Welk koekblik probeerde jou er uit te trekken deel 3

Het FZRRetje van mij is onder handen genomen in Goes, iets met nokkenassen en flowen en carbs en luchtfilters en klepveren en cdi en uitlaten aan gedaan omdat de eerste eigenaar vond dat hij de ZZR1100's niet hard genoeg voorbij kon. De testbank heeft op 165 PK gestaan en de top over de 300. Hij verkocht hem en daarna is de FZR jaaaren van een vrouwtje geweest die er nauwelijks op reed, getuige de banden van begin deze eeuw die er als nieuw onderzaten. Ik kocht de fiets zonder te weten dat de eerste eigenaar inmiddels in ons clubje beland was. Zodra ik kan ga ik effe proberen wat de paarden nog voor me willen doen
 
Die van mij is op de testbank in Goes geweest,geheel standaard op de uitlaat na kwam er 136pk uit.
Wat later een GSX-R1000 K2 op de zelfde testbank gehad ,ook standaard op een demper na en die haalde 143pk,
vond ik een beetje teleurstellend vergeleken met de FZR maar een paar pk meer.
Weer wat later een RSV Mille R op de zelfde testbank,maar die kwam maar tot 128pk.
 
PK's meten is moeilijk en is vaak PK's vergelijken. Het blijft een acceleratiebank, een vermogensbank zou al gauw accurater zijn maar ook iets omvangrijker
 
PK's meten is moeilijk en is vaak PK's vergelijken. Het blijft een acceleratiebank, een vermogensbank zou al gauw accurater zijn maar ook iets omvangrijker
Daar zijn die banken voor bedoeld,maar het geeft een aardige indicatie,zeker als het de zelfde testbank is geweest.
Ga je testbanken met elkaar vergelijken kunnen de waardes aardig wat afwijken,al zouden Dynojet banken onderling maar weinig mogen afwijken.
Dat is wel de meest gebruikte bank,maar met andere merken kan het zo maar rond te 10pk of meer schelen.
 
Absoluut waar... Zelfs de staat van de achterband kan al 10 PK schelen, bij de gehomologeerde Autorace hielden we daar netjes rekening mee en gingen voor de meting een paar kneiterharde tot regenbanden opgesneden slicks onder... Hoezo 40% verlies O-)
 
Zelfs als doe je met dezelfde auto/motor 2 runs achter elkaar op dezelfde bank dan krijg je al kleine verschillen.
Heb mn auto's/motoren ook altijd op een bank laten afstellen per 500rpm. Dan krijg je de beste curve en ook de meest betrouwbare vermogens meting.
 
Zelfs als doe je met dezelfde auto/motor 2 runs achter elkaar op dezelfde bank dan krijg je al kleine verschillen.
Heb mn auto's/motoren ook altijd op een bank laten afstellen per 500rpm. Dan krijg je de beste curve en ook de meest betrouwbare vermogens meting.

Betrouwbaarheid van de meting is afhankelijk van de nauwkeurigheid van de meetketen en de kwaliteit van de instellingen (hysterese, non lineariteit, filters etc..) en niet van het interval (aantal meetpunten) waarop je afstelt. Je kan op 10rpm afstellen, als bovengenoemde niet op order is, is iedere 10rpm meting onnauwkeurig.
 
PK's meten is moeilijk en is vaak PK's vergelijken. Het blijft een acceleratiebank, een vermogensbank zou al gauw accurater zijn maar ook iets omvangrijker

De meetketen van de gemiddelde dyno bank is flut. Evenals de kennis van meettechniek van de betreffende gebruiker.
Vraag ze maar eens hoe vaak ze calibreren ? Software kalibratie of echte hardware kalibratie ? Hysterese ?Non lineariteit ? Temperatuurcompensatie etc....
Ze weten er geen ruk van.
Verstand hebben van motorblokken / tuning betekent niet automatisch verstand hebben van meettechniek. Jammer is dat.
 
Betrouwbaarheid van de meting is afhankelijk van de nauwkeurigheid van de meetketen en de kwaliteit van de instellingen (hysterese, non lineariteit, filters etc..) en niet van het interval (aantal meetpunten) waarop je afstelt. Je kan op 10rpm afstellen, als bovengenoemde niet op order is, is iedere 10rpm meting onnauwkeurig.
Afstellen van de motor/ecu op interval, niet de vermogens meting ;)
 
Tesla zou 'm niet volledig gestampt hebben, die dingen trekken van 0-100 in 2,7 seconden :') (althans de P100D)
Grote BMW suvs zijn ook niet zo snel.
 
X11 doet het in 2.5 :W
wat is een X11? :?
Betwijfel namelijk dat deze auto 0-100 in 2.5 sec doet _O-
1981-Chevrolet-Citation-X-11-Hatchback-50814.jpg
 
Vandaag vanuit huis naar werk, even om via de "gouden M" te Best...
Zo ongeveer vanaf Hier tot aan Hier... een zilver-grijze renault station die 'm steeds links (naast mij) zette en bij groen mij eruit probeerde te trekken....

Tsja, iedere keer was ik het kruispunt al over eer hij/zij wegreed...
Terwijl ik vMax rij kwam de auto bij een aantal stukken met ruim meer snelheid voorbij gesjeesd, om bij een rood verkeerslicht stil te moeten staan (links)
Waarop ik 'm gewoon weer netjes rechts stopte voor het verkeerslicht en bij groen hem er weer uittrok.... (gewoon zoals ik altijd wegrij als ik vooraan sta ook met de auto)
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Vandaag vanuit huis naar werk, even om via de "gouden M" te Best...
Zo ongeveer vanaf Hier tot aan Hier... een zilver-grijze renault station die 'm steeds links (naast mij) zette en bij groen mij eruit probeerde te trekken....

Tsja, iedere keer was ik het kruispunt al over eer hij/zij wegreed...
Terwijl ik vMax rij kwam de auto bij een aantal stukken met ruim meer snelheid voorbij gesjeesd, om bij een rood verkeerslicht stil te moeten staan (links)
Waarop ik 'm gewoon weer netjes rechts stopte voor het verkeerslicht en bij groen hem er weer uittrok.... (gewoon zoals ik altijd wegrij als ik vooraan sta ook met de auto)

Ik denk dat diegene het spreekwoord de aanhouder wint tussen zijn oren had..
 
Ik denk dat diegene het spreekwoord de aanhouder wint tussen zijn oren had..
Maar dan ook nog eens stug links blijven rijden.... (daar waar mogelijk, ivm wegverbouwingen) van begin tot eind....
En links voorsorteren bij verkeerslichten, terwijl rechts gewoon nog steeds leeg is.
 
Pasgeleden was het eindelijk zo ver, een fonkelrode ferrari draait vol gas naar het stoplicht voor me. Mijn licht op groen, snel aansluiten en hopen dat die nog is wil.
Sta net stil springt die op groen, allebei redelijk vlot linksaf de de N weg op (100 toegestaan). In afwachting tot hij dat beest tot zijn recht zou laten komen wachte ik af. Inmiddels zaten we rond de 80km/u, nog steeds oude oma tempo en kijk ik toch maar is de auto in.

Ja hoor, z'n vrouw zat ernaast en de bekende 'nee doe maar niet' te schudden naar hem.
Balen zeg.. Had er wel zin in. Heb maar wat gas gegeven en ben ervoor gaan rijden. Even verderop, een aquaduct onderdoor dacht ik even 'ja daar komt die'. Maar hij wilde alleen het geluid van de bolide even horen. Klonk mooi, dat wel.

Ben er maar volgas voorbij gegaan en teleurgesteld de afrit op gereden. Helaas..


Gelukkig kwam ik even later een tesla tegen. Jonge gozer, jaar of 30 met zijn vriendin ernaast. Zag gelijk aan hem dat die er wel zin in had. De reactiesnelheid won ik, maar wat accelereert zo een ding snel zeg. Hoeveel gas hij gaf, ik denk alles wat die had. Ik moest in iedergeval echt hangen aan het gas om in de buurt te blijven.
 
Lambo Aventador. Paar keer wat gesprint tussen stoplichten in. Op een gegeven moment stond ik achter hem, hij vol weg en kon hem redelijk bijhouden (fzs 600) maar hij toch liep wel iets uit. Het ging al snel rijbewijs gevaarlijk te hard 🙄 moest eraf hij ging rechtdoor de snelweg op (waar ik kansloos zou zijn) even getoeterd naar elkaar toen onze wegen scheiden
 
Ohja, ik had een vriendelijk raceje met een Audi RS6 Quatro. Een beetje opgevoerd geloof ik want die klonk wel wat anders dan normaal.
Hij reed mij gewoon uit :')
Mijn 0-100 is zeker sneller dan zo'n audi, maar daarna zijn ze weg hoor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan