Guzzi start niet

1098

MF'er
17 sep 2015
183
87
Hoi, ik heb een oude Motoguzzi uit 1976. Een paar jaar in de garage gestaan en rijdend weg gezet. Nu een frisse accu erin en hoopvol op de startknop gedrukt.... nix, helemaal nix. Ook geen klik. Iemand een glazen bol waar ik zou kunnen beginnen te zoeken? De zekeringen zijn heel.

Marco
 
Als je die twee dikke aansluitingen met elkaar doorverbindt zal wel de startmotor gaan draaien maar niet de motor zelf. Dat relais zorgt er ook voor dat het bendix in de startersbanen wordt getrokken, dus moet dat relais bekrachtigd worden. Op dat relais zitten een dikke kabel en een dunnere aangesloten. Die dikke gaat direct zonder zekering naar de plus van de accu. Als de dunne op de plus wordt aangesloten zou het boeltje tot leven moeten komen. Controleer vooral de dikke kabel op corrosie bij alle aansluitingen ebook de massa aansluiting.
Als dat allemaal goed werkt en hij start nog steeds niet kan je verder kijken. Op de dunne draad wordt plus gezet middels een simpel autorelais. Dat wordt op zijn beurt weer aangestuurd door de startknop. Ik weet niet of er bij een le Mans van die leeftijd al een startbeveiliging is ingebouwd in de zijstandaard.
De bendix die nog ergens in mijn geheugen huist had volgens mij een soort wormwielachtigs die de hele boel richting starterkrans duwde.
 
OK, dus een le mans had dus niet de stekkers in de koplamp zitten, mijn T3 had dat wel, en dat heeft wel eens wat problemen gegeven.
Een beetje met het stuur wiebelen werkte toen prima. uiteindelijk alles vervangen in de koplamp, nooit geen problemen meer gehad.
 
Laatst bewerkt:
wat je ook even "moet" doen is het startrelais "met de hand" indrukken, zowel de bosch en lucas startmotoren hebben achterop het relais een kunststof kapje zitten in het midden... als je dit eruit wipt kun je met een schroevendraaier o.i.d het relais indrukken. Als het contact aan staat en je drukt dit deel in en de startmotor en het relais zijn verder goed dan zal het relais de beweging bijna direct zelf overnemen en startmotor gaan draaien... daarom ook niet met je vingers doen. je moet wel wat kracht zetten en als het relais bekrachtigd wordt na het eerste zetje schiet de boel in 1 keer verder naar binnen, niet grappig met een velletje of vingertop ertussen.

Als bij handbediening de motor gewoon wil starten moet je gaan zoeken in het kleinere relais onder de zijdeksels wat weer door de startknop wordt aangestuurd....
Maar wat Halflife zegt klopt, er zitten meerdere stappen in het startcircuit, voornamelijk omdat er zo'n grote startmotor gebruikt is waarschijnlijk...

de startknop bedient een relais, het relais bedient het startrelais en het startrelais bekrachtigd de startmotor
oke... oud seniel en in de war.... het kunststof dopje en de in te drukken "as" zitten (uiteraard) aan de voorkant van het startrelais...... niet aan de achterkant...
Bekijk media item 1359293het getoonde voorbeeld is de startmotor van een 1000 SP 2
 
weet natuurlijk niet welke start motor er op zit ga er even vanuit dat de oude Bosch is waar de LeMans mee uitgeleverd was .
Die heeft dat dopje er dus niet inzitten .
Kan zijn dat er een andere op gegaan is in de loop der jaren maar dan nog, de Valeo of de klonen daarvan of de nieuwe Bosch hebben het ook niet .
Valt dus weinig in te drukken
 
oke, ik had het op mij beider guzzi's... een SP 2 uit 85 en een V50 monza uit 82, zal bouwperiode dingetje zijn dan, heb de sp zelfs een tijdje standaard op die manier gestart... tot het startrelais helemaal de geest gaf... zal eens kijken naar de startmotor die er nu opzit (2e hands, geen idee van welk bouwjaar/type)

oke, sorry, dat antwoord moet ik jullie schuldig blijven, deze startmotor heeft nog de originele kunststof afdekdingus over het startrelais.. en dat gaat er niet af zonder de carburateur eraf te halen en helaas dat gaat me weer net iets te ver
 
Laatst bewerkt:
Halflive zo relais zit er wel op alleen die vast gebout en deze is los
Bekijk bijlage 1992615
Al is die van Bosch voor Guzzi niet met een boutje aangesloten maar met een schuifstekker aansluiting
In dat filmpje zit de rode klem op de bovenste linkse aansluiting de rechter gaat naar de startmotor zelf
Rob, dit is een Japans relais. Dat hangt ergens los op de motor en heeft zoals je ziet twee dikke aansluitingen. Er zit ook geen actuator voor de bendix in. Deze kan je wel prima kortsluiten door de twee dikke polen met elkaar te verbinden. Maar heeft geen relatie met een auto startmotor zoals op een Guzzi zit.
 
Bedsnkt voor de hulp zover. Ik had in de planning vandaag met de motor aan dd gang td gaan maar dat liep anders. Morgen een nieuwe poging.

Om een stok achter de deur te hebben voor mijzelf om weer eens wat aan de motor te doen heb ik mijzdlf voor de distinquish gentelmans ride opgegeven.
Wordt dus een flinke beurt met 2 nieuwe banden en een accu.
Maar eerst uiteraard muziek uit de uitlaten.

Marco
 
is gewoon een vervangrelais voor een startmotor met bendix, niet een los "startrelais"
Ik zie momenteel alleen "gezeur" over mijn geposte plaatje van een relais op een startmotor,
dit plaatje was bedoeld ter illustratie, niet wetende wat of welke er precies gebruikt worden door Moto Guzzi.
Het gaat om de werking, de 2 M8 aansluitingen met elkaar verbinden dmv een schroevedraaier en je weet of de startmotor wil draaien.
 
Ik zie momenteel alleen "gezeur" over mijn geposte plaatje van een relais op een startmotor,
dit plaatje was bedoeld ter illustratie, niet wetende wat of welke er precies gebruikt worden door Moto Guzzi.
Het gaat om de werking, de 2 M8 aansluitingen met elkaar verbinden dmv een schroevedraaier en je weet of de startmotor wil draaien.
Omdat die twee dikke aansluitingen niet op een Guzzi startmotor zitten. Daar zit er maar eentje. Daarom gezeur.
 
Denk dat Halflife zichzelf op het verkeerde been zet door de montage wijze bij guzzi, er zitten gewoon twee aansluitingen achter op het relais, maar de onderste gaat direct de startmotor met een kort aangegoten kabeltje uit de startmotorbehuizing, er gaat dus maar 1 dikke kabel bij het relais weg (direct naar de accu)

maar verder is het relais inderdaad vergelijkbaar..

zie overigens wel op al de voorbeeld foto's dat het dopje aan de voorkant van het relais waar je 'm met de hand zou kunnen activeren wel een behoorlijke uitzondering is kennelijk want die zie ik nergens terug
 
Gevonden zit op de "oerbetrouwbare"Lucas startmotor blijkbaar ben hem verder nergens tegen gekomen .

1712562054637.png

Als ik deze op een Guzzi tegen komt die hebt gekocht dan gaat die gelijk in de oud ijzerbak zovel elende heb ik er mee gehad
toen ik nog met een V65 rondreed
 
is inderdaad een Lucas,
Bekijk media item 1359305
mijn excuus dacht dat het een bosch was (omdat ie op mijn SP zat, Lucas ken ik eigenlijk alleen van de kleine guzzi's) , verder nooit echt problemen mee gehad, een paar jaar terug vervangen, maar de motor had toen ook al dik 2 ton op de teller dus dan vind ik een versleten startmotor niet eens zo heel vreemd
 
Nee, halflive staat prima op twee benen. Er wordt hierboven een japans relais getoond met de opmerking de twee dikke polen door te verbinden. Dat gaat niet bij een Guzzi omdat er maar 1 dikke pool zit.
Je moet de spade die ik hier los getrokken heb met de koperen
17125726410134126281866646984147.jpg
m8 doorverbinden. De onderste m8 die je op de foto ziet laat alleen de startmotor draaien. Dan komt de bendix niet in en zal de motor niet starten.
 
Nou, er is nieuws.
de startmotor gaat rond. Er gebeurt nog steeds niets met de startknop. morgen na werktijd gaan we daar naar kijken. De vraag is alleen hoe je die uit elkaar haalt. Hij bestaat niet uit 2 delen maar wordt in zijn geheel over het stuur geschoven waarbij de bedrading in het stuur verdwijnt en er verderop uitkomt. zijn er knoppen los te wippen of is er een andere truuk?

Marco
 
bij een motor van die leeftijd zou ik persoonlijk de moeite niet eens nemen om te proberen de schakelaar te repareren, gewoon vervangen, of door 2e hands origineel of door nieuwer en betrouwbaarder spul..
werkt het relais onder het zadel wel? als je daar spanning op zet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan