€ 500 Challenge - Bertha BackupBike

grrtjuhh

MF veteraan
1 feb 2015
1.008
498
Hoogezand
De Challenge en Bertha
Zoals vele trouwe volgers van Vera al weten is er een nieuwe toevoeging gekomen aan de garage. Het is namelijk de vraag of we genoeg tijd vrij kunnen maken om al Vera haar eigenaardigheden op te lossen. Natuurlijk wil ik wel mee met de Challenge. Dat is waar Bertha om het hoekje komt kijken. O-)

De Challenge formaliteiten
Bertha is in het hoge noorden aangeschaft voor de prachtige prijs van € 400,-. Uiteraard is er ook een bewijs stukje aanwezig, voorzien van prachtige privacy smileys. Vervolgens stond ze afgelopen vrijdag klaar om opgehaald te worden.

Screenshot_20190324-124124.png
1379808


Bertha is een praktisch onverwoestbare GSX600F uit 1988 (punten :+). Dit betekent ook dat ik haar op eigen kracht naar huis kon rijden! Na een voorspoedige rit terug naar Hoogezand mocht ze de nacht buiten doorbrengen onder een hoes. De CBR mocht immers lekker binnen staan. :Y

1379809


De prachtige eerste fotoshoot

IMG-20190324-WA0008.jpg
IMG-20190324-WA0010.jpg
IMG-20190324-WA0009.jpg
IMG-20190324-WA0011.jpg
IMG-20190324-WA0013.jpg
 
Laatst bewerkt:
Budget
1403051


Samengevat;
1403054


Werklijst
Bertha is gekocht met als doel, dat er niet al te veel aan haar hoeven te doen. Dat zal zeker lukken. Ze is volgens de vorige eigenaar voorzien van een z.g.a.n. kettingkit en koppelingsplaten. Tevens zijn haar klepjes afgelopen jaar gesteld. Ideaal toch?

Essentieel
- Gedaan: Benzinekraan lekt... '( --> Niet meer
- Gedaan: Remmen... Nog te reviseren + Nieuwe remleidingen besteld.
- Gedaan: R6 schokbreker monteren.
- Gedaan: Vering opfrisbeurt; Nieuwe vorkolie, glijbussen, keringen en vorkbeschermers.
- Gedaan: Balhoofdlager afstellen; nieuwe is gemonteerd.
- Gedaan: Olie + filter.
- Gedaan: (Gratis) LED voor/achterlichten monteren --> koplamp moet alleen nog afgesteld worden.
- Gedaan: (Gratis) DB-killer (meer voor de sier), demper is best stil en heeft E-keur. *O*
- Gedaan: Nieuwe banden. De mensen in de groepsapp weten waarom. :+

Shits & giggles
- Gedaan: (Gratis) Superbike Stuur --> alleen de stuurconsoles fatsoenlijk monteren.
- Gedaan: Cosmetische opleuking :+ --> De kermisattractie prijs gewonnen tijdens de Challenge!! *O* }:O
- Gedaan: Branding en overige spam; stikkers binnen!

Totaal overzicht onderhoud

1403053
 
Laatst bewerkt:
Zo ik zal het Excellijstje aanpassen (puntentelling van de statische gegevens in relatie met het reglement). En zal ik met een soort spijt Vera verwijderen.

En ja ook dit topic zal worden gevolgd. En zonodig van vragen, commentaar, kwinkslagen voorzien worden 🤪
 
Misschien is het omdat ik dezelfde heb - maar ik vind dit niet lelijk hoor. Ja die zadels vloeken nu bij de tank. Maar een set zadels is niet duur en een extra tank heb ik nog wel. Of je pimpt hem zodat niemand dat meer op valt ;)

Ze zijn inderdaad redelijk veilige aankopen. Vind het soms wel zonde hoe veilig - want voor €400-500 koop je op iedere hoek een GSX600F. Staan zelfs wat op marktplaats voor minder.

Met betrekking tot je plannen...ik ben benieuwd hoe je dat met budget gaat doen. De originele superbike kroonplaat is belachelijk duur. De rest is niet lastig bij deze motor.
 
Ziet er in de fotoshoot niet slecht uit. Iemand heeft in het verleden haar al een kleine (fatsoenlijke) knippers gegevens. Het geheel oogt mooi origineel.

Zou eerst zorgen dat ze heel lekker gaat rijden en dan aan de " Shits & giggles ".

In het lijstje van noodzakelijk staan geen banden: zijn haar "rubbertjes" dan (voldoende) vers en nog ruim van profiel ?
 
Ahh dankuwel voor de complimenten. In eerste instantie gaat er consmetisch nog niet veel gebeuren.

@Kiwi deze tank is de 2e tank, gezien de eerste verroest was. Ik vind het wel wat hebben. :Y Het zadel lijkt wel bekleed te zijn met bankstellenleer. Zit opzich wel prima. De SBK-stuur en risers heb ik nog liggen, ga het op dezelfde manier monteren als vroeger op de GS500 #gratis.

@Wimvlis Voor de leeftijd ziet Bertha er ook verassend goed uit. Zeker met die demper! De lijst wordt wellicht nog langer, maarja dat gebeurt wel vaker. SBK-stuur moet er wel eerst op om de remleidingen te kunnen bestellen.

De banden daarintegen... Nog niet de moeite genomen om naar te kijken. Wel een heel goed punt!
 
@Kiwi deze tank is de 2e tank, gezien de eerste verroest was. Ik vind het wel wat hebben. :Y Het zadel lijkt wel bekleed te zijn met bankstellenleer. Zit opzich wel prima. De SBK-stuur en risers heb ik nog liggen, ga het op dezelfde manier monteren als vroeger op de GS500 #gratis.

De banden daarintegen... Nog niet de moeite genomen om naar te kijken. Wel een heel goed punt!
Waarschijnlijk dezelfde superbike ombouw welke ik bekeken heb? Dus de twee M8 gaten ter borging van de clipons gebruiken om universele risers op te plaatsen?
Ik heb de spullen ook wel liggen maar de ombouw leek mij behoorlijk ingrijpend qua kabelroutes.

Qua banden: ik heb online een setje (Maxxis ProMaxx M6102+M6103) gekocht voor €111 incl verzenden - welke erg goed bevalt.
 
Besef dat een goed zittende buddyseat een luxe is. Zacht is zeker niet lekker als je een aantal dagen ongeveer 5 tot 6 uur op die buddy moet zitten. Liever een vreselijke kleur en goed zitten, dan een visueel mooi zadel en een brandende kont van zadelpijn :X

Ben heel blij dat Xsandra (haar buddy) opnieuw gevuld en overtrokken is geworden :P ze zit daarom heel behoorlijk voor haar 38 jaar })
 
Is het moeilijk bij het balhoofd te komen bij deze ingepakte motor? En kan het normale slijtage zijn?
 
Bij deze oude tante is het niet moeilijk. Je moet haar alleen wel volledig ontdoen van al haar kleding :r Je kunt je bijna niet voorstellen dat er nog een mooi lichaam onder zit met deze leeftijd _O-

En ja, het kan zeker normale slijtage zijn :+
 
Besef dat een goed zittende buddyseat een luxe is. Zacht is zeker niet lekker als je een aantal dagen ongeveer 5 tot 6 uur op die buddy moet zitten. Liever een vreselijke kleur en goed zitten, dan een visueel mooi zadel en een brandende kont van zadelpijn :X

Ben heel blij dat Xsandra (haar buddy) opnieuw gevuld en overtrokken is geworden :P ze zit daarom heel behoorlijk voor haar 38 jaar })

Bertha haar bankstelzadel hoeft niet opnieuw gevuld te worden. Wie wil dat nou doen _O- Daarentegen zou een beetje ductape haar zadel weer behoorlijk stuk waterdichter maken :+
 
Waar is die rooie lamp in dashboard voor?

En je remschijfje achter lijkt nogal gegroefd en op :)
 
Waar is die rooie lamp in dashboard voor?

En je remschijfje achter lijkt nogal gegroefd en op :)

Rode lampje? Geen idee. Waarschijnlijk heeft Bertha zware stress als die gaat branden.

Vanmiddag even haar ketting ontspannen. Rijdt toch wat prettiger dan pianosnaar strak. Het is wel een weinig gebruikte kettingkit. Een meepakkertje. De remschijven/remmerij nog niet bekeken. Wat echter wel op is zijn de banden. Die waren gloedje nieuw in 2008. Dat doet Vera beter... :P

1380266

1380267


Komt opzich goed uit. Waar de één gaat voor Maxis, gaan wij voor Metzler Roadtec 01. Erg fijne band.
 
Vanmiddag een uiterst nuttige middag gehad met Bertha. Om haar iets beter te leren kennen hebben we enkele keren op en neer gereden bij onze garage. Gewoon om een beetje gevoel te krijgen.

We zijn tot de conclusie gekomen dat een superbike stuur dé sh!t voor onze koe. Welke kleur is nou beter dan....

1380404


Wat hebben we hiervoor gedaan? De gaten in de kroonplaat uitgeboord om het schroefdraad te verwijderen. Het blauwe stuur zit nu vast met lockmoeren aan de onderkant. Voordeel; clipons zijn nog steeds functioneel! #opties!

Ter afsluiting; gezien de voorrem niet zo veel doet...
1380407


Tot een volgende keer. :W
 
Geweldige kleuren, zowel van het stuur als van de remvloeistof! Leuk om al die 500 EC motoren te volgen hier. Succes en veel plezier met het werk en natuurlijk de challenge rijden zelf.
 
Zoals ik al zei in het GSX F topic, ze ziet er nog best mooi ujt! 8-)

Oude banden? Ik had op mijn GSX F, toen ik ze bijna een jaar geleden kocht, 12 jaar oude banden staan, Maxxis, amper gebruikt waren ze, bij droog weer schaamranden nog weggereden ook, bij nat weer waren ze wel veel minder betrouwbaar. Bijna 22.000km hebben ze nog meegedraaid. Maar buiten de ouderdom waren mijn banden lang niet zo verduurd als ik op jou foto's zie.

Je remvloeistof zou ik maar eens vervangen als ik het zo zie.

Verder ga ik hier vol enthousiasme volgen uiteraard, een GSX F in de 500€ challange, dat kan alleen maar goed aflopen! :9
 
Boot Bertha's superbike avontuur

Gisteren heb ik Bertha ontdaan van haar clipons en alles over gebouwd op het grote blauwe stuur. :Y Eerst moest echter het remsysteem leeg. Heel ranzig en verwaarloosd allemaal....

1380766
1380767

1380768


Ziet er weer een stuk beter uit. Tevens een stuk remslang van een GPX gebruikt om eerst de afstand te overbruggen (testen) tot er stale remleidingen komen.

Bij het demonteren van de stuurconsole kwam ik leuks tegen. Compleet verwoeste schroeven. Dat wordt uitboren. :(

1380769


Om de kabels tussen de vorken weg te halen. Tja de tank loshalen kost te veel moeite voor nu. Gaf me gelijk de kans om het Balhoofdlager wat losser te stellen. Wie weet is straks de slinger weg. De boel dit namelijk aardig goed in het vet.

1380770


Het resultaat:

1380771
1380772


Op verzoek van, een foto van de montage van het superbike stuur en de lockmoer aan de onderkant.

1380773
1380774


Dan nu het belangrijkste punt. Mijn kosten aan het superbike stuur! Nihil. :+

Het stuur heb ik gratis gekregen van een TDM, maar lag al ruim een jaar niks te doen in de schuur.

:W
 
Laatst bewerkt:
De eerste hak in het budget van de BackupBike is gedaan. Ik heb een nieuwe achter schokbreker besteld. Dan wel eentje van een R6. *O*
1380949
 
Laatst bewerkt:
Vonkertjes uit het verleden

Dikke Bertha, loopt koud niet al te best. Wat zeg ik, ze loopt überhaupt niet al te best. Tot de 5k toeren is te doen. Daarna moet je d'r echt uit bed trekken. Zo te horen is het tijd voor nieuwe vonkers. Daarnaast gaat de tank voor het eerst omhoog. Welke onheil zullen we daar vinden... Nou... bijvoorbeeld een kuip die vast zit met houtschroeven in het luchtfilterhuis. 8)7
1380947


Onder de tank is het zowaar netjes. Hier heeft zich nog geen ramp voorgedaan. Wel is er een stukje (pre) historie uit Bertha komen zetten; Denso bougies.

1380948


Het resultaat: Een dag/nacht verschil. Veel meer power, beter oppakken én geen gestotter meer. Bertha wordt weer een stuk gezonder. Het budget is ook weer bijgewerkt.

Het was overigens op te merken dat het luchtfilter zelf er ook niet helemaal fris meer uit ziet. Echter valt het filter nog niet uitelkaar van ellende. :+

:W
 
Die boutjes van de stuurschakelaar draai je met een goede moniertang of zijknip tang zo los.
Gewoon op de zijkant van de kop goed vast pakken en draaien.
 
Is mijn redenatie goed dat het 2e hands schokbreker wordt ? Want het budget laat vast geen nieuwe toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan