€500 Challenge 2019: Ferde’s Sabre 2.0

In mijn XS750 nieuw (verse) remblokjes gedaan. Had ik veel eerder moeten doen :$
Die oude waren niet versleten, maar op een 1 of andere zijde is het blijkbaar toch verouderd '(.
Want de verse blokjes remmen gewoon beter :Y

En omdat remmen buiten budget vallen (maar natuurlijk wel betaald moeten worden ;)) is het vervangen ervan alleen een financiële drempel...
 
@Martell met deze koffers heb ik geen aanhangwagen nodig _O-
:t

Je koffer project is goed gelukt, zo te zien.

Over je remmen, ga goed na wat er is. Remschijven zijn niet vaak de oorzaak van 'minder remmen dan verwacht'. Tenzij er n slag in zit. Dan gaat t tijdens rijden sponziger remmen dan stilstaand testen...
 
In mijn XS750 nieuw (verse) remblokjes gedaan. Had ik veel eerder moeten doen :$
Die oude waren niet versleten, maar op een 1 of andere zijde is het blijkbaar toch verouderd '(.
Want de verse blokjes remmen gewoon beter :Y

En omdat remmen buiten budget vallen (maar natuurlijk wel betaald moeten worden ;)) is het vervangen ervan alleen een financiële drempel...
Dit :t

De soort remvoering is ook nog van belang. Organisch, sinter,.....
 
Ik zou morgen wel weg willen hoor.. Maar ik ben er nog niet klaar mee. Eigenlijk wil ik de slepers en/of nokkenassen nog vervangen mocht ik deze goedkoop aangeboden krijgen.
Zo niet dan ga ik er toch gewoon mee rijden en zie wel wat er gebeurd haha.
Ook wil ik de remmen weer uit elkaar halen en andere remschijven monteren.
Ik vind hem nog niet super remmen. Zeker als je ze een beetje indrukt dan lijkt het of er niet veel kracht op zit en slipt de rem nog door terwijl er echt geen lucht in de remmen zit. Die voelt keihard aan.

Nee poetsen doe ik niet graag. Wel heb ik het blok action-matzwart gespoten waar hij erg van opgeknapt is. Kapjes komen er nog op. Eerst een nieuwe bout halen voor de bevestiging vd achterdemper onder. Het draad is iets beschadigd door mijn zachte behandeling ervan.
Wat is de dikte van de schijven nog? Als ze nog dik genoeg zijn is vervangen onzin, hij gaat niet beter remmen van nieuwe schijven (van hetzelfde materiaal), blokken van een ander materiaal kan meer effect hebben. Ik heb niet meer je hele topic terug gelezen, dus weet zo ff niet meer wat je allemaal al wel/niet aan de remmen gedaan/verbeterd hebt. Aan de foto te zien zitten de antieke remleidingen er iig niet meer op. Je hebt de klauwen en hrc al wel compleet gereinigd en evt van verse rubbers voorzien?
Nu waren deze remmen in vergelijking met moderne fietsen natuurlijk sowieso geen wonder van stopkracht hè ;)
Goedkope EN goede nokkenstokken en slepers ga je zeer waarschijnlijk niet vinden, daar zijn ze te zeldzaam voor.
 
Wat is de dikte van de schijven nog? Als ze nog dik genoeg zijn is vervangen onzin, hij gaat niet beter remmen van nieuwe schijven (van hetzelfde materiaal), blokken van een ander materiaal kan meer effect hebben. Ik heb niet meer je hele topic terug gelezen, dus weet zo ff niet meer wat je allemaal al wel/niet aan de remmen gedaan/verbeterd hebt. Aan de foto te zien zitten de antieke remleidingen er iig niet meer op. Je hebt de klauwen en hrc al wel compleet gereinigd en evt van verse rubbers voorzien?
Nu waren deze remmen in vergelijking met moderne fietsen natuurlijk sowieso geen wonder van stopkracht hè ;)
Goedkope EN goede nokkenstokken en slepers ga je zeer waarschijnlijk niet vinden, daar zijn ze te zeldzaam voor.

De dikte is zeker nog 4mm. Ik heb nog niet precies gemeten. Ik heb alle klauwen uit elkaar gehad, schoon gemaakt en nieuw vet gebruikt. De rubbers heb ik hergebruikt maar lekken niet. Reservoir helemaal schoongemaakt en alle leidingen vervangen.

Helaas voor de slepers en nokkenassen. Dan zou ik een donor blok moeten kopen denk ik. Maar daar ga ik geen energie in steken. Maar zou ik met dit euvel stil kunnen komen staan?
Ik ga zoiezo voor de challenge nog flinke stukken rijden.
 
De dikte is zeker nog 4mm. Ik heb nog niet precies gemeten. Ik heb alle klauwen uit elkaar gehad, schoon gemaakt en nieuw vet gebruikt. De rubbers heb ik hergebruikt maar lekken niet. Reservoir helemaal schoongemaakt en alle leidingen vervangen.
Zo doe ik het zelf meestal ookO-) De rubbers controleren en als ze goed zijn, gewoon hergebruiken.
Helaas voor de slepers en nokkenassen. Dan zou ik een donor blok moeten kopen denk ik. Maar daar ga ik geen energie in steken. Maar zou ik met dit euvel stil kunnen komen staan?
Ik ga zoiezo voor de challenge nog flinke stukken rijden.
Ook met een donorblok is het altijd een gok. Rij een paar keer een flink stuk en controleer de speling dan nog een keer, de enige andere oplossing om het zeker te weten is de nokkenas lichten, maar da's best een puist werk en weer met risico van een lekkende koppakking. Dit omdat je minimaal 6 kopbouten los moet halen om 1 nokkenas te verwijderen.
Een tik wil trouwens niet perse aan een kapotte nokkenas/sleper liggen, het kan ook de ketting zijn. Zeker bij koude motor kunnen ze wat luidruchtig zijn.
Ik heb je foto's teruggekeken, maar kan geen duidelijke foto van de nokken van de assen vinden. Hoe zagen deze er uit? Het is meestal nl. zo dat EERST een nok best flinke pitting/beschadiging moet hebben voordat deze door de hardingslaaag van de sleper heen gaat. de kwaliteit van de hardingslaag van de slepers is nl. beter als die van de nokkenassen.
 
De dikte is zeker nog 4mm. Ik heb nog niet precies gemeten. Ik heb alle klauwen uit elkaar gehad, schoon gemaakt en nieuw vet gebruikt. De rubbers heb ik hergebruikt maar lekken niet. Reservoir helemaal schoongemaakt en alle leidingen vervangen.

Helaas voor de slepers en nokkenassen. Dan zou ik een donor blok moeten kopen denk ik. Maar daar ga ik geen energie in steken. Maar zou ik met dit euvel stil kunnen komen staan?
Ik ga zoiezo voor de challenge nog flinke stukken rijden.
Nee hoor.

Het is een probleem dat heeeel langzaam er in sluipt.
En het grootste risico loop je bij extreem gebruik (koud blok, vol gas)

Dus bij gewoon rijden, oef je je nauwelijks zorgen t maken.

Ik zou eerder aandacht aan de rem besteden.

Als je rustig rijdt, kun je dan met hard knijpen het voorwiel blokkeren (dus laten glijden)?
 
Nee hoor.

Het is een probleem dat heeeel langzaam er in sluipt.
En het grootste risico loop je bij extreem gebruik (koud blok, vol gas)
Nou, als je eenmaal door de hardingslaag van de tuimelaar heen bent gaat het ineens best snel gaan, maar het ergste dat kan gebeuren lijkt mij is dat die kleppen dan dus niet meer open gaan en de motor op 3 cilinders gaat lopen. Nou, daar kom je ook wel mee thuis.
Dus bij gewoon rijden, oef je je nauwelijks zorgen t maken.

Ik zou eerder aandacht aan de rem besteden.
eensch
Als je rustig rijdt, kun je dan met hard knijpen het voorwiel blokkeren (dus laten glijden)?
 
En nu niet meer zeiken over kroonsteentjes...
 

Bijlagen

  • AAFF58E9-B18C-465A-96DD-0AC6623A46EA.jpeg
    AAFF58E9-B18C-465A-96DD-0AC6623A46EA.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 48
  • 7B15BD8D-BF89-45E1-89FA-63738B798378.jpeg
    7B15BD8D-BF89-45E1-89FA-63738B798378.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 48
  • 85CDF68B-C41F-4DD9-B49A-8CCE5393D7A1.jpeg
    85CDF68B-C41F-4DD9-B49A-8CCE5393D7A1.jpeg
    957 KB · Weergaven: 50
Knijp je dat fijn in het midden?

Ik had trouwens nog aan weerskanten 3cm eraf moeten knippen ivm oxidatie. Vandaar het extra stukje snoer
Het is krimpkousje en soldeer verbinding in 1.
Soldeer is lage temp. Dus met n verfstripper of fohn al te smelten.

hele huls krimpt, de twee gekleurde rondje klemmen de draad.

Vast, degelijk, vochtvrij, makkelijk :t
 
ach zo op vorige editie ook reparaties mee uitgevoerd en dit jaar op vacantie evenzo .verfstripper idd beter maar die sleep je niet mee op vacantie
 
ach zo op vorige editie ook reparaties mee uitgevoerd en dit jaar op vacantie evenzo .verfstripper idd beter maar die sleep je niet mee op vacantie
Absoluut. Voor onderweg paar van die soldeerverbinders en n aansteker :t
 
Die complete soldeerverbindingen zijn best duur (per stuk). En aangezien voor een schuurprutser tijd NIET telt is het een logische keuze om te prutsen met soldeer en krimpkous.

En als laatste: het ziet er perfect uit !!!


En voor de remmen, gewoon verse nieuwe remblokken monteren.
 
Die complete soldeerverbindingen zijn best duur (per stuk). En aangezien voor een schuurprutser tijd NIET telt is het een logische keuze om te prutsen met soldeer en krimpkous.

En als laatste: het ziet er perfect uit !!!


En voor de remmen, gewoon verse nieuwe remblokken monteren.

En een beetje nostalgie... het is denk ik wel 20 jaar geleden dat ik voor het laatst gesoldeerd heb. Die geur al :Y
 
Nokkenassen van de vf series blijven een lot uit de metaal loterij. Er is ook veel onzin informatie over te vinden, maar zoals @magnamaniac zegt. Als de chroomlaag van de stoter beschadigd is, gaat hij flink in vreten. Gevolgen voor de kop zijn niet heel desastreus. Je krijgt minder lift en duration --> minder vermogen, maar loopt er prima om. Al het metaal slijpsel is alleen wat minder voor je oliepomp. Natuurlijk zie je als je nokkenas opgevreten wordt ook een uitgebreid glitterfeestje bij de oliewissel. -O-

Op remmerij gebied ben ik het eens met de rest en gaan remblokken wss een gigantisch verschil maken. Mocht je daarintegen gek willen doen... CBR 900 remschijven passen op de naaf. Zul je alleen een adapterplaat moeten maken voor de klauwen. O-)
 
Honda VF750S onderdelen te koop inclusief nette Schurgers kuip

Nokkenasvolger / tuimelaar ? Als er 1 klep is afgebroken is er nog een cylinderbank waaruit iets gedemonteerd kan worden....


Volgende week krijg ik alle nokkenassen en tuimelaars toegezonden. Even kijken of er nog wat goeds tussen zit.. en dan, tja misschien na de winter een poging doen om iedergeval die van de achterste cylinders te gaan vervangen samen met mijn vriend WPH.

Zojuist weer een mooi pakkie gekregen uit China... digitale lichtspanningsmeter voor de dempers, en mooie schijnwerpers voor als ik ‘s avonds in het donker moet zeiken 8)7
 

Bijlagen

  • B636E76D-83DA-4331-9A85-803BEEEA6EF7.jpeg
    B636E76D-83DA-4331-9A85-803BEEEA6EF7.jpeg
    864,5 KB · Weergaven: 35
  • D3F34910-CF15-4219-883E-622D28DBD634.jpeg
    D3F34910-CF15-4219-883E-622D28DBD634.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 34
Terug
Bovenaan Onderaan