€ 500 Challenge - Bertha BackupBike

Bertha en haar doorzakkende kont

Zoals we allen weten heb ik iets met goede vering. Zal wel liggen aan de CBR op de achtergrond van de foto's. :+ Zo kan Bertha niet ontbreken. Haar originele schokbreker zat op maximale pre-load, maar kon echter niet het gewicht van de fiets aan. Vervangen dus! Zoals in een eerdere post te lezen is, heb ik voor een prikkie een R6 schokbreker verkregen. Over de loop van zaterdag, zondag en vandaag heeft deze veer zijn huisje gevonden in onze huis, tuin en keuken koe.

Om te beginnen was het originele montagemateriaal enorm vastgerot. Niet zomaar vast, maar echt enorm vast. Met de hand was er geen beginnen aan. Na flink gesjord te hebben zijn we het zware geschut gaan gebruiken; de slaghamer. Dit 450nm klappend monster kon zich ruim 10+ seconden helemaal uitleven op de bouten voordat ze eindelijk maar toch loskwamen en de originele veer geschrapt kon worden.

1383264


Sinds ik er toch gelijk bij was heb ik gelijk de Linkage schoongemaakt. Dit was ook niet overbodig. Wat er allemaal uit kwam zetten... man man man. :N

1383265
1383266


Met de boel weer schoon en uitbundig gemasseerd met nieuw vet kan de nieuwe veer erin. Het is niet een directe bolt-in gezien de R6 schokbreker een M10 bout gebruikt en de GSX-F een M8. Dit is op twee manieren op te lossen. Door de linkage van de R6 erbij te kopen en de gijbus over te zetten in de GSX-F. Of; door het M10 gat nog groter te boren en er een spacer in te doen. :Y Je kunt al wel raden wat er bij onderstaande veer is gebeurd. De spacer is gemaakt van twee stuurgewichtjes, die uitgeboord zijn tot de juiste grote. Gezien ik echter geen direct passende bout heb liggen, heb ik maar gebruik gemaakt van een blok-bout van een GPX600R. :+

1383267
1383269


Nog een probleem met deze swap is dat de accu en accubak niet meer passen door de grotere veer. Je begrijpt inmiddels wel dat alles in Bertha plaats mag maken voor deze fantastische veer. :Y Zodoende heb ik de accubak praktisch gehalveerd aan de onderkant. Om vervolgens de accu een stuk hoger te laten rusten heb ik gekozen voor een stukje hardhout dat ik nog had liggen. Leek me wel komisch en heeft daar verder niks te lijden. Terug in de motor past het ook nog allemaal!

1383271
1383270


Sinds alles past en er geen issues meer zijn, zijn alle bouten op moment gedraaid. De onderste (blok)bout is door middel van een willekeurige GPX spacer ook keurig op moment gekomen. Mocht ik nog een beter passende bout verkrijgen, doe ik die er natuurlijk op .:Y Dit ziet er natuurlijk heerlijk beun uit (het stukje hardhout niet meegerekend). _O-

1383273
1383274


Het eindresultaat is een Bertha met een fancy veer. Oh en tevens hebben we haar gestript van haar kappen. Ze ziet er zo naakt een stuk beter uit, maar dat kan aan mij liggen. :P Volgende ronde; testen. Voor nu is Bertha in haar kont 1cm gedaald. Ga je echter op haar zitten, dan zit je op gelijke hoogte in vergelijking tot de originele veer.

:W
 
Laatst bewerkt:
Dat zal straks best merkbaar zijn. Kan het 1 op 1 overgezet worden of veranderd er nog iets in de rijhoogte ?
 
Dat zal straks best merkbaar zijn. Kan het 1 op 1 overgezet worden of veranderd er nog iets in de rijhoogte ?

Zo hé Wim, je bent er rap bij. Ik zal er nog een verslagje van schrijven. Het vergt enigszins aanpassingen, afhankelijk van hoe je de veer koopt. Ik heb hem gekocht zonder linkage, dus moest een beetje creatief worden met spacers. De hoogte achter is overigens verlaagd met 1cm. De rijhoogte is vrijwel gelijk gebleven.
 
Zonder kappen sleutelt het wel prettiger.

En je R6-veerelement ziet er wel heel schoon uit, is deze nieuw ? Of zeer goed gepoetst ?
 
Zonder kappen sleutelt het wel prettiger.

En je R6-veerelement ziet er wel heel schoon uit, is deze nieuw ? Of zeer goed gepoetst ?

Zeer zeker waar. :Y

De veer was bij aanschaf al brandschoon. Het zal me niks verbazen als er max 10.000km op zit en vervolgens plaats heeft moeten maken voor een ohlins of andere upgrade. Wellicht van een circuit fiets. :+ Alleen maar voordelig voor Bertha!
 
Klopt dat banden niet meegeteld hoeven worden. Maar er is een stroming die Maxxis-banden aan het uittesten is... (en ben wel benieuwd naar de resultaten).
 
Klopt dat banden niet meegeteld hoeven worden. Maar er is een stroming die Maxxis-banden aan het uittesten is... (en ben wel benieuwd naar de resultaten).
Check! Maxxis voor & achter voor €111 aan huis bezorgd en voor €20 laten monteren. En het voelt niet eens als beknibbelen.
 
Bertha haar Roadtec 01's

Geen Maxis banden, maar enkel de beste kwaliteit voor het wrak der wrakken. Dat betekende of Michelin PR5 of de Metzler Roadtec 01. Ditmaal gegaan voor de 2e optie. Mooi stukje rubber, moet ik zeggen!
1385128


Dit fijne rubber rijdt zo veel beter dan de trekker band die eronder weg ging. Naast dat die band plat gesleten was, was ik ook wel klaar van het gehobbel door de flat-spots. _O- Wat ik nu al weet; deze banden zijn smijtbaar.

Naast het kwijlen over Bertha haar rubbertjes, heb ik vandaag besloten om ook de olie (lees drek of teer) te vervangen en een aardappel in de uitlaat te slaan.

1385129


De demper is voorzien van een E-keur en is niet super luid. Wel ontbrak de Db-killer bij aanschaf. Lang leve de jongens van EPS uitlaten is ze nu weer voorzien. Op snelwegsnelheid bromt ze een stuk minder, wel zo relaxed op de snelweg/autobahn met de Challenge. :Y

1385130


Ik weet niet hoe oud haar olie was, maar de koe was overduidelijk toe aan een goede beurt. Man, wat een spul. Eenmaal op de rit naar huis rijdt ze soepeler dan ooit. Ook het stationair draaien is beter geworden. Wat voor effect nieuwe olie wel niet kan hebben. Voor de liefhebbers; er zaten overigens geen eenhoorns (metaal glimmers) in de olie. Zelfs de hoeveelheid metaal aan de aftapplug was respectievelijk weinig. Bertha is niet kapot te krijgen.

:W
 
Laatst bewerkt:
Ah! Beter!

Ik heb dat niet nodig gelukkig. Bert klinkt als een stofzuiger. Wel een stofzuiger die soms denkt dattie een Ducati is en dan een allej*zus pestklap geeft, maar daar hebben we het niet over.
 
Bertha's Balhoofd

Bertha houdt van swingen tijdens het rijden. Maakt haar enerzijds de ideale fiets voor de langzame slalom, maar ik vind het zwaar irritant. :+

Maar eerst.... Ik ben zo vrij geweest om Bertha haar achterrem te inspecteren na al dat intensieve strepen trekken met de oude band. De rem werkte uitermate goed. Alleen heb ik zo het vermoeden dat de rem nu nog beter werkt. Mocht je een motor hebben en weet je niet wanneer de remmen voor het laatst schoongemaakt zijn; dit zit er waarschijnlijk in:
1387013


Zeer smakelijk natuurlijk. Ons koetje heeft nu gelukkig weer een vers schoongemaakt klauwtje erop zitten.

Dan nu de hoofdattractie; het balhoofdlager. Hoewel er al een vervanging lager in zit, is deze al vele vele jaren oud. Alleen al kijkend naar het vet en hoe vast de lagerschalen zaten. Aan de positieve kant; in hun leven hebben ze niet droog gestaan. Dat ben ik ook wel eens tegen gekomen.
1387016

1387017

1387018


In de lagerschaal is zichtbaar en voelbaar slijtage, dus mijn vermoeden was correct. Na enig aandringen zijn beide lagerschalen verwijderd uit Bertha. Het lager op het T-stuk was een apart geval. Deze was dermate bros dat de stukjes ervanaf schoten. Met dank aan @Electrric94 zijn gave om dingen te slopen ging ook dit lager ten onder. _O-

Helaas heb ik daar geen foto's van. Wel hebben we het T-stuk nog even aan de waslijn gehangen met een nieuw laagje verf.
1389055


Waar ik ook geen foto's van heb gemaakt is de assemblage. Dit gezien ik de jongens nog wou ontmoeten met een hamburgertje in het mooie Groningen.

Korte samenvatting: Opbouw ging soepel als boter, niks zat tegen. Uiteraard extreem veel vet in het lager gedrukt.

Momenteel (25 april) heb ik het lager een keer of 3 bijgesteld. Ik had het lager steeds te strak staan namelijk. Dan slingert Bertha nogsteeds. Nu lijkt het erop dat Bertha comfortabel rechtdoor gaat. *O*

:W
 
Laatst bewerkt:
Uit ervaring nu met Xsandra weet ik dat deze ingreep (balhoofdlager vervangen) een positief effect heeft op bochtendraaien.

Ervaring met mijn Fazert heeft ook geleerd dat een schijfrem achter, waar de klauw aan de onderzijde van de schijf gemonteerd zit relatief veel onderhoud nodig heeft. De zwaartekracht doet namelijk altijd zijn werk (is dus heel betrouwbaar :P ), want bij regen spoelt hij de troep van het wegdek netjes je remklauw in :X

Voor Bertha geldt dus dat je werk zinvol is ;)
 
Spam en propaganda

Ahh het is alweer een tijdje geleden. De Challenge is al eind deze maand. Natuurlijk staat Bertha daarom op assteunen in de hoek. Haar vering en remmerij wordt namelijk aangepakt.

1392366


Dat wordt een verhaaltje voor later. Wat wel heel belangrijk is; de stikkers zijn binnengekomen!

1392369


Ruim 12 velletjes aan 3D koeienstikkers. Dat wordt heerlijk plakken tijdens de Challenge. :+ Kosten? 11 euro uit China. _O-

:W
 
Ga je dan zelf ook in een "koeienpak" rijden ?

Of wil je een spoor van stickers achterlaten op de route die wij gereden hebben ?

Ben trouwens wel nieuwsgierig naar de technische update van voorzijde van Bertha ( krijgt ze grotere .... ) of worden er andere specificaties gewijzigd ?
 
Ga je dan zelf ook in een "koeienpak" rijden ?

Zeer zeker niet. _O- Alles gaat wel onder de stikkers!

Wegens het budget ben ik gebleven bij de orginele voorkant en remmerij. Deze worden/zijn volledig uit elkaar gehaald om schoongemaakt te worden. In de vorken gaat dikkere olie, met een kleinere luchtkamer en paar extra bussen voor pre-load.
 
Bouncing Bertha (part 2)

Het heeft weer even geduurd, maar er is ondertussen weer wat gebeurd aan Bertha. Wat stond er op de planning? Voorvering en remmerij! *O*

1394111


Om te beginnen hebben we Bertha ontdaan van haar remsappen. Gezien we bij het monteren van het superbike stuur al de remvloeistof hadden gedaan kwam hier niet veel bijzonders uitzetten. Wat wel zeer bijzonder was; de remleiding uit het jaar 1988 die met geen mogelijkheid los wou komen. Gelukkig heeft een beetje grof geweld dat opgelost. De remleidingen komen er ook verder niet weer op, deze worden vervangen door moderne stalenremleidingen.

1394112


Initieel het meest gevreesde klusje: de vorkdoppen verwijderen. Bertha heeft het unieke dopsysteem met een sluitsysteem. Om dit los te halen heb je minimaal 4 handen nodig. Man wat een werkje. Eerst moet de dop door de veerspanning heen geduwd worden en vervolgens moet er een klein ringetje verwijderd worden, die de boel bij elkaar houd. Je zou verwachten dat de vorkdop vervolgens alle kanten op catapulteerd als het hele zooitje los gaat. Nou, zoals in bovenstaande foto te zien is heeft Bertha niet bepaald voorspanning op de veer zitten. Dat gaan we bij het in elkaar zetten fixen. :t

1394113


Bovenstaand de doppen en ringen, waarvan eentje vreselijk verroest/verrot. :X

1394114


Terwijl de vorken uit de kroonplaat verwijderd werden, vond kapitein @Electrric94 het een goed idee om slechts 1 helft van een ranzige velg schoon te maken... 8)7

1394115


Aan de hand van de olie die we aantroffen in de vorken vrees ik dat er lang geen aandacht is besteed aan de vorken. Het stonk als een grote en was ook nog verbazingwekkend dun. Geen wonder dat onze koe dook (tot zover mogelijk was) als een grote. Bij het demonteren van de vorken werd de staat van onderhoud verder bevestigd.

1394116
1394117


Zie daar; de keringen en stofhoezen. Stom verbaast vroegen we ons af waarom er überhaupt nog olie in de vork zat en de vork ook nog eens niet lekte. Achja anderzijds een goed teken dat het binnenwerk wellicht nog te redden valt. Dit gaan we zien in onderstaand bericht.

:W
 
Laatst bewerkt:
Duikster Bertha (part 3)

Gelijk als opvolging op de vorige post. Zo hou ik de boel wat georganiseerder/ makkelijker om foto's te uploaden. :Y In deze rapportage: schone vorken, vieze remmen en een voorproefje van het komende spuitwerk. Eerst, verder met het oplappen van de vering.

1394125


Ook op de binnenpoot zat een enorme hoeveelheid corrosie. Hierbij is links schoongemaakt en rechts zoals we hem gedemonteerd aantroffen. Na het schuurwerk zijn beide poten uitgebreid schoongespoten met remmenreiniger en perslucht, om alle troep eruit te halen. Geeft ook gelijk een mooie basis voor verse vloeistoffen. In het budget heb ik rekening gehouden met het vervangen van de glijbussen. De vork gleed namelijk niet al te best. Nou bleken de glijbussen dikke prima in orde te zijn. Waarschijnlijk is dat niet eens het orginele setje glijbussen; werkelijk geen beschadigingen. Scheelt weer (enormmm) op het budget. :Y Wat ook niet op de foto staat is onze beun kering-montageset. een prachtig stuk pvc buis met een binnendiameter van 42mm (vork is 40mm en een beetje). Dus mocht iemand goedkoop keringen willen monteren.. _O- Let wel: gebruik een oude kering om de nieuwe kering niet kapot te slaan.

1394127


Nu voor een wat technisch stukje. Het afvullen van de vork. Om te beginnen was de vork enorm slap. Dit gaan we oplossen (1988 vork).

OEM vorkolie: 10w
OEM luchtkamer: 134mm (voor 1989 en nieuwer 100mm)

We hebben zowel dikkere olie als een kleinere luchtkamer genomen. Beiden zorgen ervoor dat de vorken trager / zwaarder gaan.

Onze vorkolie: 15w
Onze luchtkamer: 128mm

1394128


Ter aanvulling op de olie hebben we ruim 1cm aan pre-load toegevoegd. Voor de mensen die dit ook willen doen: M12 en M10 carrosserieringen. De M12 ring past initieel niet, dus voor een paar honderste mm afgedraaid worden. In ons geval hebben we dit beun gedaan met een vijl in de bankschroef en de M12 ring in een boormachine. De beste oplossing zou een goed setje veren zijn, maarja we hebben een budget. :+

Het resultaat (tot noch toe): 33% vrije sag in plaats van 66%. Bertha kan dus weer inveren zonder te bottommen! *O*

1394129


Voor we de opgefriste vering kunnen testen moeten de remmen nog een beetje liefde ontvangen. In onderstaande foto's is goed te zien waarom. :X

1394132
1394133
1394134


Als slotstuk op deze post, een voorproefje van het toekomstige spuitwerk op Bertha. :YY}:O

1394135


:W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan