BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Ik was gisteren ook effe bij de dealert, maar de bedragen die tegenwoordig voor een motor gevraagd worden zijn mij even te hoog :/
 
Vers uit het krat zeker.
Bij een full option van een jaar oud met een leuke kilometerstand scheelt het alweer flink wat euries.
 
Die Planet Blue R1200RT Spezial bij Motoplaza werd ik ook zenuwachtig van. Maar als daar een topkoffer bij moet, is het verschil in prijs met een nieuwe 1250 €3.500,- met topkoffer bij VH. Serieus geld, misschien moet ik ook op zo’n 1200 proefrijden. Heb immers nog nooit op een 1200RT LC gereden. Karin heeft meer zo iets: “gooi die €3.500,- er ook maar tegenaan want anders ga je spijt krijgen. En de eerste 5 jaar koop jij geen andere motor. Tenminste, dat is je geraaie!”.
Ik kan zeggen dat de 1250 krachtig is, erg mooi loopt onderin de toeren en een beduidend betere QS heeft.... Wat reviews betreft en filmpjes lees/zie je meer dat het echt een vooruitgang is dan dat er weinig verschil is (in blok dan, uiterlijk is nagenoeg gelijk).
 
Laatst bewerkt:
Maar goed, de Nieuwsbrief heeft zijn effect gehad:

1401571
 
Doordat jij je knip getrokken hebt??
Denk dat Jeroen bedoeld dat 'zijn' favoriete modellen al weg zijn....
Die RT 'sport' is overigens wel 'rete mooi', ben geen RT rijder/fan/liefhebber, maar in deze uitvoering zou ik het nog wel eens willen proberen.
...figuurlijk gesproken dan, want een dergelijke hoeveelheid centjes ga ik niet op een fiets stukslaan...
Mooie kleur, laag scherm, zwart blok, zwarte aandrijflijn, donkere velgen...hmmm.
 
Denk dat Jeroen bedoeld dat 'zijn' favoriete modellen al weg zijn....
Die RT 'sport' is overigens wel 'rete mooi', ben geen RT rijder/fan/liefhebber, maar in deze uitvoering zou ik het nog wel eens willen proberen.
...figuurlijk gesproken dan, want een dergelijke hoeveelheid centjes ga ik niet op een fiets stukslaan...
Mooie kleur, laag scherm, zwart blok, zwarte aandrijflijn, donkere velgen...hmmm.

Klopt precies Thijs. Net dat ik dacht: “Toch maar eens een R1200RT proeven” omdat ze een stuk vriendelijker geprijsd zijn dan de 1250 en ik nog nooit zo’n ding gereden heb, waren ze al weg.

De zwarte aandrijflijn is op de Spezial ook mogelijk als optie (hoewel ik er niet op geklikt heb in de configurator, zou ook kunnen dat ie dan de Spezial verruild voor de Mars Rood Sport), persoonlijk vindt ik op de Spezial toch de zilveren weer mooier. Laag scherm wellicht sportiever, comfort van die hoge vindt ik net ff te lekker...

Dat jij dergelijke hoeveelheden centjes niet stuk slaat op een motor is erg verstandig. Spookt bij mij ook wel eens door het hoofd; doorrijden met de RS tot er een jong gebruikte RT Spezial op de markt komt.... scheelt een beste slok op een borrel. Vraagt wel geduld van mijn kant en op motor vlak is dat niet mijn sterkste punt. En sowieso wat vaker met de auto als ik het te nat/fris/koud voor de RS vindt.

Aan de andere kant, als niemand ooit een nieuwe motor koopt, komen er ook nooit jong gebruikte motoren op de markt...

Enfin, er is nog weinig echt beslist dus.

1401792


Vandaag in Heimbach deze platte deksels gezien. Niet heel mooi maar wel praktisch met woon/werk verkeer. Je bent dan net een frutseltje smaller (ik meen 17 mm, omdat dan het stuur/spiegels het breedste is met 982,8 mm ipv 985,5 mm op de koffers, maar dat moet ik nakijken, dit geldt voor de R1200RT, de 1250 is geloof ik weer net ietsje breder).

Hmm. Als dat het verschil gaat zijn, snap ik het ietsje minder.
1401794


Van voren gezien, zie je dan iig geen zijkoffers uitsteken.
 
Laatst bewerkt:
De R1250RT is 985mm over de spiegels en 990mm over de koffers. Scheelt een paar mm..
Volgens mij zijn de R1200RT-LC en R1250RT even breed, met en zonder koffers. Met koffers 5 mm breder dan over de spiegels.
De platte deksels blijven weer ruim binnen de spiegels:
EUR 385,83
 
Die maten heb ik van een website geplukt die door een R1200RT fan in elkaar geknutseld is. Kennelijk heeft hij niet de juiste bronnen gebruikt.

Wat hij wel gedaan heeft: reviews verzameld over de R1250RT. Een paar screenshots uit die verzameling:
1401809


“Niet opvallend veel beter dan het vorige model.” OK. Is daar consensus over?

1401810

“De R1250RT is de beste RT tot nu toe”. Hmmm, iets andere conclusie dus. Even verder neuzen:

1401811
1401813

1401815


“meest onmerkbare revolutie van de laatste tien jaar”.

Dus: blok is soepeler en zuiniger en krachtiger. Maar niet zo veel krachtiger dat je dat heel erg merken zal.

Uiterlijk exact gelijk, op de spoilertjes aan de onderkant na dan.

ESA automatisch doet zijn ding. Maar wordt niet zo spectaculair gevonden dat het een inruil van een R1200RT LC rechtvaardigd.

Heb ik maar mooi achter het net gevist voor die Speziale bij MotorPlaza. Er staat nog wel een elegance. Verschil in munten tussen die en een 1250 met topkoffer in Spezial kleurstelling staat nog op €5k. Kan altijd proberen of MotorPlaza dat groter kan maken of VH dat verschil kleiner...
 
“meest onmerkbare revolutie van de laatste tien jaar”.
MIjn overweging in 2017 om te kiezen voor nieuw in plaats van gebruikt met weinig km was luxe gedreven: het budget was toereikend, het financieële verschil relatief verwaarloosbaar en je kunt 2 voordelen noteren:
  • Je weet werkelijk de historie van de machine, behalve de 10km van de proefrit fabriek en dealer.
  • Je krijgt 3 jaar fabrieksgarantie (een jaar meer dan BMW Premium Selection).
Helaas is er nu een duivels dilemma dat ik niet had: het bestaan van de R1250RT.
 
Hierbij de link naar die, op zich wel grappige R1200RT website

MIjn overweging in 2017 om te kiezen voor nieuw in plaats van gebruikt met weinig km was luxe gedreven: het budget was toereikend, het financieële verschil relatief verwaarloosbaar en je kunt 2 voordelen noteren:
  • Je weet werkelijk de historie van de machine, behalve de 10km van de proefrit fabriek en dealer.
  • Je krijgt 3 jaar fabrieksgarantie (een jaar meer dan BMW Premium Selection).
Helaas is er nu een duivels dilemma dat ik niet had: het bestaan van de R1250RT.

De R1200RT Elegance bij MotorPlaza is qua leeftijd “overjarig”, maar qua kilometers nog maagdelijk. Het gat t.o.v. een nieuwe Spezial staat nu nog op €5k. Daar koop ik dan (evt) het volgende voor;

  1. Een door ontwikkeld blok waarvan ik heb kunnen constateren (vergeleken met de R1200RS LC uit 2017) dat er inderdaad meer koppel onderin is, de stationair loop lagere toeren heeft en de aangewezen hoeveelheid liters per 100 km bij gezapig snelweg gebruik ook net ff lager dan dat van de RS bij gelijke snelheid (ondanks meer kilo’s en tupperware voort te stuwen door het Euro 5 compliant blok).
  2. 1 jaar langer garantie.
  3. De absolute voorkeurskleur
  4. Een zadel dat ik sowieso mooier vindt en dat mogelijk beter zit dan het kennelijk toch al goede standaard R1200RT LC zadel.
Food for thought.
 
Hierbij de link naar die, op zich wel grappige R1200RT website



De R1200RT Elegance bij MotorPlaza is qua leeftijd “overjarig”, maar qua kilometers nog maagdelijk. Het gat t.o.v. een nieuwe Spezial staat nu nog op €5k. Daar koop ik dan (evt) het volgende voor;

  1. Een door ontwikkeld blok waarvan ik heb kunnen constateren (vergeleken met de R1200RS LC uit 2017) dat er inderdaad meer koppel onderin is, de stationair loop lagere toeren heeft en de aangewezen hoeveelheid liters per 100 km bij gezapig snelweg gebruik ook net ff lager dan dat van de RS bij gelijke snelheid (ondanks meer kilo’s en tupperware voort te stuwen door het Euro 5 compliant blok).
  2. 1 jaar langer garantie.
  3. De absolute voorkeurskleur
  4. Een zadel dat ik sowieso mooier vindt en dat mogelijk beter zit dan het kennelijk toch al goede standaard R1200RT LC zadel.
Food for thought.
Mijn onderbuik zegt: als je nu iets nieuws wilt kopen, dan gelijk ook echt nieuw.
Dus geen nieuwe R1200RT (tenzij daar een echte fikse opruim korting op zit) maar een nieuwe R1250RT, voordeel voorzover je daar iets mee wilt zit op termijn in de inruilprijs.
Wil je beduidend minder diep in de buidel tasten: dan een ingereden BMW Premium Selection model.
Dit geldt voor jou denk ik niet: wachten tot er weer iets nieuwers komt heeft geen zin zolang het nieuwere niet duidelijk aangekondigd is, pluk de dag.

De r1200rt site is blijkbaar recent opgefrist, ziet er gelikt uit.
 
...komt nooit meer terug die tijd... :/

Als een 16 jarige puisteling tegenwoordig al brommer rijdt, dan is het zo'n plastic scooter wegwerp-ding... :/

Hoewel ik bij de Elfstedentocht vorige week een drietal van die jeugdige puistelingen op tot de puntjes gerestaureerde Zündapp, Kreidler en nog iets anders heb zien tuffen.
Om eerlijk te zijn liepen die dingen erg mooi.
 
Mijn onderbuik zegt: als je nu iets nieuws wilt kopen, dan gelijk ook echt nieuw.
Dus geen nieuwe R1200RT (tenzij daar een echte fikse opruim korting op zit) maar een nieuwe R1250RT, voordeel voorzover je daar iets mee wilt zit op termijn in de inruilprijs.
Wil je beduidend minder diep in de buidel tasten: dan een ingereden BMW Premium Selection model.
Dit geldt voor jou denk ik niet: wachten tot er weer iets nieuwers komt heeft geen zin zolang het nieuwere niet duidelijk aangekondigd is, pluk de dag.
...

De opruimkorting bedraagt 15%... het verschil is op dit moment echter wat kleiner tussen de nieuwe 1250 en de “nieuwe” 1200 omdat ik bij VH meer voor de RS krijg op de 1250 dan in Grunning op de 1200. En dan denkt mijn onderbuik geheel met je mee.

Deze meneer (spreekt accentloos Amerikaans maar rijdt in Duitsland op een Duits kenteken, blijven plakken als militair?) is in dit filmpje erg te spreken over het koppel en de souplesse van het blok.
 
De opruimkorting bedraagt 15%... het verschil is op dit moment echter wat kleiner tussen de nieuwe 1250 en de “nieuwe” 1200 omdat ik bij VH meer voor de RS krijg op de 1250 dan in Grunning op de 1200. En dan denkt mijn onderbuik geheel met je mee.

Deze meneer (spreekt accentloos Amerikaans maar rijdt in Duitsland op een Duits kenteken, blijven plakken als militair?) is in dit filmpje erg te spreken over het koppel en de souplesse van het blok.
Ik zeg: 1250.
 
Ik zeg: 1250.

Ik zeg: luister naar Wouter. Vandaag RS achtergelaten bij Van Harten. Binnen een week of 2 à 3 haal ik daar een R1250RT in Spezial 719 uitvoering op. De fabriek is al ergens in juli dicht en pas vanaf week 34 wordt er weer geproduceerd. BMW Nederland heeft wat 719 fietsen besteld die net van de band zijn gerold en eerdaags op transport gaan richting Nederland. BMW NL was wel zo eigenzinnig om alleen de radio fietsen uit te rusten met het bruine zadel dat ik echt graag op de fiets wil hebben. Roel is in conclaaf om dat zadel verwisseld te krijgen, mocht dat niet lukken, dan gaat het bekleed adresje van Van Harten aan de slag en wordt het zadel een Van Harten Spezial zadel. Bekleder moest toch al aan de slag voor het rugkussentje van de topkoffer.

Gemengde gevoelens: heel blij met de komst van de mooiste RT ever en met het fijnste blok ever. Toch ook een beetje verdrietig over het verlies van mijn speelkameraadje de RS. Maar goed. Daar komt een beest van een fiets voor terug. En de GS van Karin mag ik ook af en toe uitlaten. Met warm weer wel zo lekker.

Dus over 3 weken Avatar en onderschrift hier aanpassen. Krijgt de nieuwe RT dan ook een naam? Jazeker. "Spezi".

Oh ja, de RS achtergelaten zodat daar wat goodies af geschroefd kunnen worden. Paar van die dingies komen weer terug op de RT (zoals oplaadkabeltje van de Optimate en de dodehoek spiegeltjes). Overige dingies niet. En ik kan de fiets niet per ongeluk in 2 of 3 weken vernachelen. Had ook weer niet zo veel uitgemaakt, is n.l. All Risc verzekerd.
 
Roel is in conclaaf om dat zadel verwisseld te krijgen, mocht dat niet lukken, dan gaat het bekleed adresje van Van Harten aan de slag en wordt het zadel een Van Harten Spezial zadel. Bekleder moest toch al aan de slag voor het rugkussentje van de topkoffer.


Dus over 3 weken Avatar en onderschrift hier aanpassen. Krijgt de nieuwe RT dan ook een naam? Jazeker. "Spezi".

Zadels van de huisbekleder zijn mooier als die van BMW zelf, het lijken nl. gestikte naadjes (welke de huisbekleder wel keurig maakt op de rugsteun)!
Zou het Spezial zadel eraf laten...

Enne, hopen dat je er geen Spezikuip van maakt O-)
 
Je hebt er best wel lang over gedaan Jeroen maar eindelijk de knoop is doorgezaagd:t.
Nog ff en dan HEEL VEEL PLEZIER met je nieuwe fiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan