Demontabele of zakbare motortrailer?

Zo zijn ze nauwelijks te vinden (een tweedehands MOTOLUG) en zo staan er nu 3 te koop op Marktplaats. Twee voor twee motoren en 1 voor 1 motor. Vraagprijzen tussen 950 en 1100 Euri......
motoman, nog een tipje, afgelopen weekend trailer losgekoppeld, wielen eraf, Achterste vd 2 pinnen vd de verlichtingsbalkjes eruit, trailer dubbel gevouwen , as eraf en dan verlichtingsbalkjes naar binnen klappen en met een elastiekje bij elkaar gehouden, zo in de auto. naderhand na een rit alles uit de auto op straat gelegd, de vrouw heeft getimed, geheel in 3,5 minuten in elkaar en de motor kon er weer op, super gemakkelijk,

stonden zelfs mensen even te kijken, men is dan super verbaasd.
 
Sowdan......!!! Dat is snel, supersnel. De eerste keer was ik nog aan het puzzelen, maar inmiddels ben ik ook geroutineerd. Maar 3,5 minuten ......... Heb net geklokt. Als ik op de bank zit en weer terug ben zit daar 3 kwartier tussen. Ik ga er van uit dat je dus dan helemaal vanaf NUL moet beginnen.

- Motor pakken en klaar zetten
- Motolug in onderdelen verzamelen en klaar leggen om te monteren.
- Motolug deels monteren (nog zonder achterlichten)
- Aanhaken aan de auto en in laagste stand zetten.
- Motor er op rijden
- Motor vastzetten met spanbanden.
- verlichting monteren
KLAAR

Dit alles tussen een half uur en driekwartier.

Als ik een trailer zou huren, ben ik vele malen meer tijd kwijt aan halen en brengen........
 
Laatst bewerkt:
Net weer de Motolug gepakt en alles gemonteerd. Deed er inderdaad iets meer over dan een half uur......
 
Ik kan het sneller :P maar ik heb alleen de goot dubbel geklapt tegen de muur, en de as met wielen er aan rechtop tegen de andere muur. Dus as neerleggen, goot er overheen open klappen en dan is het al bijna klaar! Als ie achter in de auto moet, moet het verder uit elkaar inderdaad.
Het blijft een ideaal ding. Een motor kopen en ophalen met de auto is gewoon grappig. “Eh, je zou toch een aanhanger meenemen?” *D
 
Aha!! Ja dat verklaart een hoop. Ik heb dus gekeken naar te totale tijd, tussen het besluit de Motolug met motor op te tuigen en het moment van wegrijden. Bij mij ligt de Motolug helemaal uit elkaar (omdat de ruimte niet heb). Maar ik ben het volledig met je eens dat het een ideale trailer is!!

Als je wat posts terug leest heb ik dus wel een paar 'verbeteringen' er aan gedaan. Maar zonder is het eigenlijk al uitstekend!
 
Heb vandaag ook een motolug gekocht. Geniaal karretje.
Morgen in elkaar knutselen, motor erop rijden (generale repetitie / afstellen voorwielklem) en dan in zo min mogelijk delen uit elkaar halen.

Helemaal uit elkaar krijg je het karretje nog achterin een Kia Picanto volgens mij, grootste lengte is de motorgoot.
In een Renault Clio past die zonder spacemanagement:

48330426726_24b092bb9e_z.jpg
j


Nog wel 2 aanvullende vragen:
- Dame die de uitleg en instructie gaf vermelde als aandachtspunt het vethouden van de wiellagers. Iemand dit al moeten doen? Mocht dit nodig zijn kan ik langskomen in Hazerwoude-Dorp met de wielunits zodat ze dit kan doen en laten zien hoe dit moet.
- In de instructie lees ik dat het wordt afgeraden om met een onbeladen trailer te rijden. Moet toch wel kunnen. Snap dat je voor langere afstanden de trailer niet leeg achter je auto wil hebben vanwege doorplanken. Voor kortere afstanden is het handiger om deze thuis al in elkaar te zetten.
 
Laatst bewerkt:
....- In de instructie lees ik dat het wordt afgeraden om met een onbeladen trailer te rijden. Moet toch wel kunnen. Snap dat je voor langere afstanden de trailer niet leeg achter je auto wil hebben vanwege doorplanken. Voor kortere afstanden is het handiger om deze thuis al in elkaar te zetten....
Toch zou ik het niet doen... Sommige gebruiksaanwijzingen bevatten echt onzin maar in dit geval zit er wel een goede reden achter.

De goot van de Motolug klemt om de as, dat komt door het gewicht van de motor en het aanspannen van de sjorbanden.
Staat er geen motor op en je rijdt over een drempel dan kan de goot omhoog klappen gaat de trailer dingen doen die jij niet wilt.
 
Ja precies, het rammelt keihard, onbeladen achter de auto. Voor heel korte stukjes doe ik het wel maar liever niet.
Die ziet er trouwens nog echt nieuw uit. Die van mij is daarmee vergeleken dan maar een oud ranzig ding. :X
Maar: ik heb de lagers wel gesmeerd inderdaad. Dit naar aanleiding voor doem scenario verhalen. Vet komt er overigens wel uitgeslingerd. Maar beter dat dan dat het stuk loopt.
 
@Hybride en @Tarwetijger

Is inderdaad een nieuw nieuwe.
Goed om te weten dat onbeladen rijden echt een no go is.

Borgpen zou dit omhoogklappen van de goot toch moeten afvangen ?
 
Laatst bewerkt:
hoi,
borgpen houd het wel, maar zit aan de onderkant ook ruimte op, dus bij veel zo rijden kan de splitpen losjutteren en als de pen dan springt blijft de af staan en sleept de goot mee, een klein stukje kan best, maar anders even demonteren, bij wat oefening en handigheid gaat dit in minder dan 10 minuten.

zal je veel plezier mee hebben, maar laat hem nooit onbeheerd lang aan je trekhaak want is een gewild object.

Ik ga regelmatig uit rijden, maar haal hem altijd op plaats bestemming uit elkaar, in de auto, kost even tijd, maar dan heb je het langste plezier ervan.
lees ook even de handige aanpassingen van motoman.

grt
 
Vandaag de motolug in elkaar gezet, wijst zich allemaal vanzelf.
Durfde alleen de motor er niet in mijn eentje op te rijden..
Een Transalp is nog best zwaar aan het handje.
Ben een aantal keer tot halverwege gekomen.

Komende week maar eens zonder wielen aan de as proberen. Stap 1 is de voorwielbevestiging op de goede maat zetten en het mechanisme leren kennen.

Hoe rijden jullie de motor erop. Aan het handje of zittend?
 
Aan de hand, maar je moet niet te bang zijn. Anders rijdt ie niet de voorwielklem in. Kwestie van oefenen. Moet eerlijk zeggen dat het altijd een beetje spannend blijft, voornamelijk het eruit trekken in je uppie.
Wel met draaiende motor, koppeling en een beetje gas.
 
Laatst bewerkt:
Afrijden dus ook met draaiende motor?
Dus controle houden via het achterwiel, had al gemerkt dat controleren met het voorwiel tot glijden leidt.

Apart dat de TransAlp zo onstabiel aanvoelt aan het handje.

Heb in het verleden ook een karretje gehad, duwde de KTM GS 300 en Suzuki DR350 er probleemloos op in mijn uppie.

Workarounds ook al bedacht:
- Parkeergarage heeft hellende vlakken, auto + motolug op een neerwaartse helling parkeren. Zwaartekracht heeft dan minder invloed.
- Extra handjes regelen
 
Laatst bewerkt:
Afrijden dus ook met draaiende motor?
Dus controle houden via het achterwiel, had al gemerkt dat controleren met het voorwiel tot glijden leidt.

Apart dat de TransAlp zo onstabiel aanvoelt aan het handje.

Heb in het verleden ook een karretje gehad, duwde de KTM GS 300 en Suzuki DR350 er probleemloos op in mijn uppie.

Workarounds ook al bedacht:
-

komt ook omdat de transalp wat hoger is, mijn zrx rijd ik er zo op ,de f650 is wat lastiger door z n hoogte, wel raar t ding is veel minder zwaar
 
inderdaad oprijden met motor aan, ernaast lopen (achterlichten later doen, hoef je er niet overheen te stappen) tot in de klem, killswitch motor af, banden vast maken horizontaal kantelen en in zijn vrij zetten, eraf is kantelen, banden los, (beetje tegenhouden) dan kort rukje uit de voorwielklem en hij loopt achteruit, gewoon zonder motor maar met zwaartekracht, v-strom van 230-240 kg, geen enkel probleem.
 
Met het eraf halen van de motor, laat ik de motor ook in de versnelling staan.
Ik sta links van de motor en kom met afstappen net niet lekker bij de rem.........dan los ik de koppeling altijd iets om af te remmen.

Staat trouwens een aardige demontabele aanhanger hier op MF sinds een uurtje.
Ken het merk Astorc niet, maar als je er voor in de markt bent............ziet er goed uit.

https://www.motor-forum.nl/threads/astorc-demontabele-motortrailer.445843/
 
Mooi TA68 dat je een Motolug hebt!! Voor het er op rijden en afrijden heb ik twee opklapbare oprijplanken van aluminium gekocht bij Detona (120 cm totale lengte uitgeklapt). Dat lijkt een dure investering (120 euro) maar het maakt het nu super simpel om alleen een motor op en af van de Motolug te rijden. Tenminste als deze is aangehaakt aan je auto zodat de Motolug niet verschuift als je er op- of af rijdt. Als ik de volgende dag een rit maak wat ver is, pak ik dus de Motolug en tuig deze alvast op. Ik heb er een neuswiel bijgemaakt dus dan kan ik alles compleet met motor klaarzetten (in m'n tuin) en de volgende dag snel aanhaken aan m'n auto. Lees de diverse tips even terug om nog meer plezier te beleven aan je Motolug (extra sloten, bewerken pinnen voor makkelijk plaatsen e.d.). En o ja, hij past inderdaad goed in een niet al te grote auto. Handig he!

Over het rijden met een onbelaste of belaste motolug het volgende advies:
- Onbelast beslist niet harder rijden dan 80 KM/u vanwege het ongecontroleerd opwippen bij een kuil of drempels. Vooral bij drempels goed vaart minderen.
- Belast maakt de snelheid niet veel uit. Eenmaal goed vast gesjord staat je motor er als een huis op en wordt 1 met de Motolug. Je mag nergens harder dan 80 maar mocht je toch sneller gaan, geen probleem. (In Frankrijk mag je 100) Ik heb er in een onbewaakt moment 130 mee gereden (was even vergeten dat er een aanhanger achter m'n auto zat) en je merkt er helemaal niets van dus.
 
Ik wist dat het 90 was, alleen die 3500kg was me ontgaan.............hoef je je zekers niet voor te verontschuldigen. :)

Hoe zit het met de roest op de Motolug? Lees links en rechts dat die daar wel gevoelig voor is.
 
Vandaag even droog geoefend zonder wielen aan de as. Lichte helling gecreëerd met reservewiel onder de voorkant, was ook nodig om de achterkant omlaag te krijgen. Achterste voorwielklem staat nu op het 3e gat van achteren, is ook wat de dame van Femon Parts aangaf voor een 21 inch voorwiel. Met motor erop is er ongeveer 1 cm ruimte tussen deze klem en de rijplaat, lijkt me prima. Durfde de motor niet los te laten vanwege wiebelig aanvoelen, wellicht gaat dit beter met wielen eronder en vast aan de trekhaak. Rijplaat tordeerde behoorlijk bij proberen los te laten.

Had genoeg bekijks met de motolug zodat ik het vasthouden kon uitbesteden om de hoogte van de achterste voorwielklem te controleren.
Meteen extra handjes geregeld mocht ik die morgen nodig hebben tijdens de testrit.

Bevestiging van sjorbanden aan de Transalp is nog wel een punt van aandacht. Had zelf bedacht om ze aan de achterkant aan de "handvatten" vast te zetten en aan de voorkant aan het stuur. Eventueel extra spanbandjes om de wielen. Zie onderstaande afbeelding voor het type dat ik heb:


honda-xl-650-v-transalp-1254371.jpg
 
En jawel, gelukt in mijn uppie:

48415993316_aae5a167a1_c.jpg


Trots als een Aap, maar toen ging de trailer niet meer naar beneden...
Zat shocking klem tussen trekhaak en beton.

Dus toch maar mijn hulplijn gebeld, Buurman heeft vast een krik die we onder de rijplaat kunnen zetten.
Uiteindelijk maar weer eraf gereden en de trailer een tandje minder hoog gezet.

Wat er daarna gebeurde kan zo in een Buurman en Buurman animatie.
Vanwege extra handjes de Alp er minder voorzichtig opgereden, maar had niet in de gaten dat de achterste voorwielklem in de verkeerde stand stond. Hee, wat gaat die lastig, dus nog wat gas erbij en daar lag de motorfiets dan...

Gelukkig slechts een krasje erbij op kuip en handkap.

Uiteindelijk goed op de plaats van bestemming gearriveerd:

48416149072_19ffcc254b_c.jpg


Leermomenten:
- Niet te ver omhoogkantelen, marge laten voor als er gewicht op staat
- Koppie erbij houden en alles dubbelchecken voor het erop rijden

Niet op de voorwielklem vertrouwen, maar als hulpmiddel zien.

Motolug ligt goed achter de auto, wel oppassen dat je niet te snel gaat. Door het lage gewicht merk je amper dat er iets achter je auto hangt.
 
Over het rijden met een onbelaste of belaste motolug het volgende advies:
- Onbelast beslist niet harder rijden dan 80 KM/u vanwege het ongecontroleerd opwippen bij een kuil of drempels. Vooral bij drempels goed vaart minderen.
- Belast maakt de snelheid niet veel uit. Eenmaal goed vast gesjord staat je motor er als een huis op en wordt 1 met de Motolug. Je mag nergens harder dan 80 maar mocht je toch sneller gaan, geen probleem. (In Frankrijk mag je 100) Ik heb er in een onbewaakt moment 130 mee gereden (was even vergeten dat er een aanhanger achter m'n auto zat) en je merkt er helemaal niets van dus.
In Frankrijk mag je 130km/u met je aanhanger.

Andere snelheden in Europa
maximum-snelheid-met-aanhanger-caravan-in-europa
 
130 km/h op 8 inch wieltjes :?
Cruisecontrol op 95 en je komt probleemloos in Zuid-Frankrijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan