[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Remzuigers haal je niet los met een schroevendraaier :X

Gebruik alsjeblieft een compressor. Dan krijg je geen schade op de zuigers en hoef je zo goed als geen moeite te doen.

Over het niet op druk krijgen. Waarschijnlijk heb je nog lucht in je master cilinder zitten. Dat geeft exact de klachten zoals je beschrijft.
 
Compressor heb ik helaas niet, misschien werkt een tang aan de binnenkant van de cup en open duwen? Beschadigingen aan de binnenkant maken niks uit toch? Zit sowieso toch nog een 'insulator' in het cupje
 
Remzuigers haal je niet los met een schroevendraaier :X

Gebruik alsjeblieft een compressor. Dan krijg je geen schade op de zuigers en hoef je zo goed als geen moeite te doen.

Over het niet op druk krijgen. Waarschijnlijk heb je nog lucht in je master cilinder zitten. Dat geeft exact de klachten zoals je beschrijft.
Klopt, het hoort niet. Maar als je niks anders hebt
 
Compressor heb ik helaas niet, misschien werkt een tang aan de binnenkant van de cup en open duwen? Beschadigingen aan de binnenkant maken niks uit toch? Zit sowieso toch nog een 'insulator' in het cupje

Aan de binnenkant maakt het niet echt uit, alleen ideaal blijft het natuurlijk sowieso niet.

Verder hoeft een compressor je geen grof geld te kosten. Het bespaart je wel zoveel tijd met het loshalen van remmen. Nu zijn het nog maar 2 zuigers, bij je volgende motor misschien wel 8.

Voor remmen gebruik ik zelf een klein compressortje van 5 tientjes van de Lidl. Lekker handzaam en bouwt meer dan genoeg druk op. :t
 
Ik had dit probleem afgelopen weekend ook, bleek dat we de zuigers TE ver terug hadden gedrukt waardoor er niets gebeurde. Opnieuw los en de zuigers iets hoger gedrukt en hij begon spontaan weer druk op te bouwen

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een schoongemaakte klauw te ver ingedrukt is.

Een paar puntjes van aandacht:
Een zandkorrel tussen rubber en zuiger maakt na verloop van tijd een keurig putje in de zuiger. Zie je zo'n putje, kan je de zuiger(s) en rubbers beter vervangen.
Monteren doe je in principe altijd met nieuwe rubbers en remmenvet.
De remklauw is pas schoon als je er geen bezwaar tegen hebt hem samen met de boterhammetjes in je lunchbox mee te nemen. Vergeet de oxide niet uit het gleufje van het rubber te halen.
Ververs regelmatig de remvloeistof. Gewoon een beetje vloeistof doorpompen alsof je hem ontlucht. Het (bruine) vuil verzamelt zich op het diepste punt: in de remklauw.

Bij een schone en gesmeerde remklauw trek je gemakkelijk met de vingers de zuiger uit de klauw (niet gemonteerd, uiteraard).
Ik maak mijn remklauwen regelmatig schoon (bij nieuwe remblokken) en ze functioneren altijd goed. Bij mijn auto's heb ik wel eens een rem gehad die vast bleef zitten, ondanks de betere afdichting van zuiger/klauw. Maar er zijn weinig automonteurs te vinden die er op staan een remklauw schoon te maken als er nieuwe blokken in gaan en als je dan een tweede/dertiendehands auto scoort is het wel eens bingo.
 
Toen ik er mee klaar was had ik hem zelfs als soeplepel willen gebruiken, zag er uit als nieuw. Maar ik moest de zuigers er toch echt flink in duwen. Denk niet da tik hem er gemakkelijk met mijn vingers uit krijg. Het Haynes werkboek zegt ook dat je ze er uit moet pompen met de rem of met een compressor, dat zal ook niet voor niets zijn toch?

Edit: het magische tiewrapje werkt *D
 
Laatst bewerkt:
Net even een lijstje opgesteld met alle OEM onderdelen die ik ga bestellen. Toch handig CMSNL!

Voor m'n kleppen stellen heb ik t volgende:
- Klepdekselpakking (1117315502 )
- 4x O ringen voor de 4 bouten die de deksel vasthouden, ik weet niet of die dingen ook slijten? (0928015006)

De boutjes (0911606010) die m'n kap links en rechts achter vast houden zaten er niet meer op, ook de spacers (0918006263) mee bestellen. Nog een bout (0913906027) die mistte bij m'n voorspatbord. 2 x het embleem (6823301D00) op m'n blok, eentje mist en eentje is beschadigd. En dan nog voor de oliewissel die over 3000km moet een nieuwe filter en pakking (1651845000). Moet de filter ook OEM zijn of maakt dit geen drol uit? Daarnaast vervang ik ook het befaamde benzinekraantje, deze komt van een USA model uit 2006 af (44300C01D40J000). Ik neem aan dat deze 100% compatibel is en de dealer deze ook kan bestellen?

Ook vroeg ik nog naar shims, deze zijn blijkbaar allemaal het hetzelfde? Ik vroeg naar OEM shims maar blijkbaar zit daar geen verschil tussen. Alles bij mekaar reken ik op ongeveer 100 a 150 euries. CMSNL prijs was 115.5 euro.
 
Soms kom ik van die oliefilter verwijder gereedschap dingen tegen, maar dat is dus niet nodig. Uiteraard een momentsleuteltje gebruiken
 
Ik heb een GS500E, uit 1991, heb hem voor weinig overgenomen en toen leek de benzinekraan defect, hij deed het alleen nog maar op Pri.
Nieuwe kraan gekocht bij Japparts, meteen nieuwe bougies besteld en een luchtfilter. Dit gemonteerd en het probleem leek weg, tot ik op de snelweg zat en hij ineens super veel bokte (Achteraf reed die maar op 1 cilinder), dus thuis weer gaan schroeven. Nu lopen beiden cilinders, maar hij slaat niet aan, als ik remreiniger meteen de carb in spuit gaat die wel aan.
Weet iemand wat dit kan zijn?
 
Je geeft zelf aan dat hij wel aan slaat op remmenreiniger.
Dus een vonk en compressie heb je.

Blijft hij na het aanslaan op remmenreiniger wel op benzine lopen of valt hij gelijk weer uit?
Als hij gelijk weer uitvalt moet je het brandstofsysteem dus tank, kraantje onder de tank!, kraantje aan het frame en de carburateur dus nakijken.
 
Toen ik er mee klaar was had ik hem zelfs als soeplepel willen gebruiken, zag er uit als nieuw.
Heb je ook de oxide uit de randjes gehaald waar de afdichtrubbers in zitten?

Ik heb een GS500E, uit 1991, heb hem voor weinig overgenomen en toen leek de benzinekraan defect, hij deed het alleen nog maar op Pri.
Nieuwe kraan gekocht bij Japparts, meteen nieuwe bougies besteld en een luchtfilter. Dit gemonteerd en het probleem leek weg, tot ik op de snelweg zat en hij ineens super veel bokte (Achteraf reed die maar op 1 cilinder), dus thuis weer gaan schroeven. Nu lopen beiden cilinders, maar hij slaat niet aan, als ik remreiniger meteen de carb in spuit gaat die wel aan.
Weet iemand wat dit kan zijn?
Zijn de carburateurs los geweest? Zo ja, spuit eens wat remmenreiniger op de rand tussen aanzuigrubber en carburateur (dat rubber bij cilinderkop). Die rubbers worden knetterhard en als je dan na 20 jaar de carburateurs lostrekt sluiten ze niet meer af.
Vervangen met NIEUWE rubbers helpt.

Als remmenreiniger op dat punt spuiten niet helpt, moet je het zoeken in andere mengselverstoringen. Slechte benzine die gom gevormd heeft bij de hoofdsproeier, roest in de tank wat nu in de sproeiers zit, een lekke slang van de vacuumaansturing van de kraan...
 
Heb je ook de oxide uit de randjes gehaald waar de afdichtrubbers in zitten?
De voorrem zat flink wat troep (remstof enzo) in door de verpeste stofringen, maar weinig oxide. Maar ook daar achter vrijwel alles er af kunnen krabben met hout/plastic spateltjes. Achterrem was een stuk erger, maar beetje staalwol een heel goed omspoelen met schone vloeistof deed daar wonderen.

Net eerste ritje op de GS sinds hij weer in elkaar zit, na vele maanden! Mechanisch voelt hij echt top. Optisch valt er nog wat te wensen...
 
Vorige week mijn duim licht gekneusd dus er was even een pauze met het blok. Heb net het blok gesplitst (wat overigens totaal geen moeite kostte). Heb verder nog niks uit elkaar gehaald maar op het eerste oog ziet het er allemaal prima uit. Heb alleen even geschakeld met het wieltje aan de zijkant, morgen ga ik even het schakelmechanisme erin zetten en kijken wat er nou gebeurt in die tweede versnelling.
1402808
 
1402868


Gister een QD-titanium demper op de kop getikt als vervanger voor de doorgeroeste originele demper. De beste man deed hem weg voor 25 euries en das geen geld😍😍. Komt onder een kawa z750 weg en het lijkt zo "op het oog" alsof de linkpipe in lijn loopt met de uitlaat onder het blok😇.
 
Nu het blok open is ben ik gaan kijken wat er fout gaat in de tweede versnelling (die werkt niet, is een soort extra neutraal). Er gaat niks mis. De tweede versnelling werkt gewoon. Dus de blokhelften weer op elkaar, schakelmechanisme erop zetten (zonder veren zodat ik alles met de hand kan bedienen). Het werkt gewoon. Er gaat niks fout. Ik ben bang dat als ik alles weer in elkaar zet dat het dan weer niet werkt. Heeft iemand enig idee waar ik naar kan kijken?
 
Nu het blok open is ben ik gaan kijken wat er fout gaat in de tweede versnelling (die werkt niet, is een soort extra neutraal). Er gaat niks mis. De tweede versnelling werkt gewoon. Dus de blokhelften weer op elkaar, schakelmechanisme erop zetten (zonder veren zodat ik alles met de hand kan bedienen). Het werkt gewoon. Er gaat niks fout. Ik ben bang dat als ik alles weer in elkaar zet dat het dan weer niet werkt. Heeft iemand enig idee waar ik naar kan kijken?

Heb je de 'baantjes' in de schakelwals gecontroleerd op slijtage?
Zijn de schakelvorken krom?
Als daar iets niet goed zit, kan je het mechanisme met het blok in elkaar niet genoeg bewegen om de tandwielen te verschuiven.
 
Gewoon niet harder rijden dan 110km/u, zo deed ik het altijd. Dan bleef de temperatuur steken op 120°C.

Ik heb trouwens nog een setje mooie velgen, mooi wit. Voorwiel met nog vrijwel nieuwe remschijf! Voor een flesje wijn. afhalen.

Kettingdrager zit er ook bij, voor het achterwiel. Heb ik niet gefotografeerd.

1403441


1403439
 

Bijlagen

  • IMG_20190622_133113.jpg
    IMG_20190622_133113.jpg
    100,5 KB · Weergaven: 6
Terug
Bovenaan Onderaan