GS550E toonbaar maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter HAPO
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb zo mijn twijfels over het honen, ben heel andere hoonsporen gewend. Is het niet beter om een paar tientjes uit te geven zodat je je blok later niet uit elkaar hoeft te halen als dit niet blijkt te werken :?
 
Het honen was niet eens nodig geweest maar het zal ook wel geen kwaad gedaan hebben.
Hoofdzaak is dat er iets ruwheid in de cilinderwand zit waar olie in kan blijven hangen om de zuiger en veren te smeren.
 
Daarna 8 schijven gemaakt om de boringen te beschermen tegen het stralen en toen nog 4 kunststof propjes gemaakt om de oliekanalen af te schermen:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ook nog wat pakkingresten weggeschraapt, ongelofelijk hoe vast dat kan zitten! :(
Nou, wat mij betreft is het cilinderblok klaar om te stralen. Ik zal mn directeur as Maandag eens lief aankijken. Hopenlijk kan ik volgende week ofzo het hele blok stralen en dan schiet het op! *O*

:W

Mooi hoe je die cilinders hebt afgedicht! :}
 
Gais, zoals ik zelf al zei: niet helemaal zoals het hoort. Maar het gaat erom dat de oliefilm niet door de olieschraapveren wordt weggehaald, tenminste niet alle olie. Daarin heeft Matthias wel gelijk. Het rare verticale patroon is zuiver optisch en is volgens mij geen probleem.
Het verbaasd mij trouwens dat het oorspronkelijke patroon en de maat nog zo goed is na ruim 60.000km. Zoveel km's komen er wat mij betreft niet meer bij.
De afdichtschijven mogen na gebruik wel naar een liefhebber, ze zijn voor rond inwendig 56mm, of iets groter natuurlijk.
 
wat een vakmanschap,geduld,precisie en volharding.... heb dit topic 4 uur geleden geopend en in 1 ruk helemaal gelezen! respekt voor Hans en fantastisch zoals men hier elkaar helpt. hulde aan de MFers!
 
Andre, heb je er echt 4uur over gedaan om mn topic te lezen? Tjonge, dat beloofd wat als mn topic ten einde loopt. Ben nog maar over de helft...

Vandaag mijn cilinderkop klaar gemaakt, 3 Helicoils er in gemaakt. Want er waren drie schroefdraden kapot! Ook nog eens twee van de uitlaatbevestiging...
Doosje van Helicoil M6 reparatieset:

helicoilsetug2.jpg


Eerst de draad vd kleppendekselbevestiging gerepareerd:

helicoilincilinderkopem6.jpg


helicoilincilinderkop2xn7.jpg


Daarna de draden voor de uitlaatbevestiging uitgeboord, getapt en voorzien van Helicoil:

kapottedraaduitlaat1kw8.jpg


Op de grote foto zie je de draad voor de Helicoil en op de detailfoto zie je de Helicoil zitten:

kapottedraaduitlaat2zp0.jpg


De cilinderkop goed afgeplakt en in de holle ruimtes, waar de kleppen enz in komen te zittten, proppen papier krachtig in gedrukt.
En bij de rest gelegd:

testralenmotorblokondergm2.jpg


Morgen is mijn vakantie voorbij en moet er weer gewerkt worden *O* . Komende week heb ik als doel, het straalwerk.
Verder zie ik wel...

:W
 
ja hans, was helemaal in de ban van je werk. heeft ook te maken met de manier waarop je alles verwoord. het las net als een boek, zit je er eenmaal in dan kun je moeilijk stoppen met lezen. komt ook bij dat ik pas mijn(samen met m'n schoonzoon) rijbewijs gehaald heb. Ik heb nu twee silverwing's type gl 500 gekocht en in de garage staan. een van 81' en een van 83'. ze zijn allebei in goede staat,maar zoek nog wat onderdeeltjes. heb vanmiddag even gesleuteld en kom erachter dat het nog niet zo eenvoudig is om alles weer mooi te krijgen. wel ben ik gegrepen door het motor virus en probeer net als jij volhardend te zijn in de zoektocht naar onderdelen. ben echt aangewezen op de verkrijgbaarheid,want zelf ben ik niet in staat om dingen te maken.

ik blijf je volgen...

groeten Andre
 
Hoi Hans,
Het is geloof ik al eens besproken maar welke soort RVS is nu t meest geschikt om assen uit te draaien? Ik moet namelijk een achterasje maken maar om dit nu van staal te maken en dan te laten verchromen..wat een werk.
 
Hoi Hans,
Het is geloof ik al eens besproken maar welke soort RVS is nu t meest geschikt om assen uit te draaien? Ik moet namelijk een achterasje maken maar om dit nu van staal te maken en dan te laten verchromen..wat een werk.

ik heb hier laatst een topic over geopend.... er werdt mij gewoon assenstaal geadviseerd...
 
Matthias,

ik heb gewoon 304 gepakt en ik ben van mening dat dit goed genoeg is.
Natuurlijk zijn er betere rvs soorten. Maar dat is ook flink duurder. Die heb je pas nodig, wanneer er zouten, zuren, basen en chalvanische werking bij komt kijken. Je kunt er wel een ellenlang en intressant verhaal van maken, maar goed genoeg is goed genoeg, toch? Blijkt later dat het toch niet mooi blijft, nou dan kun je altijd nog verder zien.
Het mooiste is dat het rvs niet in direkt contact komt met blank alu of gewoon blank staal.
RVS is nl edeler dan alu en staal.

Mijn GS is ingepikt door onze poes die geadopteerd is en die steeds vrijer (brutaler) wordt:

bunnyopgszadelah4.jpg


Volgende week ga ik de motordelen stralen en volgend weekeinde kan ik gaan spuiten. *O*
 
opzich wel handig hoor, een beveiliger, je weet maar nooit :P
 
Hmm, katten en motorfietsen, niet bepaald een combinatie waar ik blij van wordt. Zeker op zo'n mooi zadel :X

Die as komt trouwens wel in contact met alu (excenters + busjes) en staal (lagers), misschien toch maar assenstaal nemen ;(
 
Ik was toch met mijn zadelkapje bezig om die rotsticker lijm er af te halen?
Van mijn schoonvader kreeg ik een flesje stickerverwijderaar van HG. Een paar keer de plek ingesmeerd met dat goedje, in laten trekken: niks. Toen een stuk wc-papier nat gemaakt met dat spul en een dag en nacht (was het nl ff vergeten |( ) er op laten liggen, met dit resultaat:

zadelkapverklootuc0.jpg


De lijm kon ik er met de nagel afkrabben, het leek wel kit... Nou ja, dat wordt dan overspuiten.

Op de GS hoort maar een handgreep en wel links. Nu wil ik er aan de rechterzijde ook een hebben. Ik had twee linker handgrepen gekregen en dacht goochem te zijn, door een greep door te zagen en dat stuk er omgedraaid weer aan te lassen...
Dat had ik dus mooi mis |( :

handgreeprechts1kr8.jpg


Het afgezaagde rechter stuk wijst naar beneden en het vlakke bevestigingsoog zit wel goed.
Zou ik dat stuk omdraaien, dan wijst ie wel naar boven maar dan zit het oog weer verkeerd.
Nu heb ik eerst een propje gedraaid die in de buis past, toen een stuk buis gebogen en zo aan elkaar laten lassen, zodat ie goed zit.

handgreeprechts2pz4.jpg


Nu nog op lengte maken, het platte stuk eraan maken, afwerken, stralen, spuiten en klaar.

De jiffy-standaard. Hier was de pen afgebroken, waar je de standaard me naar beneden duwt en de bouten en veren waren verroest.

jiffystandaard1wg9.jpg


jiffystandaard2rc1.jpg


Toen de jiffy-standaard gemonteerd en hier staat de GS weer op een poot, sinds 15 April 2007. Zohee, alweer 9 maanden geleden! Ongeloofelijk... :?

jiffystandaardgemonteerxv2.jpg


:W
 
Het gaat echt super zo zeg, ik volg dit topic nl al een tijdje,en kan niet wachten op de volgende updates,

maar eeh wordt het niet een beetje te blauw zo.

Groetjes Ton
 
Hoi Ton,

Nu is de motor nog een beetje kaal, dus er verdwijnt nog wel wat blauw.
Achteraf gezien had het blauw wel iets donkerder gemogen. Maar misschien valt het later nog wel mee.
Morgenmiddag ga ik de motorblokdelen stralen en wat klein spul. Ik heb twee uur straaltijd tot mijn beschikking, dus ik kom een heel eind. Zaterdag ga ik het een en ander spuiten.
Volgende update is in iedergeval as Zondag.

:W
 
wat een vakmanschap,geduld,precisie en volharding.... heb dit topic 4 uur geleden geopend en in 1 ruk helemaal gelezen! respekt voor Hans en fantastisch zoals men hier elkaar helpt. hulde aan de MFers!

Als je nog eens 4 uur leeswerk wilt hebben heb ik ook nog wel een projectje voor je, ik heb alles wel niet zo uitgebreid behandeld als hapo die tot het kleinste boutje gaat, maar toch behoorlijk gedetaileerd.

CR500 '98 ombouwen naar SM project. ;) (ben dr best wel trots op)

Het gaat lekker zo met je fietsje Hapo, het begint nu echt al ergens op te lijken. Ben benieuwd naar het eindresultaat! :W
 
Laatst bewerkt:
Crisscross, jij hebt ook niet stil gezeten! Achterkant is echt mooi geworden...
Mooie kleuren combi trouwens. Tis een hele andere fiets geworden!
Dat gespaakte wiel is ook gaaf zeg!

:W
 
Vrijdagmiddag dus aan het stralen geweest. Dat is alweer zo'n 20jaar geleden...
Viel nog niet mee, ding stond voor mij te laag en je kijkt alsof het mistig is. Ik had mijn neus al op het glas gedrukt (onbewust) en dat hielp niet echt... :N
Op het laatst wou het niet meer, er kwam alleen nog maar lucht uit en geen korreltjes.
Ik had al een aantal keren tegen de verzamelbak geschopt :$ , maar dat hielp op het laatst niet meer. Ik zal het Maandag wel even doorgeven en vragen wat ik de volgende keer dan moet doen.
Maar het is gelukt, dit is de straalcabine. Een aardig grote wel, let maar op het carterdeel:

straalcabinebw7.jpg


straalcabine2wq6.jpg


Dit heb ik allemaal gestraald, in ruim 3,5uur (!) tijd:

motorblokdelengestraaldea4.jpg


motorblokdelengestraaldjw2.jpg


Vandaag alles goed schoongeblazen en ontvet met remmenreiniger en gespoten met primer en daarna titaniumlak (de motorblok delen niet):

remschijvenkettingwielebs6.jpg


De motorblokdelen gespoten met hittebestendige lak, een van de twee spuitbussen wou niet fatsoenlijk spuiten, de ander ging wel goed:

motorblokdelengespoten1bb5.jpg


motorblokdelengespoten2lh7.jpg


In de tussentijd heb ik nog een rvs bout gedraaid voor de trekstang vd achterrem, daar moet ik nog een zeskant aan fezen en nog een klusje voor een mede MF'er (Gijs Vijs)
Toen de auto ingeladen en gauw naar huis, moest nog boodschapjes doen. Het was alweer half vier!En ik was er al om 10 uur...
De cilinderkop en de cilinders in de hetelucht oven gedaan, 50minuten en bij 160 graden.

indeoven160gr50minqg3.jpg


De carterhelften pasten natuurlijk niet in de oven, hoe doe ik dat nu weer?
Morgen ga ik het een ander los in elkaar zetten, om te kijken naar de keurencombi.
De kleur van de motorblokdelen staat mij niet aan: het zou licht grijs moeten zijn... :N

:W
 
Laatst bewerkt:
Ehm, een echte oven kopen? Dat is een combimagnetron ;)
Mooi werk, stralen is inderdaad niet echt makkelijk door gebrek aan zicht maar geeft wel een mooi resultaat. Wat voor middel heb je gebruikt?
 
Volgens mij waren het aluminiumcarbide korrels, het was zeer fijn spul. Gaat lekker in je haar, neus en mond zitten... :9

Vandaag het kettingwiel los gemonteerd en de bouten schoongemaakt, die ga ik dus niet gebruiken. De rechter bout en moer zijn dol en het ziet er allemaal gehavend uit. :N

kettingwielbouteniq0.jpg


kettingwielgemonteerddt9.jpg


Het motorblok heb ik los inelkaar gezet en laat ik niet zien...Tis te erg voor woorden! :$



Dit moet echt anders:

motorblokgeenporum2dw0.jpg


Ik wou eerst de kleur van het kleppendeksel gebruiken (Silver), maar dat vind ik een beetje te opvallend, bijna kitcherig. Nu heb ik lichtgrijs gebruikt voor de carterdelen, cilinders en kop.
Maar ik kan dat echt geen lichtgrijs noemen, het lijkt verdorie wel menie of grondverf!! :r
Ik laat dit even rusten, eens kijken wat er nog meer te verkrijgen is.
Iemand suggesties, behalve dat hele ding in IJssel pleuren? _O-

Tot ooit...
:W
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij waren het aluminiumcarbide korrels, het was zeer fijn spul. Gaat lekker in je haar, neus en mond zitten... :9

Vandaag het kettingwiel los gemonteerd en de bouten schoongemaakt, die ga ik dus niet gebruiken. De rechter bout en moer zijn dol en het ziet er allemaal gehavend uit. :N

[afbeelding]

\http://img262.imageshack.us/img262/4601/kettingwielgemonteerddt9.jpg

Het motorblok heb ik los inelkaar gezet en laat ik niet zien...Tis te erg voor woorden! :$



Dit moet echt anders:

[[url="http://img259.imageshack.us/img259/185/motorblokgeenporum2dw0.jpg"]afbeelding[/url]]

Ik wou eerst de kleur van het kleppendeksel gebruiken (Silver), maar dat vind ik een beetje te opvallend, bijna kitcherig. Nu heb ik lichtgrijs gebruikt voor de carterdelen, cilinders en kop.
Maar ik kan dat echt geen lichtgrijs noemen, het lijkt verdorie wel menie of grondverf!! :r
Ik laat dit even rusten, eens kijken wat er nog meer te verkrijgen is.
Iemand suggesties, behalve dat hele ding in IJssel pleuren? _O-

Tot ooit...
:W[/quote]

foto van je kettingwiel doet t niet hansie..

in de ijssel gooien is ook zoiets, geef m dan aan mij..

dan kan ik m in de maas gooien :+


anyway, wou je die velgen hebben? dan zet ik ze morgen ofzo op de post?
 
Waarom spuit je het cylinderblok niet gewoon zwart en de kop hetzelfde als het kleppendeksel? Ik denk dat dat best wel mooi zal staan in combi met het blauw en grijs v/d rest. :Y
Wat je ook doet, alles is beter dan in de IJssel pleuren! :(

:W
 
Ralph, motorblok is voor jou! Stop er maar carbiet in en weg met die zooi...
Ik mail je zo ff ivm velgen.

Gijs, wordt het dan niet erg druk? Blok zwart, deksels Tita, kop en kleppendeksel Silver en drie kleuren blauw?
Het motorblok wou ik twee kleuren hebben, gewoon aluminium en titanium.
Ik zie wel...
 
ik vind het wel apart alleen de kleppendeskel tita, voor de rest zo laten. Als straks alles gemonteerd is kijkt het toch weer heel anders.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan