€ 500 Challenge - Bertha BackupBike

Bertha op ankers

Helaas... Beide onderstaande klauwen passen (nog?) niet op Bertha. Wat van de onderstaande klauw echter wel op Bertha past is 1 zuiger. Er zat namelijk een lelijke pit in 1 van de zuigers. Precies op het punt waar de seal zou zitten. Dat moeten we niet hebben natuurlijk.

1394136


Onderstaande het verschil tussen een GSX-R klauw zuiger (onder) en Bertha haar zuigers (boven). Overige plaatjes spreken redelijk voor zich. Ik moet er wel bij zeggen dat er veel corrosie weggeschuurd moest worden in de remklauw. Alles is nu gelukkig weer netjes. Ook de keringen waren in acceptabele staat na een beetje schoonmaken. De klauw liep voor demontage ook niet aan. :)

De GSX-R zuiger is overigens ook gemakkelijk te spotten in de remklauw. ;) Ohja en vergeet bij dit soort oude remklauwen niet om ook de cotterpins te vervangen (die kleine dingen die het remblok pin dinges tegen houden 8)7).

1394137

1394138
1394139
1394140


Momenteel staat Bertha er weer zonnig bij. Binnenkort ontluchten en testen! Voor nu, zoals de bovenstaande sluikreclame, op bed! :Y

1394141


:W
 
Laatst bewerkt:
1396583
1396585
1396586
1396587
1396588
1396589
1396590
1396591
1396592
1396593
1396595


Natuurlijk moeten er ook weer dingen misgaan. Zo is van één van de vlotterbakken de aftap afgebroken. :N Zo verloor Bertha gauw al haar benzine...

1396596
1396597
1396598
1396599


De tekst bij bovenstaande fotoshow komt later wel.:z

Met het prachtige beunbakje gemonteerd ben ik met Bertha een flink test dagje op pad geweest. Na ruim 280 kilometer te hebben gereden is ze nog steeds lekvrij! O-) Metaalepoxy houdt de benzine aan de goede kant. Met haar schonere carburateurs en nieuwe luchtfilter loopt ze ook een stuk beter. Wat wil een man nog meer. 8-)

1396602


:W
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig geweest :t

En is ze klaar voor reis door Europa ?

Wat is de oorzaak van het gebroken vlotterbakje ?
 
Lekker bezig geweest :t

En is ze klaar voor reis door Europa ?

Wat is de oorzaak van het gebroken vlotterbakje ?

Bijna wel. Alleen nog electrisch werk voor opladers (en alternator) en de kappen.

Nou... Er zat al een beunschoef in en er kwam geen benzine in de Carbs. Heb deze specifieke vlotterbak los gehaald om te checken of er benzine in de Carbs zat. Het revisie kitje voor de benzinekraan werkte uiteindelijk niet. Originele membraan terug geplaatst; pist de Carb als een grote. Ik die schroef verder aandraaien en knap. :X Tja en toen kwam @Electrric94 aanzetten met metaalepoxy.
 
Wees blij dat er een oplossing voorhanden is/was.

Bertha rijdt en elektra is oplosbaar. En of er nu wel of geen kappen opzitten maakt qua betrouwbaarheid ook niet uit.
 
Zo! Met Bertha op Challenge was een succes. Veel plezier beleeft met een stel gekken en veel geleerd. Bertha is zelfs niet als laatste in het klassement geëindigd. Wat dat betreft kijk ik uit naar de volgende editie!

Nu eerst over Bertha. Ze zuipt. Niet zo'n beetje ook. Daarmee bedoel ik natuurlijk dat de motor veelste rijk loopt (in Nederland al). Schijnbaar is dat in de bergen nog erger. Dus heeft Bertha niet veel power gehad in de bergen. In het hoog roerige gebied was echter prima te rijden. Betekende wel dat ik er 1,5 liter olie doorheen gestookt heb. Ach is het blok ook weer schoon en ingereden! O-)

Daarnaast is er vrij weinig verkeerd gegaan. Heb 2x nieuwe o-ringen in de voorvorken moeten installeren (eigen schuld door het monteren van te kleine o-ringen). Waarop ik in Italië bij de stelvio bij een fietsenzaak de goede o-ringen heb weten te bemachtigen. Ook is de startmotor vast geslagen en bleef 'starten'. Bij het demonteren kwam ik een onfortuinlijk stukje aluminium tegen bij de startknop in de stuurconsole. Tja, dat geleid wel. Bij het uitboren van gaten in het stuur dus niet goed opgeruimd...

1402716

1402717

1402974


Eenmaal terug van deze fantastische reis mag Bertha weer naar een nieuw baasje. Dus mocht je interesse hebben in een goed brik voor weinig geld, pb maar! :P

Budget en onderhoud lijst ga ik overigens nog updaten in de OP.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kiwi
En is de afstelling al aangepast (anders gezegd is de afstelling al armer) ?

En zo erg was de groep toch niet O-) , ik heb veel lol gehad:Y , moet alvast weer sterk wennen op werk...

Succes met de verkoop (en het verder levend maken van Vera 😉)
 
Zekers! Was een top groep. Komt me nu iets te vaak voor dat BACA naar dingen moet kijken, maar niemand snapt het... '(

En is de afstelling al aangepast (anders gezegd is de afstelling al armer) ?

Ik heb er helaas de juiste sproeiers niet voor. Voor een goede afstelling zou ze op de testbank moeten. Laat ik echter aan de volgende eigenaar over. :Y

Tot slot... Budget en onderhoudslijst van de OP bijgewerkt. De samenvatting van Bertha is als volgt.

1403062


Binnen budgetBuiten budgetTotaal
€ 647,73 € 378,84 € 1.026,57


Vera!! 😍
 
The Saga Continues

Iedereen dacht er vanaf te zijn (ik ook), maar Bertha is back. Naja ze is nu wel eigendom van een vriendin van mij, klein detail.

3000 Kilometer hebben de carburateurs niet overleefd. Ze liep al beroerd-ish, zoals de mede Challengers weten, en stonk als een beest naar benzine. Ik ben er achter waarom; de membranen in de carburateurs zitten vol met scheuren!

Agh ja, blijf bezig. Dan maar een nieuwe carb erin. Heeft iemand nog eentje liggen voor een prikkie met goede membranen? O-)
 
The Saga Continues

Iedereen dacht er vanaf te zijn (ik ook), maar Bertha is back. Naja ze is nu wel eigendom van een vriendin van mij, klein detail.

3000 Kilometer hebben de carburateurs niet overleefd. Ze liep al beroerd-ish, zoals de mede Challengers weten, en stonk als een beest naar benzine. Ik ben er achter waarom; de membranen in de carburateurs zitten vol met scheuren!

Agh ja, blijf bezig. Dan maar een nieuwe carb erin. Heeft iemand nog eentje liggen voor een prikkie met goede membranen? O-)
https://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_89_102_448&products_id=5306
of

https://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_89_102_448&products_id=13317
Heb je voor 65 euro weer nieuwe rubbers :t
 
Leuk project @grrtjuhh. Ik heb het nog niet helemaal gelezen, maar dat komt op een regenachtige dag.
Succes met de GSX. Ik heb er drie gehad van het eerste type. Op zich fijne motoren. Wel in alle opzichten trager dan een SV. ;)
 
Carbs en de koe

Vera heeft ook weer een update gehad! Ga ik straks toch maar bezig met een verhaaltje voor ons Bertha. :Y

1992 Carburateur gekocht.
Iets met kapot gedraaide schroefdraden, vloeibare pakking en zooi. 8)7

IMG-20190722-WA0012.jpeg


IMG-20190722-WA0016.jpeg


Oude luchtfilter paste niet meer, dus ook maar een nieuw luchtfilterhuis besteld.

IMG-20190723-WA0003.jpeg
IMG-20190723-WA0025.jpg


Inlaatrubbers er ook bij besteld. Hebben dezelfde maat als de orginele.
Dus lekker laten zo.

IMG-20190723-WA0032.jpeg
IMG-20190801-WA0005.jpeg


Na veel roppen passen de grotere Carbs in de orginele inlaatrubbers. Initieel al een enorm power verschil. Bertha was echt mank. Als ze helemaal weer top is gaat ze begrensd worden naar 35kw voor A2 rijbewijs.

Helaas is na de Challenge ook de Benzinekraan (weer) lek.

Ach ben niet meer de enige die zo nu en dan tijd besteed aan de motor. De motor is nu van mijn vriendin. Haar vader vond mijn spuitwerk niet zo mooi. :+ Heeft hij maar heft in eigen hand genomen.

IMG-20190806-WA0006.jpg


:W
 
Laatst bewerkt:
Carbs!

Uitgebreide Tekstje komt later, Vera heeft ook aandacht nodig. :Y

Iets met kapot gedraaide schroefdraden, vloeibare pakking en zooi. 8)7

Oude luchtfilter paste niet meer, dus ook maar een nieuw luchtfilterhuis besteld. Inlaatrubbers er ook bij besteld. Hebben dezelfde maat als de orginele.
Dus lekker laten zo.

Bekijk bijlage 1416074
Bekijk bijlage 1416075Bekijk bijlage 1416076Bekijk bijlage 1416077Bekijk bijlage 1416078Bekijk bijlage 1416079


Na veel roppen passen de grotere Carbs in de orginele inlaatrubbers. Initieel al een enorm power verschil. Bertha was echt mank. Als ze helemaal weer top is gaat ze begrensd worden naar 35kw voor A2 rijbewijs.

Helaas is na de Challenge ook de Benzinekraan (weer) lek.

Ach ben niet meer de enige die zo nu en dan tijd besteed aan de motor. De motor is nu van mijn vriendin. Haar vader vond mijn spuitwerk niet zo mooi. :+ Heeft hij maar heft in eigen hand genomen.

Bekijk bijlage 1416081
Tankpad ook mee gespoten?

Edit - ik zag dat dat al eerder was gebeurt met de vorige kleur.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer is de 500 euro ride eigenlijk? Ik heb ze vorig jaar zien rijden door Limburg / België.
Waar gaat de rit deze keer heen?
 
De rit is alweer een paar maanden terug. Eerste 2 weken van juni was de rit. Echt fantastisch om gedaan te hebben. :Y
 
O, dus ik kom een beetje te laat in het topic. Ging alles goed? Ik vroeg me gewoon af waarom jij actief was in het GSX F topic, maar dat weet ik nu 😎
Nou ja, flink wat gedaan aan de GSX. Nu een leuke pekelbak.
 
Lees het topic maar na. :Y Heb nu voornamelijk last van al het oude rubberwerk (membranen) dat gescheurd is. Vandaar de nieuwere carburateurs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan