Koppelingsprobleem SWM Superdual

Nielsen G

Rookie
7 apr 2024
5
0
Koppelingscilinderprobleem SWM Superdual T uit 2018.

Motor schakelt niet of bijna niet naar neutraal bij draaiende motor. Ook is het moeilijk om vanuit de 1e versnelling omhoog te schakelen terwijl de motor draait als je stilstaat (koppeling ingedrukt).

Koppelingshendel en cilinder gecontroleerd (slave en master).

Wat kan er nog meer aan de hand zijn?
De motor schakelt eenvoudigweg tijdens het rijden.

Groeten uit België,
Nielsen
 
neem aan dat de motor goed ontkoppeld in de 1e versnelling, aangezien je dat niet vermeld, dus kun je de koppeling uitsluiten. Motor iets vooruit drukken als je van de 1e naar neutraal schakelt wil wel eens helpen. Schakel zelf al naar neutraal in de laatste meter als ik nog snelheid heb. Lukt ook zonder koppeling.
 
Achterband draait wel iets als ik hem in de 1ste versnelling op de bok heb staan. Maar kan hem met de voet stoppen.
Tijdens rijden kan ik hem ook niet in de neutraal krijgen.
Moet in stil stand echt goed mijn best doen en na een keer of 8 lukt het. Maar soms wil hij dan ook niet vanuit de 1ste opschakelen.
Staat de motor uit en je bedient de voethendel met de hand zet je hem zo in de neutraal.
 
Dit probleem is zeker al zolang je hem hebt?

In de basis is het gewoon een doorontwikkeld crossblok en die blokken willen vaak slecht in de neutraal met draaiende motor.
De KTM 520 had dat verschrikkelijk en ook onze Beta's hebben er last van.

Dat het achterwiel draait op de bok is normaal, dat doet vrijwel elke motor.
 
De motor heeft altijd juist heel fijn geschakeld. Dat is het rare.
Heeft een nieuwe distributie gehad bij 20 duizend en daarna is het begonnen.
Ik heb er niet veel verstand van maar volgens mij staat de distributie los van de versnellingsbak.
 
De motor heeft altijd juist heel fijn geschakeld. Dat is het rare.
Heeft een nieuwe distributie gehad bij 20 duizend en daarna is het begonnen.
Ik heb er niet veel verstand van maar volgens mij staat de distributie los van de versnellingsbak.
Wat is er kwa distributie vervangen en wat is er los geweest he.

Kan best dat de koppeling net iets verkeerd in elkaar is gezet.

Bij Beta is er een soortement hele grote veerring die het platen pakket iets induwt, dit zorgt ervoor dat hij iets vloeiender aangrijpt bij de koppeling laten schieten. Maar bij bepaalde bouwjaren of als de koppeling ook maar iets plakt blijft hij slepen. Velen verwijderen deze ring dan ook.
 
Je hebt bv bij harley en ktm een dunne smalle ring achterin het pakket die kan verkeerd om gemonteerd zijn
Op de foto niet te zien maar hij is gezet niet plat.

20240408_135535.jpg
 
En bij de volgens mij 500 ktm ook nog een schijf die anders is als de rest.
Met een S erin gegraveerd.
Deze zal wel andere samenstelling hebben.
Mijn ktm heeft ook last van plakkende koppeling bij lang stilstaan.
BLijft allemaal beetje gissen .
Hier achter het toetsenbord
 
Terug
Bovenaan Onderaan