Boutje carterpan xj 600

Albertoo

MF'er
16 jan 2018
54
12
Goedendag allen,

De diversion 600 van mijn vriendin lekt olie bij de carterpan. Nu heeft ze zelf al een nieuwe pakking besteld en wou die ertussen plaatsen. Bij het losschroeven kwam ze er achter dat er een boutje miste, uiteraard precies op de plek waar de lekkage is. Nu lijkt het er op volgens de tekeningen (https://images.cmsnl.com/img/partsl...2651j-332g2-ylfilter_big3IMG00983898_1c8a.gif , Yamaha XJ600 (37KW) 1986 51H GERMANY 2651J-332G2 YLFILTER - buy original YLFILTER spares online ) dat er een lange bout moet op elke plaats waar er een "dowel pin" zit. Gezien er 2 dowel pinnen zijn zouden er 2 lange bouten moeten zijn. Nu zijn er nog steeds 2 dus waarschijnlijk heeft iemand er ooit een korte bout in gedraaid en is deze eruit gerammeld. Nu ben ik benieuwd of er iemand toevallig nog een boutje heeft liggen dat erin moet op korte termijn (we willen er volgende week donderdag mee weg rijden naar Montenegro en eigenlijk moet ze er vrijdag weer mee naar werk). Het gaat om het volgende boutje: 9011006138: Bolt, Hexagon Socket Head(1vj) Yamaha - buy the 90110-06138 at CMSNL . Ik ben benieuwd.

Groeten,
Albert
 
Als het boutje niet perse origineel hoeft te zijn, dan is het toch een hele snelle en praktische oplossing om er een generieke m6 (toch?) van de correcte lengte in te zetten. Elke zich zelf respecterende ijzerwarenzaak, en ook de Gamma`s, Bauhauzen en Hornbachs van deze wereld zouden je dan van dienst kunnen zijn.
 
dat lijkt me geen hele bijzondere bout. gewoon een standaard imbus bout met volle draad zwart gefosfateertd. even juiste lengte opmeten en de diameter en elke zich zelf respecterende ijzerwaren handel moet je kunnen helpen voor een stuk minder als 3 euro plus verzendkosten.
 
Is ook geen bijzondere bout. Maar wel van betere kwaliteit dan bij de bouwmarkt waar ze over het algemeen vaak ook niet de juiste lengte hebben wanneer hij werkelijk wat langer dan standaard zou zijn.

Zeg je nu dat hij 5 cm ipv 3 is dan is het niks speciaals en zeg ik Hornbach.

Geanodiseerd is ook niet zo spannend. Als je er maar geen rvs in draait.
 
Ik heb m even opgemeten en lijkt inderdaad een m6x30 te zijn met volle schroefdraad. Ik was alleen niet zeker of het nog een speciale bout betreft met bijvoorbeeld een hogere treksterkte. Morgen even bij een ijzerhandel gaan kijken of ik er een kan vinden. Bedankt alvast.
 
Meestal wel. Maar een 8.8 moet voldoende zijn. Bouwmarkt is vaak niet gespecificeerd.

Als je in de buurt van Almere zit of morgen (ochtend) in de buurt van Utrecht wil ik wel een boutje meenemen hoor.
 
Goedendag allen,

De diversion 600 van mijn vriendin lekt olie bij de carterpan. Nu heeft ze zelf al een nieuwe pakking besteld en wou die ertussen plaatsen. Bij het losschroeven kwam ze er achter dat er een boutje miste, uiteraard precies op de plek waar de lekkage is. Nu lijkt het er op volgens de tekeningen (https://images.cmsnl.com/img/partsl...2651j-332g2-ylfilter_big3IMG00983898_1c8a.gif , Yamaha XJ600 (37KW) 1986 51H GERMANY 2651J-332G2 YLFILTER - buy original YLFILTER spares online ) dat er een lange bout moet op elke plaats waar er een "dowel pin" zit. Gezien er 2 dowel pinnen zijn zouden er 2 lange bouten moeten zijn. Nu zijn er nog steeds 2 dus waarschijnlijk heeft iemand er ooit een korte bout in gedraaid en is deze eruit gerammeld. Nu ben ik benieuwd of er iemand toevallig nog een boutje heeft liggen dat erin moet op korte termijn (we willen er volgende week donderdag mee weg rijden naar Montenegro en eigenlijk moet ze er vrijdag weer mee naar werk). Het gaat om het volgende boutje: 9011006138: Bolt, Hexagon Socket Head(1vj) Yamaha - buy the 90110-06138 at CMSNL . Ik ben benieuwd.

Groeten,
Albert
Misschien gewoon bij CMSNL bestellen? Zaak zit in Nederland en verzend mega snel tot nog toe is mijn ervaring de volgende dag in huis. Dan weet je zeker dat het de juiste kwaliteit is en past.
 
Meestal wel. Maar een 8.8 moet voldoende zijn. Bouwmarkt is vaak niet gespecificeerd.

Als je in de buurt van Almere zit of morgen (ochtend) in de buurt van Utrecht wil ik wel een boutje meenemen hoor.
Je draait de bout in een aluminium deel. Op die bout kan je niet veel kracht zetten, dan beschadig je de draad in het aluminium! De kwaliteit van de bout is daarom echt niet maatgevend.
 
Meestal wel. Maar een 8.8 moet voldoende zijn. Bouwmarkt is vaak niet gespecificeerd.

Als je in de buurt van Almere zit of morgen (ochtend) in de buurt van Utrecht wil ik wel een boutje meenemen hoor.
Bedankt voor het aanbod maar ik kom vandaag niet in de buurt, sorry voor het late antwoordO-) Ben je toevallig morgen nog in de buurt van Utrecht of eigenlijk Hoevelaken?

Loop ik dan al de halve dag met een boutje m6x30 in mijn broekzak. Want ja hij zou maar zeggen "graag kom ik hem ophalen" want dat is wel wat ik beloofd had. :+ :]
:$

Wel ff met het juiste aanhaal moment vast zetten en de rest ook ff natrekken, staal in alu zou ik niet verder gaan dan 5 of 6 nm, in ijzer is het 10.5
De hele carterpan ligt er nu vanaf dus ze gaan allemaal weer netjes op moment vast. Ze is alleen vergeten om het werkplaatshandboek mee te nemen dus kan het niet controleren. iemand die toevallig een blik wil werpen of deze waardes kloppen?
 
Als je moment sleutel niet nieuw of net gekeurd is laten liggen in zijn doosje .
Die 6 á 8 Nm is net iets meer dan handvast .
Boutjes die je in aluminium draaid zijn zelden sterker dan een 8.8 en kom er bij de Jappenrs vaak originele tegen van 4.6 .
Nu op de werkbank een blok van een Yamaha TTR 600 waar bij de bovenste blok bevestiging gescheurd is door een foute moment sleutel
Zit gelukkig op de kleppen deksel en die is nu bij een speciaal bedrijf voor laswerk ( bedrijf is daar in gespecialiseerd )
Gewoon een boutje van de Gamma ( imbus daar is 8.8 ) M6 x 30 is door hun gewoon leverbaar .
Mocht je in de beurt van Zoetermeer zitten ik heb een doos vol van die boutjes ook andere maten en kan er wel één missen , als je hem wil hallen PB me dan dan geef ik je mijn adres door per PB
 
P.S.
Imbus is niet lager dan 8.8 leverbaar dus alles is minimaal 8.8
Aanhaal moment daarvan in aluminium hangt af van de lengte schroefdraad welke in het aluminium gaat, is 8nm voor een korte draad en 10nm voor lange draad ( kort is minimaal driemaal de dikte van een moer )
Voor als je geen waarde aangerijkt wordt
Ik heb geen boek maar die van de TTR geeft 7 nm voor een korte bout op en 10 nm voor een langere zou zelf voor de 7 nm gaan
 
Je draait de bout in een aluminium deel. Op die bout kan je niet veel kracht zetten, dan beschadig je de draad in het aluminium! De kwaliteit van de bout is daarom echt niet maatgevend.
Alleen bij de bouwmarkt ik je boutje van de slechtste kwaliteit, maar wel 4 x zo duur dan bij een ijzerwarenhandel....
In dit geval maakt het niet uit, alu is nogal zachter dan een bout van 4.6...
Als je moment sleutel niet nieuw of net gekeurd is laten liggen in zijn doosje .
Die 6 á 8 Nm is net iets meer dan handvast .
Boutjes die je in aluminium draaid zijn zelden sterker dan een 8.8 en kom er bij de Jappenrs vaak originele tegen van 4.6 .
Nu op de werkbank een blok van een Yamaha TTR 600 waar bij de bovenste blok bevestiging gescheurd is door een foute moment sleutel
Zit gelukkig op de kleppen deksel en die is nu bij een speciaal bedrijf voor laswerk ( bedrijf is daar in gespecialiseerd )
Gewoon een boutje van de Gamma ( imbus daar is 8.8 ) M6 x 30 is door hun gewoon leverbaar .
Mocht je in de beurt van Zoetermeer zitten ik heb een doos vol van die boutjes ook andere maten en kan er wel één missen , als je hem wil hallen PB me dan dan geef ik je mijn adres door per PB
Meer dan 4.6 heb je ook niet nodig in alu, logische keuze van de Jappaners.
 
Terug
Bovenaan Onderaan