€500 Challenge 2019: Ferde’s Sabre 2.0

Ik heb het voor elkaar gekregen met een beitel die je gebruikt om metselwerk mee te slopen.

Dan kan je zachtjes tikken en het effect is dat over een breed vlak de krachten worden verdeeld. Heb het nu twee keer gedaan (bij beide XS-en) en er is geen schade opgetreden. Zelfs zodanig goed gegaan dat de rubberen afdichting gewoon weer hergebruikt kon worden.

Succes

PS Als ik de oude lagerschalen bekijk zal het wel effect hebben ;)
 
En de truc is dan om rond te tikken. Dus niet aan één kant blijven werken. De lagerschaal moet gelijkmatig omhoog komen.
 
Je kan de oude lagerschalen gebruiken om de nieuwe te plaatsen

Edit: geldt ook voor de lagerschaal op de stuurpen. Als je die doorslijpt van boven naar beneden dan kun je die op zn kop op de nieuwe zetten. Met een pijp tik je m dan zo recht op zn plek en vanwege het doorslijpen krijg je die ouwe er dan makkelijk weer vanaf. Je kan het t stuk ook op die ouwe schaal laten steunen in bv de bankschroef oid en dan kloppen op de onderkant. Je tikt dan de stuurpen er doorheen ipv de lagerschaal over de stuurpen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de lagers binnen gekregen en na het werk een beetje mee aan de slag gegaan.

Resultaat:
En ook die vervelende ringen uit het balhoofd zelf zijn eruit.
De nieuwe lagerringen liggen in de vriezer om ze vd week erin te tikken. Het zit allemaal nog lekker strak. Oh, en maar 1 schroevendraaien gesloopt tot nu toe.

7495A526-27CA-4099-A7A4-BC956F72EED7.jpeg
DBE03454-4771-4395-B403-F09F571213E7.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Tip: balhoofd voorverwarmen met verfbrander / haardroger, in combinatie met lagers uit de diepvries is dat makkelijk monteren :t

Ga je het bovenste balhoofdlager vervangen door een nieuw conisch lager? Of terug door een "origineel" kogellager?
 
Tip: balhoofd voorverwarmen met verfbrander / haardroger, in combinatie met lagers uit de diepvries is dat makkelijk monteren :t

Ga je het bovenste balhoofdlager vervangen door een nieuw conisch lager? Of terug door een "origineel" kogellager?

Ik heb gewoon een setje voor deze type motor besteld en het zijn allebij conische naaldlagers.
 
Zo te zien is je rubberen bescherming van je onderste lager heel gebleven. Dus goed op weg :Y

En ik zag een tube vet staan, daar zal vast genoeg in zitten om de verse lagers te voorzien van “prut” :t
 
Zo te zien is je rubberen bescherming van je onderste lager heel gebleven. Dus goed op weg :Y

En ik zag een tube vet staan, daar zal vast genoeg in zitten om de verse lagers te voorzien van “prut” :t

Er zitten nieuwe kapjes op inderdaad.. ik heb ze inderdaad ingevet.. maar als ik die vent in het filmpje zie dan kan ik daar niet tegenop hoor.
 
Als je de stuurpen in de vriezer legt en het lager opwarmt tot 100-120 graden valt deze er zo overheen. Zo heb ik het pas bij de magna ook gedaan. Warmer mag niet heb ik begrepen, omdat je dan al de eigenschappen van het metaal van het lager veranderd (hoe/wat precies weet ik eerlijk gezegd ook niet meer)
 
Warmer mag niet heb ik begrepen, omdat je dan al de eigenschappen van het metaal van het lager veranderd (hoe/wat precies weet ik eerlijk gezegd ook niet meer)
SKF Bearing Knowledge: Heat bearing mounting

Klopt helemaal, boven de 125 graden kun je (lokale) veranderingen krijgen in de metaalstructuur. Dat kan / zal vervolgens zorgen voor een hogere slijtage (door de wisselende hardheid) of vormverandering van het lager. Uiteraard wel even opmerken dat dat voor open lagers geldig is. Bij gesloten lagers (gesmeerd "voor het leven"), mag je niet zo hoog gaan omdat dan de plastic seals kunnen smelten.
 
Als je de stuurpen in de vriezer legt en het lager opwarmt tot 100-120 graden valt deze er zo overheen. Zo heb ik het pas bij de magna ook gedaan. Warmer mag niet heb ik begrepen, omdat je dan al de eigenschappen van het metaal van het lager veranderd (hoe/wat precies weet ik eerlijk gezegd ook niet meer)

Goed om te weten voor de volgende keer, of als ik toch nog iets heb beschadigd en weer overnieuw mag doen
 
Heb je vlot gedaan! zeer netjes. Heb je het balhoofd ook vastgezet volgens wphb / gevoel?
- Een te strak balhoofdlager geeft moeite met sturen (zwaar) en maakt de langzame slalom als je zonder handen rijd.
- Een te los lager geeft een klik bij het inveren met rem en geeft de voorkant bewegingsruimte die de stabiliteit ook negatief beïnvloeden (je kunt het best je vinger tussen frame en bovenste triple plaatsen om het te voelen).

Kan een aantal keren stellen duren voordat je de perfecte voorspanning hebt op het lager. (Geen beweging met het voelen / inveren en geen zwaar stuur met indraaien.)
 
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het op gevoel heb aangedraaid :$ maar stellen is iedergeval minder werk dan alles vervangen.
Als ik nieuwe remblokjes heb dan ga ik alles even testen en zonodig stellen. De poten lijken zo op het eerste gezicht goed mee te draaien. Niet te troef of te los
 
Was er ook een duidelijk dood punt in het lager te voelen eigenlijk? kan zijn dat je dit al vermeld hebt, maar ik ben te lui om terug te lezen :+
Bij m'n magna was het pas echt goed te merken toen heel het front gedemonteerd was en enkel de balhoofdsplaten nog over waren in het balhoofd.
 
Was er ook een duidelijk dood punt in het lager te voelen eigenlijk? kan zijn dat je dit al vermeld hebt, maar ik ben te lui om terug te lezen :+
Bij m'n magna was het pas echt goed te merken toen heel het front gedemonteerd was en enkel de balhoofdsplaten nog over waren in het balhoofd.

Je bedoeld bij de oude lager? Dan ja.
Bij het heen en weer bewegen van de voorvork voelde je bij een bepaald punt een deukje.
 
Zojuist een lekker ochtend testritje gehad..
Wat een verademing, geen trilling meer in het stuur.

Cardanolie gelijk vervangen, alle schokdempers op druk gebracht en een lekkere wasbeurt gegeven.
OP geupdated met de gemaakte kosten.
Nu rest mij nog het vervangen van de remblokjes en de nokkenassen en slepers |(

E76D7FB7-6BD0-472B-8C8D-98F92C517D66.jpeg
D57522C5-71D1-4B4C-900C-3B002D2FBD5F.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan