GS550E toonbaar maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter HAPO
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Precies die 2 bouten gingen bij mij ook moeilijk, een slagschroevedraaier heeft het zaakje gered.

Oja, ik volg dit topic geregeld. Heb nl ook een GS550E erbij gekocht. (als project)
Ik zie dat hier veel knowhow is, dus jullie kunnen nog wat vragen van mij verwachten.
Succes, and keep them rolling.
 
Laatst bewerkt:
Hallo PurpleSuki,

Wat ben jij van plan met je GS550?
Heb je wat te vragen, schroom dan vooral niet! Jij ook succes!
 
Hapo ik ga morgen effe kijken voor de chromen boutjes, ik heb alleen een motorblok liggen hè, geen hele 550 en van die van m'n vriendin mag ik geen onderdelen afschroeven dan word ze boos. :( Indicator heb ik ook misschien maar je hebt nog meer handel met Raffel geloof ik dus als dat handiger is? ;)

Bij die anti-duik unit had ik persoonlijk de kop afgeboord ipv te zagen...
 
Hallo PurpleSuki,

Wat ben jij van plan met je GS550?
Heb je wat te vragen, schroom dan vooral niet! Jij ook succes!

Het zal een caferacer iets moeten worden, maar dat zal nog wel efkes duren.
En vragen stel ik wel in het gs-topic, blijft die van jou een beetje schoon. :+
 
_O-

@Robinjo: Als je de kop eraf boort, zou je hem daarna dan helemaal doorboren en nieuw draad inzetten?

En een 550 met anti-duik vork? Ik wist niet eens dat die bestonden.

Neejoh, je hebt nog de dikte van de anti-duik unit zelf waardoor er een stuk bout nog uit de vork steekt, kijk maar op de foto. Anti-duik had je op latere types geloof ik, je heb nog wel meer veranderingen in voorvorken, tot mijn verbazing zit er onderaan de vork van de 84er 1100 (het kuipmonster), ook met anti-duik trouwens, een draaiknop voor het verstellen van waarschijnlijk de uitgaande demping.
 
Hallo Robinjo :W ,

De delen zijn gestraald met heel fijn zand, ik denk glasparel. Ik vraag dat wel nog wel na.
Die straler komt regelmatig bij ons bedrijf wat afleveren en/of ophalen.

Ik kan nog wel wat voor het blok gebruiken, in ieder geval verchroomde bouten/moeren en de Suzuki plaatjes:
[afbeelding]

Wat ik ook kan gebruiken is een rempedaal en versnellingspedaal met stang.
[afbeelding]

En een verchroomde afdekplaat bovenste kroonplaat:
[afbeelding]

Ik hou me warm aanbevolen.


Groeten,
Hans.

Hans ik heb de grote bout aan de rechterkant, kopbouten heb ik helaas weggegooid, versnellingsindicator zijn de draden afgeknipt.
 
Hallo jongens.

Robinjo, je schreef: Bij die anti-duik unit had ik persoonlijk de kop afgeboord ipv te zagen..., nou dat is niet handig. Met een uitstekend stukkie bout kun je niet veel!
Dan moet je hem uitboren en dat is heel erg lastig, je boort er gauw naast. En dan heb je niets meer... Beter is de boutkop inzagen en dan kun je gebruik maken van het draaimoment. Je kunt er bv een griptang opzetten of een sleutelwijdte aan slijpen of vijlen. Dan kun je er een steeksleutel op zetten. Knapt de bout als nog af, ja dan moet je hem wel uitboren. Dit uitboren gaat het mooist op een kolomboormachine of freesbank.
Er bestaat speciaal gereedschap om afgebroken bouten uit te draaien. Soms gaat dat goed, met dat speciaal gereedschap, maar vaak ook niet.
Dit gereedschap kan ik wel eens laten zien, op de zaak hebben we dat wel.

De verchroomde boutjes is ook al heel fijn, hoor! :Y
Kost dat? Ik mail je wel, tenminste als je email adres bekent is op MF.
De versnellingindicator regelt RaffelGS voor me.
:W
 
Hoi Hapo, en anderen.

Met alle respect voor het mooie revisie/renovatie project aan de GS 550 E, bij het loshalen van bouten die te vast zitten, is naar mijn idee no 1 is nog altijd: inspuiten met WD 40, belray 6 in 1 of kruipolie en wachten..., en dat desnoods met tussenpozen van 6 uur 4 X herhalen.
Je bent een weekend onder de pannen (4 X 6 uur) op die manier, voordat je een poging kunt doen het los te draaien, maar, dan is de kans dat er iets afbreekt erg klein.

Mytime1970
 
Hallo Mytime1970,

Wat jij voorstelt kan natuurlijk ook goed werken, maar dan moet de kruipolie wel op de juiste plaats terecht kunnen komen. Wanneer iets vast gebout zit, zijn de vlakken vd boutkop, de sluitring en het vast geboutte onderdeel zo stevig op elkaar vast geklemd dat geen kruipolie
bij de schroefdreed kan komen. Vaak zit de schroefdraad centimeters dieper...
Dit heb ook al gehad bij de remschijven (zie begin van mijn topic), ook in gespoten met Imal. Toch braken de bouten af.
Het is allemaal zo makkelijk te voorkomen, he! Bij het monteren een beetje kopervet gebruiken...
 
Laatst bewerkt:
Hallo jongens.

Robinjo, je schreef: Bij die anti-duik unit had ik persoonlijk de kop afgeboord ipv te zagen..., nou dat is niet handig. Met een uitstekend stukkie bout kun je niet veel!
Dan moet je hem uitboren en dat is heel erg lastig, je boort er gauw naast. En dan heb je niets meer... Beter is de boutkop inzagen en dan kun je gebruik maken van het draaimoment. Je kunt er bv een griptang opzetten of een sleutelwijdte aan slijpen of vijlen. Dan kun je er een steeksleutel op zetten. Knapt de bout als nog af, ja dan moet je hem wel uitboren. Dit uitboren gaat het mooist op een kolomboormachine of freesbank.
Er bestaat speciaal gereedschap om afgebroken bouten uit te draaien. Soms gaat dat goed, met dat speciaal gereedschap, maar vaak ook niet.
Dit gereedschap kan ik wel eens laten zien, op de zaak hebben we dat wel.

De verchroomde boutjes is ook al heel fijn, hoor! :Y
Kost dat? Ik mail je wel, tenminste als je email adres bekent is op MF.
De versnellingindicator regelt RaffelGS voor me.
:W

Boutje komt goed, je hebt er al mail terug over.

Ik gebruik op het uitstekende stuk bout een griptang en voor dat ik die had een heel grote tang die we Moordenaar noemden, ik weet niet of dat de correcte term is. :9
Het voordeel van deze methode is dat je een veel groter stuk bout beet kan pakken, zeker bij dingen zoals je anti-duik unit of een motorblokdeksel met weinig ruimte om de boutkop heen, voor die tijd heb ik dan al een slagschroevedraaier geprobeerd.
 
Hans is dit het type kopbout wat je zoekt en hoeveel heb je er dan van nodig?
full
 
Hallo Robin,

Een ''moordenaar'' is een grote waterpomptang.
Van die moeren wil ik er graag zestien overnemen.
In iedergeval zoveel mogelijk...
Bij voorbaat dank!
 
Hallo Robin,

Een ''moordenaar'' is een grote waterpomptang.
Van die moeren wil ik er graag zestien overnemen.
In iedergeval zoveel mogelijk...
Bij voorbaat dank!

Ah dus het is een bekend iets de moordenaar. })

Ik heb er zeven voor je, gaan morgen op de post.
 
Robin, alvast bedankt!
Wanneer mijn GS klaar is krijg je een eervolle vermelding... 8-)

:W
 
Robin,
ik heb je pakketje ontvangen waarvoor mijn dank! ;)
Echter, ze (de dopmoeren) zijn een maatje kleiner dan die ik bedoelde.
Geeft niet, deze komen ergens anders van pas... :Y

Groeten,
Hans. :W
 
Natas,
misschien doe ik dat ook nog wel een keer, maar nu niet.
Over RVS gesproken:
ik wil de achterschokdempers voorzien van een RVS mantel. Bevestigingsoog, veerzitting en stelring maak ik ook uit RVS. :?
Een van mijn lelijke dempers heb ik als proefkonijn gebruikt.
Van RaffelGS neem ik 3sets dempers over om er een goede en mooie set van te maken. Tenminste, dat is het plan! Of het wat wordt is nog de vraag... :N :Y :N
Hier heb ik de stelnokjes weggeslepen, anders kan ik het niet demonteren:
full


full


Toen kon ik de demper demonteren:
full


full


Toen de cilinder doormidden gestoken op de draaibank:
full

Toen zat ik onder de hydrauliekolie! Niet op gerekend... |(

En zo ziet het er vanbinnen uit:
full


full


full


full


Het bevestigingsoog zaag ik eraf en ik maak een RVS-oog en die laat ik dan aan de RVS buitenmantel lassen. De rubber dempers moet ik er nog uitpersen en die komen dan weer in het nieuwe oog, met een RVS afstandsbusje.
De stelring wil ik dan van RVS maken, de veerzitting ook.
De veer zelf laat ik stalen en coaten.

Wat denken jullie? Stom plan, gedoemd te mislukken? :Y
Volgende week ga ik verder prutsen...

:W
 
Met alle respect maar die dempers blijken gewoon demontabel te zijn tot een zeker niveau..Je begint met de veer samen te drukken (lukte mij ook bij een set koni-dempers voor mn RD, zal jou ook wel lukken met originele GS veren), dan zet je je steeksleutel op de moer die op de zuigerstang zit en vervolgens druk je nog een stalen pen door het oog, en losdraaien maar.
Vervolgens het hele zaakje in de zwarte verf en doorsparen voor een setje goeie Ikons (was Koni) of Hagons.. Dan rijdt het ook goed.

Kijk maar eens goed naar je 3e plaatje, dan weet je wat ik bedoel.
 
Laatst bewerkt:
Wat denken jullie? Stom plan, gedoemd te mislukken?
Volgende week ga ik verder prutsen...


ha ha, ja inderdaad stom plan, ik het 't ook zo gedaan! maar ja, ik BEN een PRUTSERT ;) ;)

Vooral doorgaaaaaaan! mooi man!

groetun!
 
..... die dempers blijken gewoon demontabel te zijn tot een zeker niveau. Je begint met de veer samen te drukken ...... dan zet je je steeksleutel op de moer die op de zuigerstang zit en vervolgens druk je nog een stalen pen door het oog, en losdraaien maar.....

Dit is interessant. Het eerste deel snap ik, het tweede kan ik niet helemaal volgen.

Indertijd heb ik de veer van mijn demper gedemonteerd door de demper met het oog in de bankschroef te zetten en vervolgens de veer met 2 spanbanden samen te trekken. Helemaal niet moeilijk.

Dat van die steeksleutel en het oog snap ik ook. Maar hoe zit het binnenwerk van de demper vast? Waar zit de schroefdraad? Op welk punt draai je het zaakje los?
 
Hallo Jongens,

Natuurlijk heb ik geprobeerd om ze te demonteren zoals MatthiasD voorstelde.
Dat wilde dus niet, het aluminium oog zat vast op de zuigerstang. De moer had ik zo los...
Normaal gesproken zou er twee platte kanten aan de zuigerstang moeten zitten, om het bovenste oog te kunnen demonteren met een steeksleutel. Dat is hier niet het geval. Dus losdraaien met een pen door het oog wil niet, omdat de zuigerstang meedraaid.
En trouwens, in mijn geval moesten de twee nokken er toch af, omdat anders de RVS mantel er niet op gaat! Vandaar mijn aanpak...

Tremalzo:
het binnenwerk zit opgesloten in de verchroomde buis, die ik doormidden heb gestoken.
Aan de onderzijde, daar waar het verchroomde oog zit, zit ie dichtgelast.
Aan de andere zijde, daar waar de zuigerstang uit de cilinder komt, zit ie dicht gefelst. Net als
bij deksels/bodems op een conservenblikje en spuitbussen enz.
Het is, bij deze schokdempers, niet de bedoeling om ze te demonteren.
 
~
Hallo Jongens,

Natuurlijk heb ik geprobeerd om ze te demonteren zoals MatthiasD voorstelde.
Dat wilde dus niet, het aluminium oog zat vast op de zuigerstang. De moer had ik zo los...
Normaal gesproken zou er twee platte kanten aan de zuigerstang moeten zitten, om het bovenste oog te kunnen demonteren met een steeksleutel. Dat is hier niet het geval. Dus losdraaien met een pen door het oog wil niet, omdat de zuigerstang meedraaid.
En trouwens, in mijn geval moesten de twee nokken er toch af, omdat anders de RVS mantel er niet op gaat! Vandaar mijn aanpak...

Tremalzo:
het binnenwerk zit opgesloten in de verchroomde buis, die ik doormidden heb gestoken.
Aan de onderzijde, daar waar het verchroomde oog zit, zit ie dichtgelast.
Aan de andere zijde, daar waar de zuigerstang uit de cilinder komt, zit ie dicht gefelst. Net als
bij deksels/bodems op een conservenblikje en spuitbussen enz.
Het is, bij deze schokdempers, niet de bedoeling om ze te demonteren.[/quote]


:^

Koni's kan je wel demonteren, deze hoor je weg te gooien als ze stuk zijn. :9
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan