Door een gebrek aan koelvloeistof gaat je olie lampje niet branden.
Als er koelvloeistof gelekt is dan heb je wellicht meer dan 1 probleem.

Uit mijn hoofd weet ik het niet meer, ik rij al even geen transalp meer, maar dat olie lampje brand toch altijd als je hem op contact zet en gaat uit nadat je hem hebt gestart.

De transalp die ik had was heerlijk betrouwbaar en ik heb daar een aantal jaren zomer en winter mee door gereden.
Ik kan mij niet herinneren dat er ooit iets mee is geweest
 
Wat bedoel je precies met meer dan 1 probleem ? Want ik heb de motor recent opgehaald van een beurt :s er zit een heel nieuw blok in etc.

Ik vind het apart dat er vloeistof lekt van onder die niet zwart is. Wel kon de motor niet starten na het lekkende vat
 
  • Dislike
Waarderingen: Zot
Wat gaf je temperatuurmeter aan voordat je hem uitgezet hebt ?. Heb je de fan ook horen draaien ?.
De temperatuur was vrij hoog eigenlijk al tegen de limiet aan vandaar dat ik gok dat de koelvloeistof misschien de reden is van het probleem. En het koel element was ook helemaal leeg toen ik keek + plus een plasje onder de motor.

Ook nog wat rook gok ole rook
 
  • Dislike
Waarderingen: Zot
Wat bedoel je precies met meer dan 1 probleem ? Want ik heb de motor recent opgehaald van een beurt :s er zit een heel nieuw blok in etc.

Ik vind het apart dat er vloeistof lekt van onder die niet zwart is. Wel kon de motor niet starten na het lekkende vat
Je geeft twee dingen aan

1 koelvloeistof lekkage. Als je een lek hebt dan is dat vaak niet zo spannend.

2 olie lampje. Bij een laag koelvloeistof niveau gaat je olie lampje niet branden.

Dit zou dus kunnen betekenen dat je meer dan 1 probleem hebt.

Heb je de olie al kunnen pijlen?
En heb je kunnen zien waar de vloeistof onder het blok vandaan komt?
En kan je zien hoeveel koelvloeistof je nog hebt?
 
Ziet er ook niet olie achtig uit, eerder koelvloeistof. Als je er nog naast stond even proeven of het zoetig is.

Olie error geeft hij sowieso als het blok niet loopt, je oliedruk is immers te laag tijdens het starten. Daar onderbreekt hij het starten ook niet op.
 
Ziet er ook niet olie achtig uit, eerder koelvloeistof. Als je er nog naast stond even proeven of het zoetig is.

Olie error geeft hij sowieso als het blok niet loopt, je oliedruk is immers te laag tijdens het starten. Daar onderbreekt hij het starten ook niet op.
Proeven ging me te ver 😂 maar ik rook er aan en het had een licht scherpe geur. De Berger had meerdere motoren mee die door de hitte waren uitgevallen
 
De temperatuur was vrij hoog eigenlijk al tegen de limiet aan vandaar dat ik gok dat de koelvloeistof misschien de reden is van het probleem. En het koel element was ook helemaal leeg toen ik keek + plus een plasje onder de motor.

Ook nog wat rook gok ole rook
Normaal komt een goed koelende Transalp niet verder dan 2/3 op de temperatuurmeter. Klinkt in jouw geval wel als een koelprobleem.
Waren de radiateuren leeg of alleen het expansietankje ?. De lekkage is wel ongeveer op de plaats waar het explansietankje zit. Een leeg tankje maar wel volle radiateuren (en een werkende dop) is geen drama an sich en mag nauwelijks gevolgen hebben.
 
Olielampjr brandt altijd als de motor op contact staat.

Ik vermoed dat de motor niet start door de jiffy, dodemansknop of niet in vrij staan. (Lampje brandt in ieder geval niet op je foto).

Als laatste: weet je zeker dat het plasje er al niet lag? Qua vorm past het niet bij een lekkage van je motor
 
Ik wou de stoep op rijden om mijn motor te parkeren dit deed ik heel rustig met slippende koppeling.

Ik snap de fout niet?
Als de Tomtom zegt: 'ga rechtdoor over de rotonde', dan is een oude transalp nou nét de motor waarmee ik dat aan durf.
Zonder gekheid, een oude transalp is onverwoestbaar, je moet echt gekke dingen doen om hem doelbewust te slopen.



Kijkend naar je foto en afgaand op de 'scherpe' geur, verwacht ik dat er wat benzine/water/troep uit een overloopslang is gekomen. Die slangetjes die bijvoorbeeld je luchtfilterbehuizing, carter ventilatie en accu afwatering komen uit zo rond die plek. Op zich niks om je heel ongerust over te maken als het een keer gebeurt, tenzij hij er zo veel uit blijft gooien.


De motor startte niet meer en gaf de error Oil (dit kan van alles zijn aangezien er geen andere error mogelijkheid is)
Dat lampje geeft alleen aan dat er geen oliedruk is. Die zou altijd moeten branden (als controle dat hij werkt) als je contact aan staat maar de motor niet draait. Dat lampje is alleen een probleem als hij blijft branden (of gaat branden) met draaiende motor. Meer dat dat lampje niet.


Ik vermoed dat de motor niet start door de jiffy, dodemansknop of niet in vrij staan. (Lampje brandt in ieder geval niet op je foto).
Zou me niet verbazen. Je zegt ook een beginnend rijder te zijn... Deze fout(en) hebben we allemaal gemaakt. :t
 
TS zegt dat er een nieuw blok onder hangt en er een beurt gegeven is door de dealer. Imo zou dit een kwestie van een slecht ontlucht koelsysteem kunnen zijn. Dat zou direct verklaren waarom het koelvloeistof reservoir leeg was (buiten het feit dat er wat koelvloeistof uit gekotst is) en de motor op een te hoge temperatuur draaide.
 
zelfs met een koelvloeistof probleem zou die moeten aanslaan. Zoals reeds geschreven, probeer eerst na te kijken waarom het neutraallampje niet aangaat, en dan eens proberen te starten. Transalps zijn op zich redelijk bulletproof. Verder gok ik op slecht ontlucht koelsysteem.

Een aantal jaar geleden had ik mijn moto op de stoep geparkeerd in de Ardennen, toen ik terug kwam lag er ook een plas onder… bleek afkomstig te zijn van een hond….
 
zelfs met een koelvloeistof probleem zou die moeten aanslaan. Zoals reeds geschreven, probeer eerst na te kijken waarom het neutraallampje niet aangaat, en dan eens proberen te starten. Transalps zijn op zich redelijk bulletproof. Verder gok ik op slecht ontlucht koelsysteem.

Een aantal jaar geleden had ik mijn moto op de stoep geparkeerd in de Ardennen, toen ik terug kwam lag er ook een plas onder… bleek afkomstig te zijn van een hond….
Haha ja ik hoop dat het bij mij ook zoiets is geweest 😂
 
  • Dislike
Waarderingen: Zot
Ik snap de fout niet?
Als de Tomtom zegt: 'ga rechtdoor over de rotonde', dan is een oude transalp nou nét de motor waarmee ik dat aan durf.
Zonder gekheid, een oude transalp is onverwoestbaar, je moet echt gekke dingen doen om hem doelbewust te slopen.



Kijkend naar je foto en afgaand op de 'scherpe' geur, verwacht ik dat er wat benzine/water/troep uit een overloopslang is gekomen. Die slangetjes die bijvoorbeeld je luchtfilterbehuizing, carter ventilatie en accu afwatering komen uit zo rond die plek. Op zich niks om je heel ongerust over te maken als het een keer gebeurt, tenzij hij er zo veel uit blijft gooien.



Dat lampje geeft alleen aan dat er geen oliedruk is. Die zou altijd moeten branden (als controle dat hij werkt) als je contact aan staat maar de motor niet draait. Dat lampje is alleen een probleem als hij blijft branden (of gaat branden) met draaiende motor. Meer dat dat lampje niet.



Zou me niet verbazen. Je zegt ook een beginnend rijder te zijn... Deze fout(en) hebben we allemaal gemaakt. :t
Grappig dat je dat zegt terwijl er net een nieuw blok in zit. _O-
Je kan ook overdrijven met de claims van "onverwoestbare" motoren... zeker als ze ondertussen al tientallen jaren oud zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan