XTZ 750 Super Tenere

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan de page = foto !

Ik zal er ff 4 posten...

dit is Rene zn koppelingskorf met 2 verschillende diktes veren, die ook vrij los zitten en er is speling tussen tandwiel en korf:
IMGP1663.jpg

.
dit is zn binnenkorf:
IMGP1660.jpg

.
waar deze modificatie voor is/staat (van tenere.de forum):
Koppeling11795.jpg

Koppeling11796.jpg

.
En 15, 16 en 17 zitten er (al) niet (meer) in bij Rene zn korf terwijl die mod nog niet is uitgevoerd

Binnenkort toch ook maar mn eigen blok open trekken en controleren...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even gebeld met Yamaha Schiphol-Rijk en bestelnummer 3LD-16150-02 (91 XTZ)verwijst door naar 3VD-16150-10 en dat is een TDM.
Terwijl bv de 3VD-16150-00 verwijst naar een 4NX, wat weer een TRX is.
3LD-16150-10 (95 XTZ) verwijst ook naar 3VD-16150-10.
En staat er op de korf van Rene duidelijk 3LD, alleen is dus onduidelijk hoe die 3VD korf er dus uitziet
 
Laatst bewerkt:
dit is Rene zn koppelingskorf met 2 verschillende diktes veren, die ook vrij los zitten en er is speling tussen tandwiel en korf:

pagina 4-47 v/d service manual:
Check:
Circumferential play
Free play exists -> replace
 
ik heb wat gechecked bij Van Wijk in Zoetermeer, mocht even met de microfiches spelen:

tdm 850 bj 92 heeft hetzelfde bestelnummer voor de buitenkorf als de xtz 750

tdm 850 bj 98 heeft op het fiche bestelnummer 4tx-16150-01 en dat wordt door de bestelcompu vertaald naar 4 un-16150-01. Deze korf ziet er ook anders uit: "onze" korf heeft rechthoekige kantelen en en van deze tdm uit 98 zijn de kantelen afwisselend driehoekig en rechthoekig.
 
Wat je op een fiche ziet telt niet echt, omdat die nummers in de computer wijzigen, je moet dus op zoek naar welk nummer je daadwerkelijk zou bestellen/krijgen, en dat hebbik hierboven al beschreven.
Zou kunnen dat een 98TDM idd een andere korf heeft, in bv de kedo gids zie je de koppelingsplaten van alle XTZ's en TDM t/m 95 identiek (360 graden krukas). En alle TRX-en en TDM's va 96 identiek (270 graden krukas)
Ik heb net nog even met revisiebedrijf Stolk R'dam gebeld (waar ik vanmiddag even mn XT350 cilinder en kop heb gebracht) of zij niet bv die popnagels kunnen lossen en er (dan dus van onderaf) betere veren in kunnen rossen, maar dat deed ie niet. Misschien een ander revisiebedrijf wel? Bel Babo, Arrows, Nolen, etc
 
Laatst bewerkt:
Als iemand aluminium (korf) kan lassen aan een staal (tandwiel) variant...
Tegelijkertijd hoort er iets van speling op te zitten, anders zouden die veren nooit hun werk (kunnen) doen, ook al zegt de service manual dat je moet vervangen indien speling.
De te grote speling kan lijkt mij door 2 redenen ontstaan, te slappe veren en speling op die popnagels.
Heb je nah al met een reviseur gebeld?
 
okay, lassen geen optie.

jawel, drie aan de lijn gehad: babo doet alleen cylinders/zuigers, arrows doet auto- en bootmotoren en bolman komt volgende week terug van holiday.

ook gebeld met yamaha nederland in hoofddorp. onderdelen vooraf bekijken kan niet, omdat ze in hoofddorp/schiphol een magazijn hebben dat volledig gerobotiseerd is. Retour sturen kan wel, met een minimum besteding van € 60 ex btw en met retourkosten van max. 15%.

ik zie trouwens op de duitse tekening van de korf van de super hierboven dat de kantelen ook afwisselend rechthoekig en driehoekig zijn, anders dan mijn korf (alleen rechthoekig), maar wel zoals ik ook zag op de microfiche van de korf van de '98 tdm 850. Zou dat zomaar kunnen betekenen dat de korven onderling uitwisselbaar zijn?
 
Haha bedoel je dat met rechthoekig en driehoekig. De rechthoekige delen gaan de uitsteeksel van de gevoerde platen in, die 3hoekige delen zijn weggehaald als gewichtsbesparing, verder niet, bij de ene rond, de ander 3hoekig. LFB dus...

Maar zoals gesteld die korven zijn NIET onderling uitwisselbaar tenzij je ook de rest meeneemt (gevoerde en stalen platen, drukgroep) dat is al aangetoond met die verschillende bestelnummers vd gevoerde platen. En zelfs dan is t niet zeker wegens bv andere tandwielverhouding.

En nee meer foto's zijn er niet, en je moet ook niet iets gaan bedenken wat al behandelt is.

Enne Bolman is niet Nolen, Bolman is geen revisiebedrijf die doet dat nooit, je enige kans zou Nolen zijn.

Het lijkt erop dat je enerzijds de gok moet nemen, anderzijds als iets nieuw is gaat t ook weer xx km's mee, gewoon eens per jaar openmaken en nakijken. Wilt u pinnen of betaald u cash...? :+
(en bestel meteen een nieuwe pakking en borgplaat voor jezelf)
 
Mja alleen jammer voor je dat ik gebeden niet kan horen, beter gewoon posten, mailen, bellen, ff een 0900 nummer aanvragen 8-)
 
@ BAFFO EN DE ANDERE KOPPELINGSSPECIALISTEN.

Ben ik net terug van vakantie, waarbij ik onderweg moest vaststellen dat
de effecten van m'n schuivertje ook in 'm'n frame zaten:
bij snelheden van 140 + pendelen, bij echt snelle sleurbochten met zware belading tikje dribbelen. :o
Na onderzoek thuis: haarscheuren ih frame bij de bovenste blokophanging.
(de hori-buisjes aan de verticale framebalken, net te zien onder de zijkappen. B|

Enfin de boel is gelast, ik ben weer gerust.

Maar krijg nu alweer buikpijn van de nieuwe rampverhalen:
ook bij een perfect functionerende koppeling zonder enge geluiden
moet de boel uit elkaar ?? (bj '89, 56.000 km.) '(

Enfin, is maar beter om het te weten.
Ben benieuwd of iemand binnenkort HET recept voor vervanging/onderdelen
uitvindt...

Anyway, bedankt, een gewaarschuwd mensch telt etc. :W
 
nou Henzepenz, hèt recept kan ik je niet aan helpen. Wel weet ik dat het zeker helpt als je de emoties bij het sleutelen achterwege laat... Ben net een uurtje of anderhalf bezig geweest met vaselinespray om een verschrikkelijke squiek uit mijn achterschokdemper te halen. Er is werkelijk geen stukje demper waar geen vaseline zit en die krakende piep zit er nog steeds, da's werkelijk frustrerend, ik bedoel, mensen kijken niet meer om vanwege het motorgeluid, maar vanwege die kreunende geluiden, grrrrrr :X

Herkent iemand dit probleem? Ik heb een paar weken geleden al de 5 vetnippels met een vetspuit van wat vet voorzien. En ik "voel" het geluid als ik mijn vingers op de veer leg en de motor indruk aan de achterkant en het geluid klinkt als metaal langs droog rubber.
 
nou Henzepenz, hèt recept kan ik je niet aan helpen. Wel weet ik dat het zeker helpt als je de emoties bij het sleutelen achterwege laat... Ben net een uurtje of anderhalf bezig geweest met vaselinespray om een verschrikkelijke squiek uit mijn achterschokdemper te halen. Er is werkelijk geen stukje demper waar geen vaseline zit en die krakende piep zit er nog steeds, da's werkelijk frustrerend, ik bedoel, mensen kijken niet meer om vanwege het motorgeluid, maar vanwege die kreunende geluiden, grrrrrr :X

Herkent iemand dit probleem? Ik heb een paar weken geleden al de 5 vetnippels met een vetspuit van wat vet voorzien. En ik "voel" het geluid als ik mijn vingers op de veer leg en de motor indruk aan de achterkant en het geluid klinkt als metaal langs droog rubber.

Bovenste en onderste ophangpunt los gehad en ingevet?
 
Heb ik aan gedacht en naar gekeken, maar kon er met mijn sleutels niet bij. 't Is wel het enige dat het nog zou kunnen zijn. Maar gauw een doppensetje met ratel kopen.

T is wat ik nu al meerdere malen tegen je heb gezegd, al t andere was al behandeld/bespoten/ingevet, want de enige assen zonder vetnippel. Enne je kunt toch je (ring)sleutels zijwaarts erop steken? (tussen frame en olietank enzo door van boven/achteraf)

Enne: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_35/OFF04.HTM (dat is -nu- tot 07-09)
 
nou Henzepenz, hèt recept kan ik je niet aan helpen. Wel weet ik dat het zeker helpt als je de emoties bij het sleutelen achterwege laat... Ben net een uurtje of anderhalf bezig geweest met vaselinespray om een verschrikkelijke squiek uit mijn achterschokdemper te halen. Er is werkelijk geen stukje demper waar geen vaseline zit en die krakende piep zit er nog steeds, da's werkelijk frustrerend, ik bedoel, mensen kijken niet meer om vanwege het motorgeluid, maar vanwege die kreunende geluiden, grrrrrr :X

Herkent iemand dit probleem? Ik heb een paar weken geleden al de 5 vetnippels met een vetspuit van wat vet voorzien. En ik "voel" het geluid als ik mijn vingers op de veer leg en de motor indruk aan de achterkant en het geluid klinkt als metaal langs droog rubber.



Tja, die ieheiieeheihkrrr....
Kennen we allemaal denk ik.
Die Nippels zijn leuk :+ maar voeden toch niet alles.
Heb je dus al uit elkaar gehad.
Ophangpunten van de schokbreker zelf helpt meestal:
na een jaar ben je weer aan de beurt.
Wellicht dan ander vet (lithium?) gebruiken,
weet niet hoelang/goed die vaseline blijft smeren.

Enneh, met het sleutelgevoel zit het wel goed;
nog altijd leuk. |( :? ;) *D
Succes !!
 
en met een voldaan gevoel sta ik weer het vet onder mn nagels vandaan te borstelen, heeeeerlijk, klusje weer gelukt *D ik had mazzel, de sqiek zat in de bovenste draagas van de schokbreker, flink wat vaseline ingespoten, en nu maar afwachten hoe lang die goei blijf (volgend jaar lithium based grease, multipurpuse-vet oid).

Thanks for the tips :]

btw, die Aldi-ratels lijken leuk voor dat geld, maar de kleine is inmiddels halfkaduuk, en hoeveel boutjes 10 moet je nou helemaal los- en vastschroeven om bij die shock te komen?? stuk of 8! Kwalitada!!
 
hahaha dacht ik dus... gesquiek getest met lichaamsdruk op achterkant vd motor, geen gesqiek meer... de hele opbouw gemonteerd, gaan zitten voor proefritje en SQUIEK --- zucht--- waardeloos, kennik morgen weer aan de bak, want met squeiek is het niks ;(

Hmmm, en als je alleen de achterkant inveert door druk op je rek te geven hebbie t dan (ook), of alleen als je op t zadel duwt? Misschien is je zadel gebroken en/of schuurt die ergens tegenaan. Anders alles eraf halen en 1 voor 1 terugzetten (dus ook kapjes) en tussendoor steeds zittend proberen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan