Hoe bepaal je wat jouw 'ding' is qua motorfiets?

Je ding bepaal je door veel motoren te kopen en die weer weg te doen. Als je veel geld in die bodemloze put hebt gegooid en 14 motoren verder bent, kom je er vaak achter dat die 1e motor eigenlijk het leukste was.
Ben 100 motoren verder,niet omdat het moet maar omdat het kan;)
Overigens zou ik er zo nog 100 bij kunnen verzinnen die ik nog zou willen,mijn eerste motor was een T350,
wel leuk maar zeker niet de leukste,de ideale motor bestaat gewoonweg niet,er is altijd wel wat op aan te merken.
:Y
 
Laatst bewerkt:
Goed nadenken wat voor jouw belangrijk is, praktisch (ruimte en stallen) gewicht van een motor went, of gebruik je louter de motor voor A > B (woon/werk).
Of ga je er ook mee toeren (plezier)? En dan wil je naked/uit de wind, sportief of heel comfortabel. En wil je een motor, 3 wieler of scooter?
Ga vooral proberen, laat je informeren, lees testen en Motome/Promotor...

Succes en vooral veel plezier.
 
Heelsimpel..
Je moet er 4 of 5 hebben
Een stadsmotortje/scooter omdat het zo handig is
Een racer omdat dat zo lekker rijdt
een naked voor de fun
een of the road voor of the road
een bling bling voor de bling bling
 
Kijk vooral net te ver vooruit. Wat nu een wens is, hoeft dat straks niet meer te zijn.
Echt helpen kan ik je niet, heb nooit standaard veel ruimte op de motor gehad. Alleen mbv koffers dan. Vooral voor de vakantie 😁
 
Heel veel proefritjes op van alles en nogwat? Of zag je iets langskomen, werd je spontaan verliefd, en BOEM dat was 'm?

Nummertje twee. Maar ik had dan al aardig in m'n hoofd wat ik ermee wilde doen, hoe het eruit moest zien en op wat voor manier ik ervan kon maken wat het moest zijn. Daarnaast heb ik dan wel van tevoren al gereden (en gelest) op een paar enigzins vergelijkbare motoren, en dat stond me alles best aan. Proefritje van 20 minuten later en ik was verkocht, 3.500 kilometer verder is de 'honeymoon'-fase nog steeds niet voorbij.

Anyway, ik heb ook A vanwege de leeftijd, maar A2 was voor mij ook best geweest. Wie weet wordt de volgende motor wel een wat zwaarder beest met meer vermogen, maar voor nu is m'n relatief-lichte naked mij helemaal best. Qua baggage kan ik makkelijk een paar dagen aan meuk meezeulen in m'n zijtassen. Zelfs voor een dagelijks boodschapje is dat prima te doen. En als 't echt moet kan ik altijd nog een rugtas meenemen of iets op m'n buddyseat vastsjorren.
 
Als ik even terug ga tot OP......................

Met de motor geen bagage meenemen.........................?
Bagage hoeft nooit een probleem te zijn want voor vrijwel iedere motor is een een Givi rek (of evt van een ander merk) te verkrijgen.
Op het rek zijn meerdere koffer-maten te plaatsen naar wens. Ruimte is dan opgelost.
Zelf heb ik een Maxxia-koffer en daar kan ik zelfs een krat bier mee halen in de supermarkt. (ook lekker!)

Vwb 250cc dat is idd wel behelpen.
Je geeft zelf al aan dat de motor van je vrouw iets sneller is en dat dat een veel prettiger gevoel geeft, zeker op de snelweg.
Je zal moeten accepteren dat de provinciale weg dan jouw max is.
Toch de snelweg op dan beter toch minimaal een 500cc. (en ook die moet daar flink werken)

Hierboven geopperd een Honda NC700, voldoet aan jouw beide wensen. Ruimte en toch meekunnen op de snelweg. Ook nog handzaam.
Bedenk echter wel dat ook deze motor geen hardloper is. Een keer met een groepje weg wordt voor jou hele dag 'plankgas' (eeeh tot de stuit)
 
V-Strom 650's zijn idd ook interessant. Niet veel zwaarder dan de 250, en wel een stukje meer motor. Goeie! Ik zit ook meteen te kijken naar zoiets als een KLR650 of een DR650. Beetje zelfde idee, maar iets ouder?
V-strom 650 vond ik er nogal intimiderend uitzien, na er ongeveer 1,27 meter mee gereden te hebben was dat gevoel weg :+
Heerlijke motor. De KLR en DR zijn ééncilinders, totaal andere motorloop. Sommigen zweren erbij, anderen vinden het niets.

NTV 650 super motor om snel even te pakken en heel wendbaar en opzich krachtig genoeg voor dagelijks gebruik te klein voor mijn 1,82.
Hé, daar is de al eerder genoemde NTV weer. Iets dikkere scooter 4-500 cc is ook meermaals genoemd als optie.
 
Hierboven geopperd een Honda NC700, voldoet aan jouw beide wensen. Ruimte en toch meekunnen op de snelweg. Ook nog handzaam.
Bedenk echter wel dat ook deze motor geen hardloper is. Een keer met een groepje weg wordt voor jou hele dag 'plankgas' (eeeh tot de stuit)

Zo'n NC7x0 loopt gewoon keurig mee hoor in groepen met ander type motoren (lees de testen maar na). Dat het geen hardloper is klopt, is ie ook niet voor ontwikkeld. Mooie forensenfiets waarnaast je nog heel veel toerplezier mee kunt hebben. En je lacht aan de benzinepomp!
 
@Dutch
Vind het niet gek dat die vaker wordt genoemd want het is gewoon een hele lekkere brommer.
En ik heb er als langste stuk 140km enkele reis op gereden en kon nog afstappen dus in dat opzich viel het kleine nog wel redelijk mee.
Denk dat het bij mij mede is doordat de Suzuki gewoon erg hoog is en als je dan op de NTV stapt is die al vlug te klein.
Maar blijft een leuk ding om te rijden 8-)
 
Je wensenlijstje wordt wel steeds duidelijker. Er moet mee op de snelweg te rijden zijn maar mag niet intimiderend zijn, je moet iets mee kunnen nemen dus koffers mogelijk (maar dat is een nadeel als je een poort uit en in moet), gewicht moet een beetje laag zitten, makkelijk door een poort te krijgen dus waarschijnlijk niet te breed, je moet je echtgenote bij kunnen houden. De al eerder genoemde BMW F650GS (na 2008) of Honda NC7x0 komen dan echt dicht in de buurt. Bij beide zit de benzine niet normaal in de tank maar onder je kont, daarmee komt het gewicht lager. Ook door het soort blokje wat er in hangt. En mocht je 'hipster' ambities hebben, overweeg dan serieus een oudere BMW tweeklepper boxer met de oude vertrouwde Krauser koffers. Stuurt als een malle, gewicht hangt laag door de boxer motor, cardan dus geen gedoe met een ketting. Serieus, met zo'n ding kan je alles doen wat je ooit zou willen. Jammer dat ze niet meer gemaakt worden eigenlijk. Zoiets bedoel ik:
181272996_1_big.jpg
 
V-strom 650 vond ik er nogal intimiderend uitzien, na er ongeveer 1,27 meter mee gereden te hebben was dat gevoel weg :+
Heerlijke motor. De KLR en DR zijn ééncilinders, totaal andere motorloop. Sommigen zweren erbij, anderen vinden het niets.


Hé, daar is de al eerder genoemde NTV weer. Iets dikkere scooter 4-500 cc is ook meermaals genoemd als optie.
Een V strom 650 intimiderend?dan mag je niet in de buurt van mijn GL1500 komen want dan val je flauw van angst
:?:+
 
Je wensenlijstje wordt wel steeds duidelijker. Er moet mee op de snelweg te rijden zijn maar mag niet intimiderend zijn, je moet iets mee kunnen nemen dus koffers mogelijk (maar dat is een nadeel als je een poort uit en in moet), gewicht moet een beetje laag zitten, makkelijk door een poort te krijgen dus waarschijnlijk niet te breed, je moet je echtgenote bij kunnen houden. De al eerder genoemde BMW F650GS (na 2008) of Honda NC7x0 komen dan echt dicht in de buurt. Bij beide zit de benzine niet normaal in de tank maar onder je kont, daarmee komt het gewicht lager. Ook door het soort blokje wat er in hangt. En mocht je 'hipster' ambities hebben, overweeg dan serieus een oudere BMW tweeklepper boxer met de oude vertrouwde Krauser koffers. Stuurt als een malle, gewicht hangt laag door de boxer motor, cardan dus geen gedoe met een ketting. Serieus, met zo'n ding kan je alles doen wat je ooit zou willen. Jammer dat ze niet meer gemaakt worden eigenlijk. Zoiets bedoel ik:
Bekijk bijlage 1404282
Jij ben de eerste die zegt dat een BMW boxer (als op de foto)als een malle stuurt,ieder ander vind het tegenovergestelde.
Als er iets lomp rijd is het wel zo,n boxer,de latere vallen wel mee en sturen best heel aardig.
 
Je had het over de V-strom 250. Leuk fietsje, ook naar gekeken met de vriendin, maar heeft geen vermogen dat ding. Er werd hier gezegd dat de 650 amper zwaarder was... Nou die weegt zo ongeveer evenveel als mijn 990, voelt nog veel zwaarder en is echt super log (in vergelijking met de 250/300cc klasse en zelfs tov mijn 990).

Uiteindelijk zijn wij voor de Versys 300 gegaan. Daar zijn we een aantal weken mee op pad geweest, is ons in alles (ook snelweg) super bevallen. 140 kun je goed volhouden op dat ding, 150 a 160 is de max, maar dan is de grap er wel af. Met een erg jonge en bewegelijke rechterhand loopt het 1 op 24 gemiddeld (off-road etc mee genomen). Als je je gedraagt zal 1 op 30 ook geen probleem zijn.
Als je er een beetje dapper mee bent hoef je op mooie stuurmanswegen niet achter te blijven. Sterker nog, door het veel lagere gewicht, het brede stuur etc kon je hem nog wel eens harder de bocht om gooien dan je de eerste tijd op een 600+ zou durven.
Topkoffer en/of zijkoffers er op en je kunt er mee verhuizen. Op vakantie hadden wij 2 Givi Dolomiti 36L koffers er aan hangen. Als je daar je boodschappen niet in kwijt kunt heb je wel heel veel honger.

Voor degene die zich afvroeg waarom hij bij klein grut kijkt? Waarom niet? Meer is niet perse beter en het is niet alsof A duurder is dan A2 ofzo...
 
Je had het over de V-strom 250. Leuk fietsje, ook naar gekeken met de vriendin, maar heeft geen vermogen dat ding. Er werd hier gezegd dat de 650 amper zwaarder was... Nou die weegt zo ongeveer evenveel als mijn 990, voelt nog veel zwaarder en is echt super log (in vergelijking met de 250/300cc klasse en zelfs tov mijn 990).

Uiteindelijk zijn wij voor de Versys 300 gegaan. Daar zijn we een aantal weken mee op pad geweest, is ons in alles (ook snelweg) super bevallen. 140 kun je goed volhouden op dat ding, 150 a 160 is de max, maar dan is de grap er wel af. Met een erg jonge en bewegelijke rechterhand loopt het 1 op 24 gemiddeld (off-road etc mee genomen). Als je je gedraagt zal 1 op 30 ook geen probleem zijn.
Als je er een beetje dapper mee bent hoef je op mooie stuurmanswegen niet achter te blijven. Sterker nog, door het veel lagere gewicht, het brede stuur etc kon je hem nog wel eens harder de bocht om gooien dan je de eerste tijd op een 600+ zou durven.
Topkoffer en/of zijkoffers er op en je kunt er mee verhuizen. Op vakantie hadden wij 2 Givi Dolomiti 36L koffers er aan hangen. Als je daar je boodschappen niet in kwijt kunt heb je wel heel veel honger.

Voor degene die zich afvroeg waarom hij bij klein grut kijkt? Waarom niet? Meer is niet perse beter en het is niet alsof A duurder is dan A2 ofzo...
Dat is misschien wel de gulden middenweg voor de TS,weegt ook nog eens minder dan de grotere scooters.
En klein grut is niks mis mee,jarenlang op lichte fietsjes gereden tot 50cc aan toe,en eerlijk gezegd heb ik daar
de meeste lol mee gehad.
 
Voor degene die zich afvroeg waarom hij bij klein grut kijkt? Waarom niet? Meer is niet perse beter en het is niet alsof A duurder is dan A2 ofzo...

ik vind persoonlijk lichtere motorfietsen mooier om te zien oa nieuwe enfield 650 interceptor
benelli tnt 302S yamaha R3 kawasaki ninja 400 ktm390 etc de verhoudingen kloppen gewoon
groter is meestal lomper
maar dat is persoonlijk
zou ook graag goldwing voor lange afstand willen hebben maar mooi is anders maar is wel practischer als een naked bike
en ja verandering van spijs doet eten zoals velen met mij dat (luxe) probleem hebben.
 
Laatst bewerkt:
Je wensenlijstje wordt wel steeds duidelijker. Er moet mee op de snelweg te rijden zijn maar mag niet intimiderend zijn, je moet iets mee kunnen nemen dus koffers mogelijk (maar dat is een nadeel als je een poort uit en in moet), gewicht moet een beetje laag zitten, makkelijk door een poort te krijgen dus waarschijnlijk niet te breed, je moet je echtgenote bij kunnen houden. De al eerder genoemde BMW F650GS (na 2008) of Honda NC7x0 komen dan echt dicht in de buurt. Bij beide zit de benzine niet normaal in de tank maar onder je kont, daarmee komt het gewicht lager. Ook door het soort blokje wat er in hangt. En mocht je 'hipster' ambities hebben, overweeg dan serieus een oudere BMW tweeklepper boxer met de oude vertrouwde Krauser koffers. Stuurt als een malle, gewicht hangt laag door de boxer motor, cardan dus geen gedoe met een ketting. Serieus, met zo'n ding kan je alles doen wat je ooit zou willen. Jammer dat ze niet meer gemaakt worden eigenlijk. Zoiets bedoel ik:
Bekijk bijlage 1404282

Ik heb destijds een R65 omgebouwd naar caféracer voor iemand.
Voordat je ook maar een beetje sportief met zo'n ding kunt rijden moeten de middenbok en de lage uitlaatpijpen er al af omdat je anders volcontinu aan de grond zit _O-
Verder zit er zoveel flex in het frame/achterbrug etc dat het daarna alsnog stuurt als een natte spons.

De V-strom 650 is opzich een super makkelijke fiets ook in mijn beleving, maar de TS geeft aan dat hij gewicht vervelend vind (waar zeker wat voor te zeggen valt). De nieuwere vond ik wel redelijk, maar de wat oudere zijn gewoon onbenullig log.

Er zijn ook redelijke geruchten dat er dit jaar nog een KTM 390 Adventure uit zou komen. Dan heb je dus iets met een kuipruit, goede mogelijkheid voor bagage, waarschijnlijk relatief licht (+laag zwaartepunt) is en de beste vering in die klasse zou hebben. Waarschijnlijk ook het hoogste prijskaartje samen met de GS310.
Maargoed, dat bestaat nu alleen nog maar uit geruchten en vage spyshots.
 
Voor degene die zich afvroeg waarom hij bij klein grut kijkt? Waarom niet? Meer is niet perse beter en het is niet alsof A duurder is dan A2 ofzo...

ik vind persoonlijk lichtere motorfietsen mooier om te zien oa nieuwe enfield 650 interceptor
benelli tnt 302S yamaha R3 kawasaki ninja 400 ktm390 etc de verhoudingen kloppen gewoon
groter is meestal lomper
maar dat is persoonlijk
zou ook graag goldwing voor lange afstand willen hebben maar mooi is anders maar is wel practischer als een naked bike
en ja verandering van spijs doet eten zoals velen met mij dat (luxe) probleem hebben.
Weet wat je wenst,een Goldwing is HET voorbeeld van zwaar en log,en is zeker geen motor voor den kleinen slappen mensch.
:N });)
 
Ik hang nog in de oude tijd dan moet de motor 200 kunnen, toentertijd waren er niet veel die dat konden ..... :+ kortom, voldoende vermogen om ff het gas erop, niet de laatste pk eruit moet melken om vlotjes op een snelweg mee te komen. Secondaire wegen is dan het vermogen een beetje overkill maar altijd wel leuk...

Voor de rest heb ik eentje voor de heb/techniek en de andere voor comfortabele ritten.

Allebei hebben ze 100pk en dat is zat voor mij....zijn ook de laatste voor mij.
 
@GooneyBird ik snap je probleem wel hoor, maar eigenlijk is er helemaal geen probleem.... Toen ik achttien was en voor een paar centen mijn eerste VT500 kon kopen dacht ik nog: "Ooit koop ik mezelf een keer een Harley." ... na anderhalf jaar rijden haalde ik eindelijk mijn rijbewijs _O- en was het me duidelijk dat ik iets héél anders wilde.

Er kwam een GS1000. Voor die tijd heel wat, ik was de koning te rijk en wist dat ik de ultieme motor reed. Na een paar jaar een keer een proefrit op een GPz900R was ik opnieuw verkocht; nee dit was de ultieme motor voor mij! Het ding is na 125.000 km op het derde big end in de soupe gelopen (want dat deden ze) en toen kwam er een ZX10 blok in met ZXR750RR voorvork, achterbrug, wielen en remmen. (plus nieuw subframe met het 916 zitje wat toen de mooiste was) ... ik had de ultieme streetfighter gebouwd! Weer een tijdje later wist ik een GSXR1100RW aan te schaffen ... hehe, eindelijk echt de ultieme motor te pakken. Totdat er een R1 kwam. Daarna een R1100S. En toen heb ik een paar jaar gehad dat ik echt alles kocht wat los en vast zat, ééncylinders, twee cylinders, viercilinders, racers, toerders, all roads, enduro's en supermoto's.

Nu heb ik een R1200S. Eindelijk de ultieme moto... voor hoe lang? _O-

Moraal van dit overbodig lange verhaal: koop het gewoon, rij er op, en wanneer je het beu bent koop je weer een andere. Schijt, dit leven leef je maar één keer. Geniet er maar van.
 
Ik hang nog in de oude tijd dan moet de motor 200 kunnen, toentertijd waren er niet veel die dat konden ..... :+ kortom, voldoende vermogen om ff het gas erop, niet de laatste pk eruit moet melken om vlotjes op een snelweg mee te komen. Secondaire wegen is dan het vermogen een beetje overkill maar altijd wel leuk...

Voor de rest heb ik eentje voor de heb/techniek en de andere voor comfortabele ritten.

Allebei hebben ze 100pk en dat is zat voor mij....zijn ook de laatste voor mij.
Vermogen is ook niet belangrijk,het gaat om de snelheidsbeleving,mijn 50cctje haalde net de 110 en dat voelt ongeveer gelijk
als 200 op een zwaardere motor.Op de 1 of andere manier moet het tegenwoordig alleen maar veel pk,s hebben en minimaal de 300
kunnen aantikken,ze zijn niet goed wijs,je heb er buiten een circuit niks aan.
 
Vermogen is ook niet belangrijk,het gaat om de snelheidsbeleving,mijn 50cctje haalde net de 110 en dat voelt ongeveer gelijk
als 200 op een zwaardere motor.Op de 1 of andere manier moet het tegenwoordig alleen maar veel pk,s hebben en minimaal de 300
kunnen aantikken,ze zijn niet goed wijs,je heb er buiten een circuit niks aan.

Ja, dat klopt in mijn ervaring ook wel, ik moest vroegah echt altijd per se het snelste van het snelste hebben ... vorig jaar had ik een cb450f-je die teruggevoerd was naar 27 pk ... ik zou hem opknappen voor de eigenaresse om dan te verkopen. Het ding had jarenlang in de tuin gestaan en was compleet vergald ... lekker aan geklust en toen proefgereden. Ik kan je vertellen dat ik het ding een paar weekjes extra heb gehouden omdat ik er zo'n onverwachte partij plezier op had! Met 27pk voelde ik mezelf toch nog helemaal blij ... *D :t

Maar als ik eerlijk ben was ik dat vroeger waarschijnlijk niet geweest.

Leuk ding!
 
Ja, dat klopt in mijn ervaring ook wel, ik moest vroegah echt altijd per se het snelste van het snelste hebben ... vorig jaar had ik een cb450f-je die teruggevoerd was naar 27 pk ... ik zou hem opknappen voor de eigenaresse om dan te verkopen. Het ding had jarenlang in de tuin gestaan en was compleet vergald ... lekker aan geklust en toen proefgereden. Ik kan je vertellen dat ik het ding een paar weekjes extra heb gehouden omdat ik er zo'n onverwachte partij plezier op had! Met 27pk voelde ik mezelf toch nog helemaal blij ... *D :t

Maar als ik eerlijk ben was ik dat vroeger waarschijnlijk niet geweest.

Leuk ding!
Ik ook niet,het kon mij vroeger niet hard genoeg gaan,tegenwoordig interesseert het mij geen bal meer,buiten dat het
zeer onaangenaam is als je betrapt word is hard rijden een gevaarlijke hobby die je beter alleen op het circuit kan doen.
Ik heb nu een lompe vrachtwagen en rij daar zo max 120 mee,hard zat om een beetje rond te toeren,en hou mij zo goed
mogelijk aan de max snelheid,heb ik ook geen last van de poliesie.
 
Kijk eens bij een motorzaak hoe monteurs met de motoren omgaan. Dat zijn echt niet allemaal grote brede kerels, toch manoeuvreren ze praktisch elke motor terwijl ze aan de voorkant lopen en het stuur vast houden, rijden ze met 2 benen aan 1 kant van de werkplaats naar voren, stappen aan de verkeerde kant op, houden met 1 hand de motor overeind terwijl ze op kun knieën het olie niveau controleren etc. Oftewel, vaak ben je te bang en is het niet een kwestie van niet kunnen, maar niet durven en behendigheid. Ik heb wel eens aan een monteur gevraagd hoe hij dat nou deed, voor de motor lopen met inparkeren, gewoon oefenen was zijn antwoord.
 
Kijk eens bij een motorzaak hoe monteurs met de motoren omgaan. Dat zijn echt niet allemaal grote brede kerels, toch manoeuvreren ze praktisch elke motor terwijl ze aan de voorkant lopen en het stuur vast houden, rijden ze met 2 benen aan 1 kant van de werkplaats naar voren, stappen aan de verkeerde kant op, houden met 1 hand de motor overeind terwijl ze op kun knieën het olie niveau controleren etc. Oftewel, vaak ben je te bang en is het niet een kwestie van niet kunnen, maar niet durven en behendigheid. Ik heb wel eens aan een monteur gevraagd hoe hij dat nou deed, voor de motor lopen met inparkeren, gewoon oefenen was zijn antwoord.
Jaja,laat ik nou zo,n monteur geweest zijn,en geloof mij maar als ik zeg dat ik in al die jaren aardig wat klantenfietsen op de grond heb zien vallen,
dus ook daar gaat het wel eens mis,zelf heb ik eens met een Ducati die ik nog net aan een vorkpoot kon vastgrijpen in mijn handen gestaan,die Duc
kon ik nog net van de grond houden,gelukkig was er een collega in de buurt die hem overeind trok.Verder heb ik vanalles meegemaakt tot zelfs een motorfiets
die van de werktafel afviel en ondersteboven op de grond bleef staan,dus ook motorfiets monteurs zijn maar gewone mensen die fouten maken
ondanks al dat oefenen.
8)7:)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan