€500 Challenge 2019: Ferde’s Sabre 2.0

Wellicht overbodig, maar je hebt het reservoir van de koppelingshendel schoon gemaakt. Heb je ook beide gaatjes gecontroleerd of ze open zijn ?
P4260002.jpg

Dat kleine gaatje onder het deflector plaatje laat de druk af in de leiding naar de koppeling cilinder op het blok.

Pas op met remvloeistof, het is de beste verf afbijt.. Als je het deflector plaatje er af hebt kan de remvloeistof er uit schieten bij het terugkomen van de hendel..

Bedankt voor de tip.
Ik denk wel dat ze open zijn. Tijdens het ontluchten kwamen daar luchtbelletjes uit.
Dat het gemeen spul is ben ik wel achter.. een paar druppels per ongeluk niet gezien op de plastic zijkleppen heeft zn sporen achter gelaten
 
En er valt weer wat te melden...

Nadat ik vandaag thuis was gekomen van een weekje (werk)vakantie, wachtte er een mooi pakketje van Roukama op mij te wachten met nieuwe koppelingsplaten, veren en een pakking.
Ik kon natuurlijk niet wachten en ben gelijk begonnen met het demonteren van de oude rotzooi. De pakking was aan beide kanten aangekoekt dus niet meer bruikbaar. Aan de veren kon ik niet veel zien en de lengte was hetzelfde als de nieuwe.
Sommige koppelingsplaten zagen er aardig dunnetjes uit. Ik heb niet precies gemeten maar minder dan 0.5mm zeker. Op de rvs plaatjes was ook niet veel te zien. Paar donkere vlekjes maar geen blauwe vlekken door de warmte .

Op de laatste foto is het olie kijkglaasje te zien. Deze is zo vies met een of andere aanslag dat er niet doorheen te kijken is. Ik krijg het niet weg met remmenreiniger of krabben met de nagel. Iemand nog een idee om deze weer helder te krijgen?

Vd week ga ik alles weer monteren en hopelijk is het doorslippen nu echt verdwenen.
Mochten er nog mensen tips hebben, alles is welkom;
 

Bijlagen

  • 072EA189-7A20-44A5-97FC-69E45ABE833F.jpeg
    072EA189-7A20-44A5-97FC-69E45ABE833F.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 46
  • 1006FBF4-1D8E-4530-84F6-B9CF69B840E1.jpeg
    1006FBF4-1D8E-4530-84F6-B9CF69B840E1.jpeg
    424,5 KB · Weergaven: 46
  • F670BC76-E482-40A4-B972-6E4B6F2F3624.jpeg
    F670BC76-E482-40A4-B972-6E4B6F2F3624.jpeg
    716,1 KB · Weergaven: 52
  • 7B81FAA0-F27F-4374-AD62-6808703F3BB4.jpeg
    7B81FAA0-F27F-4374-AD62-6808703F3BB4.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
De gevoerde platen lijken vanaf de zijkant inderdaad versleten.
Ik kan het op de eerste foto niet goed zien, maar is het borgplaatje achter de centrale moer tegen die moer aan gevouwen?

De aanslag kun je proberen met een fijn polijstmiddel, tandpasta op een doek om mee te beginnen. Als dat niet werkt kun je fijne commandant oid proberen. Wel goed schoonmaken daarna.
 
Op de laatste foto is het olie kijkglaasje te zien. Deze is zo vies met een of andere aanslag dat er niet doorheen te kijken is. Ik krijg het niet weg met remmenreiniger of krabben met de nagel. Iemand nog een idee om deze weer helder te krijgen?
Als je ook een oliepeilstuk hebt is dit een metalen blindplaatje. Honda is op een gegeven moment bij deze modellen over gegeen van kijkglaasje naar peilstok (aan de vuldop vast geloof ok), maar heeft het carter verder niet aangepast.
 
De gevoerde platen lijken vanaf de zijkant inderdaad versleten.
Ik kan het op de eerste foto niet goed zien, maar is het borgplaatje achter de centrale moer tegen die moer aan gevouwen?

De aanslag kun je proberen met een fijn polijstmiddel, tandpasta op een doek om mee te beginnen. Als dat niet werkt kun je fijne commandant oid proberen. Wel goed schoonmaken daarna.

Ik zal het eens proberen.
 
Als je ook een oliepeilstuk hebt is dit een metalen blindplaatje. Honda is op een gegeven moment bij deze modellen over gegeen van kijkglaasje naar peilstok (aan de vuldop vast geloof ok), maar heeft het carter verder niet aangepast.

Hij heeft inderdaad een peilstok. Niet aan de vuldop maar een aparte.
Ik zal er nog een keer met een zacht polijstmiddel overgaan. Maar het kan inderdaad klopen wat je zegt.
 
Ik hoorde dat je voor het plaatsen van de platen ze nog even een tijdje in de olie moet weken... klopt dit?
En hoe kan ik het beste de pakking terugplaatsen, gewoon droog erop of een beetje vaseline oid erop smeren?
 
Kijk even bij techniek van MF kijken. Staan ook “ how too” over koppelingsplaten vervangen. Mogelijk dat je daarmee verder komt.
 
Ik hoorde dat je voor het plaatsen van de platen ze nog even een tijdje in de olie moet weken... klopt dit?
En hoe kan ik het beste de pakking terugplaatsen, gewoon droog erop of een beetje vaseline oid erop smeren?
Ja. Droog.
 
En weer een nieuwe update.

Van de week ben ik samen met WimVlis begonnen met het stellen van de kleppen aangezien er een tik/ratel in het blok zat.

Voordat we met deze klus begonnen heb ik het hele koelsysteem ververst en doorgespoeld.
Het bleek ook wel nodig te zijn aangezien de vloeistof wel motorolie leek.

Ook het luchtfilter was aan de beurt en is vervangen door een zelfgemaakt exemplaar.

Toen het stellen van de kleppen. Bij cylinder #1 bleek er aardig wat speling op te zitten. Cylinder 2,3 en 4 viel de schade wel mee.
Maar helaas na het stellen van de kleppen blijft de tik in het blok reeds bestaan.
Hierna heb ik alles weer gedemonteerd en de klepspeling nogmaal uitgevoerd en 3 keer nagecontroleerd. Helaas zonder resultaat. Dan maar de challenge rijden met een tik in het blok en hopen dat er niks geks mee gebeurd.

Bij het monteren van de onderdelen had ik gelijk de ruimte om allen netjes te maken en waar nodig was voorzien van een likje en neveltje verf.
 

Bijlagen

  • 23D6D535-8FBF-4F59-B47F-83C13AC418DF.jpeg
    23D6D535-8FBF-4F59-B47F-83C13AC418DF.jpeg
    843,8 KB · Weergaven: 53
  • 589475D4-433D-4887-BC8F-BA2D48A814D3.jpeg
    589475D4-433D-4887-BC8F-BA2D48A814D3.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 53
  • A222B730-8038-4F4A-A371-843453092953.jpeg
    A222B730-8038-4F4A-A371-843453092953.jpeg
    1 MB · Weergaven: 52
  • 5DA6983C-8487-4142-B15A-C2199F53F350.jpeg
    5DA6983C-8487-4142-B15A-C2199F53F350.jpeg
    955,7 KB · Weergaven: 50
  • 2279B6AA-1C92-4BB8-A701-A3B67D577465.jpeg
    2279B6AA-1C92-4BB8-A701-A3B67D577465.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 48
  • 99AB89A0-D2E7-4AAD-821C-820107DF0D74.jpeg
    99AB89A0-D2E7-4AAD-821C-820107DF0D74.jpeg
    993,4 KB · Weergaven: 50
  • D36D8E5F-8EFD-4315-AB00-8D7B64ED39EA.jpeg
    D36D8E5F-8EFD-4315-AB00-8D7B64ED39EA.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 54
  • EBEC5356-7641-42DD-8A9A-57932B4C6EFD.jpeg
    EBEC5356-7641-42DD-8A9A-57932B4C6EFD.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
Jammer dat de tik niet verdwenen is. Is de spelling nadat je ermee gereden nog steeds in orde ?

Visueel is er wel een hele stap gemaakt. En je luchtfilter ziet er goed uit.. (maar dat zie je niet als de tank er op ligt ;) ).
 
Probeer uit te vinden waar de tik vandaan komt.
Kan het bijv een lekje in de uitlaat zijn? Dat klinkt namelijk ook als n tik.

Gaat het tempo vd tik mee met het toerental, met koppeling in en uit?

Je kunt een schroevendraaier gebruiken als soort stethoscoop, handvat aan oor, platte kant op metaal van het blok. En zo meer er achter komen of het links of rechts, boven of onder zit...
 
Jammer dat de tik niet verdwenen is. Is de spelling nadat je ermee gereden nog steeds in orde ?

Visueel is er wel een hele stap gemaakt. En je luchtfilter ziet er goed uit.. (maar dat zie je niet als de tank er op ligt ;) ).

De speling wat grotendeels nog wel inorde. Echter heb ik heb weer opnieuw afgesteld via de 1-3 en 2-4 markering. Mede dankzij jouw hulp uiteraard :t
Maar wacht maar totdat je hem weer ziet. Ik vind hem er nu gelikt uitzien.
 
Probeer uit te vinden waar de tik vandaan komt.
Kan het bijv een lekje in de uitlaat zijn? Dat klinkt namelijk ook als n tik.

Gaat het tempo vd tik mee met het toerental, met koppeling in en uit?

Je kunt een schroevendraaier gebruiken als soort stethoscoop, handvat aan oor, platte kant op metaal van het blok. En zo meer er achter komen of het links of rechts, boven of onder zit...

De uitlaat zelf is in goede conditie en ik durf wil hem er eigenlijk niet afhebben. Misschien is er wel een pakking lek oid, maar dat kon ik lastig zien.
Het tempo gaat iedergeval met de toeren mee met zowel koppeling in als uit.
Ik zal wel een keer je raad opvolgen van die stetoscoop. Waarschijnlijk kan ik wel een echte regelen. Maar voorlopig blijft de VF lekker hoe die nu is. Tijd is een m**herf*cker.
 
Denk dat het loopvlak van de tuimelaar, wat over de nok van de nokkenas heen loopt, van de cilinder waar veel speling op zat inwendig uitgesleten is. Dit komt veel voor bij deze type honda's met het V4 blok.
Er bestaat een oil mod voor maar dan zal je wel eerst de tuimelaar en/of nokkenas moeten vervangen voor goede exemplaren.
Vandaar die tik in het blok die na het klepstellen ook niet weg is
 
Klopt inderdaad... ik zag dat je koppeling ook niet helemaal lekker was!?
Ik had de mijne vervangen en heb daar absoluut geen spijt van.

Wel zijn mijn tuimelaars aan het verslijten was resulteert in een wat tikkend geluid. Maar ik heb besloten om dat lekker te laten voor wat het is.

Nu alleen nog een andere achterveer op de kop tikken. Die is net overleden
 
Klopt inderdaad... ik zag dat je koppeling ook niet helemaal lekker was!?
Ik had de mijne vervangen en heb daar absoluut geen spijt van.
Koppeling lijkt bij mij wel goed. Ik denk dat het bij mij een carburateurprobleem is. Hij houd in boven 6000 toeren en het toerental schiet niet omhoog.
 
Mijn tip, probeer eerst eens een vloeibare carb-reiniger. Want als dat werkt scheelt het een hele boel ingewikkeld werk.

Weet namelijk dat het verwijderen van carbs bij deze fietsen niet heel eenvoudig is.
 
Koppeling lijkt bij mij wel goed. Ik denk dat het bij mij een carburateurprobleem is. Hij houd in boven 6000 toeren en het toerental schiet niet omhoog.
Lijkt er op of dat er een of meer vacuumschuiven niet open gaan, wellicht door vervuiling of (meer waarschijnlijk) een lekje in een membraan. Het is makkelijk te testen: luchtfilter en deksel luchtfilterhuis verwijderen, dus alleen het plastic deel, niet het aluminium deel. Dan met je vinger of een schroevendraaier de gasschuiven een voor een omhoog duwen. Ze moeten licht zuigend terugzakken, niet "met een klap" sluiten. Als ze dat wel doen heb je een lekkage in het membraan. Dat is niet ongebruikelijk bij ca. 35 jaar oude CV carburateurs.
Een vervangings-gasschuif met membraan kost ca. €150:X8)7
GELUKKIG zijn er via ebay e.d. ook losse membranen te koop.
 
Mijn tip, probeer eerst eens een vloeibare carb-reiniger. Want als dat werkt scheelt het een hele boel ingewikkeld werk.

Weet namelijk dat het verwijderen van carbs bij deze fietsen niet heel eenvoudig is.
Het verwijderen is niet zo'n probleem :P Het weer goed terugplaatsen is een ander verhaal :X :X
Een klusje dat ik binnenkort ook mag doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan