€ 500 Challenge - Vera! Ons V4 wonder!

grrtjuhh

MF veteraan
1 feb 2015
1.008
498
Hoogezand
*O* Honda VF500F *O*

Welkom allen bij het €500 Challenge topic van Vera! Vera is de superster van dit topic, dusja.... je raad het al.... De meeste aandacht gaat naar haar:+

Vera hebben we gevonden in het pitoreske Spijkenisse. De vorige eigenaar heeft haar een tijdje geleden gekocht in de hoop dat hij er voor kon zorgen dat er weer zorgeloos op gereden kon worden. Veel nieuwe onderdelen later en de motor loopt nog steeds niet goed en soepel. Dus hij heeft het opgegeven en de motor op marktplaats gezet.

Dit is waar wij in het verhaal komen!!!:Y:o

@Electrric94 zag op marktplaats Vera langskomen, toen wisten we natuurlijk nog niet dat ze de naam Vera zou gaan dragen, en de vonk sloeg gelijk over :Y. Nouja bij ons alleen... Vera sloeg er nog niet op aan... tja. Moeten we nog even naar kijken _O-

Na een paar appjes heen en weer, een hele tijd wachten en nog meer appjes kregen we het verlossende nieuws :o Vera was beschikbaar! Voor een symbolisch bedrag van €50,-- WhatsApp Image 2019-01-05 at 21.46.51.jpeg
Hierbij het bewijs!

Dit nieuws kregen we gisteren, 4 januari. Vandaag, 5 januari, staat ze bij ons in de garagebox na een lange rit over de koude, natte Nederlandse snelwegen:9

honda 1.jpeg

Nu dus in de garagebox en dan moeten we zeer binnenkort maar op onderzoek naar de gebreken van Vera! Technisch moet ze net zo mooi worden als dat haar karakter nu al is_O-:+

Honda 3.jpeg


To do list en het globale budget komen in de post hieronder. Hopelijk houden we zo een beetje orde in de zaak. *D
 
Budget

€ 50,00 Aanschaf (10 euro overschrijvingskosten niet gerekend).
€ 81,80 Inlaatrubbers (4), waterpomp o-ring, thermostaat o-ring en bougies (4) uit GB.
€ 9,98 AC-tion flush olie, prijs a.h.v. wat erin gaat. 4 liter voor € 9,98 is niks.
€ 9,90 C.a. 2 meter bougiekabel, rol van 50m gekocht. :+
€ 15,72 Bougiedoppen (4).

Totale kosten binnen 500 EC: € 167,40
Overgebleven sleutelbudget: € 482,60

(Zowaar wat uitgegeven! Hopelijk kunnen we Vera goedkoop tevreden stellen. _O- -- Waarschijnlijk een nope :X)

To Do

Vera is inmiddels redelijk uit elkaar. Update 15-jan.

- Motor lopende krijgen in de meest algemene zin. Ze doet momenteel met kapotte accu nog niet zo veel.
* Accu vervangen.

* Done - NAKS vervangen/contoleren (ketting prima op spanning).
* Done - Kleppen stellen (wayy out of spec, maar nu gesteld. Na 1000km opnieuw meten)
* Done - Carburateurs schoonmaken en afstellen volgens VF500F specs.
* Alle rubberen leidingen vervangen.

* Done - Luchtfilter en bougies checken (Luchtfilter is nieuw. 1 bougie had geen gap).
* Done - Inlaatrubbers vervangen, alle 4.
* Done - Bougiedoppen en -kabels moeten vervangen.
* Oliepeil checken ( 3,2 liter uit een 2,5 liter houdend carter... Zit nu 2,5 liter action-olie in --> Sludge in de kop-O-).
* Globaal bedrading checken en waar nodig repareren (draadboom in prima staat)(spanningsregelaar(stekker) en dynamo in het bijzonder).

- Uiteraard goed schoonmaken en alles weer soepel smeren.
- Voorvorken reviseren/swappen.
- Balhoofdlager controleren/vervangen.
- Stalen remleidingen monteren.
- Remmerij reviseren, wellicht upgraden naar fireblade remmerij (buiten budget O-)).
- Nieuwe ketting en tandwielen (buiten budget!!).
- Koelstysteem upgraden (Wij hebben in de reisverslagen veel gelezen over warme dagen en overhittende motoren _O-).
- Achterveer upgrade. De OEM veer is echt volledig op zijn einde.
- Terrorlamp monteren }).
 
Laatst bewerkt:
Mooie aankoop en een indrukwekkende todo lijst. Volgens mij staat de teller van de VF blokken nu op 4 in de challenge.
ennuh... welkom in de challenge!
 
Ze ziet er alvast erg mooi uit :t

Zeker voor haar leeftijd van 34 jaar (ja, in de challenge wordt niet geheimzinnig gedaan over de leeftijd van dames :+ )

Mogelijk is het slim om toch olie te verversen. Synthetische olie wil wel eens veel te schoonmaken in een motorblok met als gevolg dat er zooi loskomt en op verkeerde plaatsen een blokkade verzorgt. Zeg niet dat dit gaat gebeuren, maar lees je in op deze materie (en 4 liter olie 10W40 bij de Action is slechts 10 Euro 8-) ).

Verder mis ik in het lijstje balhoofdlager controleren (rijdt echt veel lekkerder als er geen vast punt in het balhoofd zit).

Vreemd ik haal voor weinig een motor op in Noord-Groningen (GPZ500s) en jij haalt uit het hoge Noorden een motor op die feitelijk bij mij om de hoek staat. Het kan vreemd lopen :Y

En natuurlijk een warm welkom in deze bijzondere club !
 
Dank voor het goede welkom! Natuurlijk lazen/posten we al een tijdje mee, maar nu is het echt definitief van start gegaan. :Y

Action olie komt er niet in. :X Dat is zware heiligheids schending bij ons (en frictieverminderaars). Gelukkig zou de olie volig jaar nog vervangen zijn!

Ik heb momenteel Castrol Power 1 staan. Dat is idd afhankelijk van hoe vuil het blokje is. (Mijn oude gs500 liep er lekvrij op. :Y ) Anders goede ouderwetse motul 5100.

Balhoofd lager komt gegarandeerd op de lijst, dank! (Edit: toegevoegd.)
 
Mooie fiets :t Welkom bij de bende!

Ik volg trouwens Wimvlis, geen vol syntheet in motoren van die leeftijd. Dat doet meer slecht dan goed :) Bij mij ook 10W40 van de Action (minerale olie), zonder problemen.
 
Hier ook welkom van een mede V4 rijder..

Leuk dat er wel veer verschillende types gaan oa. 2x magna , 1x sabre en nu dan een F’je erbij :t
Ik heb er nu zelf ook action 10w40 in zitten. Half syntheet volgens mij. Voorlopig loopt ie daar erg goed op maar voor de reis gaat er nog een verse peut in. Ook action waarschijnlijk.

Succes
 
Ik heb voor een jaartje terug mijn pekelfiets voorzien van Action 10W40. Smeerde iets te goed... :Y De bak schakelde na de wissel als boter, maar de koppeling slipte daarna ook op volgas. Oude platen kunnen er niet zo goed tegen.

Uiteraard heb ik de platen niet vervangen, want pekelfiets. _O-

Leuk dat er wel veer verschillende types gaan oa. 2x magna , 1x sabre en nu dan een F’je erbij

Geniaal om op pad te gaan met een legertje V4. We hebben daarom ook bewust gezocht naar de nog ontbrekende F (interceptor). *O*
 
Dag 1 van help Vera de challenge door!

Eerst maar eens begonnen met alles van de motor af te halen! Eerste indruk valt niets tegen. Niet dat, vooralsnog, helemaal ontergelijk vast zit.... :o Met andere woorden... shocking! :}

WhatsApp Image 2019-01-06 at 15.02.44.jpeg

Verder zit er gewoon hagelnieuwe olie in het blok en is/was het koelsysteem voorzien van nieuwe koelvloeistof. Tevens zijn de bougies en het luchtfilter al vervangen door de vorige eigenaar! Wederom... shocking! :Y

WhatsApp Image 2019-01-06 at 15.18.42.jpegWhatsApp Image 2019-01-06 at 17.55.06.jpeg

De accu was alleen wel zwaar dood, dus toen zijn we maar over gegaan op een gigant van een accu uit mijn oude auto. Die was ook af, maar zo konden we in ieder geval de elektra testen. Gelukkig deed dit het ook allemaal!

WhatsApp Image 2019-01-06 at 17.55.06(1).jpeg

Jaaa... dikke bende, maarja je moet er eerst een zooi van maken voordat het weer netjes gemaakt kan worden _O-

Verder vandaag de carburateurs er af gehaald. Vermoedelijk zitten die er al op sinds de vorige eeuw... want dat zat me een partijtje vast.... -O- Maargoed, niet dat grof geweld niet kan oplossen! Dus na een uur van hameren, beuken en grof los trekken.... Succes! *O*Foto van het zware monster komt eraan, maar dat zit nu veilig verpakt in een plastic zak. Wachtende op zijn schoonmaakbeurt :Y

Tijdens het loshalen van de carburateurs zijn we er ook achter gekomen waarom het allemaal zo vast zit. De inlaatrubbers zijn zegmaar een pietsiebeetje uitgedroogd en vastgekoekt. Zie het als een volledige verbinding tussen blok, rubber en carburateur. Ze voelden zich volledig verbonden met elkaar! :9

Met als gevolg dat 2 rubbers het niet overleefd hebben :N
WhatsApp Image 2019-01-06 at 17.55.06(3).jpeg

Oh en de bougiedoppen en de kabels zijn ook toe aan vervanging. Ziet er niet meer lekker uit aan de binnenkant en qua contant doen ze het niet altijd... Dus daar gaan 4 nieuwe op:t

Tot zover de update van vandaag. Vera gaat weer verder slapen tot we haar weer ruw verder gaan ontleden })

Edit: Totaal de kostenupdate vergeten:X
€0,-- O-)8-)
 
Ben nogal nieuwsgierig, maar waar komt de naam Vera vandaan ?

En voor de zaken die al vervangen zijn, scheelt flink op budget ;) 4 bougies, luchtfilter, koelvloeistof, olie & oliefiler is al meer dan de aanschaf.

Heb nog nooit bij een aangeschaft brik zoveel nieuwe delen gezien....
 
Ben nogal nieuwsgierig, maar waar komt de naam Vera vandaan ?

En voor de zaken die al vervangen zijn, scheelt flink op budget ;) 4 bougies, luchtfilter, koelvloeistof, olie & oliefiler is al meer dan de aanschaf.

Heb nog nooit bij een aangeschaft brik zoveel nieuwe delen gezien....

Vera is een hersenspinsel dat spontaan omhoog kwam. Verder voelt het ook wel goed om haar Vera te noemen. Past wel :Y dusja, Vera!

Verder zijn we er ook wel blij mee dat er zoveel gewoon al vervangen is! Is weer mooi meegenomen:}

Vermoedelijk komen er nog genoeg extra kosten aan :9

Wat we in ieder geval moeten hebben

*Bougiedoppen
*Bougies kabels
*Accu
*Inlaatrubbers
 
De tweede dag met Vera

Zondag hebben we haar al flink uit elkaar gehaald. In eerste instantie hebben we de carburateurs en het thermostaathuis meegenomen voor een grote schoonmaakbeurt en inspectie.

Bij mijzelf thuis had ik een uiterst ranzige carburateur liggen. Zo ranzig, dat ik er geen foto van heb durven maken :X. Ik ben gelijk aan de schoonmaak gegaan, voordat de carbs überhaupt uitelkaar gaan.

IMG-20190107-WA0022.jpegIMG-20190107-WA0024.jpegIMG-20190107-WA0026.jpeg

Een hele hoop dasty, een tandenborstel en afwasborstel verder zien ze er presentabel uit. Op aanraden van vele vf500 topics heb laat ik het luchtfilterhuis-geval-ding erop zitten. Daardoor kon ik net niet in alle hoekjes komen. Maarja op de motor zelf zal daar de zon ook niet schijnen. O-)

IMG-20190107-WA0030.jpegIMG-20190107-WA0039.jpeg

Ik had enkel nog de tijd om uit nieuwsgierigheid 1 vlotterbak eraf te halen. Schroeven zien er netjes uit, een goed teken dat er geen Beun de Haas bezig is geweest. Wel zijn de schroefjes al een keer los geweest. Maakt het voor mij makkelijker! Binnenin ziet het er netjes uit. Een beetje roest, maar dat is werkelijk alles! Vera had waarschijnlijk wel gelopen op deze carbs :Y. Ook de pakking ziet er nog netjes uit (geen 20+ jaar OEM). Vlotternaalden zijn ook een beetje smerig, maar er zit geen slijtage op. Met beetje succes gaat dat kosten schelen! (42 Euro per kit _O-).

@Electrric94 heeft zijn hobby uurtjes besteed aan de thermostaat. Man, man, wat was die verkalkt en ronduit ranzig.
IMG-20190107-WA0008.jpgIMG-20190107-WA0007.jpg

Dit bevordert natuurlijk niet het al gehandicapte koelsysteem van de VF. Dus hop het ontkalkingsbad in. Tevens ook een goed moment om de thermostaat te testen.

IMG-20190107-WA0009.jpgIMG-20190107-WA0010.jpgIMG-20190107-WA0011.jpg

De thermostaat doet het! Natuurlijk is het spul weer mooi schoon. Het is nog even kijken of de pakking nog te redden is, maar tot noch toe wederom geen kosten gemaakt! 8-)
 
Even een tip met die oude kruiskoppen. JIS schroevedraaiers zijn verdraaid handig. Dit omdat deze perfect passen op de Japanse boutjes (JIS = Japan Industrie Standaard).
Dan kan je zelfs heel vastzittende schroeven los krijgen zonder schade aan de kop van de schroef (of is het een boutje met een kruiskop :? ).

En Dasty geeft een fantastisch resultaat, wel goed afspoelen (vraag niet hoe ik dat weet... :$ :+ ).

Carb zien er zo weer fraai uit :t (en nu nog weer op z'n plaats zien te krijgen, al zal het wel schelen dat er verse rubbers opgaan)
 
Mooi man! En idd wat Wimvlis zegt, JIS schroevendraaiers kunnen een wereld van verschil uitmaken.
Als ik op de plaatjes klik dan zie ik geen vergroting. Ben ik hierin de enige? ( ja dus, internetverbinding lag eruit...)
 
Goed! Weer een update!

@grrtjuhh is gisteren en eergisteren bezig geweest met de carburateurs. Alles ziet er best aardig uit qua pakkingen en dergelijke! Dus daar hebben we weer geluk mee :Y Daarentegen zat er wel genoeg vloeibare pakking aan de vlotterbakken... Waarschijnlijk omdat de pakkingen niet meer goed pasten en vloeibare pakking dan een goed lijmmiddel is. Even de boel laten koken en voilla! Het past gewoon weer zoals het hoort!

Verder alles netjes schoongemaakt, maar 3 vingers aan het bloeden gehad en dan heb je alweer een carburateur die netjes lijkt! Vlotterhoogte weer afgesteld zoals het hoort en hopelijk heeft Vera dan weer een goed setje carburateurs in haar zitten! *O*
WhatsApp Image 2019-01-08 at 17.21.07.jpeg WhatsApp Image 2019-01-08 at 17.21.23.jpeg WhatsApp Image 2019-01-08 at 18.33.47.jpeg WhatsApp Image 2019-01-08 at 23.27.36.jpeg

Ik heb me de afgelopen dagen bezig gehouden met het thermostaat huis, Het hele ding was enorm verkalkt.... :N

Maargoed, een pannetje met kokend azijn fixt dat probleem!*O* Kom je alleen op een ander probleem uit... De verf was natuurlijk ook een kleine 34 jaar oud.... :9

Nou had ik nog een paar busjes verf staan!
WhatsApp Image 2019-01-07 at 11.39.54.jpeg
Zo zag Vera haar thermostaathuis er uit toen het uit mijn lieftallige azijnbadje kwam.... Niet zo best zegmaar _O-

WhatsApp Image 2019-01-08 at 13.38.10.jpeg
Busje primer er overheen!
WhatsApp Image 2019-01-08 at 14.42.00.jpeg
Busje zwart en even lekker laten drogen voor de kachel:}
WhatsApp Image 2019-01-08 at 20.48.25.jpeg
Na een halve dag bakken zag Vera haar thermostaathuis er al een stuk beter uit! Vandaag heb ik de boel weer gesplitst. Sowieso moest de o-ring nog vervangen worden. Die was een tikkeltje door. :N Verder moest hij ook nog een keer uit elkaar om de kleine hoekjes nog even subtiel aan te kunnen stippen!
WhatsApp Image 2019-01-08 at 12.35.44.jpeg WhatsApp Image 2019-01-09 at 11.51.10.jpeg
Dat nog even een paar dagen door laten bakken op de moederhaard en dan kan het weer in elkaar als we de nieuwe o-ring hebben!
 
50................... je lacht je gek.


Olie is nog goed zeg je. Mooi.
Anders inderdaad Motul 5100 10-40.... Ja kost wat meer maar gezien de 50 hierboven....


Rijd zelf een '86 F2, in 4 maanden tijd iets van 14,000km (woonwerk)

Had ook altijd motul 5100 in mijn GS500 t'je zitten. Prima spul! Als je het in bulk in duitsland besteld ben je helemaal niet zo gek duur uit O-) We bestellen vaak in 1x een litertje op 20. Kunnen we weer even vooruit! _O-
 
Meer Vera voor vandaag!

Vandaag eens even de tijd genomen om Vera beter te leren kennen. Dit keer hebben we haar hart van zeer dichtbij mogen bekijken! Zoals het nu lijkt is haar hart nog in prima staat*O*We waren bang voor een naks of twee die roet in het eten gingen gooien :o Maar niets in minder waar! Vera haar naksjes zijn in prima staat net als haar nokkenassen *O*

WhatsApp Image 2019-01-09 at 14.13.07.jpeg WhatsApp Image 2019-01-09 at 14.20.15(1).jpeg WhatsApp Image 2019-01-09 at 14.20.15.jpeg WhatsApp Image 2019-01-09 at 14.47.24(1).jpeg WhatsApp Image 2019-01-09 at 14.47.24.jpeg

Wel is de "nieuwe" olie lichtjes sludge achting -O- ... met andere woorden, daar gaat nieuwe in!

Verder ook nog even gekeken naar de klepafdichting ringetjes. Die zaten volledig ingepakt in vloeibare pakking... :N Waarom... Geen idee.. Want het ziet er prima uit!
WhatsApp Image 2019-01-09 at 14.17.01.jpeg WhatsApp Image 2019-01-09 at 14.31.50.jpeg
Uiteraard geen foto gemaakt van die rubberen dingen :+ Moet je dat maar even van me aannemen O-)

Met voorbedachte rade hebben we ook alvast even gekeken naar mogelijke warmteproblemen. Toevallig hebben we nog GPX600R radiateur liggen.
WhatsApp Image 2019-01-09 at 18.13.17.jpeg
Lijkt prima te passen op het eerste oog, echter mist er een behoorlijk bult aan stuuruitslag.... Gaat hem niet worden dus. Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar.... Er ligt hier ook nog ergens een oude brommer radiateur. Aangezien we het Californië model hebben betekend dat dat we onderaan een ophangpunt over hebben.... Het zou wel heel toevallig zijn als we daar nog een klein radiateurtje kwijt kunnen!:+ Beetje zoals de VF750 ook heeft.

Mocht iemand nog andere geniale opties voor Vera weten. Dan horen we dat graag! :9~

Maar de dag is nog niet klaar! We zijn nog even op rammelzoek geweest 8)7Er zijn meerdere conclusies.

1. De startmotor werkt.... Als die draait hoor je niks anders dan dat :9
2. De startkoppeling werkt ook! Die horen we niet draaien als we haar aanlopen :Y
3. Vera haar kleppen zijn niet de stilste _O- Maar ze zien er schadevrij uit!

Onze hypothese luid als volgt!

Vera heeft last van sludge in haar koppen. Dit lijkt ons minder smeren dan normale fatsoenlijke olie. Minder smering = meer geluid? Could it be that easy :X
Misschien dat de kleppen nog iets te krap of te wijd staan, maar dat lijkt het wel ongeveer te zijn met dit blokje:o

WhatsApp Image 2019-01-09 at 18.24.00.jpeg


Vera out for today!:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan