[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Tsja als ik eens wist wat er stuk zou zijn, dat zou wel makkelijk zijn haha. Het is alleen nooit makkelijk. Er is gewoon 1 versnelling die het niet doet, maar hij schakelt er wel goed in en uit. Heb nu het hele koppelingshuis en dergelijke eraf, schakelmechanisme ook los. Heb nu alleen nog één probleem: er zitten wat boutjes muurvast.
Het ziet er van binnen al uit alsof er iemand voor mij is geweest, maar na wat geklooi met de slagschroevendraaier ben ik tot de conclusie gekomen dat er geen beweging in te krijgen is. Ben klaar voor vandaag, morgen ga ik hopelijk weer verder.

Even een opmerking:
Als de carterpan er onder uit is, kan je het schakelmechanisme zien zitten. Je kan dan de werking van dit mechanisme controleren VOORDAT je alles uit elkaar trekt - dan weet je ongeveer wat er loos is en maak je niets los wat niet los hoeft.

Over die boutjes:
Die gaan in de loop der tijd inderdaad muurvast zitten. Als je dan ook nog het "geluk" hebt dat de vorige monteur ze te vast heeft gezet, ben je echt zuur.
Ik zou ook eerst controleren of je goed gereedschap gebruikt, dat is het verschil tussen kapot maken en los draaien.
Maar ook met goed gereedschap kan de boormachine wel eens nodig zijn. Als de deksels eenmaal gesplitst zijn, kan je de resten er met een tik van een hamer op de kop van de bout losmaken. Je "breekt" dan de oxidehuid die de bout vasthoudt.


Nog een overbodige opmerking maken:
Een bevriende monteur zegt altijd "Met geweld naai je een ezel".
Dat is meestal de ezel die alles weer los mag maken, soms de ezel die het geweld gebruikt.
 
Even een opmerking:
Als de carterpan er onder uit is, kan je het schakelmechanisme zien zitten. Je kan dan de werking van dit mechanisme controleren VOORDAT je alles uit elkaar trekt - dan weet je ongeveer wat er loos is en maak je niets los wat niet los hoeft.

Over die boutjes:
Die gaan in de loop der tijd inderdaad muurvast zitten. Als je dan ook nog het "geluk" hebt dat de vorige monteur ze te vast heeft gezet, ben je echt zuur.
Ik zou ook eerst controleren of je goed gereedschap gebruikt, dat is het verschil tussen kapot maken en los draaien.
Maar ook met goed gereedschap kan de boormachine wel eens nodig zijn. Als de deksels eenmaal gesplitst zijn, kan je de resten er met een tik van een hamer op de kop van de bout losmaken. Je "breekt" dan de oxidehuid die de bout vasthoudt.


Nog een overbodige opmerking maken:
Een bevriende monteur zegt altijd "Met geweld naai je een ezel".
Dat is meestal de ezel die alles weer los mag maken, soms de ezel die het geweld gebruikt.
Ah dankjewel dat is een goede over die carterpan. Nadeel is alleen dat ik nergens een pakking kan vinden voor die carterpan, alleen op oem motorparts, maar die rekenen flinke verzendkosten. Weet iemand een plek waar ik alle pakkingen kan halen die ik nodig heb? Ik wil namelijk niet alle pakkingen bij verschillende winkels bestellen want dan ben ik evenveel kwijt aan verzendkosten als aan pakkingen. Hele pakkingset is overbodig omdat ik de cilinders er niet af haal, en de pakkingen daarvoor maken zo'n pakkingset duur.
 
Ah dankjewel dat is een goede over die carterpan. Nadeel is alleen dat ik nergens een pakking kan vinden voor die carterpan, alleen op oem motorparts, maar die rekenen flinke verzendkosten. Weet iemand een plek waar ik alle pakkingen kan halen die ik nodig heb? Ik wil namelijk niet alle pakkingen bij verschillende winkels bestellen want dan ben ik evenveel kwijt aan verzendkosten als aan pakkingen. Hele pakkingset is overbodig omdat ik de cilinders er niet af haal, en de pakkingen daarvoor maken zo'n pakkingset duur.

Ik zou 't even proberen bij japparts (Roukema), mlmstore, of anders motoport Leek. Anders zal 't toch cmsnl worden, ben ik bang.
 
Ah dankjewel dat is een goede over die carterpan. Nadeel is alleen dat ik nergens een pakking kan vinden voor die carterpan, alleen op oem motorparts, maar die rekenen flinke verzendkosten. Weet iemand een plek waar ik alle pakkingen kan halen die ik nodig heb? Ik wil namelijk niet alle pakkingen bij verschillende winkels bestellen want dan ben ik evenveel kwijt aan verzendkosten als aan pakkingen. Hele pakkingset is overbodig omdat ik de cilinders er niet af haal, en de pakkingen daarvoor maken zo'n pakkingset duur.

Je kan hem ook lijmen met vloeibare pakking.

Toch, ik neem aan dat er nog wel meer nieuwe onderdelen in zullen moeten en ik verwacht dat je veel van deze onderdelen bij cmsnl zal moeten bestellen....
Schrijf de pakking maar vast op je boodschappenlijstje.

P.s. Als je de koppeling toch los hebt; ook verse platen? Misschien wat keerringen links en rechts (koppelingsstift, achter voortandwiel) en een nieuwe stift?
Ik vind het prettig als ik een blokje na revisie voorlopig lange tijd dicht kan laten zitten.
 
Je kan hem ook lijmen met vloeibare pakking.

Toch, ik neem aan dat er nog wel meer nieuwe onderdelen in zullen moeten en ik verwacht dat je veel van deze onderdelen bij cmsnl zal moeten bestellen....
Schrijf de pakking maar vast op je boodschappenlijstje.

P.s. Als je de koppeling toch los hebt; ook verse platen? Misschien wat keerringen links en rechts (koppelingsstift, achter voortandwiel) en een nieuwe stift?
Ik vind het prettig als ik een blokje na revisie voorlopig lange tijd dicht kan laten zitten.
Als het goed is zijn de koppelingsplaten niet lang geleden vervangen door de vorige eigenaar. Zien er ook netjes uit. Is die stift handig om te vervangen? Als ik toch lekker bezig ben dan bestel ik idd wel wat meer dingetjes want het kost toch allemaal niks. Probleem is alleen wel dat ik het graag bij 1 plek haal ivm verzendkosten.
Ik zou 't even proberen bij japparts (Roukema), mlmstore, of anders motoport Leek. Anders zal 't toch cmsnl worden, ben ik bang.
Waarom ben je bang voor cmsnl dan? Ik ben nieuw hier dus misschien wat gemist
 
Ik zie het, schiet er dus alsnog niks mee op, had niet verwacht dat dit zo duur zou worden. Heb nu gewoon een ander blok in de gs zitten, maarja ik kan dat andere blok niet kapot laten wezen.
 
Nieuwe schakelwals, 112 euro
nieuwe vorkjes: 55 en 55 euro
tandwieltjes: bijna 100 euro het stuk....

Ik GOK dat je minimaal een nieuwe vork en misschien een schakelwals nodig hebt. Met wat pech (als de vorige eigenarr vond dat je er steigerend cooler uit ziet) komen er nog wat tandwielen bij ook. En de prijsjes daar zijn ex-BTW + 21%..... .

En jij maakt je druk over de verzendkosten van een pakking.




Ik zou (als arme student) dat blokje bij moeders op zolder leggen, mijn studie afmaken en na mijn studie uit nostalgie het oude blok van zolder halen.
 
Nieuwe schakelwals, 112 euro
nieuwe vorkjes: 55 en 55 euro
tandwieltjes: bijna 100 euro het stuk....

Ik GOK dat je minimaal een nieuwe vork en misschien een schakelwals nodig hebt. Met wat pech (als de vorige eigenarr vond dat je er steigerend cooler uit ziet) komen er nog wat tandwielen bij ook. En de prijsjes daar zijn ex-BTW + 21%..... .

En jij maakt je druk over de verzendkosten van een pakking.




Ik zou (als arme student) dat blokje bij moeders op zolder leggen, mijn studie afmaken en na mijn studie uit nostalgie het oude blok van zolder halen.
Complete versnellingsbak tweedehands kost 80 euro Versnellingsbak Suzuki GS 500 E 2001-2003.
Met een beetje zoeken vind ik misschien ook voor een laag prijsje enkele tandwielen
 
Complete versnellingsbak tweedehands kost 80 euro Versnellingsbak Suzuki GS 500 E 2001-2003.
Met een beetje zoeken vind ik misschien ook voor een laag prijsje enkele tandwielen
Mooi setje.
Als dat setje nog netjes is, als dat setje past en je ziet beschadigingen aan de huidige set zou ik die gehele set kopen.
Als de tweede versnelling mishandeld is, is het met de rest waarschijnlijk ook niet goed gesteld. Denk eens aan resten knetterhard tandwiel die door het blok zwerven en aan de klompen van boer Harms trappend op dat arme pookje. .
 
Hoe oud zijn de GS rijders hier eigenlijk? Ik zie hier een daar een aantal "ouderen" 😆. Ik dacht altijd dat de GS een beginners fiets is maar toch rijdt niet enkel jeugd erop rond
Om het lijstje verder af te maken:
32 en een kleine 10 jaar het rijbewijs. Vind het het leuke fiets die lekker stuurt en lekker allround is. Tevens wordt je niet meteen afgestraft als je een foutje maakt😅
 
Carterpan eronder uit, niks te zien volgens mij.
 

Bijlagen

  • IMG_20190612_145046.jpg
    IMG_20190612_145046.jpg
    237 KB · Weergaven: 8
Kan die oliezeef niet los? Daar achter zit de bak en met wat geluk kan je iets zien.
Daarachter valt ook niks te zien. Zal het blok volledig moeten splitsen. Maar er valt niks te verliezen dus ik probeer het gewoon. Doen is de beste manier van leren.
 
Hey allen!

Heeft iemand een goed plekje om nieuw inlaatrubbers te scoren? website/winkel/iemand misschien nog een goed paar liggen?

+ wellicht domme vraag maar ik vroeg me af of er verschil zit tussen de linker en rechter rubber?
 
Laatst bewerkt:
Iemand nog een ander adres dan roukama voor een voorrem revisie set? Voor 32 euro kan ik net zo goed een gereviseerde klauw bij bph kopen voor 45 euro geloof ik
 
Ik ben trouwens ook opzoek naar bar end mirrors, maar de gs lijkt geen hol stuur te hebben waardoor de standaard bar ends met zo een plug niet gaan passen. Is hier een oplossing voor naast een nieuw stuur?
 
Nog een probleem met de rem: komt luchtvrije vloeistof uit de ontluchting, maar er word totaal geen remdruk opgebouwd. Iemand een idee? Remcylinder deed het 2 dagen geleden nog om de zuigers er uit te pompen
 
Nog een probleem met de rem: komt luchtvrije vloeistof uit de ontluchting, maar er word totaal geen remdruk opgebouwd. Iemand een idee? Remcylinder deed het 2 dagen geleden nog om de zuigers er uit te pompen

Touwtje om het remhandel (ingeknepen) en een nachtje laten staan. Dan verzamelen alle kleine belletjes zich tot grote bellen en die kan je (zichtbaar) er uit pompen. Dus na een nachtje nog een keer ontluchten.


Tip:
Na het schoonmaken van de remklauw: duw de zuiger zo ver mogelijk naar binnen, dan zit er zo weinig mogelijk lucht in de remklauw. Schenk de remvloeistof alsof je met overdreven bruisend bier bezig bent en je geen schuimkraag wil hebben. Ieder miniem luchtbelletje moet je er moeizaam uitpompen....

Een ander alternatief is het onder druk vullen: Neem een extra rempot-dekseltje, boor er een gat in voor een fietsventieltje, schroef er een fietsventieltje in, vul het potje, deksel met ventiel er op, klein beetje druk op het potje en draai het ontluchtingsnippel op de klauw open zodat de remvloeistof er uit loopt.
De automobiel-dealer doet hetzelfde trucje met remvloeistof onder druk uit een vat. Laat het nippel wat langer open staan en je weet waarom hij remvloeistof onder druk gebruikt. |(
Been there, done that, meerdere keren ... :+⭕+:o
 
Touwtje om het remhandel (ingeknepen) en een nachtje laten staan. Dan verzamelen alle kleine belletjes zich tot grote bellen en die kan je (zichtbaar) er uit pompen. Dus na een nachtje nog een keer ontluchten.


Tip:
Na het schoonmaken van de remklauw: duw de zuiger zo ver mogelijk naar binnen, dan zit er zo weinig mogelijk lucht in de remklauw. Schenk de remvloeistof alsof je met overdreven bruisend bier bezig bent en je geen schuimkraag wil hebben. Ieder miniem luchtbelletje moet je er moeizaam uitpompen....

Een ander alternatief is het onder druk vullen: Neem een extra rempot-dekseltje, boor er een gat in voor een fietsventieltje, schroef er een fietsventieltje in, vul het potje, deksel met ventiel er op, klein beetje druk op het potje en draai het ontluchtingsnippel op de klauw open zodat de remvloeistof er uit loopt.
De automobiel-dealer doet hetzelfde trucje met remvloeistof onder druk uit een vat. Laat het nippel wat langer open staan en je weet waarom hij remvloeistof onder druk gebruikt. |(
Been there, done that, meerdere keren ... :+⭕+:o
Ik zuig het erdoorheen mbv een wat grotere injectiespuit, slangetje aan de nippel en de spuit uittrekken.... binnen een minuut ontlucht...
 
Nog een probleem met de rem: komt luchtvrije vloeistof uit de ontluchting, maar er word totaal geen remdruk opgebouwd. Iemand een idee? Remcylinder deed het 2 dagen geleden nog om de zuigers er uit te pompen

Ik had dit probleem afgelopen weekend ook, bleek dat we de zuigers TE ver terug hadden gedrukt waardoor er niets gebeurde. Opnieuw los en de zuigers iets hoger gedrukt en hij begon spontaan weer druk op te bouwen
 
Touwtje om het remhandel (ingeknepen) en een nachtje laten staan. Dan verzamelen alle kleine belletjes zich tot grote bellen en die kan je (zichtbaar) er uit pompen. Dus na een nachtje nog een keer ontluchten.


Tip:
Na het schoonmaken van de remklauw: duw de zuiger zo ver mogelijk naar binnen, dan zit er zo weinig mogelijk lucht in de remklauw. Schenk de remvloeistof alsof je met overdreven bruisend bier bezig bent en je geen schuimkraag wil hebben. Ieder miniem luchtbelletje moet je er moeizaam uitpompen....

Een ander alternatief is het onder druk vullen: Neem een extra rempot-dekseltje, boor er een gat in voor een fietsventieltje, schroef er een fietsventieltje in, vul het potje, deksel met ventiel er op, klein beetje druk op het potje en draai het ontluchtingsnippel op de klauw open zodat de remvloeistof er uit loopt.
De automobiel-dealer doet hetzelfde trucje met remvloeistof onder druk uit een vat. Laat het nippel wat langer open staan en je weet waarom hij remvloeistof onder druk gebruikt. |(
Been there, done that, meerdere keren ... :+⭕+:o

Ik had dit probleem afgelopen weekend ook, bleek dat we de zuigers TE ver terug hadden gedrukt waardoor er niets gebeurde. Opnieuw los en de zuigers iets hoger gedrukt en hij begon spontaan weer druk op te bouwen
Thanks, heb hem nu staan met een ziptie om de rem heen, hopen dat het helpt. Want zonder remdruk krijg ik de zuigers er ook niet zomaar uit.


Snap ook nog niet helemaal waarom er precies geen remdruk is op zou bouwen als de zuigers er te ver in zouden zitten. Dan zou er misschien geen druk onder de cupjes kunnen opbouwen, maar dan moet toch nog steeds remdruk op bouwen omdat de remvloeistof nergens heen kan vanuit de cylinder?
 
Thanks, heb hem nu staan met een ziptie om de rem heen, hopen dat het helpt. Want zonder remdruk krijg ik de zuigers er ook niet zomaar uit.


Snap ook nog niet helemaal waarom er precies geen remdruk is op zou bouwen als de zuigers er te ver in zouden zitten. Dan zou er misschien geen druk onder de cupjes kunnen opbouwen, maar dan moet toch nog steeds remdruk op bouwen omdat de remvloeistof nergens heen kan vanuit de cylinder?
Vraag me niet waarom, maar het gebeurde bij mij ook, snapte er geen tiefus van. Je krijgt met een grote platte schroevendraaien een van de zuigers eruit, die heeft een inhammetje waar je de schroevendraaier achter kan zetten
 
Terug
Bovenaan Onderaan