- Onderwerp starter
- #26
Bertha en haar doorzakkende kont
Zoals we allen weten heb ik iets met goede vering. Zal wel liggen aan de CBR op de achtergrond van de foto's. Zo kan Bertha niet ontbreken. Haar originele schokbreker zat op maximale pre-load, maar kon echter niet het gewicht van de fiets aan. Vervangen dus! Zoals in een eerdere post te lezen is, heb ik voor een prikkie een R6 schokbreker verkregen. Over de loop van zaterdag, zondag en vandaag heeft deze veer zijn huisje gevonden in onze huis, tuin en keuken koe.
Om te beginnen was het originele montagemateriaal enorm vastgerot. Niet zomaar vast, maar echt enorm vast. Met de hand was er geen beginnen aan. Na flink gesjord te hebben zijn we het zware geschut gaan gebruiken; de slaghamer. Dit 450nm klappend monster kon zich ruim 10+ seconden helemaal uitleven op de bouten voordat ze eindelijk maar toch loskwamen en de originele veer geschrapt kon worden.
Sinds ik er toch gelijk bij was heb ik gelijk de Linkage schoongemaakt. Dit was ook niet overbodig. Wat er allemaal uit kwam zetten... man man man.
Met de boel weer schoon en uitbundig gemasseerd met nieuw vet kan de nieuwe veer erin. Het is niet een directe bolt-in gezien de R6 schokbreker een M10 bout gebruikt en de GSX-F een M8. Dit is op twee manieren op te lossen. Door de linkage van de R6 erbij te kopen en de gijbus over te zetten in de GSX-F. Of; door het M10 gat nog groter te boren en er een spacer in te doen. Je kunt al wel raden wat er bij onderstaande veer is gebeurd. De spacer is gemaakt van twee stuurgewichtjes, die uitgeboord zijn tot de juiste grote. Gezien ik echter geen direct passende bout heb liggen, heb ik maar gebruik gemaakt van een blok-bout van een GPX600R.
Nog een probleem met deze swap is dat de accu en accubak niet meer passen door de grotere veer. Je begrijpt inmiddels wel dat alles in Bertha plaats mag maken voor deze fantastische veer. Zodoende heb ik de accubak praktisch gehalveerd aan de onderkant. Om vervolgens de accu een stuk hoger te laten rusten heb ik gekozen voor een stukje hardhout dat ik nog had liggen. Leek me wel komisch en heeft daar verder niks te lijden. Terug in de motor past het ook nog allemaal!
Sinds alles past en er geen issues meer zijn, zijn alle bouten op moment gedraaid. De onderste (blok)bout is door middel van een willekeurige GPX spacer ook keurig op moment gekomen. Mocht ik nog een beter passende bout verkrijgen, doe ik die er natuurlijk op . Dit ziet er natuurlijk heerlijk beun uit (het stukje hardhout niet meegerekend).
Het eindresultaat is een Bertha met een fancy veer. Oh en tevens hebben we haar gestript van haar kappen. Ze ziet er zo naakt een stuk beter uit, maar dat kan aan mij liggen. Volgende ronde; testen. Voor nu is Bertha in haar kont 1cm gedaald. Ga je echter op haar zitten, dan zit je op gelijke hoogte in vergelijking tot de originele veer.
Zoals we allen weten heb ik iets met goede vering. Zal wel liggen aan de CBR op de achtergrond van de foto's. Zo kan Bertha niet ontbreken. Haar originele schokbreker zat op maximale pre-load, maar kon echter niet het gewicht van de fiets aan. Vervangen dus! Zoals in een eerdere post te lezen is, heb ik voor een prikkie een R6 schokbreker verkregen. Over de loop van zaterdag, zondag en vandaag heeft deze veer zijn huisje gevonden in onze huis, tuin en keuken koe.
Om te beginnen was het originele montagemateriaal enorm vastgerot. Niet zomaar vast, maar echt enorm vast. Met de hand was er geen beginnen aan. Na flink gesjord te hebben zijn we het zware geschut gaan gebruiken; de slaghamer. Dit 450nm klappend monster kon zich ruim 10+ seconden helemaal uitleven op de bouten voordat ze eindelijk maar toch loskwamen en de originele veer geschrapt kon worden.
Sinds ik er toch gelijk bij was heb ik gelijk de Linkage schoongemaakt. Dit was ook niet overbodig. Wat er allemaal uit kwam zetten... man man man.
Met de boel weer schoon en uitbundig gemasseerd met nieuw vet kan de nieuwe veer erin. Het is niet een directe bolt-in gezien de R6 schokbreker een M10 bout gebruikt en de GSX-F een M8. Dit is op twee manieren op te lossen. Door de linkage van de R6 erbij te kopen en de gijbus over te zetten in de GSX-F. Of; door het M10 gat nog groter te boren en er een spacer in te doen. Je kunt al wel raden wat er bij onderstaande veer is gebeurd. De spacer is gemaakt van twee stuurgewichtjes, die uitgeboord zijn tot de juiste grote. Gezien ik echter geen direct passende bout heb liggen, heb ik maar gebruik gemaakt van een blok-bout van een GPX600R.
Nog een probleem met deze swap is dat de accu en accubak niet meer passen door de grotere veer. Je begrijpt inmiddels wel dat alles in Bertha plaats mag maken voor deze fantastische veer. Zodoende heb ik de accubak praktisch gehalveerd aan de onderkant. Om vervolgens de accu een stuk hoger te laten rusten heb ik gekozen voor een stukje hardhout dat ik nog had liggen. Leek me wel komisch en heeft daar verder niks te lijden. Terug in de motor past het ook nog allemaal!
Sinds alles past en er geen issues meer zijn, zijn alle bouten op moment gedraaid. De onderste (blok)bout is door middel van een willekeurige GPX spacer ook keurig op moment gekomen. Mocht ik nog een beter passende bout verkrijgen, doe ik die er natuurlijk op . Dit ziet er natuurlijk heerlijk beun uit (het stukje hardhout niet meegerekend).
Het eindresultaat is een Bertha met een fancy veer. Oh en tevens hebben we haar gestript van haar kappen. Ze ziet er zo naakt een stuk beter uit, maar dat kan aan mij liggen. Volgende ronde; testen. Voor nu is Bertha in haar kont 1cm gedaald. Ga je echter op haar zitten, dan zit je op gelijke hoogte in vergelijking tot de originele veer.
Laatst bewerkt: