€500 challenge 2019: -ErikE- and the flying bri(c)k

Zo, deze week is er weer veel geklust!

Na het monteren van de remklauwen, geprobeerd het remsysteem op druk te brengen. Dat lukte niet echt. Na heel lang pielen en proberen uiteindelijk een klein beetje druk. Ik als een gek pompen, en hoor ineens *PATS*. Hele klauw onder de remolie. Remslang gescheurd. Toen ik begon met pompen, kwam er ook allemaal zwarte asfaltachtige drab uit de remslang zetten. Dat zal dus verteerde remslang zijn geweest. Goede les waar ik best van geschrokken ben! Goedkoop is duurkoop! Dit had me ook op een bergpas kunnen gebeuren |(

Via een lokaal hydrauliekbedrijf twee nieuwe remslangen op maat laten maken, in rubber zodat het ABS1 systeem van BMW er mee om kan gaan (schijnt de uitzetting van het rubber nodig te hebben?!). Voor een klein 50 eurootjes kon ik weer rijden *D

Dit keer met z`n tweeën de remmen ontlucht en binnen twintig minuten een lekker harde remhendel. Afgelopen vrijdag de motor aan een maatje uitgeleend die er zelf nog geen heeft. Hij was behoorlijk onder de indruk van de rijeigenschappen. Afgelopen zaterdag heeft hij hem dus ook maar meegenomen en er vervolgens 280KM op weggereden. Ik had voor hem de vering een tandje zwaarder gezet en dit heeft de rijeeigenschappen zeer positief beïnvloed.

Verder heb ik cardanolie gepeild, deze ziet er hartstikke mooi kleurrijk (niet zwart) uit, en precies op niveau. Prima dus!
De transmissieolie gepeild, hier zit ietsje teveel in, maar een helder gele kleur (niet zwart). Prima dus!

Benzinefilter nog niet aan toegekomen. Wel is afgelopen vrijdag de door de vorige eigenaar zelf toegevoegde Xenon verlichting gesneuveld. Voor het wereldse bedrag van 2,95 dus maar een H4 pitje besteld, zodat er weer dimlicht gevoerd kan worden!

Blijft eigenlijk over het benzinefilter, de cardan invetten en de achterremklauw controleren / schoonmaken. Bijzonder weinig kluswerk aan deze motorfiets, eerlijk gezegd vind ik dat wel jammer. Geeft veel minder het gevoel 'mijn' motor te zijn. Wat dan opzich ook wel weer goed is, want ik wil m ook graag weer verkopen na de challenge O-)

- remklauwen weer samenbouwen, monteren en remsysteem afvullen
- benzinefilter vervangen
- olie + filter wisselen
- cardanolie wisselen

- cardan invetten
- achterremklauw controleren
- versnellingsbak olie wisselen
- uitlaat weer monteren
- rechtervalbeugel poetsen
- linkervalbeugel poetsen
- dixie horn monteren
(gaat ivm verboden zijn van meertonige claxon`s niet door -O-)
 
In plaats van een dixie horn kun je er ook een AliExpress toeter op zetten. Nog geen €4 en een hard (en maf) geluid.
Maar ik ken het wel, mijn GSX-F voelt ook wat mager aan qua hoeveelheid werk er aan. En als hij er nog zo net en origineel uit ziet zoals die van jou, is het optisch pimpen ook weer zonde voor de doorverkoop.
 
Erik als je erg veel zin hebt in opknappen, er staat een geschorste XS400 in m'n garage.... }) (onderdelen en andere zooi natuurlijk voor mijn rekening :+)

Voor je BMW, tjsa hij stond voor de garage en toen was al duidelijk dat het weinig werk ging worden (want de aankoopprijs geeft niet de waarde weer). En dat is weer leuk na de challenge... Ben overigens wel blij voor je dat de remslang tijdens onderhoud de geest af.

Les voor mij, bij een recent overgenomen fiets (oud of niet al te oud) altijd je remmen compleet langslopen !!!
 
Ik ben benieuwd waar je de O-ring tussen de klauwhelften vandaan gaat halen :')

??

Gewoon via Tills.de. De mijne zaten in de totaal revisieset, maar je kan ze ook gewoon los bestellen hoor? Eurootje per stuk!

Brembo%20Rep%20kit.jpg
Bremssattel%20Dichtung.jpg
 
remleiding achter niet vervangen?

En een beetje toetert is leuk hoor :)
 
De toeter op de k75 vind ik zal verschrikkelijk luid! Zal kijken of er nog iets in de Kuip te prutsen valt als de xenon troep er uit is.

Remleiding achter doe ik als ik de achterkant er af heb. Denk dat er achter ook nieuwe blokken in moeten. Leidingen laat ik dan weer pas maken via leidingbedrijf. Stuk voordeliger dan een ‘merk set’ en direct voor je gemaakt!
 
Beetje een slow topic dit, maar er gebeurd vrij weinig met de BMW op klus gebied. Er wordt vooral veel op gereden. En dan ook nog niet eens door mij :$ Er is zo`n dikke 2000 kilometer op gereden door een vriend van me. Na een weekendje eifel kreeg ik de klacht dat de achterrem wel erg weinig deed. Even voelen aan de remschijf bevestigde het vermoeden. De achterrem liep behoorlijk aan. Zal ook wel eens het verbruik van 1/18 kunnen verklaren 8)7

Vanochtend dus de achterremklauw losgehaald en schoongemaakt. Een proefritje bevestigd drie dingen. 1: de achterrem werkt weer prima. 2. het is heel erg koud, maar op een K75 kan je nog steeds comfortabel rijden. 3. de banden zijn aan vervanging toe (glijden in de bochten op het koude asfalt).

Punt 2 wordt verholpen door de K deze week in de stalling te zetten, warm en droog tot het komend voorjaar. Punt 3 wordt ook deze week opgelost. Er komen voor de stalling nog twee verse banden onder. Ik heb gekozen voor Maxxis banden dit keer. Positieve en negatieve reacties over gelezen maar het prijsverschil deed mij toch de gok wagen.

De verplichte foto`s zal ik spoedig plaatsen :) Om het topic wel een beetje levendig te houden, nog maar een vraag. Mijn K klapt nog wel eens uit de uitlaat. Hoort dit of kan ik iets aan de injectors schoonmaken / afstellen om dit te verhelpen?
 
Vraagje, waar heb je de recensies gelezen van de Maxxis-banden :?
Dit omdat ik er naar op zoek ben geweest !
Moesten er nog nieuwe blokjes in ? En cardan nog losgeweekt ? Of worden dat klusjes doorgeschoven naar 2019 (of goed weer ;) ) ?
 
Vraagje, waar heb je de recensies gelezen van de Maxxis-banden :?
Dit omdat ik er naar op zoek ben geweest !
Weet ook niet meer waar ik de reviews gevonden heb - volgens mij vooral op de grote banden-verkoop-sites. Maar ook daardoor gekozen voor Maxxis onder de challange bike.
 
Mijn K klapt nog wel eens uit de uitlaat. Hoort dit of kan ik iets aan de injectors schoonmaken / afstellen om dit te verhelpen?

Hey Erik. Het klappen in de uitlaat is iets wat je vaak hebt bij een K75. Er kunnen een par dingen aan de hand zijn.

Check of je niet ergens een lek hebt in je uitlaat.
Check of je carterontluchtingsslang nog heel is. Als deze gescheurd is dan komt er lucht in het luchtfilter die niet langs de LMM gaat. Gaat een K doorgaans rommelig van lopen.
Check daarna of je gaskabel genoeg speling heeft. Geen speling kan verkeerde waardes doorgeven aan de TPS.
Check of je TPS goed staat.

Deze K'tjes zijn zo gemaakt dat de injectiecomputer stopt met inspuiten als je boven de 2000 toeren het gas dichtdraait. Als het toerental onder de 2000 zakt dan gaat de computer weer injecteren. Je krijgt dan een klein duwtje in de rug. Dat kan heel vreemd aanvoelen als je niet weet wat het is.

Voor meer info: https://www.bmwk.nl/webPaginas/sleutelen/brandStofSysteem/ploffen.htm

En hier nog een schat aan kennis voor de K: https://www.bmwk.nl/webPaginas/sleutelen/sleutelen.htm
 
Zo, weer tijd om eens wat te posten! Bert staat al een tijdje in de stalling (loods van mijn schoonvader), te wachten om weer uitgelaten te worden als de temperaturen wat aangenamer worden. Omdat ik vorige weekend toch bij mijn schoonouders was, en er een motorzaak in dat dorp zit, maar besloten dat Bert z`n nieuwe schoenen aan zou krijgen!

Zo gezegd, zo gedaan! Gelijk maar even een was- en poetsbeurt gegeven en Bert komt de rest van de winter wel weer door!
voor:
veurband.jpg
achter:
achterband.jpg
gewassen:
nieuwe schoenen.jpg
 
k heb maxxis gehad op de XJ, dat type ook, aan het profiel te zien en reden prima, alleen was achter na 5000 km wel op, maar ik ben de lichtste niet en was met veel bagage.
was ook geen 100 euro de set.
 
Ik heb zo'n maxxis bandje aan de voorkant van mijn K100. Bevalt erg goed. Veel grip, veel feedback. Knie aan de grond op een afrit, dat zegt genoeg toch?
 
Maxis banden zijn in principe oud type Michelin banden. Als je het niet erg vind om op een ouder profieltype te rijden, niks mee aan de hand. Bridgestone BT45 is ook antiek kwa design en nog steeds een uitstekende toer band. :Y
 
Maxis banden zijn in principe oud type Michelin banden. Als je het niet erg vind om op een ouder profieltype te rijden, niks mee aan de hand. Bridgestone BT45 is ook antiek kwa design en nog steeds een uitstekende toer band. :Y

Hoe kom je aan deze wijsheid?
Ik ken geen Michelin band met hetzelfde profiel als de getoonde Maxxis Promaxx.
Daarnaast is Maxxis een onderdeel van het enorme Cheng Shin Rubber concern, niet van Michelin.
Het zou mij zeer verbazen als je gelijk hebt.
 
De bron van alle wijsheid natuurlijk, het internet! Is alweer een tijdje geleden. Ik kwam het toevallig tegen bij een stukje deskresearch op een hele goedkope Maxis achterband voor de gs500. De band leek verdacht veel op een oud model Michelin pilot band. Blijkbaar heeft Maxis het patent gekocht of hoe dat ook gaat. O-)

Dat ik mijn uitspraak basseer op 1 enkele band ervaring is dan weer slecht van mij, maar hé ik ben een simpele ziel! *O*

Als het toch over banden gaat, ons Vera gaat waarschijnlijk op BT45 rollen. Oude vf'je heeft een beetje een aparte velgmaat.

On topic zijnde... Hele nette BMW zeg! Zit er een radiosysteem/speakers in? Dat zou geniaal zijn tijdens de Challenge!
 
Terug
Bovenaan Onderaan