Post hier je grootste sleutelblunder aan de motorfiets! Deel 3

Oplossing
Zaterdag m’n bussie weer eens schoon gemaakt van binnen. Ondanks dat ik er rekening mee gehouden heb is voor de 3e keer de schakelaar van het raam aan de passagiers kant om zeep. Die kunnen niet tegen water
Jaren geleden een week voor een ritje naar Zweden contact slot uit de motor gestolen. Vlak voor de deur gelukkig stond hij op het schijfremslot dus motor stond er nog. Maar een contactslot bestellen duurde minstens 2 weken. Dus maar een brommer contact slot gemonteerd. Probleem orginele slot heeft 3 draden het brommer slot 4. Dan maar proberen en ja bij de eerst poging contact motor gaat aan en uit perfect. Maar waar is die derde draad voor? Onderweg naar Zweden geen probleem tot ik in Duitsland even van de snelweg ga om wat te eten. Voor het stoplicht temperatuur meter in het rood en koelvloeistof onder de motor. Je raad het al de derde draad was van de fan deze wordt door het contactslot gevoed. Nog wel even de ADAC gebeld maar deze keek een keer naar mijn pan European en riep dat is geen BMW daar kan ik niets mee. Het beste kan je gewoon doorrijden en niet meer stoppen. Zo gezegd zo gedaan.
 
Ik ga effe een meting doen, Lang weekend Eiffel, kijken wat ik er doorheen stook...

Bij de vorige FZR1000 die we kochten vroeg ik "Hij gebruikt zeker wel olie", waarop de verkoper antwoordde "Je krijgt er niet voor niets 8 liter bij :) "
Klinkt bekend. Ff naar een cursusdag in Amersfoort vanuit Alkmaar: voor vertrek volgegooid en 2 halve literflesjes olie onder het zadel mee. Dat moest toch wel lukken?

Niet dus, op de terugweg begon nog voor Utrecht het lampje te branden en waren de flesjes er al doorheen. Collega die bij vertrek in een auto achter mij reed klaagde over vetspetters op zijn voorruit :+

Nu van meerdere blokken 1 goeie gebouwd met nieuwe klepseals en zuigerveren. Scheelt wel een hoop hoor...
 
Meest recente sleutelblunder: Bij het uit elkaar halen van de injectie van de FZ6R van m'n vrouw te laat het stipje gezien op de 'kruiskop' schroef (op het moment dat ik de kop stripte...)
Vervolgens m'n JIS schroefbits niet kunnen vinden. Paar dagen later vers setje binnen van fleabay zodat ik de rest van de schroeven los kon maken. Uiteindelijk de verrotte schroef met een "ez out" los weten te krijgen.
 
Ja in Phillips staat geen puntje precies in één kwadrantje van het kruisje waar de schroevendraaier in moet. Maar geloof me: JIS bits heb je niet nodig, Phillips past altijd
 
Ja in Phillips staat geen puntje precies in één kwadrantje van het kruisje waar de schroevendraaier in moet. Maar geloof me: JIS bits heb je niet nodig, Phillips past altijd

Maar geloof me: voor het behoud van de schroeven én je gereedschap zorg je ervoor dat je het juiste gereedschap gebruikt.
Er zullen echt geen JIS schroevendraaiers zijn als dat niet nodig was.

jis-vs-philips.jpg


@Mechanism kom er maar in! ;)
 
Stipje? :o Ik ben altijd eerst eindeloos aan 't turen bij elk nieuw schroefje. Is er een soort herkenningsstipje om een JIS aan te duiden?!
Zover ik weet komt een philips schroef (vrijwel) nooit voor op een japanse motorfiets (europeanen heb ik geen idee), dus ga er voor het gemak vanuit dat je sowieso een JIS nodig hebt. En bovendien heeft een JIS schroevendraaier betere grip op een philips schroef als andersom.
 
Zover ik weet komt een philips schroef (vrijwel) nooit voor op een japanse motorfiets (europeanen heb ik geen idee), dus ga er voor het gemak vanuit dat je sowieso een JIS nodig hebt. En bovendien heeft een JIS schroevendraaier betere grip op een philips schroef als andersom.

Een paar jaar geleden kenden alleen de echte monteurs de JIS. En zelfs die gebruikten veelal gewoon Philips of Pozi en dat was eigenlijk helemaal geen probleem.
Het is nog niet zo lang geleden dat we JIS leerden kennen. En JIS is nog steeds niet overal zomaar te koop.

Uiteraard past niets zo goed op JIS als een JIS schroevendraaier..... maar in 99,9% gaat het met een Philips ook prima.

Ik ben voorstander van het gebruik van kwalitatief goed gereedschap en van het gebruik van het juiste gereedschap, maar dit hele JIS gedoe vind ik zwaar overdreven, alsof sommigen zich extra professioneel voelen als ze over JIS mee kunnen praten ?
 
@MeanBlueMan : ik had er voorheen ook nog nooit van gehoord, maar ik sleutel voornamelijk aan motoren van 20+ jaar oud waar vaak lange tijd niets aan gedaan is en boutjes van o.a. rempotjes en carburateurs behoorlijk vast zitten. En kan wel zeggen dat ik nu met een JIS schroevendraaier VEEL minder kapot draai als voorgeen met een Philips.
Dat is puur mijn persoonlijke ervaring
 
Maar geloof me: voor het behoud van de schroeven én je gereedschap zorg je ervoor dat je het juiste gereedschap gebruikt.
Er zullen echt geen JIS schroevendraaiers zijn als dat niet nodig was.

Er zijn JIS schroevendraaiers omdat er JIS schroeven zijn.
JIS is Japans. Schijnbaar wilden zij niet mee in de standaard philips en vonden hun standaard beter, dus werd er JIS ontworpen, feitelijk is alles behalve de aansluiting op de kop exact hetzelfde. Zo zijn er talloze 'afwijkingen', torx, torx met gat, droehoekig, 2 gaatjes enz enz. Allemaal omdat een fabrikant iets wilde gebruiken wat niet iedere consument met zijn eigen gereedschap kon gaan losdraaien. Maar behalve de aansluiting zijn al die schroeven hetzelfde.

Ik heb heel wat JIS losgedraaid met philips schroevendraaiers, maar nog geen enkele schroevendraaier daaraan verloren.
Wel eens een schroef vervangen omdat de pasvorm wat minder werd, maar dat doe ik ook met philips als ze gaan lubberen.
Wellicht had ik 1 of 2 JIS schroeven niet hoeven vervangen als ik JIS schroevendraaiers had gebruikt, maar die kosten/baten wegen niet tegen elkaar op.
 
@MeanBlueMan : ik had er voorheen ook nog nooit van gehoord, maar ik sleutel voornamelijk aan motoren van 20+ jaar oud waar vaak lange tijd niets aan gedaan is en boutjes van o.a. rempotjes en carburateurs behoorlijk vast zitten. En kan wel zeggen dat ik nu met een JIS schroevendraaier VEEL minder kapot draai als voorgeen met een Philips.
Dat is puur mijn persoonlijke ervaring
Dit inderdaad. Mijn motor is uit 2002 en heeft veel pekel gezien (en weinig onderhoud) totdat ik 'm in bezit kreeg. Soms vergeet ik vooraf te checken, pak ik een Philips en voel ik 'm al slippen. Als ik op tijd stop kan ze er vaak met een JIS nog gewoon uitdraaien.
 
@MeanBlueMan : ik had er voorheen ook nog nooit van gehoord, maar ik sleutel voornamelijk aan motoren van 20+ jaar oud waar vaak lange tijd niets aan gedaan is en boutjes van o.a. rempotjes en carburateurs behoorlijk vast zitten. En kan wel zeggen dat ik nu met een JIS schroevendraaier VEEL minder kapot draai als voorgeen met een Philips.
Dat is puur mijn persoonlijke ervaring

Die Philips schroevendraaier er harden in rammen :P

Nee, ik ben het met je eens dat er nooit iets beter zal passen op JIS dan een JIS, zeker onder de omstandigheden waaronder jij aan die gebakjes werkt ( ik hou van motorische gebakjes, niets denigrerend bedoeld :) ) maar voor de standaard motorrijder die niet verder komt als een halve kleine beurt per 3 jaar..... vind ik het wat overtrokken.
 
Die Philips schroevendraaier er harden in rammen :P

Nee, ik ben het met je eens dat er nooit iets beter zal passen op JIS dan een JIS, zeker onder de omstandigheden waaronder jij aan die gebakjes werkt ( ik hou van motorische gebakjes, niets denigrerend bedoeld :) ) maar voor de standaard motorrijder die niet verder komt als een halve kleine beurt per 3 jaar..... vind ik het wat overtrokken.
Ik weet wat voor gebakjes ik leuk vind om aan te werken, die zijn al te ver heen om nog te kunnen beledigen :+
"wat een lilluk ding!" Is een compliment :X 8-)
 
Er zijn JIS schroevendraaiers omdat er JIS schroeven zijn.
JIS is Japans. Schijnbaar wilden zij niet mee in de standaard philips en vonden hun standaard beter, dus werd er JIS ontworpen, feitelijk is alles behalve de aansluiting op de kop exact hetzelfde. Zo zijn er talloze 'afwijkingen', torx, torx met gat, droehoekig, 2 gaatjes enz enz. Allemaal omdat een fabrikant iets wilde gebruiken wat niet iedere consument met zijn eigen gereedschap kon gaan losdraaien. Maar behalve de aansluiting zijn al die schroeven hetzelfde.

Ik heb heel wat JIS losgedraaid met philips schroevendraaiers, maar nog geen enkele schroevendraaier daaraan verloren.
Wel eens een schroef vervangen omdat de pasvorm wat minder werd, maar dat doe ik ook met philips als ze gaan lubberen.
Wellicht had ik 1 of 2 JIS schroeven niet hoeven vervangen als ik JIS schroevendraaiers had gebruikt, maar die kosten/baten wegen niet tegen elkaar op.

Begrijp me niet verkeerd, want ook ik draai de JIS schroeven op mijn motor los met een philips maar feit blijft dat als een schroevendraaier niet lekker past er altijd 1 van de 2 dus zal slijten.

Als je schroeven hebt die nog niet vernaggeld zijn en je doet voorzichtig is het niet zo'n ramp, maar wie herkent het dat je een remvloeistofreservoir los wil draaien en dat de vorige eigenaren de schroefjes dusdanig naar de vaantjes hebben geholpen dat het openmaken niet erg makkelijk gaat? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan