Yamaha XT 600 lekkende krukaskeerring? schrapend geluid bij starten

Jan Wymenga

Rookie
13 jul 2019
5
1
Goedemiddag,

Mijn XT 600 heeft sinds een paar weken moeite met starten, als ik de startknop indruk gaat de motor misschien 1 keer rond en vervolgens klinkt het geluid van tandwielen die niet goed in elkaar grijpen (metaal schrapend geluid).

Nu heb ik de linker deksel van de motor afgehaald en hier kwam veel olie uit. Is dit normaal? Van voorgaande motoren wist ik dat er geen olie in de ruimte van het vliegwiel/spoelen moet zitten maar hier begin ik te twijfelen omdat het start mechanisme een set tandwielen en een koppeling heeft (dus misschien moet dit gesmeerd worden).

Ik verwachtte versleten tandwielen en was van plan om deze dan te vervangen, ik heb alle tandwielen gecontroleerd en deze waren allemaal in prima conditie, ook de koppeling lijkt prima te functioneren.

Verder is de motor in top conditie en rijdt/schakelt prima.

De manual geeft op dit gebied weinig informatie wat betreft trouble shooting etc.

mijn vraag is dus vooral: hoort er olie in deze ruimte te zitten? zo niet, zorgt de olie ervoor dat de tandwielen niet goed in elkaar grijpen? of ligt het probleem bijvoorbeeld bij de startmotor zelf?

Met vriendelijke groet,
 
Olie hoort daar te zitten. Lijkt of de startkoppeling doorslaat na 1 omwenteling. Blijft de startmotor draaien maar gaat de krukas niet rond?

ja de startmotor blijft draaien en de krukas gaat niet rond. Als ik handmatig de startkoppeling draai lijkt er niks mis mee te zijn. Maar misschien omdat de startmotor veel meer kracht levert dat deze dan doorslipt.
 
384E539B-6735-463D-B809-9C0A132552C7.gif
ik denk dat 10 of 11 kapot is die maken de koppeling tussen startmotor en de krukas
 
Hoe heb je de starter clutch gecontroleerd?
Draai de motor eens handmatig door het tandwiel met de hand te draaien, zie #5 op de tekening hierboven . Door de vertanding gaat dit zelfs met je vingers (dus met de klok mee).... althans met de startmotor eruit.
Zo kan je zien of de krukas ronddraait of dat er iets mis is met de startkoppeling

En ja daar hoort olie. De XT600 heeft geen krukaskeering.
 
Als het niet de startmotor zelf is, dan toch een probleem met nummertje 11, nummer 10 gaat niet zo snel kapot :) daar zit het startlager in vastgebout.

Maar zou zelf zeker wel even verder zoeken. Alles even controleren in het startcircuit. Het lage stroom gedeelte geloof ik in principe wel maar zou alsnog een controle doen. "Hoge stroom gedeelte" nakijken: Aansluitingen, startmotor zelf, relais, bekabeling. controle is gratis als je het zelf doet

Als het daar toch niet zit dan mechanisch en dan idd hoogstwaarschijnlijk nummer 11 / startkoppeling.
 
Hoe heb je de starter clutch gecontroleerd?
Draai de motor eens handmatig door het tandwiel met de hand te draaien, zie #5 op de tekening hierboven . Door de vertanding gaat dit zelfs met je vingers (dus met de klok mee).... althans met de startmotor eruit.
Zo kan je zien of de krukas ronddraait of dat er iets mis is met de startkoppeling

En ja daar hoort olie. De XT600 heeft geen krukaskeering.

Ja ik heb de koppeling handmatig getest, dit lijkt prima te werken. Toch denk ik dat het de koppeling is, startmotor is goed, tandwielen zijn goed, accu is goed, dus dan blijft alleen de koppeling over.
 
Als het niet de startmotor zelf is, dan toch een probleem met nummertje 11, nummer 10 gaat niet zo snel kapot :) daar zit het startlager in vastgebout.

Maar zou zelf zeker wel even verder zoeken. Alles even controleren in het startcircuit. Het lage stroom gedeelte geloof ik in principe wel maar zou alsnog een controle doen. "Hoge stroom gedeelte" nakijken: Aansluitingen, startmotor zelf, relais, bekabeling. controle is gratis als je het zelf doet

Als het daar toch niet zit dan mechanisch en dan idd hoogstwaarschijnlijk nummer 11 / startkoppeling.

Bedankt, ik zal het startcircuit even na lopen. En anders is het inderdaad nummer 11.
 
Terug
Bovenaan Onderaan