€500 challenge 2019: Borisz en de Honda CX500

borisz

"In de moele"
18 dec 2009
4.308
698
Leeuwarden
Twee weken geleden ontving in een mailtje van HansV. Of ik nog iemand wist die de Challenge op een CX500 wilde gaan rijden. Uiteraard wist ik al iemand en na een gedegen denkpauze van 3 seconden heb ikHans gelijk teruggemaild dat mij het wel wat leek om met deze motor de 500 Euro Challenge te gaan rijden.



Op donderdag 18 oktober maakte ik me gereed om naar het altijd pittoreske Ede te rijden. Om 09:00 uur in de morgen stond ik dus al in mijn werkplaats om de kar achter de auto te hangen. Kar van de muur, nummerplaat erachter en het geheel achter de auto knopen. En weg was ik richting het zuiden. Een kop koffie en een saucijzenbroodje bij de pomp maakt het tot een echte éénpersoonsroadtrip. En al gauw kwam ik aan in Ede. Eerst maar eens een koffie/oranjekoekstop bij LePensZeur. Na drie bakken sterke koffie en dito verhalen over zijn Portugaltrip was het tijd om bij Hans te gaan kijken.

Op het moment dat ik uit de auto stapte kwam Hans ook naar buiten. Hans heette me welkom, En na het overhandigen van het gebak kwam Hans meteen terzake. De CX in kwestie werd ontmanteld, de overjas ging uit. Daar kwam ineens een motor tevoorschijn..........
Niet geheel moeders mooiste maar wel met een gaaf frame en helemaal in de onmiskenbare jaren '70 tourlook. Rickman Polaris kuip, Krauser koffers, dubbele schijfremmen aan de voorkant die veel beloven (maar weinig beloftes nakomen), chrome spatbord en een setje Hagon veren.



Eenmaal gestart viel het mij niet tegen. Deze motor loopt best mooi, ik heb wel eens mindere gehad! Met een koude motor start hij wat twijfelend maar eenmaal op temperatuur reageert hij goed op het gas. De proefrit heb ik achterwege gelaten, ik geloof het allemaal wel. Ondertussen ken ik de nukken en eigenaardigheden van deze motorfietsen wel en als er iets niet naar mijn zin is dan is dat wel te verhelpen. Meteen maar overschrijven, daarna de motor opladen en afsluiten met koffie is het plan.



Als de motor op de aanhanger staat en de koffie op is besluit ik om weer huiswaarts te rijden. Ik stap in de auto, kijk in de spiegel en zie de trotse voorkant van de Polaris kuip. Als een cycloop kijkt de koplamp me aan. Hans en Joke zwaaien me uit. Hans maakt veel foto's en ziet het volgens mij met lede ogen aan. Maar zoals Hans al weet: de CX wordt niet verzaagd. De motor blijft origineel en gaat nog een dikke reis maken (denk aan Stelvio, Berninapas, Gothardpass, Dolomieten en dergelijke) en zal van een paar moderniteiten voorzien gaan worden zoals USB aansluiting en navigatie.

Al met al een waardig kandidaat voor Challenge. Er mankeert wel het een en ander aan maar dat is peanuts. Het klussen lijkt zich dit keer te beperken tot:
Nieuwe banden
Nieuwe remleidingen
Nieuwe remmen
Voorvorkkeerringen vervangen
Onderhoudsbeurt

Aanschafprijs €125,-
Aanschafbudget 500-125=375
Sleutelbudget €150
Totaalbudget €525,-

11-3-'19
aanschaf IGNITECH €164,-

Sleutelbudget resterend € 361,-



Bewijs van de prijs!!

 
Laatst bewerkt:
En nu na een dikke week. De Honda Houdt zich goed. Er komen wel wat zaken boven drijven, maar geen ernstige dingen. Het zijn meer de zaken die aan het licht komen als een motor een tijd heeft stilgestaan. Allereerst is er de toerenteller die na een kilometer of 10 enorm begon te huilen. Dus dan wordt het zaak om die maar eens te smeren. En ja, dan loop je tegen het probleem aan dat er een kuip op de motor zit. Om de toerenteller te demonteren moet eerst de kuip eraf en daarna de beschermkap van de toerenteller zodat de tellers makkelijk verwijderd kunnen worden.



Op zich lijkt het verwijderen van de kuip een grote klus, maar de contructeurs van Rickman hebben dit concept in de jaren '70 reeds goed doordacht. Allereerst verwijder je de lowers (3 bouten). Daarna de stekker uitpluggen (geniale vondst) En de gehele kuip zit met 2x3 bouten op het Rickman-frame. Al met al is de kuip in een minuutje of 10 verwijderd. Daarna is het een fluitje van een cent, beschermkap van de tellerbak halen, toerenteller eruit halen en inspuiten met WD40. Nu nog een half uurtje wachten en het gehuil is voorbij!

Stand tot nu toe:
Toerenteller gerepareerd
Kosten € 0,-
Resterend sleutelbudget €525,-
 
Afgelopen week al 333km zonder enig probleem gereden. Bij de eerste tankbeurt een verbruik van 1:19,6 gemeten. Nu eerst weer wat plaatjes:


De befaamde dubbele schijven uit de seventies!

Het geducttapete zadel

Is dit nou roest of noemen we dit patina

roest en corrosie. Het lijkt erger dat het is, een flinke poetsbeurt doet wonderen!

pinstriping op het frame

de typische chromen spiegels en aluminium handles

Zo weggereden uit de jaren '70

Half uitgekleed, ff wat dingen checken

throttlemeister!!



 
Laatst bewerkt:
Het wordt dus een challenge van relatieve uitersten. Of het brik is heeeel goedkoop (van 0,10 euro tot zeg 125 euro) of duur (lees net onder de 500 euro). Kunnen we bij de puntenuitreiking ook nog een statische overzicht maken en kijken of het uiteindelijk veel verschil maakt 🤔😁

Maar deze CX ziet er veel belovend uit. Ga je deze nog poetsen om de bijzonderheden van deze fiets te ontdekken ? En wat is het plan om de betrouwbaarheid op hoog niveau te krijgen ?
 
Laatst bewerkt:
Het wordt dus een challenge van relatieve uitersten. Of het brik is heeeel goedkoop (van 0,10 euro tot zeg 125 euro) of duur (lees net onder de 500 euro). Kunnen we bij de puntenuitreiking ook nog een statische overzicht maken en kijken of het uiteindelijk veel verschil maakt 🤔😁

Maar deze CX ziet er veel belovend uit. Ga je deze nog poetsen om de bijzonderheden van deze fiets te ontdekken ? En wat is het plan om de betrouwbaarheid op hoog niveau te krijgen ?

Tja, poetsen moet nog komen. De meeste eigenaardigheden van deze motoren zijn me ondertussen wel aardig bekend.

Vooralsnog doe ik de komende maand woon-werkverkeer met de cx. Over een maand zit deze in de ophokplicht. Dan gaan er wat meer dingen plaatsvinden. Grote beurt en de gebruikelijke checkup. In maart weer rijden, kilometers maken is het devies!
 
Hoe herkenbaar. Grote verschil dat ik het brik eerst rijdbaar moest maken 😉

Alvast veel plezier met het woon-werken met je CX.
 
Allereerst verwijder je de lowers (3 bouten).

Als CX-met-polaris-kuip rijder moet ik je toch even corrigeren. De Lowers zitten elk met VIJF boutjes vast. Tenminste, zo heb ik je de CX afgeleverd :)
En het los halen is niet het moeilijkste, maar het vastzetten van twee van de vijf boutjes (per kant) soms echt lastig. Vandaar dat ik op mijn eigen CX daar een oplossing voor heb gemaakt....
180310_017.jpg
180310_036.jpg

Fijn dat de CX weer gewoon (nou ja.... ) gebruikt wordt!

Harmony,
Hans.
( rijd nog steeds met dezelfde CX als 12 jaar geleden )
 
Laatst bewerkt:
Er zit een CX in de challenge..
Misschien kom ik er dan eindelijk achter waar de liefde voor deze dingen vandaan komt bij een aantal challenge deelnemers. Ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat @Jottum! dit maal mee gaat en er misschien lastiger een koppakking ergens vandaan geplukt kan worden.
 
Misschien kom ik er dan eindelijk achter waar de liefde voor deze dingen vandaan komt bij een aantal challenge deelnemers.

tja, de liefde voor de CX: ze remmen niet, zijn niet snel, sturen niet echt lekker, hebben een hoog zwaartepunt, hebben last cardanreacties bij lastwissel....................................
De liefde voor de cx bij sommige deelnemers ligt meer in het feit dat die deelnemers nogal "bijzonder" zijn dan dat de CX zo "bijzonder"is!
En bijzondere mensen houden nu eenmaal van bijzondere brommers!

Alle gekheid op een stokkie: Een CX is in een aantal opzichten een iconische motor. Er zijn een aantal bijzondere japanse modellen. De Yamaha XS650 was er ook zo een. Dat was een kopie van een engelse machine, maar dan goed uitgevoerd zonder storingen en een stuk sneller.

In dit licht moet je de CX eigenlijk ook zien. Het was nogal een rare stap van Honda die na de CB750 (waarmee ze de duitse en engelse concurrenten aftroefden) en Goldwing (dikke toersport met nieuwe technieken) ineens aankwamen met een motorfiets met zo'n achterhaald concept. Ga maar na: V-twin, onderliggende nokkenas met stoterstangen en een cardan. Waar lijkt dat op? Juist ja, een Guzzi.

Toen de CX op de markt kwam moest de internationale pers er maar wat om lachen. Wat een raar ding vonden ze dat! Het leek een Guzzi maar ook weer niet. Toen eenmaal de vergelijkingstests binnenrolden bleek dat de CX op alle fronten won. Hij was sneller, goedkoper in aanschaf, betrouwbaarder, zuiniger met benzine enz enz.

Dewaterkoeling bleek een schot in de roos. Een cx bleek behoorlijk betrouwbaar te zijn en km. standen van meer dan 150K zijn geen uitzondering. Heel veel dingen die we nu heel normaal vinden waren toen best bijzonder. De CX was trouwens ook de eeerste motor in serieproductie met tubeless banden. En de japanse ingenieurs hadeen het blok ook nog eens zo gemaakt dat het blok 10.000rpm kon draaien voordat hij in het rood ging. En das best bijzonder voor een motor met stoterstangen!

maar verder moet je van het quirky design houden en van de typische CX dingen. Als je daaraan gewend bent dan kom je er bijvoorbeeld achter dat een CX best een aardige tourfiets is. Niet een snelle tourfiets, maar wel eentje waar je het best een hele dag op vol kan houden. Ideaal voor de binnendoor weggetjes.

En verder zijn het meestal maar een stel aparte gevallen die op zo'n CX willen rijden,.....Leve de Anti-Helden!!!!
 
Goed verhaal Borisz. Volgens mijn herinnering stond er in tests destijds dat de CX500 een blok heeft wat Guzzi had moeten maken. (watergekoeld en betrouwbaar). Het is dat de cx500 relatief zwaar is, anders had ik er 1 gekocht voor mijn vrouw. Nu voor haar een cb500 uit 2002. Gebruik ik ook vaak!
 
Goed verhaal Borisz. Volgens mijn herinnering stond er in tests destijds dat de CX500 een blok heeft wat Guzzi had moeten maken. (watergekoeld en betrouwbaar). Het is dat de cx500 relatief zwaar is, anders had ik er 1 gekocht voor mijn vrouw. Nu voor haar een cb500 uit 2002. Gebruik ik ook vaak!

De Custom versie is prima door vrouwen te rijden hoor. Mijn vrouw en dochter - die waarschijnlijk als support mee gaat - rijden er allebij één. Mijn vrouw rijdt ook op een Silverwing. Het zwaartepunt van beide motoren ligt lager dan die van het normale oermodel. Overigens heeft onze jongste dochter net een CX500 toermodel in de DeLuxe versie gekregen. Maar aan die motor moet nog één en ander gebeuren en zelf moet ze nog haar rijbewijs halen.

Ik heb mijn eerste CX in 1986 gekocht. En die heb ik nog. Ik kan echt niet onder woorden wat die motor bijzonder maakt. Toen vond ik hem - de plastic maggot -- ook niet zo heel mooi, maar vooral praktisch en betrouwbaar. Inmiddels is het een way of life voor mij,
 
Leuk hoor die overgangsregeling: Moet je natuurlijk niet vergeten om de rekening te betalen aan het eind van het jaar. Nu is het dus zo dat mijn Challengebike in de normale wegenbelasting zit en ik er dus weer gewoon mee mag rijden. En wat doe je dan? Juist. Eerder beginnen met opknappen en rijden. Zodoende kon ik gisteren de motor weer even aanpakken.

Als de motor koud is loopt hij stationair erg slecht. De choke werkt waarschijnlijk niet of er is ergens iets verstopt. De crbs zien er aan de buitenkant in iedergeval niet erg jofel uit, net als de rest van de motor. Er zit overal wel wat corrosie en beschadigingetjes. Dus de carbs maar eens demonteren en wat bleek, Op één van de stationairsproeiers na zijn ze brandschoon van binnen! De sproeier ff doorprikken en het lijkt allemaal weer in orde.




Dat is dus een meevaller. Ik laat de carbs eerst voor wat ze zijn. Ik heb besloten om de motor niet van haar patina te ontdoen voor de Challenge. Wellicht dat het een blijvertje in mijn collectie is. Het volgende punt is de koppelingskabel. Waarschijnlijk heeft de motor een tijdje buiten gestaan want de koppelingskabel gaat heel erg zwaar. Zo zwaar zelfs dat hij niet meer uit zichzelf teruggaat. Dat wordt dus smeren!



Bij het terugmonteren is het een heel geworstel door de kuip die erop zit. Waar normaal de kabel langsloopt zit nu kuipwerk of beugels om de kuip op zijn plek te houden. Het is een gedoe, maar dan ben je wel blij dat je gecertificeerd prutser bent! Nu nog de boel weer terugbouwen, ff tanken (dat wil ik namelijk nog wel eens vergeten) en een rondje door de stad.


Het rondje door de stad is lekker, al waait het wel heel stevig. Het stationair lopen gaat niet echt van harte, maar ze pakt nu in ieder geval beter op en gaat veel soepeler door het hele toerenbereik. Eigenlijk wil ik nu wel doorrijden naar warmer oorden. Gewoon de boel de boel laten en rijden. Niet te moeilijk, je kent het wel: tentje mee, slaapzak mee, zwembroek aan, pinpas in je bilnaad en gaan. Terwijl ik zo zit te dromen bedenk ik me dat er ook nog boodschappen moeten komen en zo sta ik tien minuten later met een dromerige blik aan de kassa bij de supermarkt om naast de boodschappen ook nog maar eens een staatslot te kopen!
 
Vorig weekend had ik de CX500 maar weer eens opgestart. Een lekker toertje dooor het noorden van Friesland. De eerste 80 km gingen heerlijk. Toen ik bij Zwarte Haan weer terug naar huis wilde rijden hield de motor plotseling in. " Niks aan de hand" dacht ik nog en draaide de benzinekraan op reserve. De problemen verdwenen echter niet en het inhouden hield dus aan. Ik vreesde dat mijn dynamo het begeven had.

Na 20 kilometer gereden te hebben met een sukkelgangetje van 70km/h kwam ik aan bij mijn werkplaats. Ik heb nog even snel de laadstroom gemeten en deze was okay. De dagen daarop toch maar eens wat dingen uitsluiten. Allereerst eens proberen of de motor met een externe tank wel touren wilde maken; niet dus! CDI-unit vervangen: niet dus! SR vervangen: niet dus!

Gisteravond toch maar eens verder gemeten en met een meetschema van een australische site kwam ik dus tot de conclusie dat de dynamospoelen die voor de vonken bij hoge toeren zorgen stuk zijn. Ook blijkt dat de CDI-unit het aan het begeven is.

Al met al wordt het tijd dat er een IGNITECH geplaatst gaat worden (daar gaat mijn budget) zodat ik meteen het probleem van de dynamo en de CDI kwijt ben. IGNITECH it is!!!

 
Laatst bewerkt:
Een andere optie, zorgen dat je met tweedehands spul de mtor goed aan het lopen krijgt en na de challenge de (dure) ontsteking aanschaft en plaatst. Hou je meer budget voor andere zaken die mogelijk nog gedaan moeten worden.

Maar er is slechts 1 die kiest.... en weet wat er je CX nog verder moet gebeuren ;)
 
Ik zou denk ik eerst die CDI vervangen en kijken wat ie doet. <edit> O, ik zie dat je dat al hebt geprobeerd. </edit> Ignitech is gemakkelijker te plaatsen - wat zeg ik, veel gemakkelijker - dan een dynamo. Misschien kun je een ignitech lenen? Ik weet niet wat de challenge regels daarover zeggen.
 
Ceramic Disc Indicator, valt toch onder remmerij en dus buiten budget?


Dit is dan wel weer de beste tip die ik gekregen heb!!!


Ik hoor nu al een boel mensen denken: "dude, vervang toch gewoon die dynamo". Voor alle niet CX'ers onder ons een korte uitleg van het lastige van de CX
Bij de meeste motoren zit de dynamo aan de zijkant. Niks geen moeilijks, zijdeksel van het blok, dynamo eruit pakken, vervangen en dan de hele zooi weer dicht.
Klusje van niks dus.

Bij een CX ligt de krukas in de lengterichting van de motor en de dynamo zit aan de achterkant. Dit betekent dus dat bij een dynamowissel het blok er compleet onderuit moet. Niet onmogelijk, maar best wel een klusje. Als de dynamo gewisseld is dan is de CDI unit het zwakke punt. Ik heb meerdere op voorraad liggen maar de CDI-units zijn op dit moment allemaal ongeveer 40 jaar oud en ze hebben niet het eeuwige leven.

Bij het plaatsen van de IGNITECH kan ik de dynamo blijven gebruiken en vervalt de CDI-unit + het scheelt een boel werk. Kostenplaatje:
Dynamo: €120,- + 8 uur werk
IGNITECH: €140,- + 1 uurtje werk

Op den duur zal de dynamo ook aan de beurt zijn maar dat komt later wel eens als ik de motor echt op ga knappen en definitief aan mijn collectie toevoeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan