof €4,50 (buiten budget

-----------------
totaal: 103.49
incl motor 104.94
Incl Buiten budget 121,39
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan