borisz
"In de moele"
Twee weken geleden ontving in een mailtje van HansV. Of ik nog iemand wist die de Challenge op een CX500 wilde gaan rijden. Uiteraard wist ik al iemand en na een gedegen denkpauze van 3 seconden heb ikHans gelijk teruggemaild dat mij het wel wat leek om met deze motor de 500 Euro Challenge te gaan rijden.
Op donderdag 18 oktober maakte ik me gereed om naar het altijd pittoreske Ede te rijden. Om 09:00 uur in de morgen stond ik dus al in mijn werkplaats om de kar achter de auto te hangen. Kar van de muur, nummerplaat erachter en het geheel achter de auto knopen. En weg was ik richting het zuiden. Een kop koffie en een saucijzenbroodje bij de pomp maakt het tot een echte éénpersoonsroadtrip. En al gauw kwam ik aan in Ede. Eerst maar eens een koffie/oranjekoekstop bij LePensZeur. Na drie bakken sterke koffie en dito verhalen over zijn Portugaltrip was het tijd om bij Hans te gaan kijken.
Op het moment dat ik uit de auto stapte kwam Hans ook naar buiten. Hans heette me welkom, En na het overhandigen van het gebak kwam Hans meteen terzake. De CX in kwestie werd ontmanteld, de overjas ging uit. Daar kwam ineens een motor tevoorschijn..........
Niet geheel moeders mooiste maar wel met een gaaf frame en helemaal in de onmiskenbare jaren '70 tourlook. Rickman Polaris kuip, Krauser koffers, dubbele schijfremmen aan de voorkant die veel beloven (maar weinig beloftes nakomen), chrome spatbord en een setje Hagon veren.
Eenmaal gestart viel het mij niet tegen. Deze motor loopt best mooi, ik heb wel eens mindere gehad! Met een koude motor start hij wat twijfelend maar eenmaal op temperatuur reageert hij goed op het gas. De proefrit heb ik achterwege gelaten, ik geloof het allemaal wel. Ondertussen ken ik de nukken en eigenaardigheden van deze motorfietsen wel en als er iets niet naar mijn zin is dan is dat wel te verhelpen. Meteen maar overschrijven, daarna de motor opladen en afsluiten met koffie is het plan.
Als de motor op de aanhanger staat en de koffie op is besluit ik om weer huiswaarts te rijden. Ik stap in de auto, kijk in de spiegel en zie de trotse voorkant van de Polaris kuip. Als een cycloop kijkt de koplamp me aan. Hans en Joke zwaaien me uit. Hans maakt veel foto's en ziet het volgens mij met lede ogen aan. Maar zoals Hans al weet: de CX wordt niet verzaagd. De motor blijft origineel en gaat nog een dikke reis maken (denk aan Stelvio, Berninapas, Gothardpass, Dolomieten en dergelijke) en zal van een paar moderniteiten voorzien gaan worden zoals USB aansluiting en navigatie.
Al met al een waardig kandidaat voor Challenge. Er mankeert wel het een en ander aan maar dat is peanuts. Het klussen lijkt zich dit keer te beperken tot:
Nieuwe banden
Nieuwe remleidingen
Nieuwe remmen
Voorvorkkeerringen vervangen
Onderhoudsbeurt
Aanschafprijs €125,-
Aanschafbudget 500-125=375
Sleutelbudget €150
Totaalbudget €525,-
11-3-'19
aanschaf IGNITECH €164,-
Sleutelbudget resterend € 361,-
Bewijs van de prijs!!
Op donderdag 18 oktober maakte ik me gereed om naar het altijd pittoreske Ede te rijden. Om 09:00 uur in de morgen stond ik dus al in mijn werkplaats om de kar achter de auto te hangen. Kar van de muur, nummerplaat erachter en het geheel achter de auto knopen. En weg was ik richting het zuiden. Een kop koffie en een saucijzenbroodje bij de pomp maakt het tot een echte éénpersoonsroadtrip. En al gauw kwam ik aan in Ede. Eerst maar eens een koffie/oranjekoekstop bij LePensZeur. Na drie bakken sterke koffie en dito verhalen over zijn Portugaltrip was het tijd om bij Hans te gaan kijken.
Op het moment dat ik uit de auto stapte kwam Hans ook naar buiten. Hans heette me welkom, En na het overhandigen van het gebak kwam Hans meteen terzake. De CX in kwestie werd ontmanteld, de overjas ging uit. Daar kwam ineens een motor tevoorschijn..........
Niet geheel moeders mooiste maar wel met een gaaf frame en helemaal in de onmiskenbare jaren '70 tourlook. Rickman Polaris kuip, Krauser koffers, dubbele schijfremmen aan de voorkant die veel beloven (maar weinig beloftes nakomen), chrome spatbord en een setje Hagon veren.
Eenmaal gestart viel het mij niet tegen. Deze motor loopt best mooi, ik heb wel eens mindere gehad! Met een koude motor start hij wat twijfelend maar eenmaal op temperatuur reageert hij goed op het gas. De proefrit heb ik achterwege gelaten, ik geloof het allemaal wel. Ondertussen ken ik de nukken en eigenaardigheden van deze motorfietsen wel en als er iets niet naar mijn zin is dan is dat wel te verhelpen. Meteen maar overschrijven, daarna de motor opladen en afsluiten met koffie is het plan.
Als de motor op de aanhanger staat en de koffie op is besluit ik om weer huiswaarts te rijden. Ik stap in de auto, kijk in de spiegel en zie de trotse voorkant van de Polaris kuip. Als een cycloop kijkt de koplamp me aan. Hans en Joke zwaaien me uit. Hans maakt veel foto's en ziet het volgens mij met lede ogen aan. Maar zoals Hans al weet: de CX wordt niet verzaagd. De motor blijft origineel en gaat nog een dikke reis maken (denk aan Stelvio, Berninapas, Gothardpass, Dolomieten en dergelijke) en zal van een paar moderniteiten voorzien gaan worden zoals USB aansluiting en navigatie.
Al met al een waardig kandidaat voor Challenge. Er mankeert wel het een en ander aan maar dat is peanuts. Het klussen lijkt zich dit keer te beperken tot:
Nieuwe banden
Nieuwe remleidingen
Nieuwe remmen
Voorvorkkeerringen vervangen
Onderhoudsbeurt
Aanschafprijs €125,-
Aanschafbudget 500-125=375
Sleutelbudget €150
Totaalbudget €525,-
11-3-'19
aanschaf IGNITECH €164,-
Sleutelbudget resterend € 361,-
Bewijs van de prijs!!
Laatst bewerkt: