€500 Challenge 2019: Ferde’s Sabre 2.0

Ferde

Brikkenpiloot
1 feb 2015
1.079
353
Hendrik Ido Ambacht
Nadat ik bijna de handdoek al in de ring had gegooid na de eerste Honda Sabre verkocht te hebben begon ik toch bij mijzelf weer te twijfelen.
Oke, Sabre #1 had gewoon teveel mankementen waar ik de tijd en ruimte niet voor had om het te maken. Laat staan het budget. Uiteindelijk heb ik toch een goede keuze gemaakt.

En ja hoor, na een tijdje op marktplaats te hebben gebivakeerd kwam ik deze “beauty” tegen. Weer een Honda Sabre alleen dan een USA import uit 1985. Sinds de invoering in NL (1992) enkel 2 eigenaren gehad. Vader en zoon..
De reden van verkoop is dat het wat achterstallig onderhoud had en hij geen geld erin wou steken. Dat was voor mij leuk om te horen zodat ik nu met een vrijwel originele motor aan de slag kan gaan en zelf met het werkplaatshandboek de onderhoud kan uitvoeren.
Uiteindelijk zijn we overeen gekomen met een prijs van ....... €225 *O*
De eerste grote vuurdoop lag na de koop al klaar. 130km van Noord naar Zuid Holland tijdens de avond spits.
Maar na veel files en regen eindelijk goed thuisgekomen. Geen gekke dingen gebeurd onderweg gelukkig.
Gelukkig had ik de dagen erna vrij van werk zodat ik motor goed van dichtbij kan bekijken.

Na verdere inspectie zijn onderstaand de volgende punten die het meeste aandacht nodig hebben..

-Koppelingshendel afgebroken
Nieuwe besteld en gemonteerd

-Alle vloeistoffen verversen. Geen historie bekend
Rem/koppeling en motorolie vervangen

-Remmerij nakijken. Remmen voor remt niet zo stevig.
Staalomvlochten leidingen gemonteerd. Verse olie

-Nieuwe voor en achterband
oude band en velg achter geplaatst. Oude was vierkant

-Gesmolten stekker dynamo/spanningsregelaar
vervangen voor kroonsteen

-1x Olie keerring lek
Gerepareerd met de zelfgemaakte Seal-Mate

-Kleppen stellen
Kleine speling gevonden bij verschillende kleppen. Cyl #1 grote speling

Kosten binnen budget:

-€225 aanschaf motor
-€7 koppelingshendel
-€4 Richtingaanwijzers
-€14,95 Olie + filter
-€6 koelvloeistof
-€65,63 koppellingset + pakking
-€50 schokdemper
-€33 balhoofdlagerset
-€7 cardanolie W80

Totale uitgaven binnen budget: € 412,58
Resterend bedrag: 500+150-372,58 = € 237,42

Kosten buiten budget:

-€77 remleidingen en remvloeistof (buiten budget)
-€165 banden incl balanceren/montage op velg. (buiten budget)

Totale uitgaven buiten budget: € 242
 

Bijlagen

  • DB1870CA-21B7-410A-8DBA-619BCBB3727F.jpeg
    DB1870CA-21B7-410A-8DBA-619BCBB3727F.jpeg
    166 KB · Weergaven: 86
  • 4D508E1C-DE22-47EA-99E9-CEEC5AA50E41.jpeg
    4D508E1C-DE22-47EA-99E9-CEEC5AA50E41.jpeg
    381,5 KB · Weergaven: 95
Laatst bewerkt:
Als eerste deze ziet er goed uit !!

Remmen reviseren is geen grote kunst als je daarbij gelijk nieuwe staalommantelde leidingen terugplaats weet je niet wat je gebeurd met remmen.

Verder lijkt mij de kroonsteen een tijdelijke oplossing, op den duur geven deze namelijk storingen...

Succes met het onderhoud.
 
Als eerste deze ziet er goed uit !!

Remmen reviseren is geen grote kunst als je daarbij gelijk nieuwe staalommantelde leidingen terugplaats weet je niet wat je gebeurd met remmen.

Verder lijkt mij de kroonsteen een tijdelijke oplossing, op den duur geven deze namelijk storingen...

Succes met het onderhoud.

Dat klinkt als een duur geintje die staalommantelde leidingen :/ zijn er nog alternatieven voor de HEL leidingen?

Kroonsteen is inderdaad voor nood. Maar ik ben bang dat de kabel iets te kort is om nu een stekker te plaatsen.
Misschien de kabel verlengen en dan een stekker erop?

(Ik ben al blij dat het uitlaatsysteem goed en hard is)
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je aankoop. mooi machientje!

Wat de remmerij betreft heeft Wimvlis gelijk. Staalomvlochten leidingen maakt echt een wereld van verschil als je die als vervanger van oude, vaak weke, leidingen monteert.
Ja je bent wat geld kwijt, denk ongeveer €60. Echter is dit buiten budget...
 
Die staat er nog mooi bij! En meteen al wat bagagemogelijkheden, altijd handig.
Er staat dat er 1 keerring lek is, men heeft hem ter voorzorg 2 gele sokken gegeven?
Ik heb mijn GSX400 voorzien van rubber sokken van Aliexpress a €6...en nieuwe keerringen natuurlijk.

Met betrekking tot de remmen heb ik zelf nooit veel verschil gemerkt met stalen remleidingen...maar ze toch erop gezet ivm het mooiere uiterlijk (zoals bij mijn vorige)

Qua kosten: mijn GSX400 heeft 1 remleiding van 70cm. Deze kost als stalen leiding zo'n €60. Zo te zien heb jij er 2 of 3, maar dan wel iets kortere.
 
Laatst bewerkt:
In Duitsland zijn goedkopere remleidingen te vinden. Je moet dan wel je banjobouten hergebruiken (iets minder mooi maar wel goedkoper, wel nieuwe ringetjes gebruiken 😉).

Zoek op Melvin.de
 
Die staat er nog mooi bij! En meteen al wat bagagemogelijkheden, altijd handig.
Er staat dat er 1 keerring lek is, men heeft hem ter voorzorg 2 gele sokken gegeven?
Ik heb mijn GSX400 voorzien van rubber sokken van Aliexpress a €6...en nieuwe keerringen natuurlijk.

Met betrekking tot de remmen heb ik zelf nooit veel verschil gemerkt met stalen remleidingen...maar ze toch erop gezet ivm het mooiere uiterlijk (zoals bij mijn vorige)

Qua kosten: mijn GSX400 heeft 1 remleiding van 70cm. Deze kost als stalen leiding zo'n €60. Zo te zien heb jij er 2 of 3, maar dan wel iets kortere.

Met 1 grote topkoffer, grote bagagerol en tanktas zou ik hopelijk een heel eind moeten komen.
Ik heb ook nog een los bagagerek wat ik kan gebruiken.

Ik ga eerst proberen om alle vloeistoffen te vervangen. Wellicht help dat al een stuk. Stalen leidingen kan ik altijd nog aanschaffen.

Er is inderdaad maar 1 keerring lek. Ik had ze voor de reis even allebij afgeplakt voor de zekerheid.
 
Omdat ik de 2015 challenge met een VF750S (Europese uitvoering van jouw fiets) heb gereden, heb ik de volgende tips.

Haal de achtervering los, maak het schoon en zet alles in nieuw vet (er zitten geen lagers in maar een soort busjes). Scheelt in de werking van je vering.
Voorvorkkeringen vervangen en bij voorkeur iets dikkere olie dan origineel gebruiken.
Remmen gewoon compleet uit elkaar halen alles schoonmaken (zeker de groef van je seal) en indien ingoede staat weer monteren opbouwen nadat eea gevet is met Ate remmenzooi. Seal slecht dan Bennie toe aan een revisiesetje. Remblokken kijken hoe de staat is, bij twijfel nieuwe (zijn iets van 20-25 euro voor een klauw). Met remleidingen kan je kiezen voor een set van twee leidingen of voor drie (3 is duurder). Staalommanteld blijft het advies. Je kan natuurlijk ook bij een motorsloop proberen recente remleidingen van een redelijk passende lengte te vinden (remleidingen zijn gedateerd). Zijn allicht beter/ stijver dan de originele ( fabrikanten geven aan dat rubberen leidingen 1 x 4 jaar vervangen moeten worden). Dus na 8 x de geplande levensduur is vervanging niet onredelijk :X

Kijk onder je buddyseat of je spanningsregelaar al heel warm is geweest (kan je zien aan smeltsporen). Zonodig monteer een extra alu plaatje onder je regelaar (zogroot mogelijk) voor extra koeling. Daarbij rij met licht aan zodat de regelaar zo min mogelijk stroom moet omzetten in warmte. Minder kans op een kapotte spanningsregelaar 😢

Bij het rijden ga niet al te laag in de toeren zitten, vinden de nokkenassen niet fijn (krijgen dan krap olie).

Verder veel plezier met sleutelen :)
 
Kijk dat zijn goede adviezen wat ik zeer waardeer.

Remmen ga ik zeker openmaken/schoonmaken en eventueel de seal en keerringen vervangen. Nooit gedaan maar het ziet er niet zo moeilijk uit.
De remleidingen laat ik voorlopig nog even zitten maar zal volgend jaar er naar kijken.

Bij de spanningsregelaar is een deel van stekker gesmolten (zie foto), maar de oorzaak daarvan lijkt mij geoxideerde contacten (groen). Dr zit nu een kroonsteen op maar deze wil ik vervangen door kabelschoentjes met een krimpkous eromheen. Dit ivm de zeer korte lengte van de kabel.
Ik heb hier nog aardig wat 5mm dik aluminium plaat liggen waar ik wel wat van kan maken.

De achtervering lijkt mij nog prima in orde. Maar mocht ik tijd over hebben zal ik je advies meenemen.

Het nokkenas/olie probleem was mij bekend. Iets boven de 3000 toeren blijven oid.



Misschien een leuk idee om een dag te organizeren om een biertje/ koffie te drinken en tips uit te wisselen. Maar volgens mij heeft het meerendeel al genoeg ervaring en kennis op dit gebied.
 
Net geen 60 euro voor een drieleidingenset. Moet je wel de banjobouten hergebruiken en nieuwe ringetjes bijbestellen ( of kopen bij een automaterialenhandel/motorzaak).

Is een zomer aanbieding bij Melvin. Ik zou het wel weten.....
 
Net geen 60 euro voor een drieleidingenset. Moet je wel de banjobouten hergebruiken en nieuwe ringetjes bijbestellen ( of kopen bij een automaterialenhandel/motorzaak).

Is een zomer aanbieding bij Melvin. Ik zou het wel weten.....

Je bedoeld deze?

Stahlflex

Ik neem aan dat ze van de vf750s ook gaan passen...

Alleen dan nog het moeilijkste.. rood/zwart of toch zwart/rood. _O-
 
Laatst bewerkt:
Met een beetje geluk zijn de ringetjes van koper.
Uitgloeien boven het gasfornuis en ze zijn weer als nieuw.

Leidingen van Melvin zijn prima, je kunt namelijk de aansluitingen draaien.
 
Laatst bewerkt:
Met een beetje geluk zijn de ringetjes van koper.
Uitgloeien boven het gasfornuis en ze zijn weer als nieuw.

Leidingen van Melvin zijn prima, je kunt namelijk de aansluitingen draaien.

Die ga ik gewoon bestellen via csmnl. Kan ik er gelijk stof/keerringen bestellen voor de remklauwen
 
en nieuwe ringetjes bijbestellen
Bij de sets die ik van Melvin heb gekocht zaten altijd ringen bij voor zo ver ik me kan herinneren :t

Die ga ik gewoon bestellen via csmnl. Kan ik er gelijk stof/keerringen bestellen voor de remklauwen
Geen aandelen, maar: TOURMAX VOORVORK KEERRING & STOFRING SET 37X50X11 [FSD-003_734.63.64] - €32.00 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Compleet overzicht:
HONDA VF750S (RC07)82-84 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Verzendkosten en prijzen zijn een stuk schappelijker dan bij CMSNL + ze leveren sneller. Ik probeer altijd zoveel mogelijk via Japparts te regelen, alleen de "specials" haal ik via CMSNL (of eBay).
 
Laatst bewerkt:
Bij de spanningsregelaar is een deel van stekker gesmolten (zie foto), maar de oorzaak daarvan lijkt mij geoxideerde contacten (groen). Dr zit nu een kroonsteen op maar deze wil ik vervangen door kabelschoentjes met een krimpkous eromheen. Dit ivm de zeer korte lengte van de kabel.
Ik heb hier nog aardig wat 5mm dik aluminium plaat liggen waar ik wel wat van kan maken.
8<
Loop dan vooral het laadcircuit ook na. Het is behoorlijk warm geweest zo te zien en dat zal zo z'n reden hebben. In het WPHB staat als het goed is hoe je het kan checken; haalt ie de laadspanning, zijn de diverse weerstanden in orde? Als de spanningregelaar bijvoorbeeld al aan het einde van z'n latijn is kan ie ook de dynamo, de accu en zelfs de ontstekingsunit naar z'n grootje helpen, da's een dure grap.
 
Alweer een nieuwe update.

Van de week heb ik de nieuwe remleidingen binnen gekregen van Melvin.de.
Vandaag dus begonnen met het demonteren van het remsysteem en het reviseren van de remklauw.
Pistons eruit gehaald, zachtjes opgeschuurd en weer teruggemonteerd met wat vet. Remblokjes waren nog zo goed als nieuw. Tijdens het terug monteren van de leidingen bleek de leiding van het reservoir naar het verdeelstuk zo’n 5cm te kort te zijn.
Ik zal morgen eens meten of ik mischien kan wisselen met 1 leiding die naar de klauw loopt.. ik heb ze wel goed gemonteerd iedergeval. 2 gelijke lengtes voor de remklauw. 1 lengte voor het reservoir.
Volgende week maar kijken of ze nog wat kunnen betekenen voor mij.
Dan maar nog even de oude teruggemonteerd. Na het ontluchten merkte ik wel wat verbetering. Niet superveel maar toch acceptabel voor een 35 jaar oude motor.
Helaas geen foto’s ervan gemaakt.

De voorvorkkeerringen heb ik schoongemaakt met een stukkie plastic (zelfgemaakte seal-mate van een pak melk) en wonderbaarlijk lekken ze voorlopig niet meer.

Na het avondeten heb ik met de Sabre letterlijk en figuurlijk de grens opgezocht met een stevige rit..

egzds7.jpg


2u5ypg7.jpg


Echter zijn mij wel 2 problemen opgevallen helaas....

- er zit een stevige tik in het blok die lekker met de tpm meetikt. Hoe meer toeren hoe sneller het getik.

-als ik boven de 8000 toeren kom dan schiet deze snel door richting het rode (10500) zonder dat de motor kracht krijg.

Heeft iemand hier nog wat ideeen wat het kan zijn?
 
Laatst bewerkt:
Hij levert het maximale koppel bij 7500 toeren, dat voel je. Als hij na de 8000 nog doorloopt kan je in ieder geval concluderen dat hij nog vermogen blijft ontwikkelen.
Als je naar de vermogens grafiekjes kijkt zie je ook dat het vermogen oploopt en na een piek instort, daarna komt het maximale toerental.
Ik zou me niet druk maken over een dip na 8000tpm.

Die tik is wel vervelend. Er was een model met dat V-blok dat rotte tuimelaars had maar ik dacht dat het de duizend was.
 
Hij levert het maximale koppel bij 7500 toeren, dat voel je. Als hij na de 8000 nog doorloopt kan je in ieder geval concluderen dat hij nog vermogen blijft ontwikkelen.
Als je naar de vermogens grafiekjes kijkt zie je ook dat het vermogen oploopt en na een piek instort, daarna komt het maximale toerental.
Ik zou me niet druk maken over een dip na 8000tpm.

Die tik is wel vervelend. Er was een model met dat V-blok dat rotte tuimelaars had maar ik dacht dat het de duizend was.

Het lijkt niet echt op een dip... meer als dat de koppeling “doorslipt”.
 
Ja, als je doorschieten op die manier leest is het inderdaad de koppeling. Omdat het de 500 euro challenge is, een extra plaatje er onder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan