“Schade” door langs auto rijden

Lid geworden
4 mei 2019
Waarderingsscore
45
Hallo al,

Ik richt mij tot u al met een vraag,

Kort geleden reed ik op de motor en sorteerde voor om rechts af te slaan ( 4 banen, 1x links. 2x rechtdoor en 1x rechts ) ik nam de bocht maar sneed hem blijkbaar iets teveel aan naar links uit dus de rechter baan voor rechtdoor. Dit alles ging heel langzaam, uiteindelijk voelde ik met mijn rechterelleboog de buitenspiegel van een auto. Die begon vervolgens (groen) te rijden of reed al (ik keek uiteraard de bocht door en niet zijn kant op of rechtdoor). Vervolgens raak ik uit balans en voel ik de auto mij een beetje meetrekken en rijd zelfs over mijn voet (die ik neerzetten om de balans op te vangen) uiteindelijk rijd ik dus snel rechtdoor mee om verhaal te halen, 2 berijders van de auto begonnen meteen bij het stoplicht te schreeuwen tegen mij en dreigen met politie en fotos te maken etc, ik verstond ze niet super dus ik reed ze rustig achterna (groen licht weer) tot een parkeerhaven waar we alle stopte, hier kwamen de gemoederen iets terug maar zij bleven dreigen met doorrijden na ongeval?? En wezen op schade onder de spiegel.

Een belangrijk detail is dat de spiegel naar binnen toe geklapt stond na ons contact, dat wil naar mijn idee zeggen dat zij langs mijn eleboog en spiegel zijn gereden en niet andersom? (Ik zal dan wel teveel naar de baan voor rechtdoor zijn uitgeweken) er zijn een 2 tal krassen volgens mij (geen foto’s) waarvan 1 een veeg zou kunnen zijn, ik heb helemaal niks aan de motor.

Nu de vraag, heb ik er goed aan gedaan netjes te volgen en een schade formulier in te vullen? Ik twijfel nu de dag erna of ik überhaupt wel 100% schuldig ben.

Mocht ik 50% of toch volledig aansprakelijk gesteld worden dekt mijn verzekering dan e.e.a.? Ik ben WA Plus verzekerd.

Gaat trouwens om een kleinere naked bike (a2 segment) ik heb het formulier deels onder druk en deels onder adrenaline maar ingevuld zonder ergens schuld te bekennen en ik realiseer mij een tijdje later eigenlijk pas echt wat er misschien wel gebeurd kan zijn.

Als jij op een enkelbaan rechtsaf, aan je rechter elleboog word meegenomen door een autospiegel, ben je zo te lezen in de bocht rechts ingehaald door een driftkikker.

Aangezien de wet rechts inhalen verbied zal de blikker jou moeten betalen i.p.v. andersom lijkt me.
Hoop dat je dit ook meegenomen hebt in de verklaring/schadeformulier.

Zo te lezen wil de driftkikker jou de schuld toeschuiven maar dat zal de verzekering denk ik niet zomaar slikken.

Voor dit soort dingen wil een camera nog wel eens handig zijn.
Succes met de afwikkeling.

Als vast komt te staan dat het jouw fout is zal jouw verzekering de eventuele schade voor de tegenpartij gewoon vergoeden, daar ben je WA voor verzekerd. Normaal gesproken vecht jouw verzekering het met de tegenpartij uit wie de schuldige is, scheelt hen natuurlijk ook geld als ze niet hoeven uit te keren.
Omdat je WA-plus verzekerd bent zal jouw verzekering schade aan je eigen motor niet vergoeden, maar ik maak niet op uit je verhaal dat je zelf schade hebt.

Nu de vraag, heb ik er goed aan gedaan netjes te volgen en een schade formulier in te vullen? Ik twijfel nu de dag erna of ik überhaupt wel 100% schuldig ben.

Mocht ik 50% of toch volledig aansprakelijk gesteld worden dekt mijn verzekering dan e.e.a.? Ik ben WA Plus verzekerd.

Met het invullen van het schadeformulier beken je geen schuld, het geeft alleen aan dat je jou deel van het formulier naar waarheid hebt ingevuld. Aan de achterzijde van het formulier kan je aangeven wat er volgens jou is gebeurd. Eventueel kan je er nog een begeleidende brief bij doen. Probeer het dan nog iets duidelijker te verwoorden, want ik begrijp je verhaal niet helemaal. Wat ik er nu uit begrijp is dat jij de bocht erg ruim nam, en zij binnendoor kwamen? Als jij daarbij op de rechter rijstrook voor rechtdoor zat en dus niet op het voorsoorteervak voor rechtsaf, maar vervolgens toch rechtsaf sloeg, het nog maar de vraag of jij niet de veroorzaker bent. Jij volgde in dat geval niet de richting van het voorsorteervak. Je kan wel de intentie hebben om rechtsaf te slaan, maar als dat uit jou positie op de weg niet blijkt kan de ander daar ook moeilijk op inspelen. Maar dat is wat ik opmaak uit jou verhaal, ik was er niet bij natuurlijk.

Het lastige gaat wel worden dat het waarschijnlijk jou verhaal tegen het zijne is. Uit je verhaal blijkt niet dat jij een getuige hebt, dus ga ik uit van niet. Aangezien zij met z’n tweeën waren en jij alleen moet je wel een heel sterk verhaal hebben om dat van hun tegen te kunnen spreken. Of uit de schade moet heel iets anders blijken. Ze heb ik ooit zo’n akkefietje gehad bij een aanrijding met de auto. Zij zaten er met 4 in, ik alleen en er waren geen getuigen. 4 man sterk die het verhaal zo hebben verdraaid dat ik als schuldige werd aangemerkt terwijl dat niet zo was, maar ik kon er in mijn eentje weinig tegenin brengen.

Schade aan de tegenpartij is sowieso gedekt, alleen je eigen schade niet, maar zo te lezen heb je dat niet. Als de schade beperkt is tot een kras onder de spiegel van de auto gaat de verzekering echt niet proberen het onderste uit de kan te halen. Dat kost ze meer dan het oplevert. Voor jou heeft het impact, maar verzekeringen krijgen dit soort simpele schades tientallen keren per week binnen. Vul gewoon het formulier in, raadpleeg evt je rechtsbijstand als je dat hebt, en verder niet te veel wakker van liggen.

Laatst bewerkt:
Als jij op een enkelbaan rechtsaf, aan je rechter elleboog word meegenomen door een autospiegel, ben je zo te lezen in de bocht rechts ingehaald door een driftkikker.
is wel een héél vrije interpretatie van
Kort geleden reed ik op de motor en sorteerde voor om rechts af te slaan ( 4 banen, 1x links. 2x rechtdoor en 1x rechts ) ik nam de bocht maar sneed hem blijkbaar iets teveel aan naar links uit dus de rechter baan voor rechtdoor.
als jij je op de rechtse baan voor rechtdoor bevond zat je op een ander baanvak.
en voorsorteren is niet hetzelfde als inhalen langs rechts.

Of; jij sneed de bocht teveel aan..
Of; auto nam bocht te ruim omdat hij snel wilt..

Tjah; boeien. Gelukkig ging je niet op je plaat.

En "schade" zal wel meevallen als jij zelf niets kan zien op je motor. Een veeg/ingeklapte spiegel is amper schade te noemen. Laat hun maar bewijzen dat die schade er niet al eerder zat.

En als ze meteen dreigen met "doorrijden na aanrijding" dan hebben ze duidelijk geen idee waar ze het over hebben. Want dat is iets heel anders. Zou even contact opnemen met je verzekeraar en het verhaal uitleggen. Ook benoemen dat je onder druk het formulier hebt in gevuld. Die kunnen dan even met je meedenken.

Bedankt alle voor de reacties, stelt mer weer iets gerust.

Ter verduidelijking,

4 rijbanen, 4 stoplichten.

Links Rechtdoor Rechtdoor Rechts

Alles rood, rechts gaat op groen ik kom aan, schakel terug rem erg veel af (auto voor me zag niet optijd dat t groen was) ik snij de bocht aan (teveel naar links denk) en daarna is het gokken maar de banen voor rechtdoor worden denk ik groen en zij gaan rijden en wij raken elkaar (elleboog uit balans verhaal)

De auto kwam dus vanuit stilstand maar goed was wel een elektrische en ik ging voor de bocht dus hij zal sneller accelereren als ik de bocht voorbereid.

Advies is dus, achterkant schade formulier invullen met eigen verhaal en opsturen? Ik heb de voorkant al doorgestuurd naar mijn verzekering tevens met onderbouwend schrijven.

Driftikker in gebrekking nederlands klopt wel, ik begreep ook niet altijd wat ze nou wilde. Ik denk gezien er 1 zijdige materiële schade is en ik dus niks heb dat die krassen er al zaten, ik moest ze ook uitleggen dat de spiegel gewoon terugeklapt kon worden, dat begrepen ze niet.

Maak anders even een tekeningetje van de situatie. Als jij ergens rijdt zou er geen auto naast je moeten passen.

Ik denk gezien er 1 zijdige materiële schade is en ik dus niks heb dat die krassen er al zaten, ik moest ze ook uitleggen dat de spiegel gewoon terugeklapt kon worden, dat begrepen ze niet.
Dus eigenlijk is er ‘geen’ schade doordat de spiegel teruggeklapt kon worden en niet is afgebroken? En hij kwam tegen je elleboog? Dan heb je inderdaad geluk dat je niet onderuit bent gegaan

Heb je ijzeren plaat als elleboog beschermer? Ik zou dit allemaal zsm melden aan je verzekering, het kan tegenwoordig ook al in de app. Als ik het zo lees is er niks aan de hand, die ‘krassen’ kunnen misschien wel weggepoetst worden. Alleen jammer dat je geen foto’s hebt genomen, als je een slechte hebt getroffen kunnen ze in de tussentijd wat erbij ‘fabriceren’ :N .

Les hieruit is 1. let op je positie op de weg en 2. hoop het niet, maar voor een volgende keer foto’s nemen als ondersteunend bewijs. Niet iedereen is zuiver

Als ik het zo lees, ben jij aangereden. Op welke baan je ook zat, ze reed eerst tegen je elleboog en vervolgens over je voet, dus ze reed te dicht langs jou.

Ik lijk uit je verhaal op te maken dat die auto dus voor rechtdoor stond, of wilde deze ook rechts?

Hij raakt vervolgens jou rechter arm, m.a.w. je gaat een auto die rechtdoor wil links voorbij, en op het moment dat je voor hem langs kruist om rechtsaf te gaan krijgt hij groen en gaat rijden?

Schets gemaakt,

Ik wilde rechtsaf, mijn fout is dat ik teveel de bocht aan snijd (ruim opzet) allemaal lage snelheid ik denk nog geen 15km p/u

Linker elleboog tegen rechter buitenspiegel auto dus, auto stond stil was mijn idee maar reed duidelijk over mijn voet na het contact en spiegel stond naar binnengeklapt. Ik hoor daar natuurlijk niet op de rijstrook laten we dat voorrop stellen.

IMG_2498.jpeg

Ik snap geen hol van de situatie beschrijving. Behalve dat er vier voorsorteerstroken zijn.
Edit de tekening stond er nog niet😇
Als jij de spiegel raakt van een auto op een andere rijstrook, of andersom, hij raakt jou, dan vraag ik me af of jij niet buiten de lijntjes reed, en hij er dicht tegen aan. Hoe dan ook, dit word gedeelde schuld, beide eigen schade betalen.

Ik lijk uit je verhaal op te maken dat die auto dus voor rechtdoor stond, of wilde deze ook rechts?

Hij raakt vervolgens jou rechter arm, m.a.w. je gaat een auto die rechtdoor wil links voorbij, en op het moment dat je voor hem langs kruist om rechtsaf te gaan krijgt hij groen en gaat rijden?

Precies andersom, zie schets.

Ik wilde rechts, en auto raakt mijn linker elleboog met rechter buitenspiegel. Ja ik reed veel te veel naar links, grote kruising met een soort late bocht dus ik wilde deze wat leuker aansnijden. Niet met dit als uitkomst in gedachten uiteraard. Auto’s hadden op moment van kijken rood, uiteraard werd dit groen (denk ik? Ik keek de bocht door)

Ik snap geen hol van de situatie beschrijving. Behalve dat er vier voorsorteerstroken zijn.
4 stroken.

Auto stond op rechtdoor, ik voor rechtsaf maar “open” de bocht veel te ruim denk ik anders zouden we elkaar nooit raken.

Als ik het zo lees, ben jij aangereden. Op welke baan je ook zat, ze reed eerst tegen je elleboog en vervolgens over je voet, dus ze reed te dicht langs jou.

Ik reed denk ik ook teveel naar links uiteindelijk maar dat is natuurlijk niet meer terug te zien.

Als jij de spiegel raakt van een auto op een andere rijstrook, of andersom, hij raakt jou, dan vraag ik me af of jij niet buiten de lijntjes reed, en hij er dicht tegen aan. Hoe dan ook, dit word gedeelde schuld, beide eigen schade betalen.

Aha
Ah, linker elleboog, dat maakt het al een stuk duidelijker, in je beginpost had je het over je rechter elleboog
excuus! Nee links dat weet ik zeker en ik wilde rechtsaf. Hún rechtdoor

Gedeelde schuld dacht ik ook al, fotos heb ik niet helaas maar goed de tegenpartij dus ook niet van dat moment. De foto’s die ze nu maken kunnen altijd zelf veroorzaakt zijn nog.

Ik heb mijn verzekering alles al gemaild maar gezien ik het hier ook niet duidelijk verwoord zal ik ze morgen nog een belletje geven ter verduidelijking of eventueel op google maps e.e.a. Intekenen.

Ik ben in iedergeval blij dat ik ze gevolgd ben en ik rustig ben gebleven

Precies andersom, zie schets.

Ik wilde rechts, en auto raakt mijn linker elleboog met rechter buitenspiegel. Ja ik reed veel te veel naar links, grote kruising met een soort late bocht dus ik wilde deze wat leuker aansnijden. Niet met dit als uitkomst in gedachten uiteraard. Auto’s hadden op moment van kijken rood, uiteraard werd dit groen (denk ik? Ik keek de bocht door)
Ah op die manier, ik snapte er al helemaal niks van aangezien dit in je eerste bericht staat:

Dit alles ging heel langzaam, uiteindelijk voelde ik met mijn rechterelleboog de buitenspiegel van een auto.

Terug
Bovenaan Onderaan